Jeg viser til brev datert 24.11.2009 fra Kontroll- og
konstitusjonskomiteen med spørsmål vedrørende Dokument nr. 3:16
(2008–2009). Under følger mine svar på spørsmålene.
Har den organisatoriske omstrukturering (Mesta mv)
som ble foretatt for en del år siden gjort det vanskeligere å sikre
seg styringsinformasjon?
Det vil være ulikt behov for styringsinformasjon avhengig
av hvor en befinner seg i en organisasjon. En byggeleder vil ha
behov for både flere detaljer og oftere rapporter enn nivåene høyere opp
i Statens vegvesen. Hvilke forhold som skal rapporteres om daglig
drift og vedlikehold fra entreprenør til byggherre (Statens vegvesen), reguleres
gjennom de kontrakter som inngås.
Omstruktureringen som ble iverksatt fra 1. januar
2003, innebar at egenproduksjonen ble avviklet og alle oppdrag konkurranseutsatt.
Oppdragene utføres dels av Mesta AS og dels av andre entreprenører.
Omstruktureringen har ikke gjort det er vanskeligere å sikre styringsinformasjon
så lenge dette er en del av kontrakten.
Har funksjonskontraktsystemet ført til økte
eller reduserte utgifter innen drift og vedlikehold?
Funksjonskontraktsystemet ble tatt i bruk for
å regulere forholdet mellom myndighetsavdelingene og produksjonsavdelingen
(intern i Statens vegvesen) før år 2000. Bakgrunnen for dette var i
hovedsak erfaringer som var gjort. Det ble antatt at dersom produksjonsavdelingen
fikk flere oppgaver i samme kontrakt/avtale om drift og vedlikehold
av veger, ville en bedre kunne planlegge på kort og lang sikt og
derigjennom få en bedre utnyttelse av maskiner, utstyr og bemanning.
Ved å unngå dødtid, ville en oppnå besparelser. Vi regner med at
tilsvarende vil gjelde for de entreprenører som nå står for driften
og vedlikeholdet av riks- og fylkesveger.
I første utlysningsrunde ble det anslått en
besparelse på 10-15 %. I 2007 ble de første kontraktene reutlyst
og viste en kostnadsøkning på 6 %. Reutlysningene i 2008 og 2009
har vist en økning på 41 og 44 %. Direkte sammenligninger vil alltid
være beheftet med usikkerhet fordi en reutlyst kontrakt aldri har
det samme innhold som den opprinnelige. Det er foreløpig ikke foretatt
noen grundig analyse av kostnadsutviklingen.
I Nasjonal transportplan 2010–2019 er det varselet
at det skal gjennomføres en evaluering av konkurranseutsettingen
av drift og vedlikehold av vegnettet. Formålet med evalueringen
er å klarlegge konsekvensene for pris og kvalitet av konkurranseutsettingen,
om funksjonskontraktene bør utformes eller følges opp på en annen måte
og om dagens omfang og måten å konkurranseutsette oppgaver på er
riktig. Dovregroup AS har fått oppdraget og skal etter planen levere sin
sluttrapport innen 31.03.2010.