Arbeids- og velferdsetaten forvalter velferdsordninger
med utgifter på om lag 300 mrd. kroner, nærmere en tredjedel av
statsbudsjettet. Etaten har om lag 2,8 mill. brukere. Den løpende
driften i etaten består av komplekse arbeidsoppgaver i et stort
omfang og volum som skal utføres parallelt med tre krevende reformprosesser
over flere år; Nav-reformen, pensjonsreformen og helserefusjonsreformen.
Nav-reformen, som er en av de største forvaltningsreformene
i nyere tid, stiller store krav til Arbeids- og velferdsetatens
omstillingsevne og oppgaveløsing. Hovedmålene med Nav-reformen er
å:
få flere i arbeid
og aktivitet og færre på stønad
gjøre det enklere for brukerne og tilpasse
tjenestene etter brukernes behov
skape en helhetlig og effektiv arbeids-
og velferdsforvaltning
En viktig forutsetning for å nå målene er at
det etableres en felles førstelinje med lokale arbeids- og velferdskontor
(Nav-kontor) i alle kommuner, blant annet for å sikre at brukerne
skal ha ett sted å henvende seg. Nav-kontorene etableres i et likeverdig
partnerskap mellom stat og kommune, og skal sikre at det ytes tjenester
på en måte som gjør at brukerne opplever kontoret som én tjenesteleverandør.
Partnerskapet kan innebære utfordringer når det gjelder styring, måloppnåelse,
resultatrapportering og revisjon. Dette forholdet har ikke vært
gjenstand for spesiell kontroll ved revisjonen av 2008-regnskapet,
men vil bli fulgt opp i Riksrevisjonens videre arbeid.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har pekt
på viktigheten av at Riksrevisjonen fokuserer på slike endringsprosesser
som finner sted i forvaltningen, og særlig etableringen av den nye
arbeids- og velferdsforvaltningen.
Målet med regnskapsrevisjon er å bekrefte at regnskapene
ikke inneholder vesentlige feil og mangler, og kontrollere om disposisjonene
som ligger til grunn for regnskapet er i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger, gjeldende regelverk, og normer og standarder
for statlig økonomiforvaltning.
Det gjøres rede for vurderinger som ligger til grunn
for konklusjonen om at Arbeids- og velferdsdirektoratet har mottatt
avsluttende revisjonsbrev med merknader for 2008. Merknadene til
regnskapet knytter seg til svakheter i etatens internkontroll, som
medfører stor sannsynlighet for at regnskapet inneholder vesentlige
feil og mangler. Mangelfull internkontroll og manglende etterlevelse
av rutiner fører til vesentlige merknader også til disposisjonene som
ligger til grunn for regnskapet. På flere områder kan det i tillegg
reises tvil om disposisjonene er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger,
gjeldende regelverk og standarder for statlig økonomiforvaltning.
Gjennom revisjonen er det vurdert om etaten
underveis i reformene gjennomfører sine hovedoppgaver i tråd med
Stortingets vedtak og forutsetninger og gjeldende regelverk. Videre
er henholdsvis kvaliteten i etatens støttefunksjoner og administrative
oppgaver kontrollert gjennom revisjon av regnskapet, anskaffelser
av varer og tjenester og ikt-systemer. Det er også vurdert hvorvidt
Arbeids- og velferdsdirektoratets virksomhetsstyring og Arbeids-
og inkluderingsdepartementets etatsstyring legger til rette for
god kvalitet i oppgaveløsingen.
Riksrevisjonen viser til at formålet med dokumentet
og den vedlagte rapporten har vært å gi en utvidet rapportering
om resultater fra revisjonen av Arbeids- og velferdsetatens regnskap og
gjennomføring av budsjettet for 2008. Riksrevisjonen peker også
på sammenhenger med revisjonsresultatene fra regnskapsårene 2006
og 2007 der dette er relevant. Resultatene ses i sammenheng med
etatens arbeid med gjennomføringen av Nav-reformen. Den årlige revisjonen
som er gjennomført i perioden 2006 til og med 2008 er ingen evaluering
av Nav-reformen som sådan, eller av de langsiktige, faglige resultatene
av endringer som gjennomføres.
Rapporten, som følger som trykt vedlegg til
dokumentet, ble ved Riksrevisjonens brev av 15. mai 2009 forelagt
Arbeids- og inkluderingsdepartementet til uttalelse. Departementet
har i brev av 5. juni 2009 gitt sine kommentarer til de forhold
som er omtalt i rapporten. Departementet viser til St.prp. nr. 51
(2008–2009) der det gis en redegjørelse om situasjonen i arbeids-
og velferdsforvaltningen, og der det framsettes forslag om tilførsel
av ressurser til Arbeids- og velferdsetaten og tiltak for å styrke
etaten i 2009.