Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M.
Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte
Andresen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig
Folkeparti, Dagfinn Høybråten, er tilfreds med at Regjeringen
prioriterer det nordiske samarbeidet høyt. De nordiske landene,
med sitt kultur- og språkfellesskap, har et godt grunnlag for å
forene krefter i møte med framtidige utfordringer. Komiteen mener
Norden, samt nabo- og nordområdene, danner et naturlig utgangspunkt
for hovedprioriteringer i norsk utenrikspolitikk.
Komiteen vil framheve betydningen
av Nordisk Råd som felles arena for nordiske parlamentarikere, og
viser i denne sammenheng til den omfattende beskrivelsen av rådets
virksomhet for 2. halvår 2008 og 1. halvår 2009 som framkommer i
rapporten fra Stortingets delegasjon til Nordisk Råd i Dokument
nr. 21 (2008–2009), jf. Innst. 126 S (2009–2010).
Komiteen viser til det uformelle
nordiske sommermøtet i Punkaharju i 2007 som definerte klima, miljø,
energi, forskning, innovasjon og grensehinder som hovedprioriterte
saker for det nordiske samarbeidet. Komiteen er enig
i at dette er områder der de nordiske landene kan få til mer sammen
enn hver for seg, og støtter et styrket samarbeid om utfordringer
landene står overfor i en globalisert verden.
Komiteen viser til at Regjeringen
legger vekt på nordisk dialog og at det er ønskelig å utvikle potensialet
i det nordiske samarbeidet, og at dette også må sees i sammenheng
med europeiske samarbeidsspørsmål. Det nordiske samarbeidet gir
en viktig ramme for å koordinere nordisk europapolitikk, og europaspørsmål
inngår derfor som en fast del av dagsordenen for nordiske og nordisk-baltiske
ministermøter.
Komiteen slutter seg til en slik
tilnærming.
Komiteen mener alt ligger til
rette for at Norden kan søke mot felles løsninger på globale utfordringer.
Komiteen mener videre at de nordiske land i så måte må gå foran
for å bygge ned grensehindre der det er mulig.
Komiteen viser videre til Thorvald
Stoltenbergs rapport som ble framlagt 9. februar 2009, om hvorledes
det nordiske utenriks- og sikkerhetspolitiske samarbeidet kan utvikles
og utdypes de neste 10–15 årene, og merker seg det som skisseres
i rapporten. Komiteen mener det er riktig at Stoltenberg-rapporten
har stimulert til en bredere debatt og fordypning av det nordiske samarbeidet,
ikke minst innen forsvars- og sikkerhetspolitikken, noe som vil
gjøre det mulig å fremme felles bidrag til fredsskapende og stabiliserende
operasjoner.
Komiteen støtter opp om de politiske
tiltak som gjøres for å sikre Arktis, ikke minst gjennom Arktisk
råd, som er blitt et viktig politisk samarbeidsorgan, til dels som
en følge av klimaendringene.
Komiteen vil også understreke
at energiområdet er av spesiell viktighet, noe som er understreket
av et felles marked for elektrisitet i deler av Norden.
Komiteen vil avslutningsvis vise
til at Norge overtok formannskapet i det nordiske redningstjenestesamarbeidet
(NORDRED) i 2009, og at Norge har inngått en samarbeidsavtale med
Island for å finne ut om det vil være gunstig å gjøre felles innkjøp
av nye redningshelikoptre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at grensehindringsarbeidet er et prosjekt som det bør satses ytterligere
på ettersom det identifiserer konkrete hindringer som de enkelte
nordiske borgere møter i sin hverdag. Det er også et prosjekt som
det er enkelt å forankre blant innbyggerne i Norden. Flertallet mener
at globaliseringsprosjektet er blitt for stort og gir for få konkrete
resultater som direkte påvirker hverdagen til nordiske borgere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tiden nå er inne for å gjennomføre en grundig evaluering av det
nordiske samarbeidet og de arbeidsmåter som de nordiske institusjoner
har. Siden det nordiske samarbeidet ble opprettet, har store deler
av Norden også blitt en del av EU-samarbeidet, noe som bidrar til
at flere land har sitt hovedfokus mot EU og ikke mot det nordiske
samarbeidet. Det nordiske samarbeidet har blitt meget omfattende
og disse medlemmer mener det bør forenkles og spisses i
forhold til de hovedprioriteringer som skal være styrende for
samarbeidet. I det nordiske samarbeidet bør landene samle seg om
langt færre områder, og heller søke å få løst de utfordringer som
man prioriterer. I dag er samarbeidet for fragmentert, og det er
vanskelig å kunne synliggjøre hva som konkret blir løst gjennom
samarbeidet. Svært mange nordiske borgere har liten eller ingen
kunnskap om hva som gjøres i det nordiske samarbeidet. Dette viser
at de nordiske institusjoner må bli betydelig flinkere til å forankre
sitt arbeid hos nordiske innbyggere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti merker seg at meldingen kun behandler
språksamarbeidet under punktet om utdanning og forskning. Disse medlemmer mener
det er viktig at språksamarbeidet ikke avgrenses til undervisningssiden, men
at det også er nødvendig å styrke det nordiske språksamarbeidet
på et mer overordnet plan og innenfor en større bredde av konkrete
initiativer, eksempelvis innenfor mediepolitikken og kulturpolitikken. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til "Den Nordiske språkdeklarasjonen"
som tydelig peker i retning av et høyere ambisjonsnivå. Disse
medlemmer vil understreke den betydning det skandinaviske språkfellesskap
har for den kulturelle og økonomiske konkurranseevne Norden som
region har i et stadig mer globalisert samfunn. Disse medlemmer mener
det er viktig at de nordiske lands språknemnder, i Norge "Norsk
språkråd", er godt involvert i det arbeidet ekspertgruppa i Nordens
språkråd forestår. Dette bør etter disse medlemmers syn
også gjenspeiles i hvordan Norge er representert. Disse medlemmer vil under
henvisning til meldingens vektlegging av nabospråkforståelsen hos
barn og unge også understreke betydningen av at undervisningen i norsk
skoleverk holdes på et forsvarlig kunnskapsmessig nivå. Disse
medlemmer har i denne sammenheng merket seg at læreplanene
for lærerutdanningen i liten grad legger vekt på betydningen av
undervisning i andre skandinaviske språk.