Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endring i statsbudsjettet for 2009 under Fiskeri- og kystdepartementet (slepeberedskap Sørlandet)
Dette dokument
- Innst. 28 S (2009–2010)
- Kildedok: Prop. 28 S (2009–2010)
- Dato: 03.11.2009
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I Prop. 1 S (2009–2010) for Fiskeri- og kystdepartementet har Regjeringa redegjort for tiltak innenfor slepebåtkapasiteten langs kysten. Det fremholdes her at Kystverkets budsjett for 2010 foreslås økt med 127 mill. kroner til 232 mill. kroner for å dekke slepebåtberedskapen i Nord-Norge og på Sørlandet. Dette vil medføre at slepeberedskapen i Nord-Norge vil bli styrket til tre helårs slepefartøy, mens det etableres en beredskapsavtale om ett døgnbemannet fartøy på Sørlandet.
Regjeringa viser i Prop. 1 S (2009–2010) videre til at det er ønskelig å få på plass en beredskap med ett døgnbemannet slepefartøy på Sørlandet så raskt som mulig, og at Regjeringa vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når dette er avklart.
I tråd med dette har Kystverket gjennomført en anbudsrunde for etablering av en beredskapsavtale for tilgjengelig slepebåtkapasitet på Sørlandet, med forbehold om Stortingets samtykke. Anbudsrunden viste at kostnaden for en beredskapsavtale med en fireårig rammeavtale vil bli om lag 15 mill. kroner per år.
Det er ønskelig at slepeberedskap på Sørlandet kan etableres fra 1. november 2009. Dette vil innebære en kostnad for 2009 på om lag 2,5 mill. kroner. Det foreslås derfor at Kystverkets driftsbevilgning økes med 2,5 mill. kroner.
Det vil også være behov for en fullmakt på 60 mill. kroner i 2009 for å kunne inngå en bindende kontrakt på fire år. Det bes derfor om at Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2009 kan forplikte staten innenfor en kostnadsramme på 60 mill. kroner for å inngå en fireårig kontrakt om slepeberedskap på Sørlandet, jf. forslag til romertallsvedtak. Dette medfører at det ikke vil være behov for den foreslåtte bestillingsfullmakten på 45 mill. kroner i 2010-budsjettet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit, Freddy de Ruiter og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, er tilfreds med den foreslåtte styrkinga av slepebåtkapasiteten langs kysten fra neste år. Komiteen ser imidlertid behovet for en raskest mulig etablering av en døgnkontinuerlig slepebåtberedskap langs kysten av Sørlandet. Komiteen er positiv til den foreslåtte fireårsavtalen med den valgte tilbyder, firmaet Buksér og Berging, og at avtalen iverksettes så raskt som mulig.
Komiteen viser også til at denne døgnkontinuerlige slepebåtberedskapen kommer i tillegg til Kystverket og Kystvakta sine ressurser i området.
Komiteen registrerer også økt fokus på opprustning av depoter og utstyr generelt. Komiteen er spesielt opptatt av det ulykkesforebyggende arbeidet, slik som eksempelvis seilingsleder, og ser fram til at dette kommer på plass flere steder langs kysten.
Komiteen er fornøyd med at det nå etableres en slepebåtberedskap som sikrer 3 døgnbemannede slepefartøy på helårsbasis i Nord-Norge, samt at det etableres en beredskapsavtale som sikrer slepebåtberedskap på Sørlandet i samarbeid med et privat selskap.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil peke på rapporten fra arbeidsgruppen som gikk igjennom den nasjonale slepebåtberedskapen, og som konkluderte med og anbefalte at det må etableres en slepebåtberedskap som skal dekke hele kysten av fastlandet og Svalbard. Flertallet vil derfor peke på at det også er svært viktig at det kommer på plass slepebåtberedskap i Midt-Norge, på Vestlandet og i Østlandsområdet. Flertallet mener at det i forbindelse med etableringen av en skikkelig slepebåtberedskap langs kysten er viktig at man har en normal responstid på 6 timer og maks 12 timer basert på seilingsleden langs kysten.
Flertallet vil også vise til at vi de senere årene har hatt flere større skipsulykker, bl.a. "Server" utenfor Fedje og "Full City" utenfor Langesund, hvor store mengder olje lekket ut og hvor oljevernberedskapen ble satt kraftig på prøve.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at Fremskrittspartiet i forrige stortingsperiode flere ganger fremmet forslag for å styrke oljevernberedskapen. Disse medlemmer har også flere ganger tatt opp mangler ved slepebåtberedskapen langs kysten.
Disse medlemmer vil derfor vise til sitt fremlagte representantforslag om en forsterket oljevernberedskap, og vil i den forbindelse fremme forslag om tiltak for en ytterligere styrking av oljevernberedskapen og slepebåtkapasiteten langs kysten.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
1062 | Kystverket: | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 500 000 | |
fra kr 1 215 120 000 til kr 1 217 620 000 |
II
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2009 kan forplikte staten innenfor en kostnadsramme på 60 mill. kroner for å inngå en fireårig kontrakt om slepeberedskap på Sørlandet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. november 2009
Knut Arild Hareide |
Freddy de Ruiter |
leder |
ordfører |