Prosjektet er omtalt i St.prp. nr. 59 (2008–2009) Om
utbygging og finansiering av E6 Øyer (Granrudmoen)–Tretten i Øyer
kommune i Oppland, samt i Prop. 1 S (2009–2010). Samferdselsdepartementet
har lagt til grunn ei styrings- og kostnadsramme for prosjektet
på 880 mill. kroner og 950 mill. kroner, omrekna til 2009-prisnivå.
Styringsramma er fordelt med 777 mill. kroner på E6, 94 mill. kroner
på rv 254 og 9 mill. kroner til bygging av bomstasjonar (2009-prisnivå).
Hovudentreprisen for prosjektet vart lyst ut
i haust, med tilbodsfrist 15. oktober 2009. I samband med Statens
vegvesen si vurdering av dei innkomne tilboda har Statens vegvesen
blitt merksam på at det i berekninga av kostnadene knytt til prosjektet
er gjort einskilde, til dels grove feil. Konsekvensen er at kostnadene
knytt til utbygginga vil auka med 250 mill. kroner utover styringsramma.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2) for prosjektet. Regjeringa
la konsulenten sitt forslag til økonomiske rammer til grunn og rekna
desse om til 2009-kroner.
Samferdselsdepartementet vil i samarbeid med Statens
vegvesen gå gjennom rutinane for fastsetjing av kostnadsoverslag
for å vurdera om det er behov for endringar i desse rutinane.
Trass i kostnadsauken legg Samferdselsdepartementet
til grunn at prosjektet skal gjennomførast slik departementet opphavleg
har lagt til grunn.
Samferdselsdepartementet vil vidare gjennomføre
ei ekstern kvalitetssikring av Statens vegvesen si nye og reviderte
kostnadsberekning av dei elementa i prosjektet som ikkje inngår
i hovudenterprisa. Dersom kvalitetssikringa gjer det naudsynt med
ytterlegare justeringar av styrings- og kostnadsramma for prosjektet,
vil departementet kome tilbake til dette som ei eiga sak.
Kostnadsauke ut over kostnadsramma skal dekkjast
av staten/fylkeskommunen. Dette medfører følgjande finansieringsplan
basert på revidert kostnadsoverslag, jf. tabell 2.1 i proposisjonen.
Tabell 2.1
| St.prp. nr. 59
(2008–2009) | Endring | Revidert
finansieringsplan |
Statlege midlar
| 385 | 180 | 565 |
Fylkeskommunale
midlar | 38 | 34 | 72 |
Bompengar | 457 | 36 | 493 |
Sum | 880 | 250 | 1 130 |
Statens vegvesen tilrådde at bompengeselskapet forskotterer
den statlege og fylkeskommunale delen av meirkostnadene mot refusjon
i 2014. Oppland fylkeskommune behandla forslaget til revidert finansieringsplan
for prosjektet i møte i fylkesutvalet 10. november 2009. For å sikra
at prosjektet blir gjennomført i tråd med vedtekne planar, aksepterer
fylkesutvalet å dekkja 34 mill. kroner av kostnadsauken over fylkeskommunen sitt
budsjett. Samstundes meiner fylkesutvalet at i utgangspunktet bør
staten dekkja kostnadsauken.
Departementet legg til grunn at kostnadsauken på
250 mill. kroner skal finansierast i samsvar med den reviderte finansieringsplanen.
Kostnadsauke ut over dette skal dekkjast med statlege midlar for
E6-delen og fylkeskommunale midlar for rv 254-delen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at Stortinget tidligere
har vedtatt et opplegg for utbygging og finansiering av E6 Øyer–Tretten. Komiteen viser
i den forbindelse til merknader og forslag fra respektive partier
i Innst. S. nr. 270 (2008–2009), jf. St.prp. nr. 59 (2008–2009).
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
i Prop. 70 S (2009–2010) påpeker at kostnadsoverskridelsen på prosjektet
E6 Øyer–Tretten er meget uheldig. Det er ikke gjort godt nok arbeid verken
i Statens vegvesen eller i den eksterne kvalitetssikringen. Komiteen vil
understreke behovet for god kostnadsstyring av store investeringsprosjekter
i samferdselssektoren. Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
i Prop. 70 S (2009–2010) har varslet tiltak med tanke på forbedringer
av blant annet kostnadsberegninger av slike prosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg opplysningene i proposisjonen om at det i beregning av
kostnadene knyttet til prosjektet er gjort enkelte til dels grove
feil. Flertallet har videre merket seg følgende fra
proposisjonen:
«Samferdselsdepartementet vil understreka at kostnadsauken
er svært uheldig, først og fremst på bakgrunn av grunnlaget for
kostnadsauken. Det er klart at det ikkje er gjort eit godt nok arbeid,
korkje i Statens vegvesen eller i den eksterne kvalitetssikringa
av prosjektet. Samferdselsdepartementet vil i samarbeid med Statens
vegvesen derfor gå gjennom rutinane for fastsetting av kostnadsoverslag
for å vurdera om det er behov endringar i desse rutinane.»
Flertallet viser i denne forbindelse
til Dokument nr. 3:16 (2008–2009) om Riksrevisjonens undersøkelse
av drift og vedlikehold av veinettet, og den kritikk av manglende
styring og manglende oversikt som fremkommer både i rapporten og
i kontroll- og konstitusjonskomiteens høring om saken mandag 8. februar
2010. Flertallet understreker at Statens vegvesen
har en omfattende jobb å gjøre med kvalitetssikring og kvalitetsforbedring
av rutiner. Flertallet legger til grunn at Samferdselsdepartementet følger
dette grundig opp og at samferdselsministeren på en aktiv måte følger
opp dette arbeidet også med rapportering til Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er oppsiktsvekkende at
ikke såpass vitale og selvfølgelige kostnader som rigg- og massehåndteringskostnader
verken er med i kostnadsgrunnlaget eller oppdages i kvalitetssikringen
av prosjektet. Disse medlemmer mener at det etter
dette er grunn til å reise spørsmål ved verdien av tids- og kostnadskrevende
KS2-prosesser.
Disse medlemmer viser videre
til at komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre under behandlingen av saken i juni 2009 ønsket at parsellen
skulle realiseres som smal 4-felts trafikksikker vei, dersom dette
kunne bæres av prosjektet, jf. Innst. S. nr. 270 (2008–2009):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det av proposisjonen går fram at den om
lag 4 km lange tunnelen ("Skarsmotunnelen") planlegges med ett løp
og midtfelt.
Flertallet viser til Samferdselsdepartementets svar
datert 27. mai 2009 på spørsmål fra komiteen (vedlagt). Det er der
vist til at tunnelsikkerhetsforskriften gir som konsekvens at Skarsmotunnelen
må bygges ut med rømningstunnel eller til to tunnelløp når ÅDT passerer
8 000, og at dette tilsvarer en sommerdøgnstrafikk på 10 800. På
denne bakgrunn anbefaler Statens vegvesen at tunnelløp nr. 2 bygges
fullt ut og er ferdigstilt når ÅDT passerer 8 000. Statens vegvesen
antar at denne trafikkmengden vil komme om lag 14 år etter åpning
av første tunnel. Flertallet støtter en slik totrinns utbygging
av Skarsmotunnelen, og forutsetter at Regjeringen presenterer en
slik videre utbygging av tunnelen for Stortinget på egnet måte når
det blir aktuelt.
Flertallet viser til at strekningen
for øvrig planlegges som 2-felts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt.
Flertallet viser videre til departementets svar datert 27. mai 2009
på spørsmål fra komiteen (vedlagt), at vegbredden vil bli 13,5 m
på tofeltsstrekninger og 17,5 m på strekninger med tosidig forbikjøringsfelt.
Det opplyses i det samme brevet at rv 2 mellom Kløfta og Nybakk
er bygget med 16 m bredde, og at denne løsningen i realiteten er
veg med midtrekkverk og gjennomgående forbikjøringsfelt i begge
retninger. Det er også i dette brevet opplyst at det for tre områder
er behov for reguleringsendringer dersom det skal bygges veg med
fire kjørefelt på strekningen på E6 som er i dagen.
Med
henvisning til dette mener flertallet at Statens vegvesen bør vurdere
mulighetene for å bygge fire kjørefelt på de delene av E6 som er veg
i dagen. Dette forutsetter at etaten i samarbeid med planmyndighetene,
finner løsninger knyttet til de ovennevnte behovene for reguleringsendringer
som ikke medfører utsatt ferdigstillelse av vegprosjektet. Det vil
videre også være en forutsetning at en utvidelse til gjennomgående
fire kjørefelt på strekningen Øyer–Tretten utenom tunnelen, lar
seg gjennomføre innenfor de kostnadsrammene og det finansieringsopplegget
som proposisjonen legger opp til.»
Disse medlemmer viser til at
komiteen senere ble orientert fra regjeringen om at smal 4-feltsveg
ikke lot seg innpasse i kostnadsrammen for prosjektet, og at man
derfor ikke ville følge opp komitéflertallets ønske.
Disse medlemmer konstaterer at
kostnadsoverskridelsene som Stortinget gjennom Prop. 70 S (2009–2010)
nå inviteres til å finne budsjettdekning for, er langt større enn
dette viktige trafikksikringstiltaket ville kostet.
Komiteen vil fremheve
betydningen av at prosjektet E6 Øyer–Tretten blir videreført, og
at det legges opp til å nytte de innkomne tilbudene på hovedentreprisen
på prosjektet.
Komiteen mener det er svært viktig
å videreføre prosjektet, og viser til at utbyggingen vil føre til
bedret fremkommelighet og økt trafikksikkerhet på strekningen. Komiteen legger
også vekt på at utbyggingen vil gi sammenhengende lokalveg og gang-
og sykkelveg på strekningen og at nettonytten er høy, til tross
for kostnadsøkningen.
Komiteen forutsetter videre at
Samferdselsdepartementet følger opp de tiltak for bedret kostnadsstyring
i sektoren som er beskrevet i Prop. 70 S (2009–2010).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at Samferdselsdepartementet
har lagt opp til at kostnadsøkningen dekkes av staten, bompengeselskapet
og Oppland fylkeskommune. Flertallet viser til at
Oppland fylkeskommune har sluttet seg til forslaget til revidert
finansieringsplan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at saken opprinnelig er behandlet i Innst. S. nr. 270 (2008–2009)
og til sine forslag i den saken:
«Forslag 2
Stortinget samtykker i utbygging
av E6 på strekningen Øyer–Tingberg–Tretten slik prosjektet er omtalt
i St.prp. nr. 59 (2008–2009). Stortinget legger til grunn at utbyggingen
finansieres fullt ut av staten. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til gjennom Vegdirektoratet å ta opp nødvendig lån for å gjennomføre
utbyggingen. Statlig finansiering innarbeides i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009.
Forslag 3
Strekningen Tretten–Otta
på E6 defineres som ett prosjekt, og bygges ut basert på full statlig
finansiering»
I tråd med dette legger disse medlemmer til grunn
at kostnadsøkningen på 250 mill. kroner omtalt i saken i sin helhet
dekkes av staten.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget samtykker i at prosjektet
E6 Øyer–Tretten i Oppland blir gjennomført basert på revidert kostnadsramme
basert på full statlig finansiering. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til gjennom Vegdirektoratet å ta opp nødvendig lån for å gjennomføre
utbyggingen. Statlig finansiering innarbeides i revidert nasjonalbudsjett
for 2010.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i Innst.
S. nr. 270 (2008–2009) Om utbygging og finansiering av ny E6 Øyer–Tretten:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener primært at hele strekningen
Øyer–Otta på E6 burde vært bygget ut som et helhetlig prosjekt, og
ikke stykkes opp i parseller. Disse medlemmer mener at denne parsellvise
måten å bygge hovedveier på i Norge, både er fordyrende og fører
til store negative konsekvenser for trafikantene.
Disse
medlemmer ser at slik Regjeringen har håndtert dette, kan dette
forsinke parsellen Øyer–Tretten.
Disse medlemmer viser
til erfaring fra tidligere OPS-prosjekt, og mener at en slik organisering vil
bety ferdigstillelse på halve tiden. Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor primært at hele strekningen
Øyer–Otta burde vært bygget ut som ett offentlig-privat samarbeidsprosjekt
(OPS).»
Disse medlemmer mener at om en
OPS-løsning hadde vært valgt i dette tilfellet, ville man unngått
denne svært uheldige saken.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget samtykker i at prosjektet E6 Øyer–Tretten
i Oppland blir gjennomført basert på revidert kostnadsramme basert
på full statlig finansiering. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til gjennom Vegdirektoratet å ta opp nødvendig lån for å gjennomføre
utbyggingen. Statlig finansiering innarbeides i revidert nasjonalbudsjett
for 2010.
Tilrådingen fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at prosjektet E6 Øyer–Tretten
i Oppland blir gjennomført basert på revidert kostnadsramme.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. mars 2010
Knut Arild Hareide |
Tone Merete Sønsterud |
leder |
ordfører |