Vedlegg 5
Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 18. november 2009 med tre spørsmål vedrørende Dokument 1 (2009–2010) – Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008. Jeg viser også til arbeidsministerens svar vedrørende sitt ansvarsområde. Nedenfor har jeg gitt svar på den delen av spørsmål 3 som faller inn under mitt ansvarsområde som fornyings- og kirkeminister.
3. Det er åtte tidligere rapporterte forhold fra Riksrevisjonens side overfor Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Av disse åtte sakene finner ingen sin avslutning i Dokument 1 (2009–2010). Årsaken er at forholdene ikke er løst. Hva er statsrådens kommentar til at det ikke er ryddet opp i tidligere påpekte forhold og hvordan vil statsråden løse disse tidligere påpekte forhold?
Nedenfor følger min kommentar til Riksrevisjonens merknad vedrørende Sametingets tilskuddsforvaltning:
Tilskuddsforvaltningen ved Sametinget har vært tatt opp av Riksrevisjonen ved flere anledninger, og det er påpekt svakheter ved forvaltningen.
I Dokument 1 (2009–2010) pkt 3.7 fremgår det bl.a. at tilskuddsforvaltningen ved Sametinget fortsatt ikke er tilfredsstillende. Det gjelder både forsinket innføring av saksbehandlersystemet Acos WebSak og oppfølging av tidligere gitte tilsagn. Sametinget har i den forbindelse informert om at de vil intensivere arbeidet med oppfølgingen av gamle tilsagn og fokusere spesielt på områdene læremidler og kultur.
Departementet er kjent med at det er en positiv utvikling i Sametinget når det gjelder de forholdene Dokument 1 (2009–2010) peker på. Departementet vil ta opp saken med Sametinget i den rutinemessige dialogen mellom Sametinget og departementet.
Jeg vil i denne forbindelsen vise til Riksrevisjonens brev av 24. april 2009 til Sametinget ved Sametingsrådet, med kopi til Arbeids- og inkluderingsdepartementet, vedrørende Riksrevisjonens kontroll av Sametinget for 2008. Riksrevisjonen redegjør i brevet for ny rutine for kommunikasjonen mellom Riksrevisjonen og Sametinget. Riksrevisjonen påpeker Sametingets spesielle status som folkevalgt organ. Riksrevisjonen uttaler videre at i henhold til Hovedinstruks for økonomiforvaltningen i Sametinget har Sametingets politisk ledelse et overordnet ansvar for økonomiforvaltningen og for resultatoppfølging og rapportering. På denne bakgrunn har Riksrevisjonen utredet rammene for revisjon av Sametinget.
Riksrevisjonens konklusjon er at det bør etableres nye kommunikasjonsrutiner med Sametingets politiske nivå. Der Riksrevisjonen vanligvis kommuniserer med et departement, vil Riksrevisjonen ved revisjon av Sametinget kommunisere med Sametingets politiske nivå. Dette innebærer at vesentlige feil og mangler som vurderes tatt opp i Dokument 1 for regnskapsrevisjon eller i Dokument 3 for forvaltningsrevisjon, tas opp i brev til Sametingsrådet. Sametingsrådets svar behandles på samme måte som svar fra departementene gjøres i dag. Saker som vurderes rapportert til Stortinget kommuniseres deretter til den ansvarlige statsråd og presenteres i dokumentserien på vanlig måte.
Sametinget er ikke et underliggende organ i forhold til regjeringen, og Regjeringen er derfor ikke ansvarlig for Sametingets politiske virksomhet eller vedtakene som Sametinget gjør på de ulike områdene. Regjeringen har imidlertid et konstitusjonelt ansvar når det gjelder bevilgninger gitt over statsbudsjettet.