Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 8. mai 2008
(vedlagt), skriftlig redegjørelse vedlagt og møte med Sjøfartsdirektoratet
19. mai 2008, og brev fra Norges Rederiforbund av 6. mai 2008 vedlagt
i sakens anledning. Komiteen viser også til forslaget
til Revidert nasjonalbudsjett for 2008, jf. St.prp nr. 59 (2007–2008)
der Regjeringen foreslår å øke driftsbevilgningen til Sjøfartsdirektoratet
med ytterligere 28 mill. kroner for å avhjelpe personell- og ressurssituasjonen
i direktoratet.
Komiteen viser til at flyttingen
av Sjøfartsdirektoratet til Haugesund har vært krevende i forhold
til nyrekruttering og bemanning.
Komiteen viser til at ved utgangen
av april har direktoratet 30 ubesatte stillinger. De ledige stillingene
er hovedsakelig innenfor områdene teknisk og maritim kompetanse. Komiteen har notert
seg at Nærings- og Handelsdepartementet har gitt Sjøfartsdirektoratet
mandat til å kjøpe tjenester fra klasseselskapene for å møte dagens sertifiseringsbehov. Komiteen er
tilfreds med at det treffes ekstraordinære tiltak for å sikre at alle
skip skal kunne få sine nødvendige sertifikater i en tid med svært
stor nybyggingsaktivitet ved norske verft.
Komiteen konstaterer at departementet,
Sjøfartsdirektoratet og Rederiforbundet advarer mot opprettelsen
av et eget sjøfartstilsyn som skal overta deler av Sjøfartsdirektoratets
tilsynsvirksomhet eller at det gjøres andre vesentlige organisatoriske
endringer som vil føre til ytterligere oppsplitting av direktoratets
virksomhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, kan ikke
se at det er grunnlag for forslagsstillernes påstand om at Sjøfartsdirektoratet
har "store utfordringer knyttet til sitt arbeidsmiljø". Sjøfartsdirektoratets
arbeidsmiljøundersøkelse viser tvert om at det er mange positive
sider ved direktoratets arbeidsmiljø. Men det er også områder det
må arbeides videre med. Sykefraværet var ved utløpet av 2007 nede
i 4,19 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Sjøfartsdirektoratet tok opp sin ressurssituasjon med departementet
i desember 2007, etter at St.prp. nr. 1 (2007–2008) var framlagt.
Direktoratet la fram ytterligere informasjon i brev av 9. januar
2008, og flertallet er tilfreds med at Regjeringen
gjennom forslag til økte bevilgninger over Revidert nasjonal budsjett
for 2008, bidrar til en løsning for direktoratet allerede inneværende
år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, kan ikke
se at det foreligger noe saklig grunnlag for ytterligere gjennomgang
av Sjøfartsdirektoratets virksomhet. Snarere bør direktoratet nå
få ro til å bygge opp sin nye organisasjon og skaffe seg nødvendig
kompetanse.
Flertallet foreslår at forslaget
fra representantene Torbjørn Hansen, Øyvind Halleraker, Finn Martin
Vallersnes og Elisabeth R. Nørve avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i Representantforslag nr. 90 (2007–2008)
ble fremhevet at kystnasjonen Norge trenger et robust og tillitvekkende
sjøfartsdirektorat. Det ble vist til at Sjøfartsdirektoratet 9. januar
2008 søkte Nærings- og handelsdepartementet om at det settes av
50 mill. kroner for budsjettåret 2008, og at det videreføres i rammen
for 2009. De omsøkte midlene er tenkt benyttet til kjøp av tjenester
fra klasseselskap/delegere ut en del fartøy for å avlaste den totale
arbeidsmengden, innleie av ekstern kompetanse for å bistå med rekruttering
og til å heve lønnsnivået for å rekruttere og beholde personell,
spesielt maritim/teknisk kompetanse. Det fremkom i søknaden at ledelsen,
dersom Sjøfartsdirektoratet ikke får tilført økte rammer for 2008
og 2009, ser svært alvorlig på situasjonen. I brev av 14. februar
2008 opplyste direktoratet om 38 ledige/ubesatte stillinger, samt
at 19 personer ikke får tilbud om fortsatt pendling med den følge
at disse stillingene må rekrutteres i 2008. Statsråd Dag Terje Andersen
gav i brev av 14. mars 2008, som svar på skriftlig spørsmål fra
Rolf Jarle Brøske (H) i Dokument nr. 15, spørsmål nr. 807 (2007–2008),
uttrykk for at det er departementets vurdering at personellsituasjonen
per i dag ikke representerer en sikkerhetsrisiko. Dagbladet kunne
29. mars 2008 rapportere om forhold som gav grunnlag for å sette
spørsmålstegn ved sikkerheten om bord på fartøyene, og at flere
eksperter uttalte seg kritisk til måten Sjøfartsdirektoratet ivaretar
sikkerheten på i forbindelse med seilingstillatelse. I Dagbladet
30. mars 2008 uttalte statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet
Øyvind Slåke at de ser alvorlig på situasjonen.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne i Dokument nr. 8:90 (2007–2008) gav uttrykk for
at "Sjøfartsdirektoratet står overfor store utfordringer, knyttet
til eget arbeidsmiljø, evnen til å gjøre jobben med å få "skip til
å seile" og dermed løse sin rolle i norsk skipsindustri, men også
overfor sitt ansvar for sikkerheten på sjøen." Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til at Sjøfartsdirektoratet i brev til Nærings-
og handelsdepartementet av 9. januar 2008 viste til at risikoen
for at direktoratets saksbehandlere gjør feil, enten som følge av
kompetansemangel eller høyt arbeidspress, er stor og vil bli større. Disse
medlemmer mener utfordringer med en rekke ubesatte stillinger,
høyt arbeidspress og kompetansemangel i arbeidsstokken er utfordringer
som også har konsekvenser for arbeidsmiljøet til de ansatte. På
denne bakgrunn er det positivt at sykefraværet i Sjøfartsdirektoratet
ved utløpet av 2007 var nede i 4,19 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandlingen av St.meld. nr. 17 (2002–2003) om flytting av statlige
tilsyn, jf. Innst. S. nr. 222 (2002–2003), der Fremskrittspartiet
stemte imot forslaget om å flytte Sjøfartsdirektoratet fra Oslo
til Haugesund. Disse medlemmer viser til at det ved avgjørelsen
av flyttespørsmålet forelå solid dokumentasjon fra både rederinæringen
og de ansattes representanter som talte imot flytting av Sjøfartsdirektoratet. Disse
medlemmer viser til at et av hovedargumentene for flytting
var rent distriktspolitiske hensyn, og disse medlemmer mener
at man i denne prosessen la for liten vekt på konsekvenser som økt
avstand til samarbeidende parter og dem det skal føres tilsyn med.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen 1. oktober 2008
foreta en gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets virksomhet og legge
dette frem for Stortinget med forslag til endringer og tiltak som
kan sikre at direktoratets virksomhet drives på en tilfredsstillende
måte med hensyn til sikkerhet for liv, helse, fartøy og miljø."
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
ikke er grunnlag for å peke på flyttingen som den eneste årsaken
til utfordringene i Sjøfartsdirektoratet.
Disse medlemmer mener det er
betenkelig at de store utfordringene i Sjøfartsdirektoratet ikke ble
beskrevet i omtalen av Sjøfartsdirektoratets virksomhet i St.prp.
nr. 1 (2007–2008).
Disse medlemmer viser til at
næringskomiteen i forbindelse med behandlingen av forslaget har
fått en gjennomgang av situasjonen i Sjøfartsdirektoratet i form
av en høring i komiteen og skriftlig informasjon fra direktoratet,
og at virksomheten i Sjøfartsdirektoratet også vil bli gjennomgått
i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for
2008. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen
vil følge situasjonen i Sjøfartsdirektoratet tett i tiden fremover. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Representantforslag nr. 90 (2007–2008) fra stortingsrepresentantene
Torbjørn Hansen, Øyvind Halleraker, Finn Martin Vallersnes og Elisabeth
Røbekk Nørve om virksomheten i Sjøfartsdirektoratet vedlegges protokollen."