Vedlegg 6
Jeg viser til brev av 24. mars 2009 vedrørende ovennevnte.
Komiteen ber om å få opplyst hvilke "objektive bevis" som foreligger i den aktuelle saken. Departementet mener at Uniteam International har gitt uriktige opplysninger til Forsvarets logistikkorganisasjon vedrørende kostnadene fra underleverandører. Uniteam International har ved dette oppnådd en urettmessig høy fortjeneste på den aktuelle containerleveransen, da de har brutt Forsvarets regler om profittbegrensninger når man er i en eneleverandørsituasjon. Dette regelverket hadde Uniteam International forpliktet seg til å overholde. Disse forholdene kan dokumenteres, og Forsvarsdepartementet vil gi en nærmere redegjørelse, herunder oversende dokumentasjon i anledning saken, etter påske. Dette skjer på bakgrunn av at Forsvarsdepartementet nå har fått samtykke fra påtalemyndigheten til å fremlegge bevis i sakens anledning, jf. brev fra Oslo statsadvokatembeter av 10. mars 2009, innkommet i Forsvarsdepartementet 30. mars 2009 (vedlegg 1).
Når det gjelder proporsjonaliteten ved anskaffelsesrettslig avvisning av Uniteam, har departementet lagt vekt på at ovennevnte er et grovt kontraktsbrudd og innebærer etter departementets oppfatning et klart brudd på den lojalitetsplikt som oppstilles i kontraktsforhold. Det er vektlagt at de grovt klanderverdige handlingene er foretatt av sentrale eiere i selskapet som også har sentrale administrative funksjoner. Til tross for disse handlingene som har påført Forsvaret tap i ti-millionersklassen, har ikke Uniteam tatt initiativ til å gjøre opp for seg. Forsvarsdepartementet antar at Uniteam Internationals handlemåte kan rammes av straffelovens bedrageribestemmelser, hvilket var bakgrunnen for at departementet i brev av 11. april 2007 til Romerike politidistrikt anmeldte Uniteam International og to sentrale eiere i selskapet.
Forsvarsdepartementet har en overordnet målsetting om å ha normaliserte forretningsforbindelser til alle leverandørene i forsvarssektoren, herunder også Uniteam-gruppen. Imidlertid må Uniteam gjennomføre tiltak for å rydde opp i situasjonen overfor Forsvaret.
I en normaliseringsprosess vil Forsvarsdepartementet bl.a. vektlegge om det skjer grunnleggende endringer i eierskapsstrukturen i Uniteam-gruppen, og om selskapet gjør opp for seg økonomisk. Forsvarsdepartementet vil legge vekt på om Uniteam-gruppen har en konstruktiv holdning med hensyn til å rydde opp i avdekkede forhold. Departementet vil også vektlegge om selskapet i sin offentlige kommunikasjon og samhandling med departementet viser åpenhet, forutsigbarhet og samarbeidsvilje – noe som er grunnlaget for ethvert tillitsfullt og gjensidig forretningsforhold mellom kunde og leverandør.
Komiteen anmoder også om å få frigitt og oversendt de delene av Dalseide II-rapporten som omhandler Uniteam. Rapportens aktuelle deler frigis med dette for komiteen og følger vedlagt (vedlegg 2). Det gjøres oppmerksom på at Dalseide II-rapporten er unntatt offentlighet og fortrolig i henhold til Beskyttelsesinstruksen. Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at Dalseide II-rapporten ikke er eneste grunnlaget for avvisning av Uniteam. De øvrige grunnlag vil bli oversendt etter påske.
Uten vedlegg er dette brevet ugradert.