Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra finanskomiteen om ny saldering av statsbudsjettet for 2009

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2009 inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og redegjørelse for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra Regjeringen hittil i år. I kapittel 1 redegjøres det for budsjettpolitikken i 2009. I kapittel 2 gis en oversikt over forslag til endrede bevilgninger som gjelder skatter og avgifter, mens endringer i utgifter og inntekter utenom skatter og avgifter som foreslås i denne proposisjonen, omtales i kapittel 3. Kapittel 4 gir en kort oversikt over statsregnskapet per 30. september 2009.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, tar omtalen til orientering.

Regjeringen legger handlingsregelen til grunn for budsjettpolitikken. Handlingsregelen er en plan for en jevn og gradvis økning i bruken av petroleumsinntekter til et nivå som kan opprettholdes på lang sikt. Samtidig skal bruken av petroleumsinntekter det enkelte år tilpasses konjunktursituasjonen.

Handlingsregelen gir fleksibilitet i budsjettpolitikken. Denne fleksibiliteten har blitt utnyttet. Da norsk økonomi var inne i en lavkonjunktur de første årene etter at handlingsregelen ble innført, lå det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet klart over 4-prosentbanen for bruk av petroleumsinntekter. Fra 2006 til 2008 var det omvendt. For å dempe virkningene av finanskrisen på norsk økonomi er bruken av petroleumsinntekter i 2009 igjen brakt betydelig over 4-prosentbanen.

Bruken av petroleumsinntekter måles ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet. I fjor høst vedtok Stortinget et budsjett for 2009 som la opp til en bruk av oljeinntekter, målt ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet på 92 mrd. kroner. Dette tilsvarte 4 pst. av anslått kapital i Statens pensjonsfond – Utland ved inngangen til budsjettåret, og innebar en ekspansiv impuls tilsvarende 0,7 pst. av verdiskapingen i fastlandsøkonomien.

I den finanspolitiske tiltakspakken (St.prp. nr. 37 (2008–2009)) som ble lagt fram 26. januar 2009, ble bruken av oljeinntekter i 2009 økt med nesten 27 mrd. kroner ut over nivået i saldert budsjett. Endringer i forbindelse med Stortingets behandling av tiltakspakken innebar en ytterligere økning med knapt 1,7 mrd. kroner, slik at det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet etter dette ble anslått til 120,5 mrd. kroner.

Vedtakene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 økte det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet med ytterligere 9,5 mrd. kroner, til nær 130 mrd. kroner. Dette anslaget ble også lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2010. Bruken av oljeinntekter ble i Nasjonalbudsjettet 2010 anslått å øke med 55 mrd. 2009-kroner fra 2008 til 2009, tilsvarende en impuls på 3 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge. Dette innebar en bruk av oljeinntekter i 2009 som var 39 mrd. kroner høyere enn forventet realavkastning av kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland ved inngangen til året.

Etter ferdigstillelsen av Nasjonalbudsjettet 2010 og Gul bok for 2010 er det kommet ny informasjon om skattelikningen for 2008, samt om den løpende skatte- og avgiftsinngangen i 2009. Den nye informasjonen trekker samlet sett i retning av en viss oppjustering av statens skatte- og avgiftsinntekter i 2009. I hovedsak skyldes dette at utliknet skatt fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2008 har avtatt mindre enn tidligere anslått.

I forbindelse med tiltaksproposisjonen (St.prp. nr. 37 (2008–2009)) ble det vedtatt en konjunkturavhengig skattelette for næringslivet gjennom en midlertidig adgang til å tilbakeføre selskapsunderskudd for skatteårene 2008 og 2009 mot beskattet overskudd de to foregående årene. Budsjettvirkningen kommer med ett års etterslep på statsbudsjettet i 2009 og 2010. Basert på et usikkert tallgrunnlag ble tiltaket beregnet å gi et bokført provenytap på 4,5 mrd. kroner i 2009. I dette anslaget er det tatt hensyn til at ordningen ble utvidet ved behandlingen i Stortinget. Likningen for etterskuddspliktige skattytere tyder på at tiltaket har utløst skattefradrag på i alt 3,2 mrd. kroner for inntektsåret 2008. Dette innebærer isolert sett at det strukturelle underskuddet på statsbudsjettet i 2009 reduseres med 1,3 mrd. kroner i forhold til tidligere anslag.

Samlet sett er anslaget for de strukturelle skatte- og avgiftsinntektene i 2009 satt opp med om lag 3 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet 2010. Det er da lagt til grunn at deler av den høyere skatteinngangen fra selskaper som gjelder inntektsåret 2008 kan knyttes til den kraftige høykonjunkturen fram til omslaget høsten 2008. Siden foretak betaler skatter etterskuddsvis, vil endringer i lønnsomheten i foretakene slå ut med et visst etterslep i statens skatteinntekter.

Endringer i utgifter og inntekter utenom skatter i forbindelse med nysalderingen bidrar samlet sett til å redusere det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2009 med om lag 2,5 mrd. kroner sammenliknet med anslaget i Nasjonalbudsjettet 2010. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2009 kan etter dette anslås til 124,4 mrd. kroner, som er 5,5 mrd. kroner lavere enn i Nasjonalbudsjettet 2010. Bruken av oljeinntekter i 2009 anslås nå å bli drøyt 33 mrd. kroner høyere enn forventet realavkastning av kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland ved inngangen til året.

Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte anslag for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2009 i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2009. Mer fullstendige beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert på en helhetlig gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett.

Det oljekorrigerte underskuddet anslås nå til 107,2 mrd. kroner og tilsvarer den faktiske bruken av petroleumsinntekter som dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens pensjonsfond – Utland.

Siden Stortinget vedtok budsjettet i fjor høst er det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet økt med 58,6 mrd. kroner. Økningen skyldes i stor grad reduserte skatteinntekter fra fastlandsøkonomien som følge av lavere aktivitet i norsk økonomi enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2009 og økte utgifter for å motvirke effektene av den internasjonale finanskrisen i forbindelse med tiltakspakken som ble fremmet i januar, og ytterligere utgiftsøkninger i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009.

Medregnet forslag i proposisjonen er det foreslått eller vedtatt endringer som samlet sett reduserer inntektene utenom petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner med om lag 31,6 mrd. kroner siden budsjettet ble vedtatt i fjor høst. Hovedtallene bak dette er reduserte anslag for skatter og avgifter med 21,0 mrd. kroner, reduserte utbytter med 6,5 mrd. kroner og reduserte renteinntekter med 3,8 mrd. kroner.

Nysaldert budsjett 2009 viser at utgiftene siden saldert budsjett 2009 er vedtatt eller foreslått økt med 27,0 mrd. kroner (eksklusive utgifter til petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner). De store utgiftsøkningene gjennom 2009 skyldes i hovedsak tiltak for å dempe effektene av den internasjonale finanskrisen i norsk økonomi. Av økningen utgjør økte utgifter i folketrygden om lag 16 mrd. kroner.

Den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet anslås nå til 6½ pst. fra regnskapet for 2008. I Nasjonalbudsjettet 2009, som ble fremmet høsten 2008, ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått til 3¼ pst. I Revidert nasjonalbudsjett 2009 ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått til 6¾ pst. Foruten økte utgifter i 2009 skyldtes oppjusteringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 også en lavere prisvekst enn tidligere lagt til grunn. Nedsettelsen av anslaget for den reelle, underliggende utgiftsveksten fra Revidert nasjonalbudsjett 2009 til nysalderingen skyldes lavere utgifter med om lag 1,1 mrd. kroner.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås nå til 273,8 mrd. kroner, som er 121,0 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2009. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig lavere petroleumspriser enn anslått i saldert budsjett. Etter at det er overført 107,2 mrd. kroner til statsbudsjettet avsettes det netto 166,6 mrd. kroner i Statens pensjonsfond – Utland. Inklusive renteinntekter og utbytte på 108,4 mrd. kroner, fordelt med 103,5 mrd. kroner fra Statens pensjonsfond – Utland og 4,9 mrd. kroner fra Statens pensjonsfond – Norge, anslås overskuddet i Statens pensjonsfond til 275,0 mrd. kroner i 2009. Ettersom statsbudsjettet forutsettes å gå i balanse, anslås dermed det samlede overskuddet i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond også til 275,0 mrd. kroner i 2009.

I Nasjonalbudsjettet 2010 ble kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland ved utgangen av 2009 anslått til knapt 2 600 mrd. kroner. Anslaget er redusert med i underkant av 200 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet 2009. Regnskapstall fra Norges Bank viser at kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland var 2 497 mrd. kroner ved utgangen av oktober 2009. Endelige tall for kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland ved utgangen av 2009 vil bli presentert i statsregnskapet for 2009.

Nysaldert budsjett 2009 viser et brutto finansieringsbehov på 187,5 mrd. kroner, som er 117,3 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Økningen skyldes i hovedsak opprettelsen av Statens obligasjonsfond og Statens finansfond med 50 mrd. kroner til hvert av fondene.

Fra saldert budsjett 2009 til nysaldert budsjett er folketrygdens samlede utgifter økt med 16 017 mill. kroner, mens folketrygdens inntekter er økt med 3 878 mill. kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed økt med 12 139 mill. kroner i nysaldert budsjett.

Det er tidligere forutsatt at folketrygdens finansieringsbehov skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 2009. Det er imidlertid fortsatt usikkert hvor stort det endelige regnskapsresultatet vil bli. I denne proposisjonen foreslås det derfor at folketrygdens finansieringsbehov for 2009 dekkes ved statstilskudd uten angivelse av beløp, jf. forslag vedtak.

Det nysalderte budsjettet vil kunne avvike fra det endelige regnskapet. Dette må ses i sammenheng med blant annet usikkerhet om endelig forbruk på regelstyrte utgiftsordninger, skatte- og avgiftsinntekter og nivået på overførte bevilgninger fra 2009 til 2010.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond – Utland ut fra regnskapsførte inntekter og utgifter. Tilbakeføringen fra fondet for å dekke statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd fastlegges imidlertid endelig ved nysalderingen ut fra anslag på regnskap for budsjettåret. Endret netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten etter nysaldert budsjett vil dermed i sin helhet innebære endret netto avsetning i fondet.

Ved at tilbakeføringen til statsbudsjettet fastsettes endelig ved Stortingets behandling av nysalderingsproposisjonen, vil et lavere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres opp med et overskudd. Tilsvarende vil et høyere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres opp med et underskudd, jf. nærmere redegjørelse om denne budsjetteringspraksisen i St.prp. nr. 66 (2005–2006).

For nærmere detaljer om gjennomføringen av budsjettpolitikken i 2009 vises det til proposisjonen kapittel 1.

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det har blitt flere fattige under regjeringen Stoltenberg II, og mener derfor noe burde settes av til dem som har det aller vanskeligst før jul. Disse medlemmer foreslår derfor en ekstrabevilgning på 30 mill. kroner til flere organisasjoner som jobber for å bedre hverdagen for fattige, slik at disse får ekstra midler til å gjøre julen bedre for de svakeste.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til disse medlemmers alternative budsjett for 2009, der disse medlemmer foreslo betydelige kutt i blant annet offentlig byråkrati. Dersom disse forslagene hadde blitt vedtatt, ville det ikke vært behov for å øke offentlige utgifter til dagens høye nivå. Disse medlemmer betrakter nysalderingen i hovedsak som en teknisk revisjon, men foreslår likevel grep som disse medlemmer mener er fornuftig og som kun har balansevirkning. Disse medlemmer foreslår sletting av bompengegjelden ved utgangen av 2009 slik at bilistene slipper å betale bompenger for å kjøre på norske veier, samt sletting av sykehusgjeld på 1 mrd. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener at nysalderingen ikke skal være en arena for budsjettomkamp. Disse medlemmer tar derfor ikke opp ordinære og nye forslag i denne innstillingen. Disse medlemmer merker seg at nysalderingen innebærer en forsiktig forbedring av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet i forhold til Nasjonalbudsjettet 2010 med 5,5 mrd. kroner, noe som skyldes gunstigere anslag både på utgifts- og inntektssiden. Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet beregnes nå til 124,4 mrd. kroner.

Disse medlemmer ser det som gledelig at norsk økonomi utvikler seg bedre enn fryktet. Det bedrede anslaget vil, isolert sett, gjøre det enklere å komme tilbake på en oljepengebruk i tråd med handlingsregelen. Disse medlemmer støtter de klare signalene i salderingsproposisjonen om at handlingsregelen legges til grunn for budsjettpolitikken. I en situasjon der det er mange signaler om at Norge står i fare for å utvikle en todelt økonomi og der en sterkere norsk krone er en av de største truslene, mener disse medlemmer at det er viktig at dette oppfattes av samfunnet rundt oss som realistisk.

Disse medlemmer merker seg imidlertid at Regjeringen ikke har omtalt at en bedring i det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet også medfører at ekspansiviteten i budsjettet for 2010 øker. Disse medlemmer viser til sine forslag under statsbudsjettbehandlingen som ville redusert ekspansiviteten og dempet tendensen til utvikling av en todelt økonomi.

Disse medlemmer merker seg også at den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet nå anslås til 6,5 pst. og den nominelle veksten til 10,6 pst. Utgiftsveksten er et resultat av finanskrisetiltak, men må reduseres kraftig om en skal unngå ytterligere svekkelse av norsk konkurransekraft.

Disse medlemmer merker seg at staten nå har nådd en eierandel på 67 pst. i Statoil. Disse medlemmer viser til den dominerende rolle staten nå har på eiersiden i mange, sentral norske virksomheter. Disse medlemmer mener at et bredt, spredt og mangfoldig eierskap er viktig for utvikling av innovasjon og verdiskaping i hele landet. Disse medlemmer forutsetter at det ikke er aktuelt å øke statens eierandel ytterligere.

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge anslås til 681,8 mrd. kroner i 2009, som er om lag nominelt uendret fra 2008. Den forholdsvis svake utviklingen må ses i sammenheng med en klar avdemping i skatte- og avgiftsinngangen mot slutten av 2008 og inn i 2009 som følge av finanskrisen. Særlig i første halvår i år var det en betydelig nedgang i statens avgiftsinntekter, bl.a. fra merverdiavgift. Nedgangen var særlig knyttet til redusert aktivitet i bygg- og anleggsnæringen og avdemping i privat konsum, herunder omsetning av nye biler. De siste månedene er det tegn til at avgiftsinngangen har tatt seg noe opp igjen, i tråd med anslagene i Nasjonalbudsjettet 2010.

Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2008 for personlige skattytere, samt utliknede skatter for selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2008.

Anslaget for statens skatte- og avgiftsinntekter er nedjustert med 21,0 mrd. kroner siden saldert budsjett for 2009, men oppjustert med 7,5 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet 2010. Etter Nasjonalbudsjettet 2010 og Gul bok 2010 er det kommet ny informasjon om skattelikningen for 2008 og den løpende skatteinngangen i 2009. Oppjusteringen siden Nasjonalbudsjettet 2010 er særlig knyttet til at utliknet skatt fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2008 avtok mindre enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2010. Dette må først og fremst ses på bakgrunn av et særlig høyt aktivitetsnivå i foretakssektoren fram til omslaget på høsten 2008.

I forbindelse med tiltaksproposisjonen (St.prp. nr. 37 (2008–2009)) ble det vedtatt en konjunkturavhengig skattelette gjennom en midlertidig adgang til å tilbakeføre selskapsunderskudd for skatteårene 2008 og 2009 mot beskattet overskudd de to foregående årene. Budsjettvirkningen kommer med ett års etterslep på statsbudsjettet i 2009 og 2010. Basert på usikkert tallgrunnlag ble fradraget beregnet til 4,5 mrd. kroner i budsjettvirkning i 2009, medregnet at ordningen ble utvidet ved behandlingen i Stortinget. Likningen for etterskuddspliktige skattytere tyder på at tiltaket utløste skattefradrag på i alt 3,2 mrd. kroner for inntektsåret 2008.

Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 410,9 mrd. kroner i 2009, som er 6,7 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgiften anslås til 184,0 mrd. kroner i 2009, som er en nedjustering med 21,0 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 86,9 mrd. kroner i 2009, som er 6,7 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Nedjusteringen av inntektene fra særavgifter skyldes blant annet lavere inntekter fra engangsavgiften for motorkjøretøyer og dokumentavgift.

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2009 anslås til 163,7 mrd. kroner. Anslaget er 87 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig at petroleumsprisene i 2009 nå anslås å bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Totalt anslås innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten å utgjøre 4 mrd. kroner i 2009, som er 300 mill. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. I forhold til saldert budsjett er forventet innbetalt arealavgift nedjustert med 400 mill. kroner, mens innbetalingene fra CO2-avgiften er oppjustert med 100 mill. kroner.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, samt anslått utliknet skatt for 2008 og 2009.

Komiteen tar omtalen til orientering.

President Barack Obama kommer til Oslo for å motta Nobels fredspris 10. desember 2009. Det er behov for omfattende og kostnadskrevende sikkerhetstiltak i forbindelse med dette besøket. For politiet vil utgiftene knyttet til besøket bestå av lønnskostnader (overtid og tillegg), materiell, forpleining, forlegning og transport. Det vil være behov for utstrakt bruk av overtid, leie av kjøretøyer, verkstedstjenester, innkvartering og forpleining, leie av lokaler, innkjøp og leie av politirelatert materiell og utstyr, samt IKT- og sambandsutstyr. Det er i tillegg nødvendig med noen investeringer, bl.a. knyttet til spesialkjøretøy.

Kostnadsanslaget er basert på bruk av om lag 2 000 tjenestemenn fra Oslo politidistrikt og i tillegg forsterkninger fra flere politidistrikter på til sammen 400–600 tjenestemenn. Det vil også være behov for økt bemanning for å ivareta sikkerheten ved Oslo lufthavn Gardermoen. I tillegg vil det påløpe merutgifter under Politiets sikkerhetstjeneste knyttet til analyse, beredskap, livvakttjeneste og spaningsressurser.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 440 post 1 økt med 8 mill. kroner, jf. omtale under kap. 441 post 1. Videre foreslås det at Justis- og politidepartementet i 2009 gis fullmakt til å overskride de samlede bevilgningene under kap. 440 post 1 og kap. 441 post 1 med inntil 42 mill. kroner for å dekke eventuelle merutgifter som ikke kan dekkes innenfor de samlede bevilgningene under nevnte utgiftskapitler og -poster, jf. forslag til vedtak.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det vises til omtale under kap. 440. Bevilgningen under kap. 441 post 1 foreslås økt med 72 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Rentekompensasjonsordningen for kirkebygg skal stimulere til sikring og bevaring av kirkene, kirkenes utsmykning og inventar. Samlet investeringsramme siden oppstart av ordningen i 2005 utgjør 2,5 mrd. kroner. I statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt en investeringsramme på 1,2 mrd. kroner. Anslagsvis 200–300 mill. kroner av investeringsrammen for 2009 vil ikke bli benyttet. Regjeringen vil tidlig i 2010 komme tilbake til Stortinget angående udisponert ramme i 2009 innenfor rentekompensasjonsordningen for kirkebygg.

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at anslagsvis 200–300 mill. kroner av investeringsrammen for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg for 2009 ikke vil bli benyttet. Dette medlem vil påpeke at dette står i stor kontrast til det faktum at mange av landets 1 620 kirker lider under manglende vedlikehold. Vedlikeholdsbehovet er stipulert til å koste 13 mrd. kroner. Dette medlem mener kirkene i stor grad har blitt en salderingspost i stramme kommunebudsjetter, og at Regjeringen, gitt denne erfaringen, bør vurdere å styrke stimulansen til vedlikehold av kirkebygg.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har registrert at til tross for engasjementet og intensjonene regjeringen Stoltenberg II gir uttrykk for, er ikke forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det har faktisk blitt flere fattige under denne regjeringen, og disse medlemmer mener derfor det er grunnlag for en ekstrabevilgning på dette området.

Det er fremdeles mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser, eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener at dette burde være en mulighet for alle borgere i vårt rike land.

Disse medlemmer vil peke på det gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere juletilstelninger for de som ikke selv ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor bevilge 30 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

70

Frivillig arbeid, kan overføres, økes med

30 000 000

fra kr 47 140 000 til kr 77 140 000"

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at bevilgningsøkningen på kap. 621 post 70 fordeles slik at den tilkommer juletidsrelaterte tiltak for brukerne i Frelsesarmeen med 10 mill. kroner, Fattighuset med 5 mill. kroner, Redd Barna med 5 mill. kroner, Maritastiftelsen med 5 mill. kroner og Kirkens Bymisjon med 5 mill. kroner."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i statsbudsjettet for 2009 er lagt inn et totalbeløp til dekning av økte pensjonskostnader for private helsevirksomheter i 2009, og at tilsvarende er gjort i statsbudsjettet for 2010. Men midlene er fordelt på grunnlag av Magnussen-utvalgets fordelingsnøkkel og lagt inn i basisbevilgningen i rammetilskuddet til RHF. Dette vil medføre at noen RHF får for lite midler, dette gjelder f.eks. Helse Sør-Øst og Helse Vest, og noen for mye hva gjelder eksakte pensjonskostnader. Disse medlemmer viser til merknad og forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i Innst. 11 S (2009–2010) hva angår dekning av de faktiske pensjonskostnadene i 2010.

Disse medlemmer mener at Regjeringen bør sørge for at alle private institusjoner får dekket sine eksakte pensjonskostnader også for 2009, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen kartlegge hvilke private helseinstitusjoner som ikke har fått dekket fullt ut de faktiske pensjonskostnadene i 2009 via rammetilskuddene til de regionale helseforetakene, og fremme forslag om kompensasjon for dette."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert underskudd som er i den størrelsesorden vi nå ser, blir de regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet gjør at likviditeten blir presset. Disse medlemmer mener sletting av gjeld er helt nødvendig for at de regionale helseforetakene skal kunne klare å få kontroll på gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. Disse medlemmer foreslår at den samlede gjelden til staten reduseres med 1 mrd. kroner, fordelt etter bevilgningsnøklene i Magnussenutvalget.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3732

Regionale helseforetak

92

Ekstra avdrag på investeringslån

1 000 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger i markedet for deretter å gjennomføre utbygging av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.

Disse medlemmer viser til at disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging. I tillegg er det også vedtatt å gjennomføre en del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene er at pengene allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet da midlene enten er bundet eller allerede brukt.

Disse medlemmer viser til svar på spørsmål nr. 269 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 15. oktober 2009, hvor det fremgår at

"[b]ompengeselskapenes totale gjeld vil ligge på om lag 12 mrd. kr ved utgangen av 2009. I tillegg kommer de forpliktelser mange av selskapene har pådratt seg i forbindelse med finansiering av pågående og fremtidige utbyggingsprosjekter".

Disse medlemmer minner om det tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7 mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være en identisk problemstilling.

Disse medlemmer viser til at beløpet på 12 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter vedtatt i 2009, ei heller låneopptak på eldre bompengeprosjekter opptatt i 2009. Disse medlemmer ønsker at veiprosjekter som omfattes av disse to forhold også beregnes og legges frem for Stortinget i egen sak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1323

Bompengeprosjekter

70

Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter per 31. desember 2008, overslagsbevilgning, kan overføres

12 000 000 000"

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2009, samt eventuell ny bompengegjeld opptatt i 2009 for andre bompengefinansierte prosjekter. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og/eller gjeldssletting. Stortinget ber derfor Regjeringen vurdere en løsning der staten trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld per 31. desember 2009, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av trafikantene."

EUs regelverk om autorisering av økonomiske operatører trådte i kraft 1. juli 2009. Som en konsekvens av det nye regelverket skal toll- og avgiftsetaten autorisere en rekke virksomheter. Autoriseringsarbeidet er omfattende og ressurskrevende. Toll- og avgiftsdirektoratet anslår ressursbehovet til denne oppgaven til 15 årsverk. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 4,2 mill. kroner. Merbehovet foreslås inndekket gjennom en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1618 post 1.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det har vært en nedgang i antall innførselsdeklarasjoner i 2009. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen redusert med 20 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås at bevilgningen endres på grunn av følgende justeringer:

  • Bevilgningen reduseres med 4,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1610 post 1.

  • I saldert budsjett 2009 er det som del av en større satsing på bransjekontroller, avsatt 13 mill. kroner på kap. 1618 post 1 for å utvikle et IT-basert hjelpesystem for kontroll. Utviklingsarbeidet vil foregå i perioden 2009–2012. Dette utviklingsarbeidet er å anse som et større IT-prosjekt som etter sin art bør posteres på kap. 1618 post 22. Det foreslås derfor å omdisponere 13 mill. kroner fra kap. 1618 post 1 til kap. 1618 post 22.

  • Omfanget av refusjoner som skatteetaten mottar fra andre virksomheter blir høyere enn forutsatt i saldert budsjett. Det foreslås derfor å øke bevilgningene både på kap. 1618 post 1 og kap. 4618 post 2 med 21 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 1 økt med 3,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av utgiftsutviklingen til og med 3. kvartal 2009 foreslås bevilgningen redusert med 10 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 13 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1618 post 1.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4618:

  • Post 1 reduseres med 8 mill. kroner

  • Post 2 økes med 21 mill. kroner, jf. tilsvarende økning på kap. 1618 post 1

  • Post 5 reduseres med 2 mill. kroner

Post 7 reduseres med 0,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås det at bevilgningen reduseres med 500 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner med fortrinnsrett (OMF), jf. St.prp. nr. 5 (2008–2009) Om fullmakt til å ta opp statslån o.a., og om utlån av statspapir med trygd i eller byte med obligasjonar med fortrinnsrett, har ført til økte renteutgifter og renteinntekter i 2009. Finansdepartementet fikk i saldert budsjett 2009 fullmakt til å foreta nødvendige utgifts- og inntektsføringer i statsregnskapet for 2009, uten at det ble fremmet forslag om bevilgningsendringer, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 5 (2008–2009) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2009 (Saldering mv.). Videre ble det varslet at Regjeringen ville fremme forslag om bevilgningsendringer i løpet av 2009 når omfanget av utgifts- og inntektsendringene som følger av ordningen ble nærmere avklart. Bevilgningsendringer knyttet til denne ordningen omtales nærmere under kap. 1650 post 89 og kap. 5605 post 85.

Anslagene for renteutgifter på statsgjelden påvirkes av omfanget av ny opplåning og sammensetningen av denne. Videre påvirkes renteutgiftene av endringer i markedsrentene, endringer i statens portefølje av rentebytteavtaler samt utnyttelse av bytteordningen (OMF).

Bytteordningen har medført en vesentlig økning i utestående volum av statskasseveksler. Deltagerne i ordningen mottar den løpende statskassevekselrenten fra staten under hele avtaleperioden, og denne utgiftsføres på kap. 1650 post 89. Ordningen har isolert sett ført til en markert økning i renteutgiftene på post 89. Et betydelig lavere rentenivå i 2009 enn lagt til grunn i saldert budsjett 2009 har trukket i motsatt retning.

På bakgrunn av nye regnskapsanslag foreslås bevilgningen økt med 389,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Statens kontantbeholdning varierer gjennom året i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Innskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av renten banken får på sine fordringer, som i stor grad består av valutareservene. Gjennomsnittlig rente i 2009 er betydelig lavere enn tidligere lagt til grunn. Videre er innestående beløp på kontoen lavere enn tidligere forutsatt. Bevilgningen foreslås på den bakgrunn redusert med 3 858 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På bakgrunn av at egenbeholdningen av statskasseveksler ble utvidet fra 12 mrd. kroner til 24 mrd. kroner i 2008, foreslås bevilgningen økt med 328,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementet, jf. kap. 732 post 83 og post 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten. På bakgrunn av nye anslag foreslås bevilgningen redusert med 220,2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner med fortrinnsrett (OMF) innebærer at deltagerne i ordningen mottar den løpende statskassevekselrenten fra staten, jf. kap. 1650 post 89, og betaler auksjonsrenten. Det er fastsatt en nedre margin på 0,4 prosentpoeng mellom auksjonsrenten og statskassevekselrenten. Renteinntektene føres på kap. 5605 post 85. Statens inntekter på denne posten er anslått til 2 975,9 mill. kroner i 2009.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Stortinget behandlet 26. februar 2009 St.prp. nr. 40 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet for 2009 under Finansdepartementet. Det framgår av proposisjonens avsnitt 2.1 at det legges til grunn at Statens finansfonds forvaltning av de bevilgede midler vil gi avkastning til staten. På grunn av usikkerhet om størrelsen på disse inntektene fikk Finansdepartementet fullmakt til å foreta de nødvendige inntektsføringer i statsregnskapet for 2009 uten bevilgningsvedtak. Det ble opplyst at Regjeringen ville fremme forslag om bevilgningsvedtak i løpet av 2009.

Etter at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, 8. april 2009 traff vedtak om å godkjenne ordningen, fastsatte Finansdepartementet samme dag forskrift om Statens finansfond. Forskriften inneholder bl.a. nærmere regler for de to ulike kapitalinstrumentene Statens finansfond kan benytte for å tilføre bankene kjernekapital. Begge instrumentene er rentebærende, og har fortrinnsrett til en ikke-kumulativ rente som er betinget av at banken oppfyller nærmere angitte vilkår.

Fristen for å søke om kapitaltilskudd fra fondet utløp 30. september 2009. Ved søknadsfristens utløp hadde 34 banker søkt om kapitaltilskudd på til sammen vel 6,7 mrd. kroner. Fondet vil kunne foreta utbetalinger av innskudd fram til 15. januar 2010.

Den første utbetalingen fra Statens finansfond ble gjennomført 30. september 2009. Det forventes at alle eller en stor del av kapitalinnskuddene fra Statens finansfond vil bli gjennomført i løpet av 2009. Statens finansfond vil kunne opptjene renter i 2009 forutsatt at betingelsene for renteopptjening er oppfylt. Om betingelsene er oppfylt, vil bli avgjort i forbindelse med årsoppgjøret. Årsoppgjøret for 2009 fastsettes i løpet av de første månedene av 2010. Det ligger derfor ikke an til at det vil bli utbetalt renter på Statens finansfonds kjernekapitalinnskudd før i 2010.

Det fremmes derfor ikke bevilgningsforslag om renteinntekter fra Statens finansfond for 2009.

Komiteen tar omtalen til orientering.

Island inngikk 19. november 2008 en avtale med Det internasjonale valutafondet (IMF) om et stabiliseringsprogram. For å finansiere programmet gikk Norge sammen med Danmark, Finland og Sverige om å tilby langsiktige lån. Det norske lånet er organisert som et lån fra Norges Bank til den islandske sentralbanken med garanti fra den islandske og den norske stat. Stortinget ga 14. mai 2009 Finansdepartementet fullmakt til å stille statsgaranti, jf. St.prp. nr. 47 (2008–2009) Om fullmakt til å stille statsgaranti for lån fra Norges Bank til Seðlabanki Islands. 5. juli 2009 ble de konkrete låneavtalene undertegnet.

Det totale lånebeløpet Island tilbys er fastsatt til 1 775 mill. euro. Den norske andelen utgjør 480 mill. euro, dvs. om lag 4 mrd. kroner. De nordiske lånene har like vilkår. Løpetiden er 12 år med fem års avdragsfrihet. Lånebetingelsene de nordiske landene har blitt enig om, vil innebære at staten mottar en garantiprovisjon på 2,5 pst. pro anno av utestående lånebeløp.

Lånet vil bli utbetalt i fire like store transjer knyttet til IMF-styrets gjennomgang av framdriften for Islands stabiliseringsprogram. Framdriften er forsinket, og første gjennomgang ble først godkjent 28. oktober 2009. Forsinkelsen gjør at innbetalt garantiprovisjon i 2009 blir mindre enn tidligere anslått. Basert på at Island raskt trekker hele første transje, foreslås bevilgningen på kap. 5605 post 89 redusert med 26 mill. kroner. Den endelige garantiinntekten vil avhenge av valutakursutviklingen og Islands faktiske trekk på lånemidlene som er stilt til disposisjon.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til billighetserstatninger og stå som motpost for merutgifter som det er gitt tilsagn til gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon.

I saldert budsjett 2009 er det på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter bevilget 13 088,1 mill. kroner. I bevilgningsendringene som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009, ble bevilgningen på kap. 2309 redusert med 2 500,0 mill. kroner, til 10 588,1 mill. kroner. Bevilgningsreduksjonen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 skyldtes anslått lavere merutgifter til trygder og pensjoner og lønnsutgifter i staten som følge av at lønnsvekstanslaget fra 2008 til 2009 i løpet av våren ble satt ned med til sammen 1 prosentpoeng, fra 5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2009 til 4 pst. i Revidert nasjonalbudsjett 2009.

I proposisjoner som ble fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til lønnsoppgjøret for statsansatte, trygdeoppgjøret, takstforhandlinger med helsepersonell mv. anslått til i alt 5 824 mill. kroner. Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2009 som følge av lønnsoppgjøret i staten, viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer for arbeidstakere i det statlige tariffområdet er 16,3 mill. kroner for lavt. Videre fikk Regjeringen våren 2009 fullmakt til å gjøre endringer i bevilgningen til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer at utgiftene reduseres med 21,2 mill. kroner i 2009. Det innebærer at bevilgningen på kap. 2309 isolert sett kan reduseres med om lag 5 820 mill. kroner for å dekke inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.

Det er per 30. september regnskapsført utgifter på til sammen 158,6 mill. kroner direkte på kap. 2309. Dette gjelder billighetserstatninger fastsatt av Justissekretariatene. Det har vært svært store utbetalinger til billighetserstatninger de siste to årene sammenliknet med tidligere år. Det legges nå til grunn samlede utbetalinger av billighetserstatninger i 2009 på 240 mill. kroner. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller ved kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Hvor mye som for øvrig vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene av året og samlet omfang av overskridelsessamtykker i løpet av året er usikkert. På denne bakgrunn bør det gjenstå 290 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.

Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 10 298,1 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør om lag 5 820 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 88 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 350 (2008–2009) ble det bevilget 510,0 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningen på statsbudsjettet for 2009 av lønnsoppgjøret for 2008 er 16,3 mill. kroner høyere enn opprinnelig antatt, jf. vedlegg 3 i proposisjonen. Det foreslås derfor at bevilgningen økes med 16,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen økt med 1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4634:

  • Post 86 reduseres med 10 mill. kroner

  • Post 88 økes med 20 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett 2009 var bevilgningen 2 565 mill. kroner, basert på et volumanslag på 13,5 mill. kvoter og et prisanslag på 190 kroner per kvote. Ved behandlingen av St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009, ble bevilgningen redusert med 1 295 mill. kroner til 1 270 mill. kroner, basert på et volumanslag på 12,7 mill. kvoter og et prisanslag på 100 kroner per kvote.

Det foreslås nå at salgsinntektene økes med 258 mill. kroner til 1 528 mill. kroner. I anslaget er det lagt til grunn en pris per kvote på om lag 120 kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Under dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett 2009 er det på denne posten bevilget 535,2 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 ble bevilgningen økt med til sammen 395 mill. kroner. Av dette gjelder 382 mill. kroner tilbakebetaling i forbindelse med statlige utbetalinger knyttet til statsgarantien for innskudd i Kaupthing Banki hf sin filial i Norge og 13,1 mill. kroner knyttet til at Fredskorpset fra 1. januar 2009 gikk fra å være en nettobudsjettert til å være en bruttobudsjettert virksomhet. Bevilgningen utgjør etter dette vel 930 mill. kroner.

På grunnlag av regnskapsførte inntekter på posten per 31. august 2009 anslås nå inntektene til om lag 1 110 mill. kroner i 2009. Per 30. september 2009 er det regnskapsført 1 054 mill. kroner, og ut fra regnskapsførte inntekter så langt i år, kan det forventes ytterligere inntekter på 50–60 mill. kroner de siste månedene. Økte, uspesifiserte inntekter under denne bevilgningen gjelder flere forhold. Det er så langt i år bl.a. regnskapsført inntekter på vel 78 mill. kroner fra Utenriksdepartementet, noe som i hovedsak gjelder tilbakebetaling av ubrukte midler og renteinntekter.

Bevilgningen foreslås på dette grunnlag økt med 180 mill. kroner til 1 110,52 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret i 2009 er Kredittilsynet tildelt 1,8 mill. kroner. Virksomheten er selvfinansiert, og bevilgningen på kap. 5580 post 70 foreslås derfor økt med samme beløp.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Posten omfatter alle inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll- og avgiftsetatens område.

Det vises til omtalen i St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet 2008, av tilbakebetaling av urettmessig innkrevd flypassasjer-/flyseteavgift. SAS Norge og Widerøe har fremmet krav om tilbakebetaling etter tilsvarende overveltningsgrad som det som ble lagt til grunn i Høyesteretts avgjørelse i KLM-saken. Etter en samlet vurdering er det lagt til grunn at det benyttes tilsvarende overveltningsgrad for disse selskapene. Selskapene fikk i 2007 tilbakebetalt 98 mill. kroner. I 2008 ble det utbetalt knapt 51,5 mill. kroner til flyselskapet KLM som følge av en avgjørelse i Høyesterett.

Anslag fra Toll- og avgiftsdirektoratet tilsier at det i 2009 tilbakebetales samlet 125,4 mill. kroner, inklusive renter. Finansdepartementet foreslår at det føres opp en bevilgning på -125,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Under dette kapitlet inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). I statsbudsjettet for 2008 gjelder dette Statsbygg (kap. 2445), Statens kartverk (kap. 2465), Statens Pensjonskasse (kap. 2470) og NVE Anlegg (kap. 2490). I Prop. 44 S (2009–2010) foreslås det at rentene av statens faste kapital i NVE Anlegg settes ned med 0,5 mill. kroner.

På dette grunnlag foreslås rentene av statens faste kapital i statens forretningsdrift redusert med 0,5 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5603 post 80 foreslås redusert tilsvarende.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Den nordiske investeringsbank gikk i 2008 med underskudd og har besluttet ikke å utbetale utbytte i 2009. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 36,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Folketrygdfondet ble etablert som særlovselskap 1. januar 2008 med en samlet egenkapital på 37,7 mill. kroner. Av dette var 35 mill. kroner bevilget av Stortinget, mens annen innskutt egenkapital i balansen utgjorde 2,7 mill. kroner. Beløpet på 2,7 mill. kroner kan henføres til varige driftsmidler, især kunst som forvaltningsorganet Folketrygdfondet disponerte. Disse midlene ble overtatt av særlovselskapet Folketrygdfondet til bokført verdi ved omdanningen 1. januar 2008.

Folketrygdfondet ble opprettet som et offentlig fond i 1967. Virksomheten var regulert av et eget reglement fastsatt av Stortinget i medhold av folketrygdloven 1966 § 16-7, første gang gitt 30. juni 1967. I tråd med reglementet kunne Kongen gi nærmere regler om fondsforvaltningen og om gjennomføringen av denne. Kompetansen ble senere delegert til Finansdepartementet, jf. kgl.res. 17. januar 1992 nr. 16.

Folketrygdfondet har siden opprettelsen opptrådt utad som en egen enhet, bl.a. ved at finansielle instrumenter har vært handlet i eget navn og at fondet har vært selvstendig part i rettsprosesser. Folketrygdfondets selvstendige opptreden har vært godt forenlig med formålet for fondsforvaltningen, som i tråd med reglementet skulle ta sikte på at Folketrygdfondet gjennom formuesoppbygging skulle bli til størst mulig nytte for folketrygden. Formelt sett var imidlertid forvalterorganisasjonen til Folketrygdfondet en del av staten.

Tidligere skilte en ikke klart mellom Folketrygdfondet som navnet på fondskapitalen og Folketrygdfondet som navnet på organisasjonen som forvaltet disse midlene. Dette ble endret ved lov om Statens pensjonsfond 21. desember 2005 nr. 123 med tilhørende forskrift 15. desember 2006 nr. 1419 om forvaltningen av Statens pensjonsfond – Norge. Med dette ble Statens pensjonsfond – Norge navnet på kapitalinnskuddet Folketrygdfondet er gitt i oppgave å forvalte.

Etableringen av Statens pensjonsfond tydeliggjorde behovet for å klargjøre Folketrygdfondets rettslige stilling som en selvstendig kapitalforvalter. Finansdepartementet igangsatte derfor i 2006 et prosjekt for å bringe det formelle rammeverket for Folketrygdfondet i samsvar med de praktiske realitetene som hadde utviklet seg over en periode på nærmere 30 år.

I Ot.prp. nr. 49 (2006–2007) Om lov om Folketrygdfondet ga departementet Stortinget en utførlig redegjørelse for sitt syn på hvordan Folketrygdfondet burde organiseres. Departementet framholdt at en lov om Folketrygdfondet i det vesentlige burde formalisere den organisasjonsformen og den forvaltningsmodellen som var blitt realiteten, og at hovedprinsippene for organiseringen av Folketrygdfondet ble videreført i loven. Et samlet storting sluttet seg til omorganisering av Folketrygdfondet til særlovselskap. Det ble i denne sammenheng også lagt til grunn at driften i forvaltningsorganisasjonen skulle videreføres i det nye selskapet.

Departementet legger på bakgrunn av dette til grunn at det har vært i tråd med Stortingets forutsetninger for omdanningen til særlovselskap at driftsmidler mv. som ble disponert av Folketrygdfondet før omdanningen, også skulle disponeres av det nyetablerte særlovselskapet. Formelt sett vil dette da inngå som innskutt egenkapital i særlovselskapet. I ettertid ser imidlertid departementet at det i 2008 burde ha vært lagt opp til et eget bevilgningsvedtak også for de varige driftsmidlene verdsatt til 2,7 mill. kroner, som formelt sett ble overført fra staten til særlovselskapet Folketrygdfondet i forbindelse med omdanningen. Finansdepartementet ber på denne bakgrunn om fullmakt til å fastsette innskutt kapital i Folketrygdfondet i kapitalregnskapet til 37,7 mill. kroner, jf. forslag til vedtak.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det vil påløpe merutgifter også for Forsvaret i forbindelse med at USAs president kommer til Oslo for å motta Nobels fredspris 10. desember 2009. Forsvarets merutgifter anslås til 12 mill. kroner og gjelder i hovedsak utgifter til økt luftovervåkning og patruljering med jagerfly og helikoptre og økte personellutgifter i den forbindelse.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen økt med 12 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2008 ble det under kap. 2800 post 50 bevilget 394 840 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 121 043 mill. kroner, slik at samlet bevilgning blir 273 797 mill. kroner. Overføringen til Statens Pensjonsfond – Utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2009, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Olje- og energidepartementet er gjennom behandlingen av St.prp. nr. 1 (2008–2009) gitt fullmakt til å utgiftsføre kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA uten bevilgning under kap. 1811 StatoilHydro ASA, post 96 Aksjekjøp. Olje- og energidepartementet har i 2009 kjøpt aksjer i StatoilHydro ASA for til sammen 2 162 mill. kroner. I tillegg er det i 2009 bevilget 25 mill. kroner til lån til Norpipe Oil AS. Til sammen utgjør dermed netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten utgifter på 2 187 mill. kroner i anslag på regnskap 2009.

Ifølge lov om Statens pensjonsfond 20. desember 2005, nr. 123, § 3 inngår netto finanstransaksjoner som en inntekt i Statens pensjonsfond – Utland. Netto finanstransaksjoner framkommer som summen av brutto inntekter ved salg av aksjer i StatoilHydro ASA, fratrukket statlig kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA, definert som markedsprisen staten betaler for aksjene og fratrukket statlig kapitalinnskudd i StatoilHydro ASA og selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten.

Overføringen fra Statens pensjonsfond – Utland for finansiering av statens kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA og lån til Norpipe Oil AS budsjetteres etter dette som inntekt under kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland, post 96 Finansposter overført til fondet.

Det foreslås bevilget -2 187 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring fra Statens pensjonsfond – Utland, bevilget 48 650 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 107 220,7 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2009. Samlet sett foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond – Utland økt med 58 570,7 mill. kroner til 107 220,7 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under avsnitt 2.2. Disse medlemmer presiserer at nedbetaling av bompengegjeld er å anse som en nedbetaling av gjeld, men at posteringen av budsjettekniske årsaker må føres under kap. 5800 post 50. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene på kap. 5800 post 50 med 12,03 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, noe som innebærer en økning på 70,6 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens pensjonsfond – Utland

50

Overføring fra fondet, økes med

70 600 684 000

fra kr 48 650 000 000 til kr 119 250 684 000"

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 187 460,3 mill. kroner, foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt forslag om å nedbetale helseforetakenes gjeld med 1 mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån, økes med

118 322 968 000

fra kr 70 137 341 000 til kr 188 460 309 000"

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen kartlegge hvilke private helseinstitusjoner som ikke har fått dekket fullt ut de faktiske pensjonskostnadene i 2009 via rammetilskuddene til de regionale helseforetakene, og fremme forslag om kompensasjon for dette.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 2

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

70

Frivillig arbeid, kan overføres, økes med

30 000 000

fra kr 47 140 000 til kr 77 140 000

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen sørge for at bevilgningsøkningen på kap. 621 post 70 fordeles slik at den tilkommer juletidsrelaterte tiltak for brukerne i Frelsesarmeen med 10 mill. kroner, Fattighuset med 5 mill. kroner, Redd Barna med 5 mill. kroner, Maritastiftelsen med 5 mill. kroner og Kirkens Bymisjon med 5 mill. kroner.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 4

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1323

Bompengeprosjekter

70

Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter per 31. desember 2008, overslagsbevilgning, kan overføres, bevilges med

12 000 000 000

3732

Regionale helseforetak

92

Ekstra avdrag på investeringslån, bevilges med

1 000 000 000

5800

Statens pensjonsfond – Utland

50

Overføring fra fondet, økes med

70 600 684 000

fra kr 48 650 000 000 til kr 119 250 684 000

5999

Statslånemidler

90

Lån, økes med

118 322 968 000

fra kr 70 137 341 000 til kr 188 460 309 000

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2009, samt eventuell ny bompengegjeld opptatt i 2009 for andre bompengefinansierte prosjekter. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og/eller gjeldssletting. Stortinget ber derfor Regjeringen vurdere en løsning der staten trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld per 31. desember 2009, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av trafikantene.

Komiteen viser til proposisjonen og til merknadene, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten:

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,forhøyes med

8 000 000

fra kr 8 390 932 000 til kr 8 398 932 000

441

Oslo politidistrikt:

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440, post 1,forhøyes med

72 000 000

fra kr 1 696 528 000 til kr 1 768 528 000

1610

Toll- og avgiftsetaten:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 200 000

fra kr 1 236 400 000 til kr 1 240 600 000

1618

Skatteetaten:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 800 000

fra kr 4 111 000 000 til kr 4 114 800 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

10 000 000

fra kr 120 400 000 til kr 110 400 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres,forhøyes med

13 000 000

fra kr 108 000 000 til kr 121 000 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift:

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning,

nedsettes med

500 000 000

fra kr 13 800 000 000 til kr 13 300 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.:

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning,

forhøyes med

389 300 000

fra kr 20 467 500 000 til kr 20 856 800 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

12 000 000

fra kr 1 831 475 000 til kr 1 843 475 000

2309

Tilfeldige utgifter:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

10 298 074 000

fra kr 10 588 074 000 til kr 290 000 000

2315

Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

16 342 000

fra kr -16 342 000 til kr 0

2800

Statens pensjonsfond – Utland:

50

Overføring til fondet, nedsettes med

121 043 000 000

fra kr 394 840 000 000 til kr 273 797 000 000

(NY)

96

Finansposter overført til fondet, bevilges med

-2 187 000 000

Inntekter

4610

Toll- og avgiftsetaten:

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner, nedsettes med

20 000 000

fra kr 260 000 000 til kr 240 000 000

4618

Skatteetaten:

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, nedsettes med

8 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 42 000 000

2

Andre inntekter, forhøyes med

21 000 000

fra kr 29 100 000 til kr 50 100 000

5

Gebyr for utleggsforretninger, nedsettes med

2 000 000

fra kr 23 000 000 til kr 21 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser, nedsettes med

500 000

fra kr 2 000 000 til kr 1 500 000

4620

Statistisk sentralbyrå:

85

Tvangsmulkt, forhøyes med

1 000 000

fra kr 9 000 000 til kr 10 000 000

4634

Statens innkrevingssentral:

86

Bøter, inndragninger, nedsettes med

10 000 000

fra kr 1 210 000 000 til kr 1 200 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret, forhøyes med

20 000 000

fra kr 170 000 000 til kr 190 000 000

4638

Salg av klimakvoter:

1

Salgsinntekter, forhøyes med

258 000 000

fra kr 1 270 000 000 til kr 1 528 000 000

5309

Tilfeldige inntekter:

29

Ymse, forhøyes med

180 000 000

fra kr 930 520 000 til kr 1 110 520 000

5501

Skatter på formue og inntekt:

70

Toppskatt mv., forhøyes med

3 700 000 000

fra kr 28 200 000 000 til kr 31 900 000 000

72

Fellesskatt, forhøyes med

4 080 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 156 800 000 000

73

Skatt av opparbeidede forpliktelser i rederiene, nedsettes med

100 000 000

fra kr 1 400 000 000 til kr 1 300 000 000

5506

Avgift av arv og gaver:

70

Avgift, nedsettes med

100 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 100 000 000

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum:

71

Ordinær skatt på formue og inntekt, nedsettes med

34 300 000 000

fra kr 94 900 000 000 til kr 60 600 000 000

72

Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med

52 700 000 000

fra kr 155 800 000 000 til kr 103 100 000 000

74

Arealavgift mv., nedsettes med

400 000 000

fra kr 1 900 000 000 til kr 1 500 000 000

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen:

70

Avgift, forhøyes med

100 000 000

fra kr 2 400 000 000 til kr 2 500 000 000

5511

Tollinntekter:

70

Toll, nedsettes med

128 000 000

fra kr 2 228 000 000 til kr 2 100 000 000

5521

Merverdiavgift:

70

Avgift, nedsettes med

21 000 000 000

fra kr 205 000 000 000 til kr 184 000 000 000

5526

Avgift på alkohol:

70

Produktavgift på alkoholholdige drikkevarer, nedsettes med

218 000 000

fra kr 11 474 000 000 til kr 11 256 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer:

70

Avgift, nedsettes med

83 000 000

fra kr 7 618 000 000 til kr 7 535 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.:

71

Engangsavgift på motorvogner mv., nedsettes med

3 400 000 000

fra kr 18 800 000 000 til kr 15 400 000 000

72

Årsavgift, forhøyes med

13 000 000

fra kr 8 304 000 000 til kr 8 317 000 000

73

Vektårsavgift, nedsettes med

27 000 000

fra kr 374 000 000 til kr 347 000 000

75

Omregistreringsavgift, nedsettes med

67 000 000

fra kr 2 315 000 000 til kr 2 248 000 000

76

Avgift på bensin, nedsettes med

33 000 000

fra kr 7 755 000 000 til kr 7 722 000 000

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn

(autodieselavgift), nedsettes med

615 000 000

fra kr 8 355 000 000 til kr 7 740 000 000

5537

Avgifter på båter mv.:

71

Avgift på båtmotorer, nedsettes med

183 000 000

fra kr 351 000 000 til kr 168 000 000

5541

Avgift på elektrisk kraft:

70

Forbruksavgift, forhøyes med

336 000 000

fra kr 6 572 000 000 til kr 6 908 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.:

70

Avgift på mineralolje, nedsettes med

19 000 000

fra kr 1 260 000 000 til kr 1 241 000 000

71

Avgift på smøreolje mv., nedsettes med

12 000 000

fra kr 100 000 000 til kr 88 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.:

70

CO2-avgift, nedsettes med

157 000 000

fra kr 4 662 000 000 til kr 4 505 000 000

71

Svovelavgift, nedsettes med

1 000 000

fra kr 78 000 000 til kr 77 000 000

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall:

70

Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med

142 000 000

fra kr 625 000 000 til kr 483 000 000

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier:

71

Tetrakloreten (PER), nedsettes med

2 000 000

fra kr 3 000 000 til kr 1 000 000

5548

Miljøavgift på klimagasser:

70

Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK), nedsettes med

34 000 000

fra kr 270 000 000 til kr 236 000 000

5549

Avgift på utslipp av NOX:

70

Avgift på utslipp av NOX, forhøyes med

21 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 71 000 000

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer:

70

Avgift, nedsettes med

18 000 000

fra kr 1 150 000 000 til kr 1 132 000 000

5556

Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv.:

70

Avgift, nedsettes med

54 000 000

fra kr 1 686 000 000 til kr 1 632 000 000

5557

Avgift på sukker:

70

Avgift, forhøyes med

7 000 000

fra kr 196 000 000 til kr 203 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje:

70

Grunnavgift på engangsemballasje, nedsettes med

6 000 000

fra kr 780 000 000 til kr 774 000 000

71

Miljøavgift på kartong, nedsettes med

6 000 000

fra kr 210 000 000 til kr 204 000 000

73

Miljøavgift på metall, forhøyes med

23 000 000

fra kr 152 000 000 til kr 175 000 000

74

Miljøavgift på glass, nedsettes med

2 000 000

fra kr 56 000 000 til kr 54 000 000

5565

Dokumentavgift:

70

Avgift, nedsettes med

1 760 000 000

fra kr 6 360 000 000 til kr 4 600 000 000

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet:

70

Kredittilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene, forhøyes med

1 800 000

fra kr 253 500 000 til kr 255 300 000

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser:

70

Inntekter fra telesektoren, nedsettes med

10 900 000

fra kr 203 200 000 til kr 192 300 000

5584

Andre avgifter:

(NY)

70

Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter, bevilges med

-125 400 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift:

80

Renter av statens faste kapital, nedsettes med

500 000

fra kr 64 155 000 til kr 63 655 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer:

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

3 858 000 000

fra kr 6 942 800 000 til kr 3 084 800 000

82

Av innenlandske verdipapirer, forhøyes med

328 500 000

fra kr 1 685 000 000 til kr 2 013 500 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter, nedsettes med

220 200 000

fra kr 582 000 000 til kr 361 800 000

(NY)

85

Renteinntekter fra bytteavtaler mv., bevilges med

2 975 900 000

89

Garantiprovisjon, nedsettes med

26 000 000

fra kr 30 000 000 til kr 4 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank:

85

Utbytte, nedsettes med

36 800 000

fra kr 36 800 000 til kr 0

5700

Folketrygdens inntekter:

71

Trygdeavgift, forhøyes med

2 600 000 000

fra kr 87 600 000 000 til kr 90 200 000 000

72

Arbeidsgiveravgift, forhøyes med

1 300 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 128 600 000 000

5800

Statens pensjonsfond – Utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

58 570 684 000

fra kr 48 650 000 000 til kr 107 220 684 000

5999

Statslånemidler:

90

Lån, forhøyes med

117 322 968 000

fra kr 70 137 341 000 til kr 187 460 309 000

II

Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov for 2009 dekkes ved statstilskudd.

III

Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2009 kan overskride de samlede bevilgningene under kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter og kap. 441 Oslo politidistrikt, post 1 Driftsutgifter med inntil 42 mill. kroner for å dekke eventuelle merutgifter til sikkerhetstiltak i forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris.

IV

Fullmakt til justering i kapitalregnskapet mot konto for forskyvning i balansen

Stortinget samtykker i at innskutt kapital i Folketrygdfondet i kapitalregnskapet justeres med 2,7 mill. kroner mot konto for forskyvning i balansen, og fastsettes til 37,7 mill. kroner.

Oslo, i finanskomiteen, den 15. desember 2009

Torgeir Micaelsen

leder og ordfører