Jeg viser til Stortingets brev av 18. november
d. å.
På møte med Riksrevisjonen 15. april 2009 ble bl.
a. Miljøverndepartementets avslag på et detaljert innsyn i departementets
risikoanalyser kommentert. Riksrevisjonen uttrykte ønske om å drøfte
avslaget videre i et eget møte med departementet. Det ble videre
opplyst av Riksrevisjonen at de oppfatter at det er ulik praksis
i departementene rundt slike innsyn, og at Riksrevisjonen arbeidet
med en veileder om dokumentinnsyn som skal klarlegge og gi en omforent forståelse
av dette spørsmålet mellom Riksrevisjonen og alle departementene.
Riksrevisjonen har foreløpig ikke tatt initiativ til et slikt møte.
I Dok. nr. 1 (2009-2010) viser Riksrevisjonen
til at det pågår et samarbeid mellom Statsministerens kontor og
Riksrevisjonen for om mulig å få utgitt en omforent veiledning for
departementenes og Riksrevisjonens praktisering av dokumentinnsyn
i samsvar med lov og instruks for Riksrevisjonen. Det uttrykkes
videre at "oppfølging i forhold til Miljøverndepartementets avslag
er derfor stilt i bero i påvente av at arbeidet med en slik veileder
kan avsluttes. Forholdet er derfor ikke tatt med i Riksrevisjonens
bemerkninger."
Jeg anser våre risikoanalyser som viktige grunnlag
for departementets planlegging av det fremtidige arbeidet i departementet
og underliggende etater. Departementet har definert overordnede
risikoanalyser som analyser av miljøvernforvaltningens arbeidsmål
slik de legges fram i de årlige Prop. nr. 1 S. Beslutning om hvilke
mål som skal risikoanalyseres, fattes ved starten av det løpende
planarbeidet i miljøvernforvaltningen ved behandling av departementets overordnede
virksomhetsplan i september/oktober hvert år. I denne planen er
det tatt med hvilke mål som skal risikoanalyseres. På anmodning har
Riksrevisjonen fått den overordnede virksomhetsplanen.
Selve analysearbeidet gjennomføres i hovedsak den
følgende vinteren/våren. Siktemålet med analysene er å klarlegge
hvilke forhold som kan forhindre måloppfyllelsen (risikofaktorer),
og legge grunnlaget for beslutning om hvilke risikofaktorer som
har kritisk høy risiko og som bør følges spesielt opp i departementets
fremtidige arbeid. Beslutning om hvilke risikofaktorer som anses
å ha så høy risiko, fattes i kommende års overordnede virksomhetsplan
med krav til avdelingene i departementet om oppfølging i sine virksomhetsplaner.
Krav til oppfølging av berørte underliggende etater tas opp i tildelingsbrevene
til disse etatene. Riksrevisjonen får kopi av tildelingsbrev samtidig
med at vedkommende etat får sitt brev. Departementets overordnede virksomhetsplan
og de avdelingsvise virksomhetsplaner betrakter vi derimot som departementets
interne plandokumenter.
Risikoanalysene gjelder imidlertid ikke kun
det ene året, men vil kunne ha betydning så lenge målene gjelder.
Av den grunn har vi rutiner for rullering av analysene. Miljøverndepartementet har
overfor Riksrevisjonen vist til Riksrevisjonens egne kommentarer
til § 12 i lov om Riksrevisjonen der det bl. a. uttales: "Riksrevisjonens kontroll foregår i ettertid,
og det er derfor ikke behov for innsyn i dokumentasjon om planer
mv. for kommende perioder."
I Riksrevisjonens egne kommentarer til § 12
i loven om Riksrevisjonen uttrykkes det også: "(…). I departementene
skjer det også politiske drøftelser og vurderinger som ikke direkte
kan knyttes opp til saker som behandles i regjeringen. Innsyn i
denne type politiske prosesser er normalt ikke nødvendig for at
Riksrevisjonen skal kunne utføre sine revisjonsoppgaver." Miljøverndepartementet
anser risikoanalysene også å være vurderinger av den karakter som
er nevnt i denne kommentaren.
Dette er grunnlaget for Miljøverndepartementets avslag
på Riksrevisjonens anmodning om innsyn i risikoanalysene. Miljøverndepartementet
legger stor vekt på dette og har derfor avventet den forannevnte
veilederen fra Riksrevisjonen i tråd med at Riksrevisjonen i Dok.
nr. 1 (2009–2010) skriver at oppfølgingen av avslaget er stilt i
bero i påvente av veilederen.