Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund, Tom Rune Thorvaldsen, frå Framstegspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
frå Høgre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, frå
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Morten Drægni, frå
Kristeleg Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og frå Venstre, Lars Sponheim, viser til
at St.prp. nr. 59 (2007–2008) blir behandla under kapitla 1–19 i
denne innstillinga.
Komiteen viser vidare til at
forslag framsette i denne innstillinga er oppførte under kapittel
21 Tilråding frå komiteen eller under kapittel 20 Forslag frå mindretal.
Komiteen viser vidare til at
merknader og forslag som er sette fram under behandlinga i komiteen og
som gjeld budsjettpostar som ikkje er omhandla i St.prp. nr. 59
(2007–2008), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under
omtalen av dei respektive departementa.
Når det gjeld gjennomføringa av den økonomiske
politikken for 2008, viser komiteen til merknader
under kapittel 2 i Budsjett-innst. S. II (2007–2008), jf. St.meld.
nr. 2 (2007–2008) Revidert nasjonalbudsjett 2008. Lovforslag omtalt
i St.meld. nr. 2 (2007–2008) og i St.prp. nr. 59 (2007–2008) er
framsette i Ot.prp. nr. 59 (2007–2008), og komiteen viser til Innst.
O. nr. 70 (2007–2008) når det gjeld desse.
Komiteen viser vidare til at
innstillinga er avgitt på grunnlag av førebels utgåve av St.prp.
nr. 59 (2007-2008) og rettebrev frå finansministeren av 4. juni
2008. Rettebrevet er lagt ved denne innstillinga.
Gjennom de siste fire årene har aktiviteten
i fastlandsøkonomien økt med 5 pst. i gjennomsnitt per år, den sterkeste
vekstperioden siden 1960-tallet. Veksten i fastlandsøkonomien anslås
nå til 6 pst. i 2007 og til 3 1/4 pst. i 2008. Selv om anslaget
for veksten fra 2007 til 2008 er justert opp med 1/2 prosentpoeng
etter at Nasjonalbudsjettet for 2008 ble lagt fram, tyder utviklingen gjennom
det siste halve året på at veksttakten er på vei ned. Kapasitetsutnyttelsen
i økonomien er imidlertid høy, og i mange sektorer er det fortsatt vanskelig
å finne kvalifisert arbeidskraft. Lønnsveksten er på vei opp, og
tiltakende prisvekst på norskproduserte varer og tjenester har bidratt
til å trekke den underliggende prisstigningen opp mot inflasjonsmålet
for pengepolitikken på 2,5 pst.
I en situasjon med press i økonomien er det
viktig at den økonomiske politikken bidrar til at kostnadsutviklingen
holder seg innenfor rammer som konkurranseutsatte bedrifter kan
leve med over tid. I tråd med signaler gitt våren 2005, har Norges
Bank de siste årene gradvis økt styringsrenten. Den uventet sterke
oppgangen i norsk økonomi sammen med uroen i finansmarkedene, har
imidlertid bidratt til at utlånsrentene har økt mer enn opprinnelig
anslått. Samtidig har bruken av oljeinntekter økt betydelig langsommere
gjennom de tre siste årene enn i perioden 2001–2004. Dette er i
overensstemmelse med handlingsregelen for bruk av petroleumsinntekter,
som legger opp til at tempoet i innfasingen av disse inntektene
i norsk økonomi bør være mer moderat i en høykonjunktur enn i en
lavkonjunktur. Regjeringen legger stor vekt på å holde bruken av
petroleumsinntekter på et nivå som understøtter en fortsatt balansert
utvikling i norsk økonomi.
Statsbudsjettet for 2008 ble vedtatt med et
strukturelt, oljekorrigert budsjettunderskudd på 76,8 mrd. kroner.
Gjennomgangen av budsjettet viser at det er behov for å foreta enkelte
justeringer av statsbudsjettets utgifter og inntekter. Regjeringens
forslag til endringer i statsbudsjettet innebærer at det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet reduseres med knapt 3 mrd. kroner,
fra 76,8 mrd. kroner i saldert budsjett til 73,9 mrd. kroner nå.
Bruken av oljeinntekter i 2008 vil dermed være om lag 7 mrd. kroner lavere
enn forventet realavkastning av Statens pensjonsfond – Utland på
80,7 mrd. kroner. Som andel av kapitalen i Statens pensjonsfond
- Utland, utgjør det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet dermed
om lag 3,7 pst. Det er i samsvar med handlingsregelen at det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet i tider med høy kapasitetsutnytting
og presstendenser i økonomien, er mindre enn den forventede avkastningen
av Statens pensjonsfond - Utland på 4 pst. Målt som andel av trend-BNP
for Fastlands-Norge utgjør underskuddet 4,3 pst. Som følge av at
anslaget for underskuddet i 2007 er betydelig redusert, tilsvarer
dette en økning på 0,7 prosentpoeng fra 2007 til 2008.
Ny informasjon om utviklingen i norsk økonomi og
innbetalte skatter og avgifter tilsier at de strukturelle skatte-
og avgiftsinntektene mv. fra Fastlands-Norge nå anslås 5,9 mrd.
kroner høyere i 2008 enn i saldert budsjett. Dette må blant annet
ses i sammenheng med høyere lønnsvekst i økonomien enn lagt til
grunn i fjor høst. Utenom anslagsendringer for skatter og avgifter foreslås
inntektene økt med om lag 3,3 mrd. kroner, hovedsakelig som følge
av økte utbytteinntekter. Samlet økes dermed inntektene med 9,2
mrd. kroner i forhold til saldert budsjett.
Også på utgiftssiden av budsjettet er det behov for
å endre bevilgningene på grunnlag av ny informasjon, herunder utgifter
til regelstyrte overføringsordninger. Det foreslås i denne proposisjonen
netto utgiftsøkninger på 6,0 mrd. kroner. Medregnet forslag om bevilgningsendringer
som tidligere er fremmet for Stortinget og som isolert sett bidrar
til å svekke budsjettbalansen med til sammen 0,3 mrd. kroner, utgjør
utgiftsøkninger hittil i år dermed 6,3 mrd. kroner. Bevilgningsendringer
på poster som inngår i korreksjonene ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet, samt lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten,
er da ikke medregnet.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd i 2008
anslås nå til 13,0 mrd. kroner, mot 36,4 mrd. kroner i saldert budsjett.
Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet tilsvarer den faktiske bruken
av petroleumsinntekter og dekkes ved en tilsvarende overføring fra
Statens pensjonsfond - Utland. Anslaget for det oljekorrigerte underskuddet
omfatter i tillegg til bevilgningsendringer som fremmes for Stortinget
i første halvår, oppdaterte anslag for skatte- og avgiftsinntektene
fra Fastlands-Norge og anslag for renter på statsgjelden og statens
kontantbeholdning. For disse størrelsene vil det eventuelt fremmes forslag
om bevilgningsendringer i forbindelse med nysalderingen av budsjettet
på høsten. Reduksjonen i det oljekorrigerte underskuddet på 23,4
mill. kroner fra saldert budsjett 2008 skyldes i hovedsak økte anslag
for skatte- og avgiftsinntekter på 26,9 mrd. kroner, hvor mesteparten
kan tilskrives konjunktursituasjonen.
I anslaget for det oljekorrigerte underskuddet medregnes
også forslag til bevilgningsendringer på poster som inngår i korreksjonene
ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet.
Dette gjelder bevilgningen til stønad ved arbeidsledighet som settes
ned med 696 mill. kroner og bevilgningen til Statens Pensjonskasse
som økes med 355 mill. kroner til sluttoppgjøret i forbindelse med
at Mesta AS meldte seg ut av Statens Pensjonskasse. På inntektssiden
foreslås det økte renteinntekter med til sammen 37 mill. kroner
som gjelder boliglånsordningen til Statens Pensjonskasse og utlån
fra statsbankene mv.
Det fremmes ikke forslag om endret bevilgning på
overføringen fra Statens pensjonsfond - Utland nå. Dette gjøres
i forbindelse med nysalderingen av budsjettet for 2008 til høsten.
Forslagene i denne proposisjonen innebærer en reell,
underliggende vekst i statsbudsjettets utgifter på 3 1/4 pst. sammenliknet
med regnskap for 2007. Dette er en økning på om lag 1 prosentpoeng
sammenliknet med anslaget i saldert budsjett 2008. Foruten økte
utgifter i 2008, skyldes oppjusteringen av anslaget for den reelle,
underliggende utgiftsveksten fra 2007 til 2008 at utgiftene i statsregnskapet
for 2007 ble lavere enn anslått i fjor høst.
I dette kapitlet gjøres det rede for hovedinnholdet
i proposisjonen. I avsnitt 1.2 omtales de største bevilgningsendringene
som foreslås. I avsnitt 1.3 gis det en oversikt over budsjettets
stilling for inneværende år, mens avsnitt 1.4 viser hvilke anmodningsvedtak
i Stortinget som omtales. Kapittel 2 gir en omtale av Regjeringens
forslag til endrede skatte- og avgiftsbestemmelser, mens det i kapittel
3 gjøres rede for forslagene til bevilgningsendringer mv. under
de enkelte departementene.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer anser revidert nasjonalbudsjett
som en teknisk revisjon. Det må følgelig være endringer i forutsetningene
som ligger til grunn for eventuelle korrigeringer av bevilgede beløp. Disse
medlemmer understreker at disse medlemmer dermed
ikke tar omkamper på saker som hører inn under den ordinære behandlingen
av statsbudsjettet hver høst. Revidert nasjonalbudsjett gir altså
ikke noe fullstendig bilde av Fremskrittspartiets økonomiske politikk.
For våre primære prioriteringer, påplusninger og kutt vises derfor
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008 og statsbudsjettets dokumenter,
Budsjett-innst. S. I (2007–2008) med tilhørende budsjettinnstillinger
under den enkelte fagkomité. Vedrørende revidert nasjonalbudsjett
vises det ellers til merknader i Budsjett-innst. S. II (2007–2008).
Hovedtall og prioriteringer som Fremskrittspartiet
har gjort i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 vises i følgende
tabell:
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT
FOR 2008 FRP –
HOVEDOVERSIKT | Endringer ifht. Regjeringen: |
| 2008 |
ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE
BEVILGNINGER | (mill. kr) |
| | |
Økte olje-/skatteinntektsanslag
i RNB ifht. statsbudsjettet for 2008 | | 80 295 |
| | |
ØKT OFFENTLIG
FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (FrP) | | 6 722 |
REDUSERTE OFFENTLIGE
INNTEKTER (FrP) | | 4 168 |
Reduksjon i økte
oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | | 10 890 |
| | |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND REGJERINGEN i 2008 (oljefondet) | | 424 250 |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND FRP i 2008 (oljefondet) | | 413 360 |
| | |
REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE
UTGIFTER | | |
FORNYELSE OG ADMINISTRASJON
Ramme 1 | | 0 |
| | |
BARN/LIKESTILLING
Ramme 2 | | |
Barnevernstjenester | | 102 |
| | |
KULTUR Ramme 3 | | |
Tilskuddsordning,
frivillig virksomhet | | 50 |
| | |
UTENRIKS Ramme
4 | | -17 |
| | |
JUSTIS Ramme 5 | | |
Politiet | 70 | |
Oslopolitiet | 35 | |
Annet | -2 | |
| | 103 |
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT
FOR 2008 FRP –
HOVEDOVERSIKT | Endringer ifht. Regjeringen: |
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD
Ramme 6 | | |
Rentekompensasjon
skole, kirkebygg | | 17 |
| | |
RAMMETILSKUDD
KOMMUNER Ramme 18 | | |
Styrking av eldreomsorgen
(øremerket) | 1 600 | |
Styrking av grunnopplæringen
(øremerket) | 600 | |
Sitteplasser til
alle barn i skolebusser (øremerket) | 20 | |
Annet | -10 | |
| | 2210 |
ARBEID/SOSIAL
Ramme 7 | | |
Bilordning, funksjonshemmede | 100 | |
Tiltak funksjonshemmede
i arbeid | 80 | |
| | 180 |
FORSVAR Ramme
8 | | 400 |
| | |
NÆRING Ramme 9,
10, 11 | | |
Sysselsetting
av sjøfolk | 43 | |
Annet | 2 | |
| | |
ENERGI/MILJØ Ramme
12, 13 | | |
CO2-rensing | -357 | |
Kompensasjon Trillemarka | 14 | |
Annet | -37 | |
| | -380 |
KONTROLL Ramme
14 | | 0 |
| | |
HELSE Ramme 15 | | |
Rusmiddeltiltak,
forebyggende arbeid | 86 | |
Regionale helseforetak | 2 370 | |
Psykisk helse | 50 | |
| | 2 506 |
KUNNSKAP Ramme
16 | | |
Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | 55 | |
Universiteter | 97 | |
Høyskoler | 43 | |
Annet | 18 | |
| | 213 |
TRANSPORT Ramme
17 | | |
Trafikktilsyn,
drift, vedlikehold av riksveier | 530 | |
Riksveiinvesteringer | 250 | |
Rassikring | 100 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 200 | |
Investeringer
i jernbanelinjen | 175 | |
Kjøp av persontransport
med tog | 60 | |
| | |
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT
FOR 2008 FRP –
HOVEDOVERSIKT | Endringer ifht. Regjeringen: |
FINANS Ramme 19-21 | | -21 |
| | |
SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER | | 6 722 |
| | |
REDUSERE STATENS INNTEKTER | | |
Reversere Regjeringens
skjerpelser | | |
Ikke øke bensinavgift
med 5 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 6 øre) | 35 | |
Ikke øke dieselavgift
med 10 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 13 øre) | 90 | |
| | |
Skatte- og avgiftslettelser | | |
Redusere avgifter
på bensin fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008 | 1 390 | |
Redusere avgifter
på diesel fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008 | 1 800 | |
Redusert mva på
mat fra 14% til 12% fra 1. juli | 470 | |
Fjerning av grunnavgiften
for engangsemballasje ihht. ESA-avgjørelse fra 1. juli 2008 | 290 | |
Økt sjømanns- fiskerfradrag
til 160 000 kroner fra 1. januar 2008 | 120 | |
SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER
Ramme 23 | | 4 195 |
| | |
UTBYTTE Ramme
23, økt utbytte fra kommunalbanken | | -28 |
| | |
SUM REDUSERING STATENS INNTEKTER | | 4 168 |
| | |
POSTER UTEN RESULTATVIRKNING
("UNDER STREKEN") | | |
Lån til Statens
lånekasse for utdanning | | 15 |
Kommunalbanken, aksjekapital | | -90 |
SUM | | -76 |
Vedrørende samferdsel legger disse medlemmer kun
frem justeringer som har vist seg helt nødvendige etter at statsbudsjettet
ble vedtatt for samferdselsområdet. Disse medlemmers primære
og helhetlige syn, derimot, ble lagt inn i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2008 hvor disse medlemmer fremhevet
at det ikke finnes gode grunner til at Norge som nasjon skal slite
med virkningene av dårligere standard på vår samferdsel enn resten
av Europa. Tvert imot tilsier vårt lands beliggenhet, våre lange transportstrekninger
og vår spredte bosetting at vi sørger for effektiv kommunikasjon
og reduserte avstandsulemper for næringsliv og befolkning.
Disse medlemmer ønsket derfor
en storsatsing på samferdsel – spesielt på utbygging av veinettet
og sikring av dette mot ulykker – i en periode hvor vi har store
muligheter for å omplassere en del av vår finansielle oljeformue
fra utenlandske verdipapirer til innenlands infrastruktur og realverdier
som veier. Dette har dokumentert lønnsomhet og stor positiv betydning
for sikkerhet, fremkommelighet og miljø/utslipp.
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2008 påpekte at staten må ta sitt ansvar for riksveinettet,
og finansiere utbygging, drift og vedlikehold over statsbudsjettett
fullt ut – idet bompenger er unødig dyrt kjøp av veg på avbetaling. Disse
medlemmer har i en rekke utbyggingssaker påvist at regningen
blir dobbelt så høy som midler anvendt til veiprosjektet, fordi bilistene
belastes også for statens nedbetalingskostnader.
Vedrørende området til Utenriksdepartementet viser disse
medlemmer til Fremskrittspartiets generelle merknader i
forbindelse med Budsjett-innst. nr. 3 (2007–2008) Budsjettinnstilling
til Stortinget fra utenrikskomiteen og til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2008. Disse medlemmer vil komme
tilbake til politiske prioriteringer i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2009.
Det vises for øvrig til merknader under de enkelte
fagområdene til tilhørende departement.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008
framstår som grått og kjedelig. Det er i og for seg naturlig at
et revidert nasjonalbudsjett ikke er arenaen for å starte opp de
store reformer og omveltninger, men Regjeringens opplegg er uten
politiske prioriteringer og vilje til å bruke de store pengene på
de store tingene. Sjelden har handlingsrommet for en regjering vært
større til å foreta nødvendige kursendringer. Det er det ikke et
snev av i forslaget til revidert budsjett. Det er tydelig at de
mange indre stridighetene i Regjeringen har ført til handlingslammelse,
og en utydelig politisk profil.
Dette medlem vil derfor påpeke
at Venstres hovedinnvendinger mot statsbudsjettet for 2008 ikke
endres av Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, selv
om Regjeringen retter opp noen av sine egne feilprioriteringer når
det gjelder forskning og høyere utdanning og skattlegging av småkraftverk,
i tillegg til å rette opp enkelte ting som opposisjonen lenge har
påpekt, som for eksempel økt fradrag for fiskere og pensjonsforpliktelser
som er opparbeidet i helseforetakene.
Det mest radikale i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 er på sett og vis at Regjeringen følger opp det klimaforliket
som opposisjonen møysommelig presset dem med på, men det er rimelig
langt fra statsminister Jens Stoltenbergs storslåtte internasjonale
lansering på Bali med 3 mrd. kroner i året til bevaring av regnskog,
til den faktiske merbevilgning på 225 mill. kroner som ligger i
forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Dette medlem viser til at det
bare er få uker siden det ble klart at Norge setter ny rekord i klimagassutslipp.
I Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 vises
det ingen vilje til en offensiv for å gjøre noe med denne utfordringen.
Regjeringen står fritt til å gå lengre enn det klimaforliket legger
opp til. Dette vil i så fall få Venstres helhjertede støtte. Budsjettrevisjonen
fremstår fortsatt som svært uklar når det gjelder CO2-håndtering
på Mongstad. Og med de reduksjonene som det nå foreslås i CO2-håndering, er den samlede innenlandske
miljø- og klimasatsingen faktisk svekket i forhold til det opprinnelige
budsjettet for 2008.
Dette medlem er spesielt skuffet
over manglende satsing på kollektivtransport i byene. Hvorfor forskutterer
ikke Regjeringen økt satsing på kollektivtransport som klimaforliket legger
opp til, når man forskutterer økte drivstoffavgifter? Dette burde
etter dette medlems syn i det minste være et nullsum-spill.
Dette medlem mener det er en
positiv innrømmelse at Regjeringen nå retter opp halve hvileskjær
for høyere utdanning. Men det tar tid å komme opp i marsjfart etter
et hvileskjær, spesielt når man bare får rettet det opp halvveis. Dette
medlem vil derfor rette opp hele hvileskjæret i Venstres
forslag til bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Dette medlem viser også til at
til høsten utvides skoledagen for de minste elevene. Samtidig er
søkningen til lærerutdanningen fallende, og et aldrende lærerkorps
innebærer lærermangel om få år. Heller ikke her leverer Regjeringen konkrete
tiltak for å løse åpenbare utfordringer. Hovedutfordringen for skolen
er ikke utvidet skoledag og mer frukt, men mange nok og gode nok
lærere. Derfor foreslår dette medlem å bruke 260
mill. kroner til bl.a. satsing på lærerrekruttering og videreutdanning.
Dette medlem er bekymret over
de siste tall fra SSB som viser en dramatisk nedgang i antall gründere
det siste året. Heller ikke her viser Regjeringen vilje til å ta
tak i utfordringene. I tråd med tidligere budsjetter fra den sittende regjering
er det få eller ingen gode nyheter for dem som vil starte egen bedrift.
I Venstres alternative forslag til Revidert
nasjonalbudsjett for 2008 prioriterer dette medlem å
bruke om lag 560 mill. kroner mer på skole, utdanning og forskning,
om lag 750 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse,
om lag 500 mill. kroner mer til ulike miljøtiltak og om lag 120
mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv i tillegg
til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås videre
et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 450 mill.
kroner, med netto skattelette på 60 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling
på rundt 2,2 mrd. kroner og kutt/økte inntekter på om lag 2,8 mrd.
kroner, slik at det i Venstres opplegg blir et mindreforbruk av
oljepenger på om lag 560 mill. kroner.
Dette framkommer som følger:
VENSTRES ALTERNATIV, REVIDERT
NASJONALBUDSJETT FOR 2008 |
Kap. og post | Område | Bokført
mill. kroner |
PÅPLUSNINGER | |
| | |
225.63 | Samiske
lærebøker | 2,0 |
226.21 | Økt
utdanningskapasitet, skolelærere | 20,0 |
226.21 | Tiltak
mot "drop-out" av videregående skole, barnevernsbarn mfl. | 30,0 |
226.22 (ny) | Rekruttering
av lærere | 200,0 |
226.22 (ny) | Kompetanseår,
lærere | 40,0 |
231.21 | Kompetanse
og rekruttering i barnehager | 20,0 |
Flere | Basisfinansiering
UH-sektoren (reversering av hele kuttet) | 143,1 |
275.50 | Omstillingsmidler
KHiO | 1,7 |
285.52 | Forskning
(rekruttering) | 50,0 |
285.52 | Forskning
(miljø og klima) | 50,0 |
2445.32 | Oppstartsbevilgning,
patologibygg HiO og odontologi UiB | 6,0 |
Sum skole utdanning
og forskning | 562,8 |
| | |
320.74 | Flerkulturelle
institusjoner | 3,0 |
326.78 | Bibliotek | 15,0 |
328.70 | Fullfinansiering
av museumsreformen | 15,0 |
1429. | Forberedelse av
kulturminneåret | 4,0 |
Sum kultur | 37,0 |
| | |
410.01 | Startbevilgning,
nytt rettsbygg Gulating | 5,0 |
440.01 | Politiet
(mer synlig politi) | 10,0 |
441.01 | Oslo-politiet | 10,0 |
Sum politi, kriminalitetsbekjemping
m.m. | 25,0 |
| | |
Flere | Omfordeling
bistand | 141,5 |
Flere | Flere
kvoteflyktninger (500 flere) | 44,1 |
690.01 | Utlendingsdirektoratet
(økt saksbehandlingskapasitet) | 10,0 |
856.21 | Enslige mindreårige
asylsøkere | 5,0 |
Sum bistand, flyktninger
og integrering | 200,6 |
| | |
580.70 | Økt
bostøtte | 50,0 |
601.21 | Tilskudd
til fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner | 15,0 |
605.22 | Legge
til rette for borgerlønnsreform i NAV | 5,0 |
621.71 | Tilskudd
til Fattighuset | 0,5 |
732.73,74,75 | Skjevfordeling,
helseforetak | 390,0 |
726.21 | Tiltak
for bedre rusomsorg og psykiatri | 150,0 |
852.70 | Økt
adopsjonsstøtte til 1G | 9,8 |
854.21 | Økt
satsing på ettervern, barnevernet | 5,0 |
2530.70 | Generell rett
til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt fra 1.7. | 10,0 |
Kap. og post | Område | Bokført
mill. kroner |
2530.70 | Utvidet
fedrekvote (pappaperm) med en uke fra 1.7. | 4,0 |
Flere | Ingen trygdeavkorting
mot inntekt for 68- og 69-åringer | 110,0 |
Sum sosial, helse
og familie | 749,3 |
| | |
1062.30 | Økt
oljevernberedskap | 25,0 |
1301.70 (NY) | Tilskudd
til rasjonell og miljøvennlig transport (Hydrogen og bio) | 5,0 |
1320.30 | Trafikksikkerhetstiltak
(midtdelere og gang- og sykkelveier) | 40,0 |
1330.60 | Incentivordning
for kollektivtransport i byer | 100,0 |
1330.61 (NY) | Kompensasjonsordning
for kollektivtransport (økte drivstoffpriser) | 100,0 |
1350.23 | Jernbane:
Drift og vedlikehold i Oslo-området | 50,0 |
1350.30 | Jernbane:
Investering i linjen | 100,0 |
1400.80 | Reversering
kutt, universell utforming | 2,0 |
1427.21 | Tiltak
for å sikre ville laksebestander | 10,0 |
1427.60 | Tilskudd
til lokalt utviklingsfond, Trillemarka | 14,0 |
1427.74 | Friluftstiltak | 10,0 |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 |
1441,01 | SFT:
Økt kontroll av miljøgift-spredning | 11,0 |
1825.50 | Fornybar energi | 25,0 |
Sum miljø, klima,
energi og miljøvennlig samferdsel | 502,0 |
| | |
920.71 | Næringsrettet
forskning | 50,0 |
2421.71 | Reiseliv | 20,0 |
Flere | Bedre
sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 10,8 |
3904.01 | Reduksjon i Brønnøysundregistrene
(20 pst. reduksjon fra 1.7) | 41,0 |
Sum næringsliv
og småbedrifter eksl. skatter og avgifter | 121,8 |
| | |
SUM ALLE PÅPLUSNINGER | 2 198,5 |
| | |
SKATTER
OG AVGIFTER | |
| | |
5501.72 | Rett
til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende | -50,0 |
5501.72 | Økte
beløpsgrenser SkatteFUNN | 0,0 |
5501.72 | Skattefritak
for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter | -20,0 |
5501.72 | Gjeninnføring
av individuell livrente | -40,0 |
5501.72 | Økt
BSU-beløp (kr 200 000/kr 20 000) | -75,0 |
5501.72 | Utvidelse
av IPS-ordning til kr 40 000 | - 0,0 |
5501.72 | Skattefritak
for forskningsinstitutter | -30,0 |
5501.72 | Økt
fiskerfradrag – kr 150 000 | -25,0 |
5506.70 | Lettelser
i arveavgiften ved generasjonsskifte i bedrifter og familie, eiendom
+ kombinert med økt bunnfradrag til kr 500 000 fra 1.7. | -80,0 |
5511.70 | Heve
grensen for tollfri import til kr 400 | -10,0 |
5700.71 | Reversering
av økt trygdeavgift for selvst. næringdrivende fra 1.7. | -48,0 |
5700.72 | Halv
arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7. | -40,0 |
5700.72 | Økt
grense for lønnsoppgaveplikt for frivillige org. til kr 10 000 | -19,0 |
| Ingen mva på batteriskifte
el-biler | -2,0 |
Sum skatte- og
avgiftslettelser | -439,0 |
Kap. og post | Område | Bokført
mill. kroner |
| | |
5531.70 | Økt
tobakksavgift (ca. 10 pst. økning) | 178,0 |
5542.70 | Økt
grunnavgift på fyringsolje (10 øre pr. liter) | 50,0 |
5543.70 | Økt CO2-avgift
på mineralolje (10 øre) | 150,0 |
Sum avgiftsskjerpelser | 378,0 |
| | |
SUM SKATTE- OG
AVGIFTSLETTELSE | 61,0 |
| | |
INNDEKNING
OG ØKTE INNTEKTER | |
| | |
41.32 | Kjøp
av stortingsleiligheter | 35,0 |
153.78 | Bistand,
Latin-Amerika | 141,5 |
Flere | Prisjustering
maks.pris i barnehager fra 1.8. | 272,0 |
335.71 | Tak
i pressestøtten på 30 mill. kroner pr. avis | 15,8 |
430 | Elektronisk
soning | 36,0 |
551.60 | Tilskudd
til fylkeskommuner til regional utvikling | 22,5 |
552.72 | Nasjonale
tiltak til regional utvikling | 22,5 |
Flere | Avvikling
av ordningen med frukt og grønt i skolen | 85,1 |
Flere | Ikke
utvidet timetall 1-4 trinn | 275,7 |
572.64 | Avvikle
ordningen "utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken" | 10,0 |
605.01 | Færre
ordinære tiltaksplasser | 13,8 |
634.70 | Færre
ordinære tiltaksplasser | 150,4 |
710.21 | Forskning,
bioteknologi | 5,0 |
909.73 | Avvikle
nettolønnsordningen | 590,0 |
1441.22 | SFT
– Klimakvotehandel | 1,2 |
1500.21 | Ikke
forsøk med 6-timersdag | 12,0 |
1523.01 | Salg
av Statskonsult | 40,0 |
1638.21 | Mindre
kjøp av CO2-kvoter i 2008 | 250,0 |
1810.01 | Nye
stillinger seismiske undersøkelser | 4,0 |
1810.21 | Leteboring
i sårbare områder i nord | 118,7 |
2309.01 | Regjeringspartienes
ymsekutt | 111,0 |
2309.01 | Ostehøvelkutt
i departementene | 150,0 |
2390.01 | Avvikle
eksportstøtte til osteproduksjonen (halvårsvirkning) | 104,0 |
2445.34 | Faseforskyvning,
Statsbygg | 75,0 |
2541.70 | Gjeninnføre
5 ventedager i dagpengeordningen | 26,0 |
2541.70 | Innstramming
i permitteringsordningen, 26 uker | 2,2 |
2751.70 | Redusert apotekavanse,
1 pst. | 52,7 |
Sum inndekning | | 2 622,1 |
| | |
5445.30 | Salg
av eiendom, Statsbygg | 100,0 |
5611.85 | Mindre utbytte
NSB | -53,0 |
Kap. og post | Område | Bokført
mill. kroner |
5656.85 | Økt
utbytte, Argentum | 113,5 |
5656.85 | Økt utbytte, Entra | 39,5 |
Sum økte inntekter | 200,0 |
| | |
SUM INNDEKNING
OG ØKTE INNTEKTER | 2 822,1 |
| | |
Totalt mindrebruk
av pensjonsfondet | 562,6 |
Dette medlem viser videre til
nærmere omtale av de ulike tiltak på respektive poster i denne innstilling
og i Innst. O. nr. 70 (2007–2008) når det gjelder omtale og forslag
til endringer i skatte- og avgiftslovgivningen.