Presidentskapet vil
innledningsvis peke på at lobbyvirksomhet er en del av den ordinære
politiske prosess. Beslutninger fattes ikke i et vakuum – tvert
imot er det et poeng at ulike aktører i samfunnet som berøres av
et vedtak, får komme frem med sine synspunkter. Når det gjelder
lovforslag, er dette satt i system ved at regjeringen sender forslagene
på høring til alle berørte instanser. Deres synspunkter er offentlig
tilgjengelig. Åpne høringer i Stortingets komiteer er likeledes
en viktig kilde til informasjon om hvilke interesser som berøres
og hvilke synspunkter aktørene har. For en sunn politisk debatt
er det ønskelig at det er åpenhet rundt slike innspill, og dette
er derfor søkt ivaretatt gjennom offentlighet rundt høringene og
skriftlige innspill både i regjering og storting.
Presidentskapet har merket seg
at det er gitt ulike regler om karantene og andre restriksjoner for
de som beveger seg mellom politisk arbeid og rådgivningsbransjen
i enkelte land. Dette forholdet omfattes ikke av det foreliggende
forslaget, men karanteneordninger er sentralt i reguleringen av
forholdet mellom politiske myndigheter og rådgivningsbransjen –
også i forhold til offentlighet rundt slik virksomhet. Regjeringens
karanteneregler ble først fastsatt i 2005 på bakgrunn av behandlingen
av St.meld. nr. 23 (2004–2005) Om bruk av karantene for politisk leiing
i departementa ved overgang til stilling utanfor staten. Retningslinjene
om karantene ble sist revidert i september 2009. Presidentskapet mener
det er ønskelig å få en gjennomgang av erfaringene med karantenereglene,
og en bredere politisk behandling av behovet for endringer. Etter presidentskapets syn
er det naturlig at regjeringen i utgangspunktet selv foretar en
slik gjennomgang, og at saken deretter fremlegges for Stortinget
i egnet form, og presidentskapet fremmer forslag
om det.
Presidentskapet vil for øvrig,
uavhengig av det foreliggende forslag, vurdere hvordan det i Stortinget
til enhver tid kan legges til rette for en ryddig og åpen informasjonsutveksling
mellom representantene, interessegrupper og andre som ønsker å komme
med innspill i den politiske prosessen.
Presidentskapet viser til at
forslag om å opprette et lobbyregister for Stortinget ble fremmet i
Dokument nr. 8:31 (2000–2001)Jf. Innst. S. nr. 284 (2000-2001),
i Dokument nr. 8:5 (2003–2004)Jf. Innst. S. nr. 123 (2003-2004),
samt i Dokument nr. 8:32 (2007–2008) der forslaget ble utvidet til
også å omfatte departementene og Statsministerens kontor.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Akhtar Chaudhry, viser til Innst. S. nr.
21 (2008–2009) fra kommunal- og forvaltningskomiteen vedrørende
Dokument nr. 8:32 (2007–2008). Flertallet i komiteen peker på at
en registreringsordning som foreslått, vil være ressurskrevende,
skape en høyere terskel for henvendelser til beslutningstakere og
at den kan føre til at møter i større grad flyttes ut av departementene
og Stortinget.
Flertallet slutter seg i all
hovedsak til denne vurderingen. Et lobbyregister som foreslått vil etter flertallets syn
verken være et tjenlig eller et målrettet tiltak for økt åpenhet
rundt lobbyvirksomheten. Dersom møter holdes andre steder, eller
lobbyistene tar kontakt på annen måte enn ved personlig oppmøte,
skal det ikke registreres. Oversikten vil derfor ikke gi noe treffende
bilde av den lobbyvirksomheten som rent faktisk foregår. Det gir
grunn til å stille spørsmål ved informasjonsverdien av ordningen, og
ved om man faktisk vil oppnå det som er formålet med forslaget.
Flertallet vil påpeke at organisasjoner
og andre som driver lobbyvirksomhet har ulike ressurser. Noen har
ansatt egne kommunikasjonsrådgivere, andre kjøper slik bistand.
Noen av rådgivningsfirmaene bidrar med direkte innspill overfor
beslutningstakere og media, mens andre gir råd om hvordan kundene
skal gjøre dette selv. Prinsipielt er det etter flertallets syn
ingen forskjell på hvilken fremgangsmåte som her benyttes. Et register
slik forslagsstillerne ønsker, vil ikke gi noen fyllestgjørende
informasjon om eventuelle rådgiveres involvering i en konkret sak.
Ønsker man det, må man regulere selve rådgivningsvirksomheten nærmere.
En finner også grunn til å påpeke at et register som
foreslått, ikke vil si noe om i hvilken grad representantene faktisk
har latt seg påvirke av noen lobbyist. Derimot vil registeret kunne
etterlate et feilaktig inntrykk av slik påvirkning, noe som kan
medføre at representantene vil ønske å unngå å treffe visse organisasjoner
eller personer.
Etter flertallets syn bør representantene
ha frihet til å avholde møter med organisasjoner og enkeltpersoner
uten at disse skal offentliggjøres. Både representantene og regjeringens
medlemmer har som beslutningstakere behov for å kunne føre samtaler
av fortrolig art uten at det ligger noe kritikkverdig i det. Det
å være stortingsrepresentant er et tillitsverv. Den enkelte representant
bør kunne innhente eller motta den informasjon han eller hun mener
er av interesse; også fra de som søker å påvirke utfallet av en sak,
uten at det i bestemte tilfeller gjøres til gjenstand for offentlig
registrering.
Presidentskapet har innhentet informasjon om registerordninger
i andre land og i EU, jf. vedlegg. De ordninger som er etablert
er ganske forskjellige, og flertallet har ikke funnet
argumenter i dette materialet som taler for å innføre et lobbyregister
slik det er foreslått i Dokument 8:14 S (2009–2010).
Presidentskapets medlem Akhtar Chaudhry mener
at åpen påvirkning er en helt legitim del av det norske demokratiet.
De demokratiske problemene oppstår når forsøkene på påvirkning gjennom
betalte informasjonsrådgivere foregår i det skjulte. I den harde
konkurransen om å få gjennom sitt budskap har vi de siste årene
sett en oppblomstring av det som oftest kalles «informasjonsrådgivning»,
som likner lobbyvirksomhet på den måten at målet er å påvirke politiske
beslutningstakere mest mulig effektivt. Men mens tradisjonell lobbyvirksomhet
kjennetegnes av profesjonelle lobbyister som fremmer saken på vegne
av andre, er situasjonen i Norge at selskap som driver med informasjonsrådgivning
opptrer som «usynlige» bakspillere for oppdragsgiverne, som selv
har kontakten med politikere.
I lys av målet om størst mulig åpenhet i et demokrati,
er derfor den største utfordringen i dag at informasjonsrådgivere
ikke oppgir hvem de har som kunder, og i hvilket omfang. Hvis informasjonsrådgivere
må oppgi sine oppdragsgivere, vil det komme fram i lyset hvilke organisasjoner,
bedrifter, offentlige myndigheter og politikere som har betalt for
deres tjenester.
Dette medlem mener derfor at
regjeringa burde legge fram forslag til endring av selskapslovgivningen
med sikte på å pålegge selskaper, hvor hele eller deler av virksomheten
går ut på informasjonsrådgivning for oppdragsgivere som driver myndighetskontakt,
om full åpenhet om hvem som er deres oppdragsgivere.