Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

20. Forslag frå mindretal

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

60

(NY) Tilskudd til lokalt utviklingsfond, bevilges med

20 000 000

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til en forbedret ordning for individuell pensjonssparing med årlig fradrag i alminnelig inntekt for årlige innbetalinger (inkludert kostnader) på inntil 40 000 kroner, samtidig som det innføres en symmetrisk beskatning av fradragene for innbetaling til, og utbetalingene fra ordningen.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan for å stoppe frafallet i videregående skole.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen videreføre i statsbudsjettet for 2009 det etter- og videreutdanningsløftet for lærere som ble innført i forbindelse med kunnskapsløftet.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre strakstiltak for å bedre kvaliteten i lærerutdanningen.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en handlingsplan for hvordan en på kort og lang sikt vil bedre rekrutteringen til prestetjenesten.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen evaluere arbeidet WayBack – Stiftelsen Livet Etter Soning gjør, med sikte på å gjøre tiltakene mer målrettet og derigjennom få maksimal effekt ut av bevilgede midler.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen revurdere arbeidsbetingelsene for forliksrådene med sikte på at endringer kan iverksettes fra 1. januar 2009.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprinnelige forslaget fra Oslo bystyre vedrørende Oslos politivedtekter kan vedtas.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 fremme nødvendige endringer i lov om Statens Pensjonskasse slik at statspensjonister som gikk av med pensjon før 30. april 2000, blir likebehandlet med øvrige statspensjonister med virkning fra 1. januar 2009.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, fremme konkrete forslag om bevilgningsøkninger som sikrer likeverdig økonomisk behandling mellom helseforetakene.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake ved nysalderingen av statsbudsjettet for 2008 med en oversikt over udekkede pensjonskostnader for private, ideelle sykehus i 2007, og med forslag om inndekning av dette.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen på egnet måte orientere Stortinget om bakgrunnen for forsinkelsene i Altinn-prosjektet og hvordan man på en ryddig måte skal sluttføre prosjektet.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen påse at gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene ikke viker fra selvfinansieringsprinsippet i større grad enn det som ble lagt til grunn for St.prp. nr. 1 (2007–2008).

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen tilpasse gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene ved å innarbeide nivået på gebyrene i tråd med selvfinansieringsprinsippet senest i statsbudsjettet for 2009.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringa avsetja tilstrekkeleg med midlar på statsbudsjettet for 2009 slik at desimeringsfisket etter kongekrabbe kan koma i gang så snart som råd.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringa avvikla distriktskvoteordninga.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2009 legge fram skatte- og avgiftsforslag som vil styrke kulturminnearbeidet.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at bedrifter kan få samme skattefradrag for donasjoner til veldedige formål gitt som gave til forretningsforbindelser som det gis for gaver med reklameeffekt.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen gjennomgå reglene for offentliggjøring av skattelister med formål å fjerne tvil i forhold til om nåværende ordning innebærer krenkelser av EMK art. 8 og legge dette frem for Stortinget på egnet måte.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 21

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

414

Forliksråd og andre domsutgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 96 215 000 til kr 101 215 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

141 759 000

fra kr 7 422 102 000 til kr 7 563 861 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

22

Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1, forhøyes med

77 575 000

fra kr 1 329 080 000 til kr 1 406 655 000

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 48 336 000 til kr 78 336 000

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 22

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

10 000 000

fra kr 14 028 862 000 til kr 14 018 862 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 830 post 21, forhøyes med

5 000 000

fra kr 37 683 000 til kr 42 683 000

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 23

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, nedsettes med

24 900 000

fra kr 5 225 100 000 til kr 5 200 200 000

842

Familievern

70

Tilskudd til kirkens familievern mv., kan nyttes under post 1, forhøyes med

15 000 000

fra kr 113 562 000 til kr 128 562 000

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen senest i statsbudsjettet for 2009 foreslå øking av bevilgningen til Foreldreutvalget for grunnskolen, slik at den blir tilstrekkelig til å kunne ivareta de nye pålagte ansvarsområdene.

Forslag 25

Arbeids- og inkluderingsdepartementet gis tilsagnsfullmakt på 0,4 mill. kroner tilknyttet kap. 634 post 76.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:

Forslag 26

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

156 200 000

fra kr 261 500 000 til kr 105 300 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

7 000 000

fra kr 553 039 000 til kr 560 039 000

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning

1

Driftsutgifter, nedsettes med

17 759 000

fra kr 2 242 472 000 til kr 2 224 713 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

18 000 000

fra kr 160 980 000 til kr 142 980 000

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 27

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

580

Bostøtte

70

Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med

83 000 000

fra kr 2 437 400 000 til kr 2 520 400 000

621

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

70

Frivillig arbeid, kan overføres, forhøyes med

10 500 000

fra kr 22 701 000 til kr 33 201 000

1330

Særskilte transporttiltak

60

Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 233 800 000 til kr 333 800 000

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen notifisere til ESA en økning av beløpsgrensene i SkatteFUNN-ordningen med 25 pst., jf. skatteloven § 16-40 annet ledd bokstav a og b, og fremme lovforslag om en slik endring når det foreligger godkjennelse fra ESA. Det forutsettes at lovendring gjennomføres med virkning for hele inntektsåret 2008.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen gjøre trosopplæringen landsdekkende i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen endre Husbankens retningslinjer for bostøtte fra og med 1. juli 2008 slik at funksjonskravet for boliger i bostøtteordningen for husstander med mottaker av attførings- eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning, grunn- eller hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon eller person som har sosial stønad som eneste inntekt, fjernes.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen drøfte og legge fram forslag om forbedringer i bostøtteregelverket som sikrer at dette blir et bedre og mer målrettet tiltak mot fattigdom, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2009 med forslag om økt støtte til innsatsen som Den katolske kirke legger ned for integrering av arbeidsinnvandrere i Norge.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen om å øke bevilgningene til Kystverket når det gjelder oljevernberedskap, herunder slepebåtkapasitet og utstyr, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringa foreta ein gjennomgang av dagens ordning for lemping i konkurranselova med sikte på ein meir effektiv regel.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringa fremma forslag om at den alminnelige strafferamma for brot på konkurranselova § 10 om konkurransebegrensande avtalar mellom føretak vert endra til fengsel inntil 6 år.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringa koma med avbøtande tiltak om det vert avdekka utilbørleg utnytting av marknadsmakt eller andre høve som kan svekkja konkurransen på meierimarknaden.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 37

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

15 700 000

fra kr 1 012 658 000 til kr 1 028 358 000

230

Kompetansesentre for spesialundervisning

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 700 000

fra kr 585 136 000 til kr 595 836 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

192 205 000

fra kr 6 691 100 000 til kr 6 883 305 000

272

Vitenskapelige høyskoler

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

1 700 000

fra kr 17 490 000 til kr 19 190 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

79 600 000

fra kr 4 982 898 000 til kr 5 062 498 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

994 000

fra kr 351 829 000 til kr 352 823 000

320

Allmenne kulturformål

80

(NY) Tillskuddsordning for frivillig virksomhet, bevilges med

50 000 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 090 100

fra kr 15 126 000 til kr 14 035 900

411

Domstoladministrasjonen

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 410 post 1, forhøyes med

9 000 000

fra kr 61 878 000 til kr 70 878 000

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 241 000

fra kr 2 242 472 000 til kr 2 247 713 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 160 980 000 til kr 175 980 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

39 000 000

fra kr 1 479 731 000 til kr 1 518 731 000

571

Rammetilskudd til kommuner

65

(NY) Styrking av eldreomsorgen (øremerket), bevilges med

1 600 000 000

66

(NY) Styrking av grunnopplæring (øremerket), bevilges med

600 000 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

67

(NY) Sitteplasser til alle barn i skolebusser, bevilges med

20 000 000

582

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

60

Rentekompensasjon - skoleanlegg, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 828 400 000 til kr 843 400 000

61

Rentekompensasjon - kirkebygg, kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 74 100 000 til kr 77 100 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

70

Frivillig arbeid, kan overføres, forhøyes med

10 940 000

fra kr 22 701 000 til kr 33 641 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, nedsettes med

64 900 000

fra kr 5 225 100 000 til kr 5 160 200 000

681

Tilskudd til samiske formål

74

Dokumentasjon, formidling mv., nedsettes med

1 300 000

fra kr 1 300 000 til kr 0

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

71

Kjøp av opptrening og helsetjenester, kan overføres, forhøyes med

45 750 000

fra kr 81 498 000 til kr 127 248 000

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

4 114 000 000

fra kr 3 349 806 000 til kr 7 463 806 000

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

436 000 000

fra kr 31 969 980 000 til kr 32 405 980 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

404 000 000

fra kr 10 799 863 000 til kr 11 203 863 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

379 000 000

fra kr 7 989 453 000 til kr 8 368 453 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

301 000 000

fra kr 6 928 639 000 til kr 7 229 639 000

79

Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres, forhøyes med

144 000 000

fra kr 457 900 000 til kr 601 900 000

82

Investeringslån, forhøyes med

200 000 000

fra kr 1 720 000 000 til kr 1 920 000 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 2 326 582 000 til kr 2 376 582 000

761

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres, forhøyes med

28 500 000

fra kr 119 774 000 til kr 148 274 000

900

Nærings- og handelsdepartementet

73

Tilskudd til Ungt Entreprenørskap, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 10 000 000 til kr 20 000 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, forhøyes med

110 000 000

fra kr 1 710 000 000 til kr 1 820 000 000

1148

Naturskade – erstatninger og sikring

70

Tilskudd til sikringstiltak m.m., kan overføres, forhøyes med

500 000

fra kr 9 038 000 til kr 9 538 000

1320

Statens vegvesen

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

530 000 000

fra kr 7 061 500 000 til kr 7 591 500 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

250 000 000

fra kr 5 785 300 000 til kr 6 035 300 000

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

100 000 000

fra kr 329 000 000 til kr 429 000 000

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med

315 000 000

fra kr 1 547 400 000 til kr 1 862 400 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

198 800 000

fra kr 2 349 100 000 til kr 2 547 900 000

1400

Miljøverndepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

9 700 000

fra kr 75 457 000 til kr 85 157 000

1426

Statens naturoppsyn

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 000 000

fra kr 78 352 000 til kr 82 352 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

73

Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres, forhøyes med

18 000 000

fra kr 51 000 000 til kr 69 000 000

1441

Statens forurensningstilsyn

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 400 000

fra kr 211 195 000 til kr 215 595 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

37 700 000

fra kr 3 860 100 000 til kr 3 897 800 000

1731

Hæren

1

Driftsutgifter, forhøyes med

362 790 000

fra kr 3 967 421 000 til kr 4 330 211 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 100 000 000

fra kr 10 780 573 000 til kr 12 880 573 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, nedsettes med

102 900 000

fra kr 2 776 800 000 til kr 2 673 900 000

90

Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning, nedsettes med

487 800 000

fra kr 19 431 700 000 til kr 18 943 900 000

2421

Innovasjon Norge

70

Bedriftsutvikling og administrasjon, nedsettes med

9 643 000

fra kr 412 000 000 til kr 402 357 000

2427

Kommunalbanken

90

(NY) Aksjekapital, bevilges med

42 500 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

74

Tilskudd til biler, forhøyes med

100 000 000

fra kr 865 000 000 til kr 965 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

137 000 000

fra kr 148 100 000 000 til kr 147 963 000 000

5521

Merverdiavgift

70

Avgift, nedsettes med

497 000 000

fra kr 190 700 000 000 til kr 190 203 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

76

Avgift på bensin, nedsettes med

1 390 000 000

fra kr 8 065 000 000 til kr 6 675 000 000

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn og fritidsbåt (dieselavgift), nedsettes med

1 800 000 000

fra kr 7 465 000 000 til kr 5 665 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje, nedsettes med

290 000 000

fra kr 725 000 000 til kr 435 000 000

Forslag 38

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november 2007 om merverdiavgift for budsjetterminen 2008:

§ 2 nytt andre ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2008 skal det betales 12 pst. avgift etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt:

  • a) legemidler,

  • b) vann fra vannverk

  • c) tobakkvarer

  • d) alkoholholdige drikkevarer

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om innfasingskrav for biodrivstoff før et slikt krav iverksettes.

Forslag 40

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november 2007 om avgifter på drikkevareemballasje for budsjetterminen 2008:

§ 1 første ledd nr. 2 oppheves.

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen godkjenne Oslo kommunes omsøkte politivedtekt § 2-4.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen gi SAFO et forholdsmessig like stort tilskudd, basert på antall medlemmer i organisasjonene som er tilknyttet paraplyorganisasjonen. SAFO gis et tilskudd på 440 000 kroner.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen igangsette en opplysningskampanje overfor offentlige og private arbeidsgivere slik at funksjonshemmede i større grad kommer i arbeid. Kampanjen skal utarbeides og utføres av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og andre aktuelle særforbund.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lovendring slik at familiegjenforening bare kan innvilges til ektefelle over 24 år og ugifte barn under 15 år.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lovendring slik at familiegjenforening skal skje i det land man samlet sett har størst tilknytning til.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lovendringer slik at ordningen med opphold på såkalt humanitært grunnlag innskjerpes.

Forslag 47

Stortinget ber Regjeringen foreta en utredning av kostnadene ved vår tids asyl-, flyktninge- og innvandringspolitikk, og legge frem en stortingsmelding om de langsiktige konsekvenser og virkninger på det norske samfunn av et voksende antall ikke-vestlige innvandrere.

Forslag 48

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lovendring slik at søknaden i utlendingssaker avslås dersom søker eller referanseperson nekter å la seg DNA-teste. Resultatene fra slik DNA-test lagres i et nasjonalt DNA-register.

Forslag 49

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lovendring slik at søknaden i utlendingssaker avslås dersom søker eller referanseperson nekter å la seg aldersteste. For å forhindre bl.a. barnebruder, åpnes det for rutinemessige aldersundersøkelser også i saker der det kan reises tvil om hvorvidt voksen asylsøker eller familieinnvandrer har oppgitt korrekt alder.

Forslag 50

Stortinget ber Regjeringen stoppe overføringen av enkelte allergimedisiner desloratadin (Aerius), ebastin (Kestine) og feksofenadin (Telfast) fra forhåndsgodkjent refusjon til individuell refusjon.

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart igangsette et arbeid med å inngå de nødvendige kjøpsavtaler, samt foreta de øvrige forberedelser, slik at HPV-vaksinasjon inngår i vaksinasjonsprogrammet fra 1. januar 2009.

Forslag 52

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2008 legge frem for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.

Forslag 53

Stortinget ber Regjeringen om å oppheve forskrift om utførselskvote av fisk og fiskevarer fra sportsfiske.

Forslag 54

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en ny konsesjonsrunde for tildeling av konsesjoner for oppdrett av laksefisk i 2008. En slik tildeling bør skje etter loddtrekking, vederlagsfritt, uten føringer om geografisk plassering og struktur i næringen.

Forslag 55

Stortinget ber Regjeringen øke "Maksimalt Tillatt Biomasse" (MTB) til 980 tonn per konsesjon.

Forslag 56

Stortinget ber Regjeringen sørge for en erstatning til Fjordlaks som følge av de økonomiske konsekvenser selskapet ble påført av Mattilsynets vedtak om tvangsslakting av fisk.

Forslag 57

Stortinget ber Regjeringen utrede etablering av lik erstatningsordning for fiskeri- og landbruksnæringen.

Forslag 58

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av matavgifter og nivå med sikte på å gi norske matprodusenter rammebetingelser på linje med våre naboland.

Forslag 59

Stortinget ber Regjeringen, i lys av fylkenes mulige utvidede ansvar for veinettet, utrede ulike alternativer for en låneordning med rentekompensasjon for å redusere etterslep i vedlikehold av fylkesvegene.

Forslag 60

Stortinget ber Regjeringen innarbeide bestemmelser om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes veiholder.

Forslag 61

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet i Norge.

Forslag 62

Stortinget ber Regjeringen om å gi fylkesmannen adgang til å gi jegere i kommunale fellingslag godtgjørelse for tapt arbeidsfortjeneste ved forsøk på skadefelling av rovvilt som prøveordning for 2008 og 2009.

Forslag 63

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om bruk av skatte- og avgiftslettelser for å stimulere til økt energisparing og energifleksibilitet i husholdninger og næringsliv.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 64

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

147 000 000

fra kr 1 710 000 000 til kr 1 563 000 000

2445

Statsbygg

32

Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 38 000 000 til kr 53 000 000

Forslag 65

Stortinget ber Regjeringen om å legge kompetansemodellen til grunn for støtte til maritimt ansatt mannskap i tråd med forslag fra regjeringen Bondevik II, i statsbudsjettet for 2009.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 66

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

41

Stortinget

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres, nedsettes med

35 000 000

fra kr 75 000 000 til kr 40 000 000

272

Vitenskapelige høyskoler

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

1 400 000

fra kr 17 490 000 til kr 18 890 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64, nedsettes med

10 000 000

fra kr 887 000 000 til kr 877 000 000

1062

Kystverket

30

Nyanlegg og større vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

25 000 000

fra kr 341 250 000 til kr 366 250 000

1500

Fornyings- og administrasjonsdepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

18 150 000

fra kr 111 867 000 til kr 93 717 000

1521

Direktoratet for forvaltning og IKT

1

Driftsutgifter, nedsettes med

25 264 000

fra kr 90 660 000 til kr 65 396 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

Overføring til Energifondet, nedsettes med

7 000 000

fra kr 631 000 000 til kr 624 000 000

2650

Sykepenger

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

6 400 000

fra kr 1 560 000 000 til kr 1 566 400 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med

4 400 000

fra kr 400 000 000 til kr 404 400 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

53 000 000

fra kr 38 425 000 000 til kr 38 478 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

127 000 000

fra kr 58 000 000 000 til kr 58 127 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., forhøyes med

5 000 000

fra kr 21 000 000 000 til kr 21 005 000 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

80 000 000

fra kr 2 700 000 000 til kr 2 620 000 000

5511

Tollinntekter

70

Toll, nedsettes med

10 000 000

fra kr 1 945 000 000 til kr 1 935 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

59 000 000

fra kr 116 100 000 000 til kr 116 041 000 000

Forslag 67

Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om arveavgift:

§ 4 skal lyde:

Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn – herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren – og foreldre, svares:

Av de første 500 000 kroner

intet

Av de neste 300 000 kroner

8 pst.

Av overskytende beløp

20 pst.

§ 5 skal lyde:

Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:

Av de første 500 000 kroner

intet

Av de neste 300 000 kroner

10 pst.

Av overskytende beløp

30 pst.

Forslag 68

I Stortingets vedtak om avgift på mineralolje til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift) § 4 første ledd gjøres følgende endringer:

ny bokstav d skal lyde:

syntetisk diesel basert på naturgass,

ny bokstav e skal lyde:

for andel syntetisk diesel basert på naturgass i mineraloljen.

Forslag 69

Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om arbeidsgiveravgift:

§ 1 ny bokstav n skal lyde:

  • n) Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende satser:

    sone V: 0 pst.

    sone IV: 2,55 pst.

    sone IVa: 3,95 pst.

    sone III: 3,2 pst.

    sone II: 5,3 pst.

    sone Ia: 7,05 pst.

    sone I: 7,05 pst.

Forslag 71

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre følgende endringer i regelverket for SkatteFUNN: En økning av beløpsgrensene i SkatteFUNN-ordningen, slik at egenutførte forsknings- og utviklingsprosjekter heves til 8 mill. kroner for bedriftsintern støtte og til 10 mill. kroner for bedriftsekstern støtte, at samlet fradragsgrunnlag ikke skal overstige 10 mill. kroner i inntektsåret, og at beløpsgrensene deretter indeksreguleres. Videre at regelen om maksimal timesats på 500 kroner fjernes og at begrensningen for antall timer for egne ansatte på maksimalt 1 850 timer pr. år også fjernes.

Forslag 71

Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten, slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner settes til 10 000 kroner.

Forslag 72

Tilsagnsfullmakt

Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2008 gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen med inntil 150 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.

Forslag 73

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gjøre forsøksordningen med å overføre kollektivmidlene direkte til storbyene, til en permanent ordning.

Forslag fra Høyre:

Forslag 74

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

109 700 000

fra kr 261 500 000 til kr 151 800 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

76

(NY) Leksehjelp, bevilges med

25 000 000

77

(NY) Sommerskole, bevilges med

5 000 000

80

(NY) Seniortiltak lærere og andre rekrutteringstiltak, bevilges med

80 000 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, nedsettes med

29 300 000

fra kr 1 012 658 000 til kr 983 358 000

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

614 500 000

fra kr 16 209 680 000 til kr 15 595 180 000

254

Tilskudd til voksenopplæring

70

Tilskudd til studieforbund, nedsettes med

30 000 000

fra kr 166 502 000 til kr 136 502 000

257

Program for basiskompetanse i arbeidslivet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

40 000 000

fra kr 36 944 000 til kr 76 944 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

185 705 000

fra kr 6 691 100 000 til kr 6 876 805 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

6 500 000

fra kr 553 039 000 til kr 559 539 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

84 600 000

fra kr 4 982 898 000 til kr 5 067 498 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

3 794 000

fra kr 351 829 000 til kr 355 623 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 500 000

fra kr 354 131 000 til kr 355 631 000

286

Fondet for forskning og nyskaping

95

Fondskapital, forhøyes med

10 000 000 000

fra kr 6 000 000 000 til kr 16 000 000 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

75 000 000

fra kr 264 452 000 til kr 189 452 000

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 759 572 000 til kr 769 572 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

150 000 000

fra kr 1 231 850 000 til kr 1 081 850 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med

150 000 000

fra kr 384 500 000 til kr 234 500 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

36 500 000

fra kr 37 215 812 000 til kr 37 179 312 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

135 000 000

fra kr 14 028 862 000 til kr 13 893 862 000

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64, nedsettes med

54 300 000

fra kr 887 000 000 til kr 832 700 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, nedsettes med

162 400 000

fra kr 5 225 100 000 til kr 5 062 700 000

640

Arbeidstilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

15 000 000

fra kr 356 800 000 til kr 371 800 000

690

Utlendingsdirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

266 700 000

fra kr 685 700 000 til kr 952 400 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, forhøyes med

13 600 000

fra kr 26 000 000 til kr 39 600 000

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

3 539 000 000

fra kr 3 349 806 000 til kr 6 888 806 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

259 000 000

fra kr 10 799 863 000 til kr 11 058 863 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

267 000 000

fra kr 7 989 453 000 til kr 8 256 453 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

200 000 000

fra kr 6 928 639 000 til kr 7 128 639 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22, forhøyes med

2 719 000

fra kr 2 737 842 000 til kr 2 740 561 000

1050

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, forhøyes med

8 000 000

fra kr 54 000 000 til kr 62 000 000

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, nedsettes med

140 000 000

fra kr 910 503 000 til kr 770 503 000

70

Markedsregulering, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 165 600 000 til kr 155 600 000

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

42 300 000

fra kr 2 089 900 000 til kr 2 047 600 000

74

Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med

485 000 000

fra kr 6 955 469 000 til kr 6 470 469 000

77

Utviklingstiltak, kan overføres, nedsettes med

15 000 000

fra kr 194 930 000 til kr 179 930 000

1320

Statens vegvesen

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

300 000 000

fra kr 7 061 500 000 til kr 7 361 500 000"

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

50 000 000

fra kr 5 785 300 000 til kr 5 835 300 000

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

50 000 000

fra kr 329 000 000 til kr 379 000 000

1330

Særskilte transporttiltak

61

(NY) Kompensasjonsordning kollektivtransport, bevilges med

25 000 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

73 800 000

fra kr 2 349 100 000 til kr 2 422 900 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

76

Tilskudd til informasjons- og kompetansesentre, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 6 900 000 til kr 11 900 000

1441

Statens forurensningstilsyn

22

(NY) Statlig ordning for sletting av klimakvoter, bevilges med

11 000

1550

Konkurransetilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

13 900 000

fra kr 79 209 000 til kr 93 109 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

1602

Kredittilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

24 400 000

fra kr 209 500 000 til kr 233 900 000

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

538 681 000

fra kr 732 090 000 til kr 1 270 771 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 575 000 000

fra kr 10 780 573 000 til kr 12 355 573 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, nedsettes med

14 225 000

fra kr 453 325 000 til kr 439 100 000

2421

Innovasjon Norge

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes med

40 000 000

fra kr 250 000 000 til kr 290 000 000

2445

Statsbygg

31

Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, nedsettes med

40 000 000

fra kr 70 000 000 til kr 30 000 000

34

Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, nedsettes med

300 000 000

fra kr 909 800 000 til kr 609 800 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

707 000 000

fra kr 4 781 000 000 til kr 4 074 000 000

3690

Utlendingsdirektoratet

4

Statlige mottak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

118 700 000

fra kr 233 145 000 til kr 351 845 000

4441

Statens forurensningstilsyn

2

(NY) Inntekter statlig ordning for sletting av klimakvoter, bevilges med

41 000

5445

Statsbygg

30

(NY) Salg av eiendom, bevilges med

150 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

297 000 000

fra kr 148 100 000 000 til kr 147 803 000 000

5521

Merverdiavgift

70

Avgift, forhøyes med

228 000 000

fra kr 190 700 000 000 til kr 190 928 000 000

5565

Dokumentavgift

70

Avgift, nedsettes med

130 000 000

fra kr 5 817 000 000 til kr 5 687 000 000

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte, forhøyes med

80 000 000

fra kr 349 000 000 til kr 429 000 000

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte, forhøyes med

250 000 000

fra kr 506 000 000 til kr 756 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte, forhøyes med

54 000 000

fra kr 398 000 000 til kr 452 000 000

5631

Aksjer i A/S Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel, forhøyes med

35 100 000

fra kr 46 800 000 til kr 81 900 000

5656

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

85

Utbytte, forhøyes med

3 744 500 000

fra kr 11 751 900 000 til kr 15 496 400 000

5800

Statens pensjonsfond – Utland

50

Overføring fra fondet, nedsettes med

1 007 800 000

fra kr 36 418 000 000 til kr 35 410 200 000

Forslag 75

I Stortingets vedtak om merverdiavgiftssatser for 2008 gjøres følgende endring:

§ 2 første punktum skal lyde:

Fra 1. juli 2008 skal det betales 15 pst. avgift etter bestemmelse i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler.

Forslag 76

Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering av konsekvensene av økningen i bensin- og dieselprisene med spesiell vekt på konsekvensene for kollektivtrafikken, fiskeriflåten og transportavhengige bedrifter i distriktene, samt at pendlerfradragets størrelse vurderes. Det bes om at Regjeringen legger frem forslag til kompenserende tiltak i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.

Forslag 77

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 28. november 2007 om dokumentavgift for budsjetterminen 2008:

§ 1 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:

For personer som ikke har fylt 30 år og som ikke tidligere har vært hjemmelshaver til fast eiendom eller innehaver av andel, aksje og lignende til andels-eller aksjeleilighet og lignende, utgjør avgiften 2,5 pst. av den del av avgiftsgrunnlaget som overstiger 500 000 kroner.

Forslag 78

Stortinget ber Regjeringen om å etablere et "kjæremålsutvalg" i saker der søker anker saken inn for UNE fordi søker mener å ha nye opplysninger om saken. Saken skal behandles innen en svært kort tidsfrist. Avvises saken av "kjæremålsutvalget", anses saken ferdigbehandlet.

Forslag 79

Stortinget ber Regjeringen sørge for å innføre DNA-testing av søker og referanseperson når det er nødvendig å fastslå om det eksisterer en familierelasjon. DNA-testing skal bare gjelde dersom de øvrige opplysningene i saken ikke gir grunnlag for med rimelig sikkerhet å fastslå familierelasjonen.

Forslag 80

Stortinget ber Regjeringen innføre alderstesting for utlendinger i de saker der det er fremmet søknad om asyl eller familiegjenforening, og der det ikke er mulig å fastslå med rimelig sikkerhet om utlendingen er yngre enn 18 år.

Forslag 81

Stortinget ber Regjeringen endre vilkårene for familieetablering/-gjenforening med følgende utgangspunkt:

  • Underholdskravet settes til et reelt økonomisk nivå i samsvar med det som en på andre områder regner som nødvendig for livsopphold.

  • Den som søker familiegjenforening/-etablering, skal ikke ha mottatt sosial støtte eller annen kommunal økonomisk støtte ett år før søknaden.

  • Den som søker familiegjenforening/-etablering, skal ikke ha mottatt statlig eller kommunal bostøtte ett år før søknaden.

  • Der personen er varig ufør, settes kravet til underhold lavere.

Forslag 82

Stortinget ber Regjeringen endre regelverket slik at terskelen for å kunne få oppholdstillatelse etter anmodning om omgjøring av endelig vedtak heves fra "sterke menneskelige hensyn" til "særlig sterke menneskelige hensyn".

Forslag 83

Stortinget ber Regjeringen stramme inn regelverket overfor enslige mindreårige til å gjelde opp til 17-års alder, ikke 18-års alder som i dag.

Forslag 84

Stortinget ber Regjeringen reversere forskriftsendringen som innebærer en sterkere vektlegging av barns tilknytning til riket.

Forslag 85

Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2008. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 86

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap

Post

Formål

Kroner

410

Tingrettene og lagmannsrettene

1

Driftsutgifter, forhøyes med

40 230 000

fra kr 1 328 733 000 til kr 1 368 963 000

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

5 000 000

fra kr 400 253 000 til kr 395 253 000

1810

Oljedirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 500 000

fra kr 190 200 000 til kr 194 700 000

2445

Statsbygg

34

Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, nedsettes med

275 000 000

fra kr 909 800 000 til kr 634 800 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

53 700 000

fra kr 7 470 700 000 til kr 7 417 000 000

Forslag 87

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 fremme forslag om en sterkere sosial innretning av egenandelssystemet for medikamentell behandling, hvor de mest økonomisk sårbare gruppene gis fritak for egenandeler.

Forslag 88

Stortinget ber Regjeringen iverksette strakstiltak for å bedre omsorgssituasjonen for de enslige mindreårige asylsøkerne mellom 15 og 18 år og rapportere tilbake til Stortinget i forbindelse med budsjettproposisjonen for 2009.

Forslag 89

Stortinget ber Regjeringen pålegge StatoilHydro å utrede tekniske forhold, kostnader og en tidsplan for CO2-rensing ved Snøhvit LNG.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 90

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

89 100 000

fra kr 261 500 000 til kr 172 400 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, nedsettes med

50 000 000

fra kr 2 253 434 000 til kr 2 203 434 000

221

Foreldreutvalget for grunnskolen

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 8 371 000 til kr 13 371 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, nedsettes med

26 300 000

fra kr 1 012 658 000 til kr 986 358 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private skoler med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

15 020 000

fra kr 2 528 382 000 til kr 2 513 362 000

73

(NY) Kapitaltilskudd, bevilges med

5 000 000

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

16 500 000

fra kr 4 159 028 000 til kr 4 142 528 000

253

Folkehøyskoler

70

Tilskudd til folkehøyskoler, forhøyes med

8 000 000

fra kr 588 962 000 til kr 596 962 000

258

Analyse og utviklingsarbeid

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000

fra kr 3 514 000 til kr 2 514 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 1, nedsettes med

10 000 000

fra kr 33 646 000 til kr 23 646 000

270

Studium i utlandet og sosiale formål for studenter

74

Tilskudd til velferdsarbeid, forhøyes med

5 000 000

fra kr 65 180 000 til kr 70 180 000

271

Universiteter

52

Forskningsfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

4 000 000

fra kr 2 723 520 000 til kr 2 727 520 000

275

Høyskoler

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

1 494 000

fra kr 351 829 000 til kr 353 323 000

286

Fondet for forskning og nyskaping

95

Fondskapital, forhøyes med

25 000 000 000

fra kr 6 000 000 000 til kr 31 000 000 000

340

Kirkelig administrasjon

72

Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene, forhøyes med

15 000 000

fra kr 40 000 000 til kr 55 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

77

(NY) Tilskudd til prosjektledelse, bevilges med

1 000 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

89 259 000

fra kr 7 422 102 000 til kr 7 511 361 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

11 500 000

fra kr 1 479 731 000 til kr 1 491 231 000

450

Sivile vernepliktige

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 95 746 000 til kr 100 746 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

70 000 000

fra kr 37 215 812 000 til kr 37 145 812 000

582

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

60

Rentekompensasjon – skoleanlegg, kan overføres, forhøyes med

15 200 000

fra kr 828 400 000 til kr 843 600 000

61

Rentekompensasjon – kirkebygg, kan overføres, forhøyes med

6 000 000

fra kr 74 100 000 til kr 80 100 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

65 900 000

fra kr 7 864 800 000 til kr 7 930 700 000

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

71

Kjøp av opptrening og helsetjenester, kan overføres, forhøyes med

95 750 000

fra kr 81 498 000 til kr 177 248 000

761

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

67

Tilskudd til særskilte utviklingstiltak, forhøyes med

32 000 000

fra kr 19 864 000 til kr 51 864 000

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres, forhøyes med

9 500 000

fra kr 119 774 000 til kr 129 274 000

71

Tilskudd til frivillig arbeid, forhøyes med

4 000 000

fra kr 16 291 000 til kr 20 291 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50, forhøyes med

2 000 000

fra kr 62 701 000 til kr 64 701 000

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

3 500 000

fra kr 48 336 000 til kr 51 836 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

183 000 000

fra kr 1 710 000 000 til kr 1 527 000 000

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

25 000 000

fra kr 5 785 300 000 til kr 5 810 300 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

48 800 000

fra kr 2 349 100 000 til kr 2 397 900 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

74

Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres, forhøyes med

2 500 000

fra kr 14 520 000 til kr 17 020 000

76

Tilskudd til informasjons- og kompetansesentre, kan overføres, forhøyes med

2 500 000

fra kr 6 900 000 til kr 9 400 000

1638

Kjøp av klimakvoter

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

20 000 000

fra kr 505 000 000 til kr 485 000 000

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

78 500 000

fra kr 250 200 000 til kr 171 700 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 290 700 000 til kr 310 700 000

1833

CO2-håndtering

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

385 000 000

fra kr 935 000 000 til kr 550 000 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 914 000 000

fra kr 10 780 573 000 til kr 12 694 573 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, nedsettes med

18 925 000

fra kr 453 325 000 til kr 434 400 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

684 300 000

fra kr 4 781 000 000 til kr 4 096 700 000

2650

Sykepenger

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

3 200 000

fra kr 1 560 000 000 til kr 1 563 200 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med

2 200 000

fra kr 400 000 000 til kr 402 200 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

26 500 000

fra kr 38 425 000 000 til kr 38 451 500 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

63 500 000

fra kr 58 000 000 000 til kr 58 063 500 000

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., forhøyes med

2 500 000

fra kr 21 000 000 000 til kr 21 002 500 000

72

Fellesskatt, nedsettes med

374 700 000

fra kr 148 100 000 000 til kr 147 725 300 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

50 000 000

fra kr 2 700 000 000 til kr 2 650 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

5521

Merverdiavgift

70

Avgift, nedsettes med

3 000 000

fra kr 190 700 000 000 til kr 190 697 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift, forhøyes med

110 000 000

fra kr 7 317 000 000 til kr 7 427 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift på motorvogner mv., forhøyes med

160 000 000

fra kr 20 009 000 000 til kr 20 169 000 000

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift, forhøyes med

85 000 000

fra kr 6 187 000 000 til kr 6 272 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Avgift på mineralolje, forhøyes med

25 000 000

fra kr 1 224 000 000 til kr 1 249 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift, forhøyes med

80 000 000

fra kr 4 708 000 000 til kr 4 788 000 000

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte, forhøyes med

82 200 000

fra kr 398 000 000 til kr 480 200 000

5656

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

85

Utbytte, forhøyes med

3 797 000 000

fra kr 11 751 900 000 til kr 15 548 900 000

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift, forhøyes med

6 300 000

fra kr 78 200 000 000 til kr 78 206 300 000

Forslag 91

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgift på tobakkvarer for budsjetterminen 2008:

§ 1 bokstav a–e skal lyde:

  • a) Sigarer: kr 2,01 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.

  • b) Sigaretter: kr 2,01 pr. stk. Med en sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90 mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.

  • c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning: kr 2,01 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • d) Skråtobakk: kr 0,71 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • e) Snus: kr 0,71 pr. gram av pakningens nettovekt.

Forslag 92

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgift på motorvogner mv. for budsjetterminen 2008:

§ 2 avgiftsgruppe a bokstav A skal lyde:

A. Motorvogner som omfattes av plikten til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp etter forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49:

kr 34,02 pr. kg av de første 1 150 kg av egenvekten,

kr 74,15 pr. kg av de neste 250 kg av egenvekten,

kr 148,31 pr. kg av de neste 100 kg av egenvekten,

kr 172,48 pr. kg av resten (vektavgift),

dessuten:

kr 123,73 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

kr 515,53 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

kr 1237,27 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

kr 2577,65 pr. kW av resten (motoreffektavgift),

dessuten:

kr 41,25 pr. g/km av de første 120 g av CO2-utslippet,

kr 195,90 pr. g/km av de neste 20 g av CO2-utslippet,

kr 618,52 pr. g/km av de neste 40 g av CO2-utslippet,

kr 1732,18 pr. g/km av resten (utslippsavgift).

Forslag 93

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om forbruksavgift på elektrisk kraft for budsjetterminen 2008:

§ 1 første og annet ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen med 11,10 øre pr. kWh på elektrisk kraft som leveres her i landet.

En redusert sats på 0,51 øre pr. kWh benyttes for levering av kraft.

Forslag 94

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om grunnavgift på fyringsolje for budsjetterminen 2008:

§ 1 skal lyde:

Fra 1. juli 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje med kr 0,895 pr. liter.

Forslag 95

Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om miljøavgifter på mineralske produkter mv. for budsjetterminen 2008:

§ 1 bokstav a skal lyde:

Mineralolje: kr 0,55 pr. liter. For innenriks luftfart er satsen kr 0,90 pr. liter. For treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien og fiske og fangst i nære farvann er satsen kr 0,28 pr. liter.

§ 2 annet ledd skal lyde:

  • a) motorvogner tilhørende diplomater mv.,

  • b) skip i utenriks fart,

  • c) fiske og fangst i fjerne farvann,

  • d) verneverdige fartøy, museumsjernbaner eller tekniske anlegg og kulturelle kulturminner på museumssektoren, og

  • e) fly i utenriks fart.

Forslag 96

Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten, slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner settes til 5 000 kroner.

Forslag 97

Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan et system med fordelsbeskatning av gratis parkering på arbeidsgivers område i sentrum i de større byene kan gjennomføres i praksis.

Forslag 98

Stortinget ber Regjeringen vurdere et klarere skille mellom ordinær bistand og regnskogsatsingen i statsbudsjettene fra og med 2009, for eksempel gjennom å budsjettere tiltak for bevaring av regnskog i Miljøverndepartementets fagbudsjett.

Forslag 99

Stortinget ber Regjeringen legge fram lovforslag som fra 1. oktober 2008 gir selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, rett til:

  • 100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)

  • 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)

  • 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)

Samtlige endringer gjennomføres uten at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende økes.

Forslag 100

Stortinget ber Regjeringa om å setja taket for utbetalingar under nettolønsordninga til 155 000 kroner per lønstakar, med verknad frå 1. juli 2008.

Forslag 101

Stortinget ber Regjeringa gjera framlegg om å avgrensa verkeområdet for nettolønsordninga i tråd med den såkalla kompetansemodellen, med verknad frå 1. september 2008.

Forslag 102

Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak der omorganisering av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Kystverket til statsforetak vurderes.

Forslag 103

Stortinget ber Regjeringen utrede modell for statlig låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019.

Forslag 104

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene.

Forslag 105

Stortinget ber Regjeringa sørgja for at Konkurransetilsynet får ansvaret for etterkontroll av aktørane i meierimarknaden.

Forslag 106

Stortinget ber Regjeringen fordele en innsparing på 75 mill. kroner på driftspostene 1–29 i departementene og deres ytre etater.

Forslag fra Venstre:

Forslag 107

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter, nedsettes med

200 000

fra kr 114 252 000 til kr 114 052 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres, nedsettes med

3 693 000

fra kr 51 196 000 til kr 47 503 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

10 700 000

fra kr 1 012 658 000 til kr 1 023 358 000

22

(NY) Kompetanseutvikling og rekruttering lærere, bevilges med

240 000 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private skoler med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

19 120 000

fra kr 2 528 382 000 til kr 2 509 262 000

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51, forhøyes med

19 865 000

fra kr 77 367 000 til kr 97 232 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

279 000 000

fra kr 16 209 680 000 til kr 15 930 680 000

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

29 500 000

fra kr 207 500 000 til kr 237 000 000

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, forhøyes med

38 500 000

fra kr 10 000 000 til kr 48 500 000

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

81 000 000

fra kr 4 159 028 000 til kr 4 078 028 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

192 605 000

fra kr 6 691 100 000 til kr 6 883 705 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

80 900 000

fra kr 4 982 898 000 til kr 5 063 798 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

394 000

fra kr 351 829 000 til kr 352 223 000

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål, forhøyes med

100 000 000

fra kr 1 082 631 000 til kr 1 182 631 000

286

Fondet for forskning og nyskaping

95

Fondskapital, forhøyes med

34 000 000 000

fra kr 6 000 000 000 til kr 40 000 000 000

320

Allmenne kulturformål

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 138 749 000 til kr 141 749 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

78

Ymse faste tiltak, forhøyes med

13 641 000

fra kr 90 406 000 til kr 104 047 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

70

Det nasjonale museumsnettverket, forhøyes med

15 000 000

fra kr 636 178 000 til kr 651 178 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

15 800 000

fra kr 264 452 000 til kr 248 652 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

81 759 000

fra kr 7 422 102 000 til kr 7 503 861 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

14 000 000

fra kr 1 479 731 000 til kr 1 493 731 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

22 500 000

fra kr 1 231 850 000 til kr 1 209 350 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med

22 500 000

fra kr 384 500 000 til kr 362 000 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

356 600 000

fra kr 37 215 812 000 til kr 36 859 212 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

13 850 000

fra kr 82 100 000 til kr 95 950 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

41 150 000

fra kr 7 864 800 000 til kr 7 905 950 000

22

(NY) Tilrettelegging for Borgerlønns-reform, bevilges med

5 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, nedsettes med

235 300 000

fra kr 5 225 100 000 til kr 4 989 800 000

650

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

12 100 000

fra kr 144 600 000 til kr 156 700 000

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, forhøyes med

30 100 000

fra kr 2 927 100 000 til kr 2 957 200 000

61

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

90 000 000

fra kr 1 238 700 000 til kr 1 328 700 000

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

79 500 000

fra kr 540 400 000 til kr 619 900 000

73

Gjenbosetting av flyktninger – støttetiltak, kan nyttes under kap. 651 post 60, forhøyes med

2 400 000

fra kr 5 700 000 til kr 8 100 000

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, forhøyes med

3 150 000

fra kr 11 800 000 til kr 14 950 000

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

149 850 000

fra kr 19 578 000 til kr 169 428 000

732

Regionale helseforetak

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

140 000 000

fra kr 10 799 863 000 til kr 10 939 863 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

143 000 000

fra kr 7 989 453 000 til kr 8 132 453 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

107 000 000

fra kr 6 928 639 000 til kr 7 035 639 000

791

Abonnementsordning, frukt & grønt

74

(NY) Tilskudd, bevilges med

5 700 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

75 500 000

fra kr 1 614 500 000 til kr 1 690 000 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

9 800 000

fra kr 26 456 000 til kr 36 256 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 10 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

523 000 000

fra kr 1 710 000 000 til kr 1 187 000 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd, forhøyes med

65 000 000

fra kr 1 154 000 000 til kr 1 219 000 000

1301

Forskning og utvikling mv.

70

(NY) Tilskudd til utvikling av miljøvennlig drivstoff, bevilges med

5 000 000

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

40 000 000

fra kr 5 785 300 000 til kr 5 825 300 000

1330

Særskilte transporttiltak

61

(NY) Kompensasjonsordning kollektivtransport, bevilges med

100 000 000

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

150 000 000

fra kr 3 389 600 000 til kr 3 539 600 000

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

123 800 000

fra kr 2 349 100 000 til kr 2 472 900 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

14 000 000

fra kr 115 442 000 til kr 129 442 000

74

Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 14 520 000 til kr 24 520 000

1429

Riksantikvaren

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under postene 72 og 73, forhøyes med

4 000 000

fra kr 22 425 000 til kr 26 425 000

72

Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

10 000 000

fra kr 172 130 000 til kr 182 130 000

1638

Kjøp av klimakvoter

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

250 000 000

fra kr 505 000 000 til kr 255 000 000

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

162 200 000

fra kr 250 200 000 til kr 88 000 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 735 000 000

fra kr 10 780 573 000 til kr 12 515 573 000

2421

Innovasjon Norge

71

Nettverk, profilering og reiseliv – programmer, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 355 000 000 til kr 375 000 000

2445

Statsbygg

32

Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres, forhøyes med

6 000 000

fra kr 38 000 000 til kr 44 000 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

2530

Foreldrepenger

70

Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning, forhøyes med

294 000 000

fra kr 10 764 000 000 til kr 11 058 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

709 200 000

fra kr 4 781 000 000 til kr 4 071 800 000

3651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

29 000 000

fra kr 64 585 000 til kr 93 585 000

3690

Utlendingsdirektoratet

3

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

3 150 000

fra kr 11 550 000 til kr 14 700 000

6

Gjenbosetting av flyktninger – støttetiltak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

2 400 000

fra kr 5 710 000 til kr 8 110 000

3904

Brønnøysundregistrene

1

Gebyrinntekter, nedsettes med

11 000 000

fra kr 410 200 000 til kr 399 200 000

5445

Statsbygg

30

(NY) Salg av eiendom, bevilges med

100 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

204 500 000

fra kr 148 100 000 000 til kr 147 895 500 000

5521

Merverdiavgift

70

Avgift, nedsettes med

2 000 000

fra kr 190 700 000 000 til kr 190 698 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift, forhøyes med

178 000 000

fra kr 7 317 000 000 til kr 7 495 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Avgift på mineralolje, forhøyes med

50 000 000

fra kr 1 224 000 000 til kr 1 274 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift, forhøyes med

150 000 000

fra kr 4 708 000 000 til kr 4 858 000 000

5656

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

85

Utbytte, forhøyes med

3 805 300 000

fra kr 11 751 900 000 til kr 15 557 200 000

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift, nedsettes med

35 500 000

fra kr 78 200 000 000 til kr 78 164 500 000

5800

Statens pensjonsfond – Utland

50

Overføring fra fondet, nedsettes med

562 620 000

fra kr 36 418 000 000 til kr 35 855 380 000

Forslag 108

Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgifter på tobakksvarer:

§ 1 bokstav a til e skal lyde:

  • a) Sigarer: kr 2,10 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.

  • b) Sigaretter: kr 2,10 pr. stk. Med en sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90 mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.

  • c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning: kr 2,10 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • d) Skråtobakk: kr 0,75 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • e) Snus: kr 0,75 pr. gram av pakningens nettovekt.

Forslag 109

Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om grunnavgift på fyringsolje mv.:

§ 1 skal lyde:

  • a) Mineralolje: kr 0,65 pr liter.

Forslag 110

Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om trygdeavgift:

§ 2 bokstav c skal lyde:

  • c) Av næringsinntekt og annen personinntekt som nevnt i folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 3: 10,7 pst.

Forslag 111

Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og økt miljøhensyn ut fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling.

Forslag 112

Stortinget samtykker i at det spares inn 150,0 mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2008. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 150,0 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 150,0 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag 113

Stortinget ber Regjeringen med umiddelbar virkning stoppe alle seismiske undersøkelser i de sårbare havområdene i Nordland VII og Troms II inntil alle konsekvenser av petroleumsaktivitet i disse områdene er kartlagt.