Riksvalgstyrets avgjørelser i klagesaker

1. Klage fra Mari Mile Bruland – Oslo kommune

Bakgrunnen for klagen

Mari Mile Bruland har i brev av 14. september 2009 klaget over det forhold at hun ikke fikk avgi stemme ved Kampen skole på valgdagen.

I klagen anføres bl.a.:

"Da jeg skulle krysses av i manntallet opplevde jeg å bli avvist med at jeg allerede hadde stemt. Det var allerede krysset av ved navnet mitt. Stemmen min ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet som "tvilsom stemme" som skulle sendes valgstyret ved Oslo rådhus… (…)

Hvis det ikke kan finnes ut av dette på annen måte må det holdes omvalg på Kampen skole, noe annet er et overgrep mot mine demokratiske rettigheter og hele valgsystemet"

Kommunens behandling av klagen

Oslo kommune har gitt følgende redegjørelse:

"Bystyrets sekretariat har kontrollert manntallsheftet der velgeren står oppført, og det er satt kryss ved velgerens navn i rubrikken for valgting. Det foreligger også en stemme i særskilt omslag fra velgeren der det oppgis at vedkommende var krysset av tidligere. Hvorvidt krysset som er satt i manntallet er en feil fra en valgfunksjonærs side eller om velgeren faktisk har avgitt stemme er det umulig å finne ut av. Under opplæringen og i øvrig dokumentasjon valgfunksjonærene må gjennomgå legges det stor vekt på nøyaktighet ved avkryssing i manntallet slik at man er sikker på at det settes kryss i rett rubrikk. Dersom det i dette tilfelle har blitt krysset av feil er det beklagelig, dette er en feil valgstyret ikke kan rette. Valgfunksjonærenes behandling av en velger som allerede er avkrysset var korrekt i henhold til både valgforskrift og retningslinjer gitt av sekretariatet i henhold til regelverket."

Departementets merknader

Valgloven § 10-2 (1) fastsetter hvilke vilkår som må være oppfylt for at en stemmegivning avgitt på valgtinget kan godkjennes. Ett av vilkårene er at velgeren ikke allerede har avgitt godkjent stemmegivning. En stemmegivning er godkjent når vedkommende velger er krysset av i manntallet.

Dersom det er krysset i manntallet for velgerens navn, kan ikke velgeren legge stemmegivningen i valgurnen. Den må legges i særskilt omslag og leveres til valgstyret for vurdering. Konsekvensen av vurderingen vil være at stemmegivningen må forkastes. Valgstyret vil ikke ha anledning til å godkjenne stemmegivningen i et slikt tilfelle.

På grunnlag av det som er opplyst finner departementet at det var korrekt av valgstyret å forkaste denne stemmegivningen. Vi anbefaler derfor at klagen avvises.

Vedtak i riksvalgstyret

Riksvalgstyret slutter seg til departementets vurdering av klagen.

Klage fra Mari Mile Bruland over gjennomføringen av valget ved Kampen skole i Oslo tas ikke til følge.

2. Klage fra Jokke Fjeldstad – Oslo kommune

Bakgrunn for klagen

Jokke Fjeldstad, leder i Oslo Rødt, har den 15. september 2009 sendt følgende klage til valgstyret i Oslo:

"Vi har blitt gjort oppmerksom på at det ved forhåndsstemming ved Radiumhospitalet torsdag 10. september ikke fantes stemmesedler for Rødt den første halvtimen det ble avgitt stemmer.

Vi håper på at dette var et enkelt tilfelle. Det er viktig at alle velgere har mulighet til å stemme på lister som stiller til valg. Vi tror ikke denne hendelsen kunne vært avgjørende for våre mandatsjanser ved valget, men det er likevel så ser vi på det som alvorlig. Vi ber valgstyret se på hva som kan gjøres for at dette ikke kan skje i kommende valg."

Kommunens behandling av klagen

Oslo kommune har gitt følgende redegjørelse:

"Da stemmemottakere fra Bystyrets sekretariat var ved Radiumhospitalet for å motta forhåndsstemmer ble det straks oppdaget at stemmesedler for Rødt manglet.

Forhåndsstemmelokalet på Rådhuset ble kontaktet og stemmesedler ble umiddelbart sent ut, disse var på plass ca kl 10.30. Velgere som avga sin stemme før den tid ble opplyst om mangelen i stemmeavlukkene, og informert om at dersom partiet de ønsket å stemme på manglet kunne den generelle stemmeseddelen utarbeidet av Kommunal- og regionaldepartementet benyttes ved å sette et kryss utenfor navnet til det partiet man ville stemme på. Sengeliggende velgere benyttet seg av et konvoluttsett der alle partiene var samlet, disse settene var komplette. Ved forhåndsstemmegivningen i institusjoner kontrolleres materiellet før det sendes ut og når valglokalet settes opp i den enkelte institusjon, dette er det eneste tilfellet med manglende stemmesedler sekretariatet kjenner til. Ved fremtidige valg vil kontrollen av slikt utstyr bli ytterligere innskjerpet.

Det påklagede forhold anses ikke å ha hatt innvirkning på utfallet av valget."

Departementets merknader

Ved forhåndsstemmegivningen skal stemmemottakere påse at stemmesedler for alle godkjente valglister er tilgjengelig for velgerne. Departementet er derfor enig med klageren i at det ble begått en feil i forbindelse med forhåndsstemmegivningen ved Radiumhospitalet når stemmesedler for Rødt manglet i ca. en halvtime. Det er imidlertid ikke opplyst noe som tyder på at dette har hatt betydning for valgutfallet. Vi anbefaler derfor at klagen avvises.

Vedtak i riksvalgstyret

Riksvalgstyret slutter seg til departementets vurdering av klagen.

Klage fra Jokke Fjeldstad over gjennomføringen av forhåndsstemmegivningen ved Radiumhospitalet tas ikke til følge.

3. Klage fra Stan Stancheff – Oslo kommune

Bakgrunn for klagen

Stan Stancheff har i brev av 21. september 2009 til Stortingets administrasjon påklaget stortingsvalget og krevd omvalg.

I klagen anføres:

"Jeg krever omvalg fordi Stortingsvalget 2009 ble gjennomført i strid med EMK art. 6-1 og Tilleggsprotokoll til konvensjonen om beskyttelse av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter ...

Det var ikke et hemmelig valg/avstemning.

Stemmeurnene var åpne.

Antall opptalte stemmer tilsvarer ikke stemmer som var krysset av.

..."

Klageren krever også at hans tidligere klager vedrørende valgene i 2003, 2005 og 2007 behandles sammen med denne klagen.

Departementets merknader

Klagen er oversendt departementet fra Stortingets administrasjon. I oversendelsesbrevet fremgår at klagen er "registrert mottatt her onsdag 23. september."

Konvolutten med klagen er poststemplet 21. september. Departementet har hatt telefonisk kontakt med Stortingets administrasjon som opplyser at klagen tidligst kan være kommet inn til Stortinget tirsdag 22. september.

Valgloven § 13-1 fastsetter at klager i forbindelse med forberedelsen og gjennomføringen av stortingsvalget må fremmes innen sju dager etter valgdagen. Dette betyr at fristen ved årets valg utløp mandag 21. september. Klagen skal være skriftlig og fremsettes for valgstyret, fylkesvalgstyret, Fylkesmannen, departementet eller Stortingets administrasjon.

Om lovens uttrykk "fremsettes for" skriver departementet følgende i valghåndboka, punkt 23.4:

"Klagen må være kommet inn til et av de organene klagen skal fremsettes for, jf. punkt 23.6, innen sju dager etter valgdagen. Det er ikke nok at klagen er postlagt innen fristen."

Departementet viser til det som er sagt foran, og vil tilrå at klagen avvises som for sent innkommet.

Vedtak i riksvalgstyret

Riksvalgstyret slutter seg til departementets vurderinger.

Klagen fra Stan Stancheff avvises som for sent innkommet.