Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 1. desember 2009

Spørsmål vedr. Dokument nr. 3:16 (2008–2009) - Drift og vedlikehold av vegnettet

Jeg viser til brev datert 24.11.2009 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen med spørsmål vedrørende Dokument nr. 3:16 (2008–2009). Under følger mine svar på spørsmålene.

Spørsmål 1:

Har den organisatoriske omstrukturering (Mesta mv) som ble foretatt for en del år siden gjort det vanskeligere å sikre seg styringsinformasjon?

Svar:

Det vil være ulikt behov for styringsinformasjon avhengig av hvor en befinner seg i en organisasjon. En byggeleder vil ha behov for både flere detaljer og oftere rapporter enn nivåene høyere opp i Statens vegvesen. Hvilke forhold som skal rapporteres om daglig drift og vedlikehold fra entreprenør til byggherre (Statens vegvesen), reguleres gjennom de kontrakter som inngås.

Omstruktureringen som ble iverksatt fra 1. januar 2003, innebar at egenproduksjonen ble avviklet og alle oppdrag konkurranseutsatt. Oppdragene utføres dels av Mesta AS og dels av andre entreprenører. Omstruktureringen har ikke gjort det er vanskeligere å sikre styringsinformasjon så lenge dette er en del av kontrakten.

Spørsmål 2:

Har funksjonskontraktsystemet ført til økte eller reduserte utgifter innen drift og vedlikehold?

Svar:

Funksjonskontraktsystemet ble tatt i bruk for å regulere forholdet mellom myndighetsavdelingene og produksjonsavdelingen (intern i Statens vegvesen) før år 2000. Bakgrunnen for dette var i hovedsak erfaringer som var gjort. Det ble antatt at dersom produksjonsavdelingen fikk flere oppgaver i samme kontrakt/avtale om drift og vedlikehold av veger, ville en bedre kunne planlegge på kort og lang sikt og derigjennom få en bedre utnyttelse av maskiner, utstyr og bemanning. Ved å unngå dødtid, ville en oppnå besparelser. Vi regner med at tilsvarende vil gjelde for de entreprenører som nå står for driften og vedlikeholdet av riks- og fylkesveger.

I første utlysningsrunde ble det anslått en besparelse på 10-15 %. I 2007 ble de første kontraktene reutlyst og viste en kostnadsøkning på 6 %. Reutlysningene i 2008 og 2009 har vist en økning på 41 og 44 %. Direkte sammenligninger vil alltid være beheftet med usikkerhet fordi en reutlyst kontrakt aldri har det samme innhold som den opprinnelige. Det er foreløpig ikke foretatt noen grundig analyse av kostnadsutviklingen.

I Nasjonal transportplan 2010–2019 er det varselet at det skal gjennomføres en evaluering av konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av vegnettet. Formålet med evalueringen er å klarlegge konsekvensene for pris og kvalitet av konkurranseutsettingen, om funksjonskontraktene bør utformes eller følges opp på en annen måte og om dagens omfang og måten å konkurranseutsette oppgaver på er riktig. Dovregroup AS har fått oppdraget og skal etter planen levere sin sluttrapport innen 31.03.2010.