Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 23. november 2009

Representantforslag 13 S (2009-2010) fra Fremskrittspartiet om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap

Jeg viser til brev av 11. november 2009 fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, hvor det bes om en kommentar til Dokument nr. 13 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Harald T. Nesvik. I dokumentet fremmes følgende forslag:

I

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge frem for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.

II

Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, maksimalt 12 timer basert på seiligsleden langs kysten.

III

Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.

IV

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig ekstern evaluering av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i forbindelse med ”Full City”-havariet utenfor Langesund i Telemark.

Kommentar til forslag I:

Den statlige beredskapen mot akutt forurensing er dimensjonert og lokalisert ut i fra kunnskap om miljørisiko langs kysten. Med miljørisiko forstås kombinasjonen av sannsynlighet for forurensning og konsekvensene av forurensning.

Kystverkets rapport fra 2006 om status for oljevernutstyr ga en samlet vurdering av statens beredskapsmateriell, samt forslag til anbefalt investeringsplan frem til 2010. Rapporten bygger på de miljørisikobaserte beredskapsanalysene som Statens forurensningstilsyn (SFT) gjennomførte i perioden 1999-2001, med senere tilleggsanalyser og vurderinger knyttet til nødlosseberedskap gjennomført av Kystverket i 2003. I tillegg er Kystverkets levetidsanalyse for oljevernutstyr fra 2005 innarbeidet i analysen.

Ovennevnte rapport har ligget til grunn for Stoltenberg II-regjeringens bevilgninger til statlig oljevernmateriell i foregående regjeringsperiode. I budsjettforslaget for 2010 er bevilgningsnivået for 2009 foreslått videreført. Regjeringen vil med dette fullt ut følge opp Kystverkets anbefalte utskiftingsplan for perioden 2006-2010.

I likhet med tidligere, vil den videre satsningen på oljevernberedskap bygge på miljørisikoanalyser. Kystverket er i gang med å gjennomføre en oppdatert miljørisiko- og beredskapsanalyse som vil legge grunnlaget for dimensjonering av beredskapen i et langsiktig perspektiv. Analysen vil legges til grunn for en tiltaksplan for oljevernberedskapen og vil både gi innspill vedrørende behov for materiellinvesteringer, eventuelle endringer/oppgradering av depoter og anbefalt ramme for kurs og øvelser for å opprettholde og styrke kompetansen i alle deler av samspillsorganisasjonen som etableres under statlige aksjoner.

Jeg vil på egnet måte orientere Stortinget om resultatene i Kystverkets kommende miljørisikoanalyse når rapporten foreligger.

Jeg mener at ovennevnte viser at vi er godt i gang med arbeid som langt på vei vil imøtekomme nevnte stortingsrepresentanters anmodning om en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap, dog med unntak av tidspunkt for fremleggelse. Kystverkets miljørisikoanalyse og tilrådde tiltaksplan skal etter planen foreligge i 2010.

Når det gjelder handlingsplan for investeringer i fartøy, vil jeg vise til St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019 (NTP)/Innst. S. nr. 300 (2008-2009) og Kystverkets handlingsprogram for 2010-2019, der det er lagt til grunn en gjennomsnittlig statlig ramme for investeringer i fartøy på 55 mill. kroner per år. Det fremmes derfor forslag i Regjeringens budsjettfremlegg for 2010 med en bevilgning på 45 mill. kroner til oppstart av utskifting av Kystverkets fartøy.

Regjeringens videre oppfølging av NTP/Kystverkets handlingsprogram for perioden 2010-2019 vil skje i forbindelse med utarbeiding av regjeringens årlige budsjettforslag.

Kommentar til forslag II:

Kystverkets rapport ”Nasjonal slepeberedskap - rapport fra arbeidsgruppe” (2006) ga en vurdering av slepekapasiteten lang kysten og anbefalte en dimensjonering av den statlige slepeberedskapen. Rapporten konkluderer med at slepekapasiteten bør styrkes enkelte steder. Det er i rapporten pekt på behov for å styrke slepeberedskapen på Sørlandet (strekningen Kristiansand-Farsund), Vestlandet (området rundt Stad og Kvitsøy) og området Troms-Finnmark.

Det er i Kystverkets rapport lagt til grunn at kravet til responstid kan variere for de forskjellige delene av kysten, avhengig av hvor den dimensjonerende risikotrafikken normalt seiler og områdets miljøsårbarhet. I tillegg vil etablering av seilingsleder få betydning for dimensjoneringen av slepebåtberedskapen.

Regjeringens satsning på slepeberedskap bygger på Kystverkets vurderinger og anbefalinger i denne rapporten.

Behovet for å styrke slepeberedskapen på Sørlandet og i Nord-Norge følges opp i Regjeringens budsjettforslag for 2010, der det foreslås å øke bevilgningen slik at det kan inngås ettårs kontrakt for innleie av tre slepefartøy over Kystverkets budsjett i Nord-Norge og en beredskapsavtale om ett døgnbemannet fartøy på Sørlandet. Sistnevnte avtale er allerede på plass. Slepefartøyet, som vil operere med Farsund og Kristiansand som hjemmehavn, skal dekke området mellom Risør og Egersund. Slepeberedskapen som nå blir etableret på Sørlandet er i tråd med anbefalinger fra ovennevnte rapport.

Når det gjelder slepeberedskapen for Vestlandet, har Regjeringen bedt Kystverket om å utarbeide en plan for utbygging av slepeberedskap i dette området. Denne vurderes nå i departementet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med saken på egnet måte når dette arbeidet er ferdigstilt.

Kommentar til forslag III:

Det vises her til svar på forslag I.

Kommentar til forslag IV:

Kystverket har igangsatt en intern evaluering av den statlige aksjonen i forbindelse med ”Full City”-havariet utenfor Langesund i Telemark. Hensikten med evalueringen er å gi en samlet oversikt over hva som skjedde i alle ledd i aksjonen og gi en samlet evaluering av håndteringen av hele aksjonen med sikte på å avklare områder som ble håndtert godt og områder der det foreligger et forbedringspotensial. Evalueringen vil omfatte Kystverkets aksjonsledelse samt alle interne og eksterne involverte parter i aksjonen.

Kystverket har, etter en anbudskonkurranse, engasjert konsulentselskapet PriceWaterhouseCoopers (PWC) til å bistå etaten med å gjennomføre evalueringen. PWCs oppdrag er å gjennomføre og koordinere informasjonsinnsamlingen og sammenstille denne til en evalueringsrapport. PWC vil delta under evalueringsmøtene, gjennomføre spørreundersøkelser og dokumentgjennomgang, samt intervjue nøkkelpersoner.

Basert på innspill fra deltakende parter, skal rapporten fra Kystverket inneholde vurderinger av hva som gikk bra under aksjonen og som anbefales videreført eller ev. implementert i planverk, prosedyrer og annet. I tillegg skal forbedringspunkter listes opp i prioritert rekkefølge med begrunnelse og en beskrivelse av anbefalte metoder og tiltak.

I tillegg til denne evalueringen har Kystverket igangsatt en intern kvalitetsrevisjon for å evaluere oljevernaksjonen opp mot gjeldende beredskapsplan. Videre har Statens forurensingstilsyn (SFT), som kravstillende myndighet for den kommunale beredskapen, igangsatt en etterkantkontroll av Vestfold og Telemark interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA). Hensikten med SFTs kontroll er å vurdere hvordan IUAene har fulgt sitt beredskapsplanverk.

Evalueringen Kystverket nå gjennomfører legger opp til å gi en systematisk gjennomgang og vurdering av aksjonen slik at mulige forbedringstiltak og behov for tiltak blir synliggjort. Jeg ser derfor foreløpig ikke behov for at departementet igangsetter en ekstern evaluering av aksjonen, men vil avvente Kystverkets evaluering, som etter planen skal legges frem tidlig i 2010.

Jeg legger til grunn at Kystverkets rapport vil gi en grundig gjennomgang og vurdering av aksjonens ulike faser, identifisere eventuelle mangler eller svakheter ved organiseringen av aksjonen, personell- og utstyrsdisposisjoner og materielltilgang og på dette grunnlag gi innspill til mulig tiltak for å styrke beredskapsapparatet.