I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 foreslås følgende endringer på skatte- og avgiftsområdet:
Regjeringen foreslår
å øke fiskerfradraget med 35 000 kroner, dvs. til 115 000 kroner,
med virkning fra 1. januar 2008. Provenytapet anslås til om lag
45 mill. kroner påløpt og 35 mill. kroner bokført i 2008. Økningen
må ses i lys av forslaget om å stramme inn nettolønnsordningen for
rederinæringen, jf. omtale i kapittel 3. Forslaget om økt fiskerfradrag
er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 59 (2007-2008) Om endringar i skatte-
og avgiftslovgivinga mv.
Regjeringen foreslår å øke beløpsgrensen
for fritak for arbeidsgiveravgift og beløpsgrensene i oppgjørsreglene
for skattetrekk ved privat arbeid i hjemmet. Skattereglene knyttet
til arbeidsoppdrag i hjemmet består av en rekke beløpsgrenser. Departementet
ønsker å forenkle disse reglene slik at de ulike beløpsgrensene
samordnes på en bedre måte enn i dag. Provenyvirkningene av endringene
er ubetydelige. Det vises til omtale i Ot.prp. nr. 59 (2007-2008)
Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga mv.
Regjeringen foreslår å øke antall terminer
for betaling av petroleumsskatt fra to til seks terminer jevnt fordelt
gjennom året. Begrunnelsen er blant annet at dagens konsentrasjon
av store innbetalinger to ganger i året påvirker pengemarkedsrenten.
Endringen gir en liten økning i gjennomsnittlig kredittid for selskapene,
og dermed et provenytap for staten på om lag 13 mill. kroner påløpt
i 2008. De reduserte inntektene inngår i statens netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten. Forslaget ble sendt på høring med frist
14. mars 2008. Høringsinstansene hadde ingen vesentlige merknader
til forslaget. For en nærmere omtale av forslaget vises det til
Ot.prp. nr. 59 (2007-2008) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv. kapittel 5.
Regjeringen setter ned anslaget for inntekter
fra NOx-avgiften og utgifter til kompensasjon
for NOx-avgift fordi Regjeringen har
kommet til enighet med 14 næringsorganisasjoner om en miljøavtale
om NOx-reduserende tiltak. Miljøavtalen
gir rett til fritak for NOx-avgift samtidig
som grunnlaget for avgiftskompensasjon til næringene faller bort.
Samlet reduksjon i avgiftsinntekter og kompensasjoner vil gi et
netto provenytap på om lag 650 mill. kroner påløpt og 470 mill.
kroner bokført i 2008. Saken er nærmere omtalt i avsnitt 2.2. Endringer
i kompensasjoner er beskrevet under omtalen av de respektive departementers
budsjett i kapittel 3.
Det foreslås å forskuttere punktet i klimaforliket som
gjelder økte drivstoffavgifter ved å øke autodieselavgiften med
10 øre pr. liter og bensinavgiften med 5 øre pr. liter med virkning
fra 1. juli 2008. Provenyøkningen anslås til om lag 145 mill. kroner
påløpt og om lag 125 mill. kroner bokført i 2008. Forslaget er nærmere
omtalt i avsnitt 2.3.
Det foreslås å øke Kredittilsynets sektoravgifter fra
tilsynsenhetene med 10 mill. kroner. Forslaget er nærmere beskrevet
under omtalen av Finansdepartementets budsjett i denne proposisjonen.
De foreslåtte endringene innebærer et samlet provenytap
på om lag 540 mill. kroner påløpt og om lag 370 mill. kroner bokført
i 2008, medregnet reduserte utgifter til kompensasjonsordningene
for NOx-avgiften med om lag 130 mill. kroner
og kommunesektorens andel av reduserte inntekter som følge av forslaget
om økt fiskerfradrag. Bokførte skatteinntekter over statsbudsjettet
reduseres med 482 mill. kroner med Regjeringens forslag. Forslagene
til endringer i avgiftsvedtakene er omtalt nedenfor. Det vises til
forslag til romertallsvedtak. For forslag til lovendringer vises
det til Ot.prp. nr. 59 (2007-2008) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga.
Regjeringen vil videre vurdere å oppheve skattefritaket
for gjensidige brann- og husdyrforsikringsselskaper med virkning
fra inntektsåret 2008, i forbindelse med budsjettet for 2009. Skattefritaket
savner en god begrunnelse, virker konkurransevridende og kan være
problematisk på grunn av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Det
vises til nærmere omtale i Ot.prp. nr. 59 (2007-2008) Om endringar
i skatte- og avgiftslovgivinga mv.
Komiteen viser til
dei respektive merknader nedanfor, i Budsjett-innst. S. II (2007-2008)
og i Innst. O. nr. 70 (2007-2008).
Etter Stortingets vedtak om avgift på utslipp
av NOx gis det avgiftsfritak for utslippskilder
som er omfattet av avtale med staten om gjennomføring av NOx-reduserende tiltak i samsvar med et
fastsatt miljømål. Miljøverndepartementet har på vegne av Regjeringen
kommet til enighet med 14 næringsorganisasjoner om en slik avtale. Avtalen
innebærer at virksomheter som slutter seg til avtalen, får et midlertidig
avgiftsfritak i perioden fram til 31. desember 2010, mot at de kollektivt
gjennomfører tiltak som reduserer de årlige utslippene med om lag
30 000 tonn NOx. Avgiftsfritaket kan
først tre i kraft når EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har godkjent
ordningen. I henhold til den framforhandlede avtalen vil virksomheter
som melder seg inn i NOx-fondet innen
1. juli 2008, få refundert avgift som er betalt i perioden fra 1. januar
2008 og fram til ESAs beslutning foreligger. Miljøverndepartementet
antar at avtalen vil bli godkjent i løpet av 2008. Avtalen vil mest
sannsynlig få budsjettkonsekvenser for 2008. For å ha en mest mulig realistisk
budsjettering, foreslås det at det allerede nå budsjetteres med
at avtalen godkjennes av ESA, og at avtalen vil tre i kraft i løpet
av 2008.
Det legges til grunn at samtlige avgiftspliktige for
avgiften på utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen vil slutte seg til avtalen. Dette vil gi
reduserte avgiftsinntekter på 800 mill. kroner påløpt og 620 mill.
kroner bokført i forhold til saldert budsjett 2008. Denne reduksjonen
gjelder kap. 5509 post 70 som inngår i statens netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten.
For NOx-avgiften
utenom petroleumssektoren (kap. 5549 post 70) legges det til grunn
at aktører som representerer om lag 90 pst. av utslippene omfattet
av avgiften, vil slutte seg til avtalen. Dette vil gi et provenytap
på om lag 780 mill. kroner påløpt og om lag 600 mill. kroner bokført.
Ved innføringen av NOx-avgiften
i 2007 ble det lagt vekt på at utslippene av NOx skulle
reduseres uten at den økonomiske belastningen for næringene skulle
bli unødvendig høy. Det ble derfor bevilget drøyt 400 mill. kroner
i NOx-avgiftskompensasjoner. Ved inngåelse
av en miljøavtale med avgiftsfritak faller grunnlaget for kompensasjonene
bort. Det foreslås derfor å redusere kompensasjonsordningene med
om lag 130 mill. kroner. Når avtalen har trådt i kraft, kan det
bli behov for ytterligere reduksjoner i kompensasjonene. Forslag
til reduksjoner i kompensasjonsordningene er nærmere beskrevet under omtalen
av de respektive departementers budsjett.
Inngåelse av en miljøavtale og reduksjoner i
kompensasjonsordningene vil samlet gi et netto provenytap på om
lag 650 mill. kroner påløpt og om lag 470 mill. kroner bokført.
Det legges opp til at disse endringene nettoføres innenfor skatte- og
avgiftsopplegget slik som da avgiften ble innført.
Fram mot høsten forventes det at det blir avklart både
om ESA vil godkjenne miljøavtalen, og hvilke virksomheter som vil
velge å slutte seg til avtalen. Basert på denne informasjonen vil
det trolig være behov for ytterligere justeringer i forbindelse
med nysalderingen av statsbudsjettet for 2008.
Komiteen tek omtalen
til orientering og viser til merknader under kap. 5509 post 70 og
kap. 5549 post 70 nedanfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at NOx-fondsordningen og
Næringslivets NOx-fond nå er etablert. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet allerede i revidert budsjett i 2006 ba
Regjeringen om å innføre en slik ordning. Disse medlemmer vil
peke på at når ordningen først nylig er etablert, er det fordi først
stortingsflertallet og deretter Regjeringen har brukt uforholdsmessig lang
tid på å konkludere med at denne ordningen er til beste både for
miljøet og næringslivets konkurransekraft. Etter at Stortinget i
desember 2006 gjorde vedtak om å etablere en fondsordning, tok det
lang tid å få etablert et mandat for forhandlingene Dette kom ikke
på plass før høsten 2007. Etter at enighet ble oppnådd i januar 2008
om hovedpunktene i en avtale har Miljøverndepartementet benyttet
lang tid på å få ferdig notifikasjonen til ESA, slik at avtalen
kunne undertegnes først 14. mai og notifikasjonen til ESA oversendes
15. mai. Det var først da at ESAs formelle tidsfrist for sin godkjenning
begynte å løpe. Disse medlemmer vil peke på at den tiden
som er mistet ikke kan tas igjen. På dette grunnlag vil disse
medlemmer anmode Regjeringen om å legge til rette for at
prøvetiden utvides til ut over det avtalefestete tidsrommet før
en pålagt NOx-avgift eventuelt gjeninnføres.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Norges utslippsforpliktelser i henhold til Gøteborg-protokollen
hva gjelder nitrogenoksider (NOx), og
mener det er viktig at Norge ivaretar sine forpliktelser om reduksjon
av NOx-utslipp.
Disse medlemmer er derimot alvorlig
bekymret for rammebetingelsene til norsk fiskerinæring, som er blitt
systematisk svekket siden Regjeringen tiltrådte høsten 2005. Disse
medlemmer er også sterkt kritiske til at det tok Regjeringen
unødvendig lang tid å få på plass en miljøfondsordning som skal
sikre at NOx-avgiften i fremtiden blir
brukt til miljøvennlige utslippsreduksjoner for næringen.
Disse medlemmer vil vise til
at grunnet Regjeringens sommel kom avtalen på plass først 23. januar
2008, noe som betyr at fiskerinæringen i ett helt år har innbetalt
NOx-avgift som en ren fiskalavgift. Disse
medlemmer vil i den anledning vise til spørsmål: nr. 183
og nr. 898 fra representanten Elisabeth Røbekk Nørve, besvart av
Finansministeren, henholdsvis 20. november 2007 og 11. april 2008.
I klimaforliket mellom regjeringspartiene og Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre heter det at partene er enige om
at autodieselavgiften økes med 10 øre pr. liter, og at bensinavgiften
økes med 5 øre pr. liter, i statsbudsjettet for 2009. Det foreslås
å forskuttere klimaforliket ved å øke autodieselavgiften med 10
øre pr. liter og bensinavgiften med 5 øre pr. liter med virkning
fra 1. juli 2008. Forslaget om økt autodieselavgift vil gi et merproveny
på om lag 105 mill. kroner påløpt og 90 mill. kroner bokført i 2008,
mens forslaget om økt bensinavgift vil gi et merproveny på om lag
40 mill. kroner påløpt og 35 mill. kroner bokført i 2008. Helårsvirkningen
av forslagene er merproveny på hhv. 210 mill. kroner og 75 mill.
kroner. Det vises til forslag til romertallsvedtak.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XIII og XIV under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
For komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er det rimelig uforståelig
at Regjeringen ikke forskutterer for eksempel en økt satsing på
kollektivtransport som klimaforliket legger opp til, når man forskutterer
økte drivstoffavgifter. Dette burde etter disse medlemmers syn
i det minste være et nullsum-spill, og ville også gjort (bort)forklaringsproblemet
noe mindre for regjeringspartienes egne stortingsrepresentanter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å redusere avgiftene på drivstoff med 2,50 kroner pr. liter. Disse medlemmer viser
til at man den siste tiden har sett drivstoffpriser på over 14 kroner
literen, og at innbyggerne begynner å merke det på lommeboken. Disse
medlemmer viser til at Norge er et langstrakt og grisgrendt
land hvor mange er avhengige av bil for å komme på jobb, bringe barn,
treffe venner og besøke eldre. Disse medlemmer merker
seg at Regjeringen likevel velger å sette opp avgiften på bensin
med 5 øre og avgiften på diesel med 10 øre fra 1. juli, selv om
biler er blitt langt mer miljøvennlig det siste tiår.
Disse medlemmer viser til finansminister Kristin
Halvorsens uttalelse til VG Nett 15. mai 2008 hvor hun sier at "Økningen
av bensin og drivstoffavgifter er et viktig tiltak i kampen mot økte
klimautslipp". Hun sier avgiftsøkningen ble fremskyndet med 6 måneder
"på grunn av de bekymringsfulle klimarapportene vi får hele tiden".
16. mai 2008 er miljøvernminister Solheim sitert i Aftenposten på
at han ikke tror avgiftsøkningen har noen klimaeffekt.
Disse medlemmer mener Regjeringen dermed
avslører at de bruker miljøargumentet for å fylle statskassen. Disse
medlemmer synes det er påfallende at Regjeringen bruker miljøargumentet
der de kan skattlegge, slik at det blir mer penger i statskassen,
samtidig som de satser mindre på områder hvor det koster penger.
Disse medlemmer viser til Representantforslag
nr. 8:78 (2007–2008) fra Fremskrittspartiet om reduksjon av drivstoffavgiftene
for budsjettåret 2008, hvor det foreslås umiddelbar nedsettelse
av bensinavgiftene og utredning av et system med variable bensinpriser.
Disse medlemmer mener Regjeringens
ytterligere avgiftsøkning på diesel er ekstra urimelig ettersom
Regjeringen nærmest oppfordret til kjøp av dieselbiler da de la
om bilavgiftssystemet, noe som favoriserte dieselbiler og førte
til at mange kjøpte slike biler.
Disse medlemmer viser til at
avgifter til staten utgjør om lag 60 pst. av bensinprisen fra pumpe
og rundt 50 pst. av dieselprisen. Avgiftselementene i bensinavgiften
består av 45 øre CO2-avgift betalt av
oljeselskapene for hver liter olje eller kondensat som pumpes opp
av Nordsjøen. Videre er bensinavgiften på 4,28 kroner per liter.
Deretter betaler bilisten på nytt CO2-avgift
på 82 øre per liter som fylles på tanken. Til slutt regnes merverdiavgift
av både råvarepris og avgifter. Når bensinprisen er 14 kroner, utgjør avgiftene
8,35 kroner.
For diesel er det 45 øre på sokkelen per liter,
dieselavgift på 3,30 per liter, ny CO2-avgift
på 55 øre og moms. Ved en dieselpris på 14 kroner blir totale avgifter
på 7,10 kroner.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen la til grunn en oljepris på 360 kroner per fat i budsjettet
for 2008. Den siste tiden har oljeprisen ligget på om lag 650 kroner
per fat, og dette har ført til økte kostnader og utilsiktet redusert
kjøpekraft for norske bilister.
Disse medlemmer viser til daværende
finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersens uttalelser 4. oktober
2000 ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2001 hvor han sa:
"Norge er et langstrakt land. Vi er derfor avhengig
av transport over lange avstander for å få varene våre fram til
markedet.
Den siste tiden har prisen på råolje økt
kraftig. Det har ført til at prisen på bensin og diesel er rekordhøy.
Det merkes spesielt sterkt i et land som Norge.
Regjeringen
mener at prisen på bensin og diesel må bli lavere. Det er nødvendig
for å redusere transportkostnadene både for familier og næringsliv.
Bensinavgiften
prisjusteres derfor ikke ved nyttår, slik det er vanlig. Tvert imot
settes avgiften 1. januar ned med 50 øre. Fra 1. juli settes avgiftene
ned med ytterligere 32 øre. Inkludert moms er den reelle avgiftsreduksjonen
på 1,20 kr. Avgiften på diesel reduseres reelt med 1,13 kr inklusiv
moms. Prisen på pumpa kan settes ned med en krone i forhold til
i dag.
Etter forslagene i det norske og svenske statsbudsjettet
vil forskjellene i bensinavgift mellom Norge og Sverige være redusert
fra drøyt en krone til knapt 25 øre pr. liter fra 1. juli neste
år.
Dette er første gang en finansminister legger fram
forslag om lavere bensinavgift siden avgiftsskillet mellom blyholdig
og blyfri bensin ble innført!"
Disse medlemmer vil derfor gå
imot Regjeringens forslag om økt avgift på bensin og diesel. Disse
medlemmer foreslår dessuten reduksjon av bensin og dieselavgiften
fra dagens satser på 2 kroner fra 1. juli. Inkludert merverdiavgift
innebærer dette en avgiftsreduksjon på drivstoff på 2,50 kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknader og bevilgningsforslag under kap. 5536 post 76 og 77,
som omhandler bensinavgift og dieselavgift, samt forslag til endring
i Stortingets avgiftsvedtak i Innst. S. nr. 253 (2007–2008) og til
Dokument nr. 8:78 (2007–2008) om reduksjon av drivstoffavgiftene
for budsjettåret 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at Regjeringen
har som ambisjon å følge opp det klimaforliket som opposisjonen
møysommelig presset dem med på, men stiller seg i likhet med en
rekke av regjeringspartienes egne stortingsrepresentanter noe undrende
til takten i oppfølgingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til pkt. 2.5.14.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Regjeringen selvfølgelig står fritt
til å gå lenger enn det klimaforliket legger opp til. Dette vil
i så fall få Kristelig Folkeparti og Venstres helhjertede støtte.
Men forslaget til revidert budsjett stiller flere spørsmål enn svar
både når det gjelder milliardbeløp til regnskog, når det gjelder
CO2-rensing på Kårstø og Mongstad og
en gjennomgående manglende satsing på kollektivtransport i byene.
Som følge av ulik praksis mellom aktørene i melkemarkedet
med hensyn til hvilket ledd i kjeden som innbetaler avgift, har
det fram til nå ikke blitt innbetalt matproduksjonsavgift på all melk
som har gått til humant konsum. Mattilsynet har nå klargjort hvor
og hvordan matproduksjonsavgiften under Landbruks- og matdepartementet
(kap. 5576 post 70) skal beregnes for aktørene. Dette innebærer
at avgiften også vil omfatte all melk som går til humant konsum.
Dermed vil et større volum melk bli omfattet av beregningsgrunnlaget
for matavgiften enn tidligere.
Stortingets vedtak gir Landbruks- og matdepartementet
myndighet til å oppkreve matproduksjonsavgifter opp til et maksimalt
nivå. Avgiftssatsene i matforvaltningen fastsettes med sikte på
å nå budsjetterte inntektskrav. Ettersom beregningsgrunnlaget er
bredere enn tidligere lagt til grunn, anslår Landbruks- og matdepartementet
at uendrede satser vil gi en merinntekt i 2008 på anslagsvis 10
mill. kroner utover budsjettert inntektskrav. For å tilpasse avgiftsnivået på
norskproduserte animalier (produkter av eller fra dyr, som f.eks.
kjøtt, egg, meieriprodukter og honning) til det budsjetterte inntektskravet,
blir alle avgiftssatser for norskproduserte animalier redusert med
om lag 4 pst. med virkning fra 1. april 2008.
Dette innebærer at matproduksjonsavgift for norskproduserte
animalier blir innkrevd etter følgende satser:
Kjøtt: 0,49 kroner
pr. kg
Andre animalier: 1,92 pst. av brutto fakturaverdi.
Endringene anses å ligge innenfor eksisterende stortingsvedtak.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
arveavgiften bør trappes ned med sikte på å avvikles. Disse
medlemmer betrakter imidlertid revidert nasjonalbudsjett
som en teknisk revisjon der det justeres for nye forhold som har
gjort seg gjeldende etter at det ordinære budsjettet ble behandlet. Disse
medlemmer viser til disse medlemmers alternative
budsjettforslag for 2008 der disse medlemmer foreslo
å øke innslagspunktet for arveavgiften til 500 000 kroner fra 1. januar
2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at arveavgiften på mange måter er en
dobbeltbeskatning som rammer urettferdig og som på sikt derfor må
fjernes. Disse medlemmer mener arveavgiften i realiteten
gjør staten til medarving til verdier som allerede er beskattet.
Spesielt problematisk er det når det gjelder arv av familieeide
bedrifter og fast eiendom, hvor det ofte må tas opp lån for å betale
statens andel. Disse medlemmer foreslår derfor at
innslagspunktet økes til 500 000 kroner kombinert med betinget fritak for
arv ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter og arv av familieeiendom
nærmere omtalt i Innst. O. nr. 70 (2007–2008).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om arveavgift:
§ 4 skal lyde:
Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn
– herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren
– og foreldre, svares:
Av de første 500
000 kroner | intet |
Av de neste 300
000 kroner | 8 pst. |
Av overskytende beløp | 20 pst. |
§ 5 skal lyde:
Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:
Av de første 500
000 kroner | intet |
Av de neste 300
000 kroner | 10 pst. |
Av overskytende beløp | 30 pst." |
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5506 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at matvarepriser har vært økende den siste tiden, blant annet
som følge av stigende matvarepriser internasjonalt. I tillegg vil
matvareprisene stige ytterligere i tiden fremover som følge av et
jordbruksoppgjør hvor en stor del av pakken var høyere fastsatte
priser på landbruksprodukter. Dette vil reflekteres i matvareprisene
til forbrukerne, og selvfølgelig ramme dem som har dårligst råd.
At Regjeringen de siste årene har økt merverdiavgiften
på mat er noe som i aller høyeste grad rammer de fattigste i samfunnet. Disse
medlemmer er derfor noe forundret over at Regjeringen nå
ikke foreslår lavere merverdiavgift på mat, for å få matvareprisene
ned, og disse medlemmer mener dette i stor grad viser
at Regjeringen har avblåst sin kamp mot fattigdom.
Disse medlemmer påpeker at staten
den siste tiden har fått høyere skatteinntekter enn forventet, og
at det er enda en grunn til at staten ikke trenger momsinntektene. Disse
medlemmer minner om at Regjeringen i statsbudsjettet 2006 økte
de reduserte merverdisatsene, på henholdsvis 11 pst. og 7 pst. til
henholdsvis 13 pst. og 8 pst. Regjeringen økte denne avgiften enda
en gang i statsbudsjettet for 2007, fra 13 pst. til 14 pst.
Disse medlemmer minner om at
en slik utvikling der staten økter avgiften på mat, i tillegg til
at det er en global økning på matvarepriser, samt økte matvarepriser
fra det norske landbruket, ikke bare rammer de aller fattigste,
samt store barnefamilier, men det svekker også norsk konkurranseevne
med tanke på den store grensehandelen vi har. Disse medlemmer mener dette
er en uheldig utvikling. For å dempe den økonomiske belastningen
for dem som alt har stramme økonomiske rammer, foreslår disse medlemmer at
merverdiavgift på mat reduseres med 2 prosentpoeng, fra 14 pst.
til 12. pst. Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
under kap. 5521 post 70.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 28. november 2007 om merverdiavgift for budsjetterminen
2008:
§ 2 nytt andre ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2008 skal det betales 12 pst. avgift
etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift
for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare
og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker,
unntatt:
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i ordinært budsjett for 2008 om å øke merverdiavgiftssatsen
på matvarer med to prosentpoeng mer enn Regjeringen. Disse medlemmer deler
Regjeringens syn om at det er lite trolig at avgiftsøkninger på
dette nivået vil slå særlig ut i prisene og i forbrukernes kostnader. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at Høyre i sitt
ordinære budsjettforslag for 2008 økte både minstefradraget og støtten
til barnerike familier, noe som på helårsbasis ville oppveiet den
foreslåtte momsøkningen. Disse medlemmer mener følgelig
at en avgiftsøkning på ett prosentpoeng i 2. halvår 2008 vil ha
svært liten virkning på prisnivået og fremmer derfor følgende forslag:
"I Stortingets vedtak om merverdiavgiftssatser for
2008 gjøres følgende endring:
§ 2 første punktum skal lyde:
Fra 1. juli 2008 skal det betales 15 pst. avgift
etter bestemmelse i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for
næringsmidler."
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5521 post 70 nedenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at den målrettede innsatsen for å få
redusert antallet nye røykere, blant annet gjennom en suksessfull
røykelov, har gitt resultater. Denne innsatsen bør føres videre
og forsterkes, også gjennom aktiv bruk av avgiftssystemet. Det er
vanskelig å peke på tiltak som vil ha mer gunstig effekt for folkehelsen
generelt enn redusert tobakksforbruk. Dette medlem ønsker
derfor å øke alle tobakksavgifter reelt med 5 pst., og legger til
grunn at dette vil gi en bokført merinntekt på 110 mill. kroner.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgift på tobakkvarer
for budsjetterminen 2008:
§ 1 bokstav a-e skal lyde:
a) Sigarer:
kr 2,01 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke
skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning
av avgiften.
b) Sigaretter: kr 2,01 pr. stk. Med en
sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90 mm, som
to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men
maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen
av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk
i forbrukerpakning: kr 2,01 pr. gram av pakningens nettovekt.
d) Skråtobakk: kr 0,71 pr. gram av pakningens nettovekt.
e) Snus: kr 0,71 pr. gram av pakningens
nettovekt."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5531 post 70.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5531 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å øke tobakksavgiftene. En slik endring må sees i sammenheng med dette
medlems ønske om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget
i en retning hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø-
og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgifter på tobakksvarer:
§ 1 bokstav a til e skal lyde:
a) Sigarer:
kr 2,10 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke
skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning
av avgiften.
b) Sigaretter: kr 2,10 pr. stk. Med en
sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90 mm, som
to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men
maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen
av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk
i forbrukerpakning: kr 2,10 pr. gram av pakningens nettovekt.
d) Skråtobakk: kr 0,75 pr. gram av pakningens nettovekt.
e) Snus: kr 0,75 pr. gram av pakningens
nettovekt."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5531 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den pågående debatten rundt bruk av biodrivstoff. Disse
medlemmer er positive til bruk av biodrivstoff, men vil
understreke at det må skje på en forsvarlig og bærekraftig måte.
Dette er viktigere enn å få til en raskest mulig innfasing, hvor
kostnadene er høye og energi- og miljøeffekten er lav. Disse medlemmer mener
derfor det er hensiktsmessig at man avventer innfasingskrav for
biodrivstoff inntil det foreligger en sertifiseringsordning, samt
at man kan forsikre om at biodrivstoffet ikke er basert på matråvarer.
Disse medlemmer viser til at
SFT har ombestemt seg om tempoet for innfasing av biodrivstoff,
og anbefaler nå en langsommere fremdrift. Disse medlemmer har
merket seg at SFT-direktør Ellen Hambro uttalte følgende til Teknisk
Ukeblad 2108:
"Det er usikkerhet og noe faglig uenighet knyttet til
miljøvirkningene ved produksjon og økt omsetning av biodrivstoff.
Konsekvensene for matvarepriser og forsyningssikkerhet for mat er kompliserte
og etisk vanskelige spørsmål. Derfor synes vi det er lurt å gå mer
skrittvis fram og arbeide for framstilling av best mulig biodrivstoff."
Disse medlemmer mener derfor
at klimaforlikets mål om å innføre 2 pst. innblandingskrav for biodrivstoff
fra 2008 må revurderes, og at Regjeringen fremlegger sin anbefaling
for Stortinget for bred politisk debatt før et innfasingskrav iverksettes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om innfasingskrav
for biodrivstoff før et slikt krav iverksettes."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at omsetningen av syntetisk diesel
i Norge foreløpig er svært begrenset, men at dette er et drivstoff
som i miljøsammenheng er meget interessant å prøve ut i en noe større målestokk.
I en introduksjonsperiode ønsker derfor disse medlemmer å
frita dette drivstoffet fra autodieselavgiften og fremmer følgende forslag:
"I Stortingets vedtak om avgift på mineralolje
til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift) § 4 første ledd gjøres
følgende endringer:
ny bokstav d skal lyde:
syntetisk diesel basert på naturgass,
ny bokstav e skal lyde:
for andel syntetisk diesel basert på naturgass
i mineraloljen."
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5536 post 77 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.prp. nr. 1 (2007–2008), Skatte-, avgifts- og tollvedtak,
sidene 74 og 75, hvor Regjeringens politikk i forhold til alternative
drivstoff omtales. Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen, på side 75, skriver:
"Regjeringen ønsker å stimulere til økt bruk av alternative
drivstoff slik at klimagassutslippene fra transportsektoren kan
reduseres. Regjeringen legger derfor ikke opp til å foreslå å avgiftslegge alternative
drivstoff fra 2008."
Disse medlemmer har videre merket
seg at Regjeringen, på side 74, utdyper hva de ser på som alternative
drivstoff:
"De siste årene har det kommet en rekke alternativer
til bensin og diesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel,
biogass, autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan
og elektrisitet."
Disse medlemmer vil påpeke at
syntetisk diesel basert på metan er en såkalt NGL, og derved er
å regne for alternativt drivstoff etter Regjeringens egen definisjon. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen dermed har lovet ikke
å avgiftsbelegges dette drivstoffet, og forventer at Regjeringen
står ved sitt skriftlige løfte og følger det opp i sitt daglige
virke.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den svært sterke økningen i oljeprisene under høykonjunkturen
de siste par årene har vært gunstig for statens inntekter. De ordinære
markedsmekanismer vil på den andre siden medvirke til at drivstoffprisene
stiger tilsvarende. De raskt stigende drivstoffpriser er negativt
for mange bransjer, og næringslivet mange steder i landet, særlig
i Distrikts-Norge, melder nå om kostnadsøkninger som på relativt
kort sikt vil gjøre mange bedrifter ulønnsomme og som kan forringe
de offentlige transporttilbudene. Disse medlemmer understreker
at dette er særlig uheldig i en situasjon hvor høykonjunkturen flater
ut, etterspørselen avtar og mulighetene for å velte økte kostnader
over på neste ledd blir mindre. Det økte prisnivået på drivstoffpriser
har i første rekke konsekvenser for kollektivtrafikken, fiskeriflåten,
de transportavhengige bedrifter og ikke minst alle pendlere i distriktene. Disse medlemmer har
i denne innstillingen foreslått 125 mill. kroner til strakstiltak
for kollektivtransporten, økning i fiskerfradraget opp til 150 000
kroner og 5 pst. økning av avskrivningssatsen på lastebiler og varebiler
i saldogruppe c. Alle disse forslag vil hver på sitt vis kunne avhjelpe
noe av problematikken med høye drivstoffpriser.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen for sin del i RNB ikke har tatt noe initiativ eller gjennom
tiltak vist noen forståelse for den situasjon som nå beskrives av
næringslivet, bortsett fra å fremskynde klimaforlikets økning i
drivstoffavgiftene med et halvår, noe som fremtrer som et rent budsjettmessig
hensyn.
Disse medlemmer mener det i denne
situasjonen er nødvendig med en bredere gjennomgang av konsekvenser
og eventuelle kompenserende tiltak, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering
av konsekvensene av økningen i bensin- og dieselprisene med spesiell
vekt på konsekvensene for kollektivtrafikken, fiskeriflåten og transportavhengige
bedrifter i distriktene, samt at pendlerfradragets størrelse vurderes.
Det bes om at Regjeringen legger frem forslag til kompenserende
tiltak i forbindelse med statsbudsjettet for 2009."
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene har kommet en rekke alternativer til bensin og
diesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel, biogass, autogass
(LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet. I
tillegg tilbys noen av disse stoffene som blandingsprodukter. Omsetningen
av alternative drivstoffer er foreløpig begrenset.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2007–2008) sier at den mener at
på prinsipielt grunnlag bør alle trafikanter betale avgift som tilsvarer
de kostnader de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp
til luft og veislitasje. Det meste av kostnadene ved bruk av personbil
er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten
grad varierer med valg av drivstoff. Dette taler etter Regjeringens
oppfatning for at det over tid vil være nødvendig å ilegge alternative drivstoff
avgifter på linje med bensinavgiften og dieselavgiften.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Regjeringen sier at den ønsker å stimulere til økt bruk av
alternative drivstoff slik at klimagassutslippene fra transportsektoren
kan reduseres. Regjeringen slår derfor fast at den ikke legger opp
til å foreslå å avgiftsbelegge alternative drivstoff fra 2008. Disse
medlemmer slutter seg til denne vurderingen.
Disse medlemmer viser til at
til tross for at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2007–2008) sier at den
ikke vil avgiftsbelegge alternative drivstoff, så er syntetisk diesel
basert på naturgass omfattet av autodieselavgiften.
Disse medlemmer viser til at
syntetisk diesel undertiden omtales som et sammensatt drivstoff laget
for å erstatte petrokjemisk diesel. Syntetisk diesel kan brukes
på alle dieselmotorer til erstatning for petrokjemisk diesel. I
forhold til autodieselavgiften regnes produktet som en gassolje. Syntetisk
diesel lages som regel av naturgass, biogass eller en blanding.
Siden autodieselavgiften bare omfatter mineralske produkter, vil kun
syntetisk diesel basert på naturgass være gjenstand for autodieselavgift.
Syntetisk diesel basert på biogass faller utenfor.
Disse medlemmer viser til at
syntetisk diesel har en rekke positive miljøegenskaper sammenlignet
med petrokjemisk diesel og bensin. Diesel har i utgangspunktet lavere
utslipp av klimagassen CO2 og forbruket
pr. mil er lavere enn bensin. I tillegg gjør det høye cetanivået
og drivstoffets rene forbrenningsegenskaper at forbruket reduseres
med mellom 5 og 10 pst. sammenlignet med konvensjonell diesel. I
tillegg har syntetisk diesel betydelig lavere negative miljøeffekter
i forhold til petrokjemisk diesel i form av utslipp av NOx og partikler. NOx utslippene ved
bruk av syntetisk diesel er 5–45 pst. lavere enn petrokjemisk diesel
og partikkelutslippene er 25 til 40 pst. lavere. Dette innebærer
en betydelig reduksjon av partikler selv uten partikkelfilter.
Disse medlemmer mener derfor
at syntetisk diesel bør likestilles med andre alternative drivstoff
som biodrivstoff, autogass og naturgass, og fritas for autodieselavgift.
Siden det i dag er svært begrenset omsetning av syntetisk diesel
i Norge, vil provenyeffekten av å innføre et slikt avgiftsfritak
i en introduksjonsfase være marginalt.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at miljøegenskapene til syntetiske dieselprodukter derivert
fra naturgass, og som kan fremstilles både av fossile og fornybare
gassressurser, er interessante i et helse-, arbeidsmiljø- og miljøperspektiv.
Tester viser at slike dieselprodukter brukt i dieselmotorer fører
til vesentlig reduserte utslipp av CO, NO2,
sot/partikler og hydrokarboner. I tillegg kan enkelte produkter
vise til reduserte klimagassutslipp når verdikjeden sees under ett. Dette
medlem viser til at gassprodukter som komprimert eller nedkjølt
naturgass, propan og tilsvarende ikke er omfattet av verken bensinavgiften,
autodieselavgiften eller mineraloljeavgiften med en miljømessig
begrunnelse, mens syntetisk diesel fra naturgass er omfattet av
avgift. Dette medlem mener gassproduktene også bør
sidestilles avgiftsmessig gjennom fritak for mineraloljeavgiften
og autodieselavgiften for syntetiske dieselprodukter fra naturgass.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil bruke avgiftssystemet sterkere til å stimulere
til vridning av kjøp av biler bort fra biler med store klimagassutslipp
til biler med lave klimagassutslipp. Dette medlem vil
derfor øke engangsavgiften med 20 pst. på biler som slipper ut mer
enn 140 gram CO2 pr. kilometer fra 1. juli
2008, og har lagt til grunn at dette vil gi en bokført merinntekt
på 160 mill. kroner. Dette benyttes til andre skatte- og avgiftslettelser.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgift på motorvogner
mv for budsjetterminen 2008:
§ 2 avgiftsgruppe a bokstav A skal lyde:
A. Motorvogner som omfattes av plikten til å
dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp
etter forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning
av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49:
kr 34,02 pr. kg av de første 1 150 kg av egenvekten,
kr 74,15 pr. kg av de neste 250 kg av egenvekten,
kr 148,31 pr. kg av de neste 100 kg av egenvekten,
kr 172,48 pr. kg av resten (vektavgift),
dessuten:
kr 123,73 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,
kr 515,53 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
kr 1237,27 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
kr 2577,65 pr. kW av resten (motoreffektavgift),
dessuten:
kr 41,25 pr. g/km av de første 120 g av CO2-utslippet,
kr 195,90 pr. g/km av de neste 20 g av CO2-utslippet,
kr 618,52 pr. g/km av de neste 40 g av CO2-utslippet,
kr 1732,18 pr. g/km av resten (utslippsavgift)."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5536 post 71 (jf. kap. 5541 post 70).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at husholdningene bør stimuleres til energiøkonomisering,
både gjennom støtte til ulike enøk-tiltak og gjennom avgiftssystemet. Dette
medlem fremmer derfor forslag om å øke elavgiften med 0,6
øre pr. kwH, som vil motsvare en avgiftsøkning på 10 kroner pr. måned
for en husholdning med et gjennomsnittsforbruk på 20 000 kwH i året.
Dette gir et merproveny på 85 mill. kroner i 2008, som benyttes til
andre skatte- og avgiftslettelser.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2007 om forbruksavgift på elektrisk
kraft for budsjetterminen 2008:
§ 1 første og annet punktum skal lyde:
Fra 1. juli 2008 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
med 11,10 øre pr. kWh på elektrisk kraft som leveres her i landet.
En redusert sats på 0,51 øre pr. kWh benyttes
for levering av kraft."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5541 post 70 nedenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de enkelte bedrifter betaler en svært
forskjellig avgift på mineralolje, avhengig av bransje. Enkelte
bedrifter, som Kronos Titan AS i Fredrikstad, har fått en svært
høy avgiftsbelastning, som følge av at de belastes samme sats som
husholdninger. Mens det er riktig, etter dette medlems mening,
at avgiftsnivået skal stimulere til energieffektivisering og bruk
av miljøvennlige energiformer, må avgiftene samtidig utformes slik
at det ikke gir opphav til urimelig forskjellsbehandling på bakgrunn
av bransje. Dette medlem vil derfor anmode Finansdepartementet
om å vurdere, med bakgrunn i erfaringene til Kronos Titan AS, om
de ulike satser og fritaksregler er rettferdige i sammenligning
mellom bransjer, og om de bidrar effektivt til å nå de miljøpolitiske
mål som avgiften er ment å bidra til.
Dette medlem viser til sitt forslag
om å øke elavgiften med 0,6 øre, og foreslår ut fra prinsippet om
at fyringsolje skal ha samme avgiftsbelastning som elektrisitet
brukt til oppvarming, at grunnavgiften på mineralolje økes med 5
øre pr. liter utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2007 om grunnavgift på fyringsolje
for budsjetterminen 2008:
§ 1 skal lyde:
Fra 1. juli 2008 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
på mineralolje med kr 0,895 pr. liter."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5542 post 70 nedenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er enig med Regjeringen i at en intensivert innsats
for å få ned innenlandske klimagassutslipp, også må få konsekvenser
for innenlandsk flytrafikk. Det vil bli svært krevende å nå ambisiøse
mål for klimagassreduksjoner i Norge med en fortsatt vekst i utslippene
fra denne sektoren. Dette medlem mener at en avgiftsøkning
som motsvarer en økt billettpris på 3 kroner pr. flyreise mellom
Oslo og Bergen neppe bidrar sterkt i så måte, og vil derfor foreslå
å øke CO2-avgiften på mineralolje brukt
i innenlandsk flytrafikk ytterligere med 25 øre pr. liter utover prisjustering.
Dette medlem mener også at det
ikke er noen klare miljømessige eller næringsmessige argumenter
for at fiske og fangst i nære farvann skal være unntatt fra denne
miljøavgiften, og vil foreslå at den lave satsen som treforedlingsindustrien,
sildemel- og fiskemelindustrien betaler, også gjøres gjeldende for
denne gruppen. Dette medlem viser samtidig til at dette medlem foreslår
en økning i fiskerfradraget på 35 000 kroner utover Regjeringens
forslag. Dette vil kompensere økonomisk for den foreslåtte miljøavgiftsøkningen,
men uten å gi negative miljøinsentiver.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2007 om miljøavgifter på mineralske
produkter mv. for budsjetterminen 2008:
§ 1 bokstav a skal lyde:
Mineralolje: kr 0,55 pr. liter. For innenriks
luftfart er satsen kr 0,90 pr. liter. For treforedlingsindustrien,
sildemel- og fiskemelindustrien og fiske og fangst i nære farvann
er satsen kr 0,28 pr. liter.
§ 2 annet ledd skal lyde:
a) motorvogner
tilhørende diplomater mv.,
b) skip i utenriks fart,
c) fiske og fangst i fjerne farvann,
d) verneverdige fartøy, museumsjernbaner
eller tekniske anlegg og kulturelle kulturminner på museumssektoren,
og
e) fly i utenriks fart."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5543 post 70 nedenfor.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5543 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å heve CO2-avgiften på mineralolje med
10 øre literen. En slik endring må sees i sammenheng med dette
medlems ønske om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget
i en retning hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø-
og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om grunnavgift på fyringsolje
mv.:
§ 1 skal lyde:
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5543 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dokumentavgiften bør trappes ned med sikte på å avvikles. Disse
medlemmer betrakter imidlertid revidert nasjonalbudsjett
som en teknisk revisjon der det justeres for nye forhold som har
gjort seg gjeldende etter at det ordinære budsjettet ble behandlet. Disse medlemmer viser
til sitt alternative budsjettforslag for 2008 der disse medlemmer foreslo å
redusere dokumentavgiften med 10 pst. til 2,25 pst. for alle fra
1. januar 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dokumentavgiften på 2,5 pst. ved boligkjøp er en ekstraavgift
til staten som rammer særlig hardt for unge mennesker, ofte med
anstrengt økonomi, som skal etablere sin første bolig. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å legge forholdene bedre
til rette for ungdom som kjøper sin første bolig. Derfor vil Høyre
både bedre ordningen med Boligsparing for ungdom (BSU) ved at ungdom
kan få spare mer og få større skattefradrag, og lette dokumentavgiften for
alle under 30 år. Disse medlemmer vil som et første
skritt foreslå at personer under 30 år og som er førstegangskjøpere
av bolig skal innrømmes et bunnfradrag på 500 000 kroner i beregningsgrunnlaget
for dokumentavgiften. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak 28. november 2007 om dokumentavgift for budsjetterminen
2008:
§ 1 første ledd ny tredje punktum skal lyde:
For personer som ikke har fylt 30 år og som
ikke tidligere har vært hjemmelshaver til fast eiendom eller innehaver
av andel, aksje og lignende til andels-eller aksjeleilighet og lignende,
utgjør avgiften 2,5 pst. av den del av avgiftsgrunnlaget som overstiger
500 000 kroner."
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5565 post 70 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ESA, EFTA-landenes EØS-kontrollør, har gitt norske myndigheter
en siste advarsel om grunnavgiften på engangsemballasje. Disse
medlemmer har påpekt dette ved tidligere anledninger og
også foreslått denne fjernet. Disse medlemmer viser
til at ESA har gitt finansdepartementet instruks om å rydde opp.
Grunnavgiften på engangsemballasje forskjellsbehandler drikkevareemballasje
som gjenvinnes (bl.a. bokser) i forhold til emballasje som gjenbrukes,
og ESA har påpekt at dette ikke kan begrunnes ut ifra miljøhensyn
da dette ikke kan dokumenteres. Disse medlemmer minner om
at Regjeringens eget utvalg, Særavgiftsutvalget, har påpekt at det
ikke er noen miljøfaglige grunner til å opprette grunnavgiften på
engangsemballasje. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
lenge har kjent til at grunnavgiften er i strid med EØS-avtalen,
og Regjeringen således burde ha foreslått den fjernet i revidert
nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5521 post 70.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 28. november 2007 om avgifter på drikkevareemballasje
for budsjetterminen 2008:
§ 1 første ledd nr. 2 oppheves."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at selvstendig næringsdrivende fra og med 1. juli 2008 har rett
til svangerskapspenger og foreldrepenger fra folketrygden med 100
pst. dekning (inntil 6 G), riktignok finansiert økt trygdeavgift for
den samme gruppen. Dette medlem viser til at Venstre
gikk mot denne økte trygdepremien i sitt alternative statsbudsjett
for 2008 og foreslår videre at denne økningen reverseres fra 1. juli 2008.
Dette medlem ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk
som virker. Dette medlem vil derfor sikre at selvstendig
næringsdrivende gis like rettigheter til sosiale ordninger som andre arbeidstakere.
En likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre til rette
for at flere kvinner vil våge og evne å starte egen arbeidsplass for
seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes
trygderettigheter er i dag 65 pst. ved omsorg for egne små barn
når det gjelder rett til sykepenger og pleie og omsorgspenger og
ved sykdom under svangerskap. Dette medlem viser
i den anledning til Venstres forslag om endringer i folketrygdloven m.m.
framsatt i Innst. O. nr. 70 (2007–2008) som sikrer at også disse
rettighetene likestilles med vanlige arbeidstakeres tilsvarende.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om trygdeavgift:
§ 2 bokstav c skal lyde:
c) Av næringsinntekt og annen personinntekt som
nevnt i folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 3: 10,7 pst."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5700 post 71.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til den økende mangel på kvalifisert arbeidskraft
i håndverksfag, samtidig som det fortsatt er for stor ledighet blant
en del ungdomsgrupper. Disse medlemmer mener at halvert
arbeidsgiveravgift for nye lærlinger vil være et godt virkemiddel
for å få flere unge inn på et arbeidsmarked hvor de trengs.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2008 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2007 om arbeidsgiveravgift:
§ 1 ny bokstav n) skal lyde:
n) Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse
for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver
plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik
lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende
satser:
sone V: 0 pst.
sone IV: 2,55 pst.
sone IVa: 3,95 pst.
sone III: 3,2 pst.
sone II: 5,3 pst.
sone Ia: 7,05 pst.
sone I: 7,05 pst."
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kap. 5700 post 72.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge bruker
en vesentlig lavere andel av BNP til FoU enn gjennomsnittet i OECD.
Det er først og fremst den private forskningen som
er mindre i Norge enn andre land som det er naturlig å sammenligne
seg med. Disse medlemmer ser på forskning og utvikling
som en investering i fremtiden, og tror derfor at hver krone som
blir investert i FoU vil gi merverdier tilbake i form av økt verdiskaping. Disse
medlemmer er derfor positiv til skatteincentiver som stimulerer
til økt FoU. Den eksisterende SkatteFUNN-ordning der bedriftene
får trekke fra 18–20 pst. av FoU-utgifter, har vist seg å være et
godt virkemiddel for å stimulere til ekstra privat FOU. Disse
medlemmer er likevel i tvil om dette, i kombinasjon med
andre eksisterende ordninger, er tilstrekkelig til at investeringer
i FoU vil komme opp på OECD-nivå. Disse medlemmer kan
derfor med undring konstatere at Regjeringen ved en rekke tilfeller har
svekket SkatteFUNN-ordningen, bl.a. ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2007.
Disse medlemmer vil gå motsatt
vei og foreslår derfor at beløpsgrensen i SkatteFUNN-ordningen økes
med 25 pst. slik at beløpsgrensene for egenutført FoU settes til
inntil 5 mill. kroner og for innkjøpt FoU settes til 10 mill. kroner.
Et slikt forslag vil ikke ha bokført effekt i 2008, men vil ha en
påløpt ramme på 120 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen notifisere til ESA
en økning av beløpsgrensene i SkatteFUNN-ordningen med 25 pst.,
jf. skatteloven § 16–40, annet ledd bokstav a og b, og fremme lovforslag om
en slik endring når det foreligger godkjennelse fra ESA. Det forutsettes
at lovendring gjennomføres med virkning for hele inntektsåret 2008."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at SkatteFUNN er en fornuftig skatteinsentivordning for å fremme
forskning i næringslivet. Disse medlemmer har ønsket
en styrket SkatteFUNN-ordning, og viser dessuten til at disse
medlemmer har gått imot alle forslag fra Regjeringen om
å stramme inn ordningen. Disse medlemmer viser til
representantforslag Dokument nr. 8:102 (2007–2008) om å styrke SkatteFUNN-ordningen
som skal behandles til høsten. Disse medlemmer vil
i denne forbindelse vurdere nærmere hvilke tiltak som er nødvendig
for å gjøre ordningen så god som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Statistisk sentralbyrå har evaluert
SkatteFUNN ordningen og at denne viser at for hver krone som gis
under ordningen, øker FoU innsatsen i bedriftene med det dobbelte. Disse
medlemmer viser også til at verdiskaping og innovasjon har
økt i den tiden SkatteFUNN har eksistert, og at mange bedrifter som
ikke hadde noen FoU-aktivitet har blitt stimulert til mer langsiktig
arbeid. Disse medlemmer viser til at mange småbedrifter
benytter seg av ordningen og at undersøkelsen fra SSB viser at det
er et klart behov for økning av beløpsgrensene, noe som særlig vil
gavne de mellomstore prosjekter.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringens eneste bidrag til denne ordningen så langt har vært
begrensninger i antall timer og i maksimale timesatser for bedriftenes
egne ansatte, noe som klart har svekket ordningen.
I motsetning til Regjeringen ønsker disse
medlemmer å forbedre ordningen for ytterligere å stimulere
til økt FoU innsats i bedriftene og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre følgende
endringer i regelverket for SkatteFUNN: En økning av beløpsgrensene
i SkatteFUNN-ordningen, slik at egenutførte forsknings- og utviklingsprosjekter
heves til 8 mill. kroner for bedriftsintern støtte og til 10 mill.
kroner for bedriftsekstern støtte, at samlet fradragsgrunnlag ikke
skal overstige 10 mill. kroner i inntektsåret, og at beløpsgrensene
deretter indeksreguleres. Videre at regelen om maksimal timesats
på 500 kroner fjernes og at begrensningen for antall timer for egne
ansatte på maksimalt 1 850 timer pr. år også fjernes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at bedrifter får
skattefradrag for gaver med reklameeffekt, mens en donasjon til veldedig
formål gitt som gave til forretningsforbindelser ikke gir samme
rett til fradrag. Disse medlemmer mener at dette
er et uforståelig skille. Et økende antall bedrifter ønsker å profilere
seg ved å gi donasjoner til et veldedig formål. Dette bør motiveres.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at bedrifter kan få samme skattefradrag for donasjoner til veldedige
formål gitt som gave til forretningsforbindelser som det gis for
gaver med reklameeffekt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en ny juridisk
rapport stiller spørsmål ved om dagens regler for offentliggjøring
av skattelister, uten noen skranker for elektronisk publisering
av de samlede lister, vil kunne innebære en krenkelse av den Europeiske
menneskerettighetskonvensjon art. 8. Disse medlemmer mener
det er uholdbart at det skal kunne reises tvil om Norges behandling
av sine borgere i forhold til så viktige internasjonale konvensjoner.
En tvil som er så sterk at organisasjoner av skattebetalere vurderer
å få saken rettslig belyst. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå reglene for
offentliggjøring av skattelister med formål å fjerne tvil i forhold
til om nåværende ordning innebærer krenkelser av EMK art. 8 og legge
dette frem for Stortinget på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
og forslag om økt beløpsgrense og symmetrisk beskatning av fradrag
for innbetaling til, og utbetaling fra ordningen for individuell
pensjonssparing, fremsatt av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre både i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2007 og statsbudsjettet 2008, jf. Innst S. nr. 230 (2006-2007) og
Budsjett-innst. S. I (2007-2008). Disse medlemmer viser også
til merknader fra de samme partier i Ot.prp. nr. 50 (2007-2008).
Disse medlemmer mener at den
øvre beløpsgrensen må økes for å stimulere sterkere til pensjonssparing
ved siden av folketrygdens ordninger og kollektive pensjonsavtaler
i arbeidsforhold, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til
en forbedret ordning for individuell pensjonssparing med årlig fradrag
i alminnelig inntekt for årlige innbetalinger (inkludert kostnader)
på inntil 40 000 kroner, samtidig som det innføres en symmetrisk
beskatning av fradragene for innbetaling til, og utbetalingene fra
ordningen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at grensen for lønnsoppgaveplikt for
frivillige organisasjoner har vært underregulert gjennom mange år
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre forskrift
av 30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten,
slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner settes
til 10 000 kroner."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til de skatte- og avgiftsforslag som inngår
i det alternative forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2008
som dette medlem har fremmet, jf. merknader i Budsjett-innst.
S. II (2007-2008), i kapittel 2.1 i denne innstilling, samt i Innst.
O. nr. 70 (2007-2008), og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre forskrift
av 30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten,
slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner settes
til 5 000 kroner."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener prinsipielt at skatte- og avgiftssystemet
må stimulere til miljøvennlig adferd. På et slikt grunnlag kan det
vanskelig forsvares at arbeidsgivers dekning av kollektivreiser
til/fra jobb fordelsbeskattes, mens en arbeidstaker som mottar tilbud
om gratis parkering i et sentrumsområde i en større by, hvor det
er en reell markedspris for rett til parkering, slipper unna fordelsbeskatning. Dette
medlem vil derfor foreslå at det prioriteres å utrede hvordan
skattesystemet på dette området kan bidra til mer miljøriktig adferd.
Det presiseres at en eventuell fordelsbeskatning bør begrenses til
sentrumsområdene i de større byene, hvor alternativet til gratis
parkering for en arbeidstaker som benytter bil til/fra arbeid, ville
være avgiftsbelagt parkering.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan et system
med fordelsbeskatning av gratis parkering på arbeidsgivers område
i sentrum i de større byene kan gjennomføres i praksis."
Dette medlem viser videre til
forslag i Innst. O. nr. 70 (2007-2008) om å innføre en forskriftshjemmel
som gir departementet mulighet til å unnta arbeidsgivers dekning
av kollektivreiser til/fra arbeid for fordelsbeskatning. Dette medlem mener
at en slik hjemmel bør benyttes til i første omgang å kunne unnta
dekning av kollektivreiser som på årsbasis overstiger reisefradraget
hver enkelt arbeidstaker har krav på, og har satt av 85 mill. kroner
til et slikt fritak i sitt alternative skatte- og avgiftsopplegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at Regjeringen nå foreslår å øke fiskerfradraget fra 80 000 kroner
til 115 000 kroner. Disse medlemmer betrakter dette
som et skritt i riktig retning, men mener dette ikke er tilstrekkelig
og viser i denne sammenheng til at disse medlemmer foreslo
en økning av sjømanns- og fiskerfradraget i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2008 til 160 000 kroner. Disse medlemmer viser videre
til at konkurransesituasjonen har forverret seg ytterligere siden
behandlingen av statsbudsjettet for 2008 og disse medlemmer ønsker derfor
å fremme dette forslaget på nytt.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen ikke foreslår å gi sjøfolkene samme økning i maksimalt
fradrag, og at disse fortsatt blir liggende på 80 000 kroner med
Regjeringens opplegg. Disse medlemmer foreslår derfor
en økning også for sjømenn til 160 000 kroner, slik at sjømenn blir
likebehandlet med fiskere.
Disse medlemmer viser til lovendringsforslag
i Innst. O. nr. 70 (2007-2008).