Regjeringen vil at Norge skal være
et foregangsland i miljøvernpolitikken og et eksempel for
andre land. Norge skal ha økonomisk utvikling og økt
velferd, men miljøet skal ikke betale prisen.
Regjeringen la våren 2007 fram en stortingsmelding
om klimapolitikken, hvor hoveddelen av
Regjeringens klimapolitiske tiltak er omtalt. - Norge skal overholde
klimaforpliktelsene i henhold til Kyoto-protokollen, samtidig som
det skal arbeides for bredere og mer ambisiøse avtaler
i framtiden. Det skal utformes et kvotesystem som kan bidra til
kostnadseffektive tiltak internasjonalt, og Norge vil slutte seg
til de kvoteordningene som er under innføring i EU.
Arbeid med å sikre biologisk
mangfold i Norge pågår - med områdevern
som hovedpilar. Igangsatte verneplaner, marin verneplan og arbeidet med
utvidet skogvern skal gi verdifulle bidrag til å komme
nær målet om å stanse tap av biologisk mangfold
i Norge.
Regjeringen har startet gjennomføringen
av en handlingsplan for sikring, istandsetting og vedlikehold av
fredete og fredningverdige kulturminner. Kulturminnene
skal være aktive elementer i lokalsamfunnene - med hensyn
til trivsel og verdiskaping, og det skal være naturlig og
enklest mulig å kombinere bruk og sikring.
Situasjonen internasjonalt mht. helse-
og miljøfarlige kjemikalier er bekymringsfull, til
tross for at industriutslippene er kraftig redusert i Norge og andre
vestlige land. Antallet stoffer med mulige helse- og miljøskadelige
virkninger er stort, og det er økende utfordringer fra
nye miljøgifter. Langtransportert kvikksølvforurensing
utgjør et økende problem. EU er nå i
ferd med å legge om regelverket på kjemikalieområdet
gjennom REACH-forordningen.
Avfallsmengdene øker
fortsatt, og stadig flere typer avfall blir regnet som farlig avfall.
Det er bekymringsfullt at anslagsvis 100 000 tonn av en samlet
mengde på 800 000 tonn farlig avfall årlig,
ikke blir levert til godkjente mottak.
I henhold til Gøteborgprotokollen om
reduksjon av langtransportert luftforurensning skal
Norge redusere de årlige utslippene av NOx (nitrogenoksid)
til maksimalt 156 000 tonn innen 2010. Dette innebærer
at de årlige utslippene må reduseres med om lag
20 pst. i forhold til 2005-nivå. Som et tiltak for å få ned
utslippene ytterligere, er det fra 1. januar 2007 innført
en avgift på utslipp av NOx.
En bærekraftig
arealforvaltning skal bidra til å unngå miljøkonflikter
i form av nedbygging av arealer eller ødeleggelse av verdier.
Det er behov for en tydelig, nasjonal politikk både for å sikre en
langsiktig næringsutvikling og for å ta vare på viktige
natur- og kulturverdier.
De store internasjonale
miljøutfordringene krever en fastere global organisering
av miljøarbeidet og et mer forpliktende regelverk. Det
er behov for nye avtaler på nye områder, samt å styrke
eksisterende regelverk. Det trengs en ny global klimaavtale etter
2012.
Regjeringen går inn for at UNEP omdannes
til en Verdens miljøorganisasjon med sanksjonsmuligheter.
UNEPs evne til å koordinere miljøinnsatsen i hele
FN-systemet og nå fram med sitt syn på viktige
miljørelaterte områder, bør styrkes gjennom
interne styrings- og insentivsystemer.
Regjeringen vil at Norge skal bli ledende på miljørettet bistand, og man vil
prioritere bærekraftig forvaltning av biologisk mangfold
og naturressurser, forvaltning av vannressurser, vann- og sanitærforhold,
klimaendringer og tilgang til ren energi og reduksjon av miljøgifter. Uviklingslandenes
egen kapasitet og kompetanse på miljøområdet
skal bedres. Regjeringen arbeider for et internasjonalt handelsregime
der hensynet til miljø, faglige og sosiale rettigheter, matsikkerhet
og utvikling i fattige land tillegges avgjørende vekt.
I Verdens handelsorganisasjon (WTO) går Norge inn for at
miljøhensyn skal ivaretas på alle relevante områder.
Regjeringen vil vurdere å innføre
en ny solidaritetsavgift på flytrafikk.
Norge har gode forutsetninger for å være
et foregangsland for miljøteknologi, dersom en betydelig,
langsiktig og målrettet satsing gjennomføres.
Norge er ett av de få land som deponerer
CO2. Regjeringen legger opp til at Norge fortsatt skal være
ledende på CO2-deponering, og man vil sørge for
at nye konsesjoner til gasskraftverk skal basere seg på CO2-håndtering.
Regjeringen oppfordrer til at det inngås
samarbeidsavtaler mellom Norges forskningsråd, Innovasjon
Norge og Statens forurensningstilsyn om miljøteknologi,
og man vil vurdere å styrke Norges forskningsråds
arbeid for å fremme og profilere miljøteknologi
i prioriterte programmer. Videre vil man satse på å utvikle
ny teknologi som kan redusere utslippene av klimagasser fra gasskraftverk.
Miljøverndepartementet har tatt initiativ
til opprettelsen av et Forum for miljøvennlig skipsfart,
som skal bli en felles arena for diskusjon om utvikling og gjennomføring
av internasjonalt miljøregelverk på skipsfartens
område gjennom bruk av miljøvennlig teknologi.
Norsk natur framstår i mange sammenhenger som
relativt uberørt og lite kommersielt tilrettelagt. Reiselivsnæringene
må ta hensyn til de miljøkravene som følger
av våre nasjonale miljømål og internasjonale
forpliktelser.
Innenfor reiselivet er det behov for å utvikle rammer
for natur- og kulturarvbasert miljøtilpasset reiseliv,
utvikle kvalitetssikringsordninger og å bygge opp kompetanse
i reiselivet på kunnskap om og formidling av natur og kulturmiljø og lokal
historie. Videre er det behov for å utvikle modeller og
eksempler for planlegging etter plan- og bygningsloven og sikre
at disse blir tatt i bruk innenfor reiselivet, samt å utvikle tverrsektorielt
samarbeid for å ta vare på viktige fellesverdier
- for eksempel å motvirke gjengroing og forfall i attraktive
reiselivsområder på bygdene.
Regjeringen tar sikte på å utarbeide
en handlingsplan for bærekraftig bruk og skjøtsel
av nasjonalparker og andre verneområder.
Regjeringen vil at innsatsen i verdiskapingsprogrammet
på kulturminneområdet skal samvirke med annen
statlig virkemiddelbruk, blant annet knyttet til omstilling av næringer,
tiltak for sårbare kystsamfunn, fjellpolitikk, småsamfunnspolitikk,
kulturbasert næringsutvikling og utvikling av attraktive
steder. Dette vil skje blant annet gjennom et samarbeid mellom myndighetene
og Innovasjon Norge. Det skal legges særlig vekt på å utvikle
samarbeidet med næringslivsaktører, for eksempel
innenfor reiseliv og eiendomsutvikling.
Regjeringen vil støtte og oppmuntre
arbeidet med "regionalparker", fylkesdelplaner og kystsoneplaner
- med vekt på lokal verdiskaping knyttet til natur og kultur.
Regjeringen vil legge til rette for et bærekraftig forbruksmønster
gjennom økonomiske virkemidler og reguleringer, og gjennom
kunnskap og informasjon. 15 pst. av matproduksjonen og matforbruket
skal være økologisk i 2015.
Regjeringen vil ha en aktiv rolle i internasjonalt samarbeid
i FN, OECD, EU og Nordisk ministerråd på områder
som berører bærekraftig forbruk, herunder FNs
oppfølging av Johannesburg 2002 - om bærekraftig
produksjon og forbruk, og EUs arbeid med å fremme en handlingsplan
for bærekraftig produksjon og forbruk.
Folks kunnskap om miljøkonsekvensene
av forbruk skal økes, og man ønsker å fremme
informasjon som gjør det enklere å gjøre miljøvennlige
valg i hverdagen. Regjeringen ser på de frivillige, offisielle
miljømerkeordningene som viktige for å gi forbrukerne
mulighet til å velge de mest miljøvennlige produktene
i et vugge-til-vugge-perspektiv.
Regjeringen vil arbeide for at flere produktgrupper
som medfører stor miljøbelastning blir merket,
slik at forbrukerne får bedre mulighet til å foreta
miljøriktige valg. Det er viktig at flere kjenner til miljømerkene,
hva merkene står for, og hvilke produktområder
de dekker.
Det offentlige skal gå foran som ansvarlig
forbruker og etterspørre miljøvennlige varer og varer
som er tilvirket med høye etiske og sosiale standarder.
Miljøbelastningen knyttet til offentlige anskaffelser skal
minimeres, og i arbeidet knyttet til miljøansvar i offentlige
innkjøp vil man ha et særlig fokus på tiltak
rettet mot klima og energi, helse- og miljøfarlige kjemikalier
og biologisk mangfold. Regjeringen vil utforme en miljøpolitikk
for statlige innkjøp som blant annet inneholder mål
og krav for innkjøp av særlig viktige produktgrupper.
Målene og kravene i miljøpolitikken for statlige
innkjøp skal gjøres gjeldende overfor statlige
virksomheter f.o.m. 1. januar 2008.
Det ble i 2001 satt som mål at alle
statlige virksomheter innen 2005 skulle innføre et enkelt
system for miljøledelse, der innkjøp, avfall, energibruk
og transport var prioriterte områder (Prosjekt Grønn
stat). Regjeringen vil videreføre arbeidet med miljøledelse,
i første rekke vil man legge vekt på krav og føringer
overfor statlig sektor. Kommunal sektor vil oppfordres til å følge
opp tilsvarende tiltak som i staten, blant annet innføring
av miljøledelsesystemer og å stille miljøkrav
ved innkjøp av miljøbelastende produkter.
Regjeringen vil bidra til å videreutvikle
kompetansetilbudet til offentlige innkjøpere, herunder sørge
for at det blir tilbudt veiledende produktkriterier og konkurransegrunnlag
for viktige produktgrupper, fremme utarbeidelse av verktøy,
veiledning og rådgivning.
Regjeringen vil gjøre reglene i miljøinformasjonsloven
og produktkontrolloven bedre kjent gjennom mer målrettet
informasjon.
Regjeringen vil utvikle en mer aktiv nasjonal
arealpolitikk for å oppnå en bærekraftig
forvaltning av landets samlede arealressurser og skape gode fysiske
omgivelser. I forslag til ny plandel av plan- og bygningsloven skal
det legges vesentlig vekt på å styrke kommunal
og regional planlegging som grunnlag for en bedre areal- og miljøpolitikk.
Regjeringen ønsker å bryte
trenden i transportutviklingen i byområdene ved bl.a. å utvikle
en mer samordnet areal- og transportpolitikk. Lokale myndigheter
må gjennomføre en utbyggings- og lokaliseringspolitikk
som reduserer transportbehovet og som gir grunnlag for en sterkere
satsing på kollektivtransport og sykkel og gange, og samtidig
ta i bruk restriktive virkemidler for å redusere bilbruken.
Regjeringen vil åpne for at inntekter
fra bompengeinnkreving også kan benyttes til drift av kollektivtransport.
Det skal vurderes å revidere belønningsordningen
for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk i byene, og kollektivtransporten
skal være lettere tilgjengelig for alle. Det skal gis klarere
bestemmelser for lokalisering av offentlige og private publikumsrettete
virksomheter, og man vil legge bedre til rette for parkeringsstyring
i byområder.
Regjeringen vil stimulere til økt innsats
for regionale arealplanavklaringer i by- og tettstedsområder.
Det er ønskelig med langsiktige utbyggingsstrategier, der
det trekkes klare grenser mot landbruksområder som ikke
skal utbygges. Samtidig må jordvernet ses i en helhetlig sammenheng,
der også nasjonale mål knyttet til utbyggingsbehov,
transportsystem, grønnstruktur, friluftslivinteresser,
biologisk mangfold og kulturminnevern vurderes samlet.
Regjeringen vil:
Halvere den årlige
omdisponeringen av de mest verdifulle jordressursene innen 2010.
Stimulere kommunene til å utpeke
kjerneområder for landbruk som grunnlag for kommunale planavklaringer.
Stimulere til regionale planprosesser i
by- og tettstedsområder, der det trekkes langsiktige jordverngrenser.
Arbeide for å redusere avgangen
av dyrket mark til samferdselstiltak.
Når det gjelder arealforvaltning i
fjellområdene vil Regjeringen stimulere til at fylkeskommuner, fylkesmenn
og kommuner samarbeider om regionale planer for fjellregionene som
skal avklare langsiktige rammer for blant annet hyttebygging, næringsutvikling
og store infrastrukturtiltak, og man vil stimulere til bedre samordning
mellom verneforvaltning og forvaltning etter plan- og bygningsloven
og andre lover i fjellet.
Regjeringen vil sikre villreinens sentrale plass
i norsk fjellfauna, gjennom regionale planer og etablering av europeiske
og nasjonale villreinområder.
Regjeringen vil legge til rette for økt
utbygging av miljøvennlig vindkraft - etter helhetlige
og langsiktige vurderinger, slik at konfliktene med andre hensyn
er akseptable. Det må utarbeides regionale vindkraftplaner
i regioner med sterke utbyggingsinteresser, og man vil legge til
rette for at plan- og konsesjonsprosessene blir mer effektive og
forutsigbare for utbyggere og for samfunnet for øvrig.
Regjeringen ønsker en nasjonal hyttepolitikk som
sikrer miljø og omgivelser, og man vil innskjerpe kravet
om bedre og mer miljøbasert planlegging og utbygging av
fritidsbebyggelse overfor kommuner og regioner. Energiforbruk i fritidsboliger
skal reduseres ved innføring av energikrav til hytter og
nye hjemler for energistyring i kommunale arealplaner.
Regjeringen vil stimulere til økt regional planinnsats
for å sikre sårbare økosystemer, landskap
og store sammenhengende naturområder mot uønsket
hyttebygging. Slike regionale planer innebærer en konkretisering
av nasjonale mål ved at det avgrenses konkrete områder
og avklares konkrete prinsipper, som vil gi føringer for
kommunenes arealplanlegging. Regjeringen vil innføre regler
for mer miljøvennlig energibruk i hytteområder.
Det er et nasjonalt mål at strandsonen
skal bevares som natur- og friluftsområde tilgjengelig
for alle. Regjeringen ønsker en strengere og mer langsiktig
strandsoneforvaltning, og kommunene oppfordres til en streng praksis
ved behandlingen av plansaker og dispensasjoner i 100-metersbeltet
langs sjøen. Nye og strengere regler om strandsonen vil
komme i forslaget til ny plandel av plan- og bygningsloven.
Regjeringen vil oppfordre kommunene til å sikre miljøverdier
og friluftsliv i vassdragsnaturen, gjennom innføring av
byggeforbud nærmere innsjøer og vassdrag enn 50-100
meter.
Regjeringen ønsker å utnytte
potensialet for små-, mini- og mikrokraftverk. For å sikre
at slike utbygginger avveies mot andre viktige hensyn, legges det
opp til at områder med verdier for natur, miljø og
andre brukerinteresser kartlegges og belyses gjennom regionale planprosesser.
Energimyndighetene har i samarbeid med miljømyndighetene
utarbeidet miljøfaglige retningslinjer for utarbeiding
av regionale planer for små vannkraftverk. Disse skal benyttes
av energimyndighetene også der det ikke foreligger regionale planer.
Verneplan for vassdrag skal sikre et representativt
utvalg av norsk vassdragsnatur. Rikspolitiske retningslinjer for
vernede vassdrag skal bidra til forvaltningen av vassdragene, også i
forhold til andre inngrep og tiltak som kan ødelegge verneverdiene.
Regjeringen vil fremme en sak for Stortinget
om vern av Vefsna.
Norge har som mål å stanse
tap av biologisk mangfold innen 2010.
Regjeringen skal utvikle en naturindeks for Norge
som skal danne et bilde av utviklingstrekk i naturen, inkludert
kulturlandskapet, og en første versjon skal presenteres
i 2008. Kartlegging og overvåking av biologisk mangfold
skal styrkes ved å videreføre nasjonalt program
for kartlegging og overvåking. Naturtyper på land og
i kystsone og truete arter og fremmede organismer som elementer
i det kunnskapsbaserte forvaltningssystemet, vil bli prioritert
(jf. St.meld. nr. 42 (2000-2001)).
Regjeringen skal styrke framdriften i arbeidet med
frivillig skogvern og gjennomføre en naturfaglig evaluering
av slikt vern i 2008. Regelverket for bygging av skogsveger skal
endres for å ivareta inngrepsfrie naturområder.
Regjeringen legger fram en "Tverrsektoriell
nasjonal strategi mot fremmede organismer" våren 2007.
Styrket kartlegging og overvåkning av fremmede arter, samt
fokus på informasjon er sentrale elementer i strategien.
Produsenter og forbrukere skal ha mulighet til å velge
GMO-fritt. Norske bønder har signalisert at de ønsker GMO-frie
produkter. Det er blant annet behov for internasjonalt forpliktende
regler for å hindre uønsket spredning av GMO,
og en nullgrense for merking ved innblanding av GMO i såvarer.
I kontrolløyemed betyr dette at grensen for merking er
lik deteksjonsgrensen.
Friluftsliv er et fellesgode som må sikres
som kilde til god livskvalitet, økt trivsel, bedre folkehelse
og bærekraftig utvikling. Friluftsliv gir gode naturopplevelser
og økt miljøkunnskap, og er et viktig bidrag til
bærekraftig bruk og vern av natur- og kulturarven.
Regjeringen vil:
Sikre det juridiske
grunnlaget for friluftslivets aktiviteter, herunder allemannsretten.
Videreføre et høyt nivå på kjøp
av attraktive friarealer og strandområder til
allmennhetens bruk.
Sikre at allmenn bruksrett og friluftsliv
blir ivaretatt når Forsvaret skal avhende eiendommer med
attraktive strandområder, og at de viktigste forblir i
offentlig eie.
Sikre allmenne interesser, herunder friluftsliv,
i den framtidige forvaltningen av fyreiendommer under Kystverket.
Fortsette ordningen med juridisk bistand
til kommuner som har behov for det i arbeidet med beskyttelse av
strandsonen.
Fortsette samarbeidet med flere av storbyene
om å sikre viktig grønnstruktur og vurdere å utvide ordningen.
Prioritere tilrettelegging og drift av
særskilte friluftsområder.
Legge til rette for økt tilgjengelighet
for ferdsel og rekreasjon i landbrukets kulturlandskap.
Arbeide for å øke verdi
og tilgjengelighet til friluftsaktiviteter på Statskogs
arealer.
Legge fram et forslag til særskilt
lovfestet vern av Oslomarka. Vern av øvrige bymarker behandles
etter ny Plan- og bygningslov.
Sikre tilgangen til natur og legge til
rette for økt fysisk aktivitet.
Følge opp arbeidet med friluftsliv
og folkehelse - både fysisk aktivitet og psykisk helse.
Videreføre støtten til
friluftslivets organisasjoner og deres arbeid.
Sikre den friluftspedagogiske kompetansen
og aktiviteten i skolen.
Øke samarbeidet med og tilbudet
til funksjonshemmete og etniske minoriteter.
Prinsippene for universell utforming skal
i økende grad bli lagt til grunn for nye tiltak på dette feltet
- der det er relevant.
Kulturminnepolitikken skal videreutvikles gjennom
ti bevaringsprogrammer - med sikte på å sette
i stand fredete kulturminner. Regionene vil inviteres til å utvikle
"geografiske pakker" der kulturarvens betydning for regioner og
lokalsamfunn står sentralt. Satsingene skal i hovedsak være
gjennomført innen 2020.
Regjeringen vil i tillegg videreføre
arbeidet med verdiskapingsprogrammet og kulturminnefondet, og stimulere
til at arbeidet med kulturminner og kulturmiljøer blir
integrert i kommuner og lokalsamfunn. Regjeringen ønsker å stimulere
til engasjement og oppmerksomhet rundt mangfoldet i kulturarven,
og har utpekt 2009 som kulturminneår. Målet er
videre at 2014 skal bli en markering av at Norge som miljønasjon
har fått satt i stand en hoveddel av sine fredete kulturminner.
Mangfoldet av kulturminner og kulturmiljøer skal
tas i bruk som verdier lokalt. Dette krever samarbeid mellom privat,
offentlig og frivillig sektor på tvers av forvaltningsnivåene
og gjennom en samordnet bruk av virkemidler. Man vil bl.a. legge
til rette for å at private eiere av fredede kulturminner
får bedre betingelser. Alle fredete bygninger i privat
eie skal være satt i stand til ordinært vedlikeholdsnivå innen
2020, og man skal få i gang en "istandsettingsaksjon" i åtte
fylker.
For å få til en samlet innsats
som kan gi størst mulig effekt for kulturminnene, for eierne
og for samfunnet, vil Regjeringen invitere inntil seks regioner
til å samarbeide om å gjennomføre geografiske
kulturminnepakker. Hensikten er å få fram områder
som går foran med å sikre sine fredete kulturminner,
som gjør en innsats for kulturminner av lokal eller regional
verdi og tar i bruk kulturarven til utvikling av lokalsamfunnet.
Kulturminnefondet skal videreutvikles med utgangspunkt
i de erfaringer som er framkommet gjennom arbeidet og evalueringen
av fondet i februar 2007. Fondet skal være en viktig samarbeidspartner
i verdiskapingsprogrammet.
Arbeidet med en styrket, helhetlig forvaltning
av våre hav- og kystområder og ferskvannsforekomster
basert på en økosystemtilnærming, skal videreføres.
Dette er nødvendig for å kunne sikre at den samlete
miljøpåvirkningen på lang sikt ikke blir
større enn at økosystemenes struktur, funksjonsmåte
og produktivitet opprettholdes, og at det biologiske mangfoldet
bevares.
En økosystembasert tilnærming
legges også til grunn i EU-kommisjonens forslag til en
europeisk marin strategi, med forslag til direktiv om en ramme for
fellesskapets aktivitet innen havmiljøpolitikk (havstrategidirektivet).
Direktivet vil legge forholdene til rette for at andre europeiske
land bidrar til en plan for helhetlig forvaltning av Nordsjøen.
Regjeringen vil utarbeide en helhetlig forvaltningsplan
for Norskehavet, som skal presenteres i en stortingsmelding i 2009.
Norge skal være en pådriver i arbeidet med helhetlig
forvaltning av Nordsjøen, blant annet gjennom nordisk samarbeid
og i konvensjonen om bevaring av det marine miljø i Nordøst-Atlanteren
(OSPAR). Man skal sikre oppfølging av de konkrete handlingspunktene
i slutterklæringen fra Gøteborgkonferansen om
fiskerier og skipsfart, og man skal sikre at det utarbeides helhetlige
forvaltningsplaner med tiltaksprogrammer for ferskvann og kystnære
sjøområder i samsvar med forskrift om rammer for
vannforvaltningen (vannforvaltningsforskriften) og EUs rammedirektiv
for vann, og kystovervåkingen skal styrkes.
Det skal gjennomføres en mer helhetlig
og økosystembasert forvaltning av ferskvann, grunnvann
og kystvann i Norge. Målet er å beskytte, og om
nødvendig forbedre, tilstanden i ferskvann, grunnvann (herunder
vannforekomster som brukes som drikkevann) og kystnære
områder.
Det skal sikres en vannkvalitet i ferskvannsområder
og i marine områder som bidrar til opprettholdelse av arter
og økosystemer, og som ivaretar hensynet til menneskers
helse og trivsel.
Regjeringen foreslår å innføre
nye nasjonale resultatmål for overgjødsling. De
nasjonale tilførslene av næringssalter og partikler
til ferskvannsforekomster og marine områder som er preget
av overgjødsling eller nedslamming, skal reduseres til
et nivå som sikrer god økologisk tilstand for
vannforekomstene innen 2021.
Ingen vannforekomster skal forringes (nedklassifiseres)
som følge av økte tilførsler av næringssalter
eller partikler. Regjeringen vil sikre gjennomføring av
nødvendige lokale og regionale tilførselsreduserende
tiltak for nitrogen, fosfor og partikler for å oppnå god
tilstand i vannforekomstene i tråd med vannforvaltningsforskriften.
Regjeringen vil videreføre innsatsen
for å bedre vannkvaliteten i Vansjø og evt. andre
vannforekomster med særlig alvorlige og sammensatte problemer.
Regjeringen vil sikre en vannkvalitet i ferskvannsforekomster
og i marine områder som bidrar til opprettholdelse av arter
og økosystemer, og som ivaretar hensynet til menneskers
helse og trivsel. Operasjonelle utslipp av olje skal ikke medføre
helse- eller miljøskade, eller bidra til økninger
i bakgrunnsnivåene av olje eller andre miljøfarlige
stoffer over tid. Risikoen for helse- eller miljøskade
som følge av akutt forurensing skal holdes på et
lavt nivå og skal kontinuerlig søkes ytterligere
redusert. Dette skal også være styrende for virksomhet
som medfører fare for akutt forurensing.
Nullutslippsmålet for petroleumsvirksomheten innebærer
at det som hovedregel ikke skal slippes ut olje og miljøfarlige
kjemikalier til sjø - både for tilsatte og naturlig
forekommende miljøfarlige kjemiske stoffer. Nullutslippsmålet skulle
vært nådd for både nye og eksisterende
installasjoner innen 2005, som innebærer at fra 1. januar
2006 skulle målet være oppfylt ved alle operasjoner
offshore. I Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten
er det lagt til grunn strengere krav enn for sokkelen for øvrig,
og her skal det ikke forekomme utslipp til sjø ved normal drift.
Regjeringen anser målet om nullutslipp
som nådd for tilsatte kjemikalier. I det videre arbeidet skal
det legges vekt på en helhetsvurdering av bruk og utslipp
av tilsatte kjemikalier. Hvis bruk av en mindre mengde av et miljøfarlig
stoff (rød kategori) kan gi utslippsreduksjoner av andre komponenter
og dermed en samlet sett lavere miljørisiko, vil dette
vurderes. Den lavere miljørisikoen skal imidlertid kunne
dokumenteres før eventuelle utslipp kan aksepteres.
Målet for naturlig forekommende miljøfarlige stoffer
i produsert vann er ikke nådd i samme grad som for tilsatte
kjemikalier. Produsert vann inneholder rester av olje og kjemiske
stoffer, både kjemikalier tilsatt i prosessen og naturlig forekommende
kjemiske stoffer.
Det er et mål under OSPAR-konvensjonen
at det totale utslippet av olje via produsert vann innen 2006 skal
reduseres med minst 15 pst. sammenlignet med utslippene i 2000.
Mange av feltene hadde implementert tiltak for å redusere
utslippene og nå nullutslippsmålet innen utgangen
av 2005. Enkelte av de planlagte tiltakene har imidlertid krevd
noe lengre tid å gjennomføre. Endelig måloppnåelse
for eksisterende felt vil ikke kunne vurderes før i 2008-2009.
Det er et overordnet mål at bruk av
helse- og miljøfarlige kjemikalier ikke skal føre
til helseskader, skader på økosystemer eller skader
på naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Videre
er det et nasjonalt resultatmål å stanse utslipp
av prioriterte miljøgifter innen 2020 - og å redusere
utslippene vesentlig innen 2010.
Det er også nasjonale resultatmål
for arbeid med å redusere risiko fra andre helse- og miljøfarlige kjemikalier
og arbeid med opprydding i forurenset grunn og sjøbunn,
jf. St.meld. nr. 14 (2006-2007) Sammen for et giftfritt miljø -
forutsetninger for en tryggere fremtid.
Det overordnete målet med avfallspolitikken
er å øke utnyttelsen av avfallet som en ressurs,
samtidig som utslipp av klimagasser og miljøgifter fra
avfallet minimeres. Regelverk, avgifter og andre virkemidler skal
medvirke til at flere avfallsfraksjoner kan tas inn i kretsløpet
og komme til nytte som råvarer.
For de fleste miljøproblemene som avfallet forårsaker,
er det fastsatt egne resultatmål - blant annet for utslipp
av klimagasser og for miljøgifter. Virkemiddelbruken på avfallsfeltet
må derfor ses i sammenheng med virkemiddelbruken på disse
områdene.
Regjeringen foreslo i St.meld. nr. 14 (2006-2007)
Sammen for et giftfritt miljø - forutsetninger for en tryggere
fremtid, en tilføyelse til det nasjonale resultatmålet
for farlig avfall om at genereringen av ulike typer farlig avfall
skal reduseres innen 2020 sammenlignet med 2005-nivå.
Regjeringens innsats for å identifisere
nye prioriterte typer farlig avfall kan likevel på kort
sikt føre til at generert avfallsmengde øker.
Regjeringen vil:
Innføre
krav om obligatoriske avfallsplaner i byggesaker som del av den
kommunale saksbehandlingen.
Stimulere til økt energiutnyttelse
av nedbrytbart avfall.
Arbeide for vesentlig strengere internasjonale regler
for kontroll med håndtering av utrangerte skip.
Videreføre en revidert strategi
for økt innsamling av farlig avfall, herunder identifisere
eventuelle nye prioriterte avfallstyper, forbedre statistikkgrunnlaget
og legge til rette for økt innsamling av farlig avfall
og EE-avfall fra forbrukere.
Bidra til fortsatt trygg bruk av avfallsprodukter, kompost
og slam i landbruket gjennom styrket forskning og mulige tiltak
for å redusere innhold av miljøgifter.
Øke utnyttelsen av fosforressurser
som plantenæringsstoff i norsk landbruk, og holde kadmium
i fosforholdig mineralgjødsel under vedtatte grenseverdier.
Regjeringen ønsker en avfallspolitikk
som hindrer eller reduserer potensielle miljøproblemer fra
avfall. Gjenvinning, herunder materialgjenvinning og forbrenning
med energiutnyttelse, foretrekkes framfor sluttbehandling. Virkemidlene
er rettet mot både kommuner og næringsliv, der
de mest sentrale er forurensningsloven med forskrifter, konsesjonskrav
til deponier og forbrenningsanlegg, avgift på sluttbehandling
av avfall, samt returordninger for særskilte avfallstyper.
Det vil bli innført nye krav om obligatoriske
avfallsplaner i byggesaker i avfallsforskriften. I utkast til nytt
regelverk foreslås det at avfallsplan blir gjort obligatorisk
for rive- og rehabiliteringsprosjekter over 100 m2 bruttoareal,
nybygg som overskrider 300 m2 bruttoareal og tiltak som genererer
mer avfall enn 10 tonn. Det settes et generelt krav om minimum 60
pst. kildesortering av bygg- og anleggsavfallet.
I tillegg til krav om avfallsplaner innføres
det krav om utarbeidelse av miljøsaneringsbeskrivelse for
alle rivnings- og rehabiliteringstiltak over 100 m2. Dette gjøres
for å sikre at bygget blir gjennomgått før
riving, og at komponenter som vil bli farlig avfall blir identifisert,
tatt ut separat og levert til godkjent avfallsmottak.
Regjeringen vil utrede hvordan informasjon om farlig
avfall kan bli gjort bedre tilgjengelig. Det vil også bli
vurdert om det skal presiseres i avfallsforskriften at det skal
være gratis for husholdninger å levere farlig
avfall til kommunale mottak.
Konsentrasjonen av klimagasser skal stabiliseres på et
nivå som vil forhindre farlig menneskeskapt påvirkning
av klimasystemet i tråd med Klimakonvensjonen. Den globale
middeltemperaturen skal ikke stige mer enn 2 grader C.
Regjeringen har som mål at Norge skal
overholde forpliktelsen i Kyotoprotokollen - om at de årlige
klimagassutslippene i perioden 2008-2012 i gjennomsnitt ikke skal
være mer enn 1 pst. høyere enn i 1990, da utslippene
var 52,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Protokollen åpner
imidlertid for at land, som et supplement til nasjonale tiltak,
kan gjennomføre utslippsreduksjoner og/eller kjøpe
kvoter i andre land.
For en gjennomgang av de nasjonale klimavirkemidlene
og tilhørende klimatiltak vises til en egen stortingsmelding
om klimapolitikken.
Mål for utfasing av ozon-nedbrytende
stoffer er at alt forbruk av ozon-reduserende stoffer skal stanses.
Norge har overholdt forpliktelsene under Montre-alprotokollen
om ozonreduserende stoffer, Norge har ingen produksjon og kun begrenset import
av de ozonreduserende stoffene som omfattes av våre nasjonale
resultatmål. Regulering av alle de ozonreduserende stoffene
i Montreal-protokollen er nå regulert i norsk lovverk gjennom
forskrift som implementerer både kravene under Montreal-protokollen
og EU-forordningen.
Utfordringene internasjonalt ligger nå spesielt
på oppfølging av forpliktelsene for utviklingslandene.
Regjeringen vil arbeide for å videreutvikle rammebetingelser
for utviklingsland og land i Øst-Europa som kan gjøre
det lettere for dem å oppfylle eksisterende forpliktelser
og eventuelt ta på seg nye forpliktelser under protokollen.
Utslippene av svoveldioksid, nitrogenoksider, flyktige
organiske forbindelser og ammoniakk skal reduseres slik at påvirkningen
av naturen holdes innenfor kritiske belastningsgrenser (naturens
tålegrense), og slik at menneskets helse og miljøet
ikke skades. Norges nasjonale resultatmål reflekterer forpliktelsene
Norge har påtatt seg for disse stoffene i protokoller under
ECE-konvensjonen om langtransportert grenseoverskridende luftforurensning,
inkludert Gøteborgprotokollen.
Regjeringen vil:
Iverksette nødvendige
tiltak og virkemidler for at Norge skal overholde utslippsforpliktelsen
for nitrogenoksider (NOx) i Gøteborgprotokollen innen 2010.
Delta aktivt i arbeidet med å evaluere
og revidere Gøteborgprotokollen med sikte på å oppnå ytterligere
miljøforbedringer i Norge.
Delta aktivt i arbeidet med å følge
opp EUs tematiske strategi for luftforurensning.
Videreføre initiativene Norge
har tatt i IMO for å revidere regelverket for utslipp til
luft fra skip. Norge vil legge vekt på å utvikle
internasjonale regler som på en effektiv måte
kan redusere utslipp som bidrar til overskridelse av kritiske belastninger
for økosystemer og menneskers helse.
Følge opp EMEPs strategi for overvåking
av langtransportert luftforurensning.
Regjeringen tar sikte på å miljødifferensiere årsavgiften
for kjøretøy med tillatt totalvekt opp til 7,5
tonn i 2008. Differensieringen kan ta utgangspunkt i hvilke avgasskrav
(Euro-krav) kjøretøyene oppfyller.
Regjeringen vil redusere utslippene fra de største kildene
- samferdselssektoren og vedfyring. Det skal utarbeides en handlingsplan
for lokal luftkvalitet.
Regjeringen har satt i gang et større
arbeid med å legge om bilavgiftene i mer miljøvennlig
retning. Første fase har vært omlegging av engangsavgiften
for å favorisere biler med lavt CO2-utslipp. Det tas blant
annet sikte på å differensiere årsavgiften
etter lokale utslipp. Årsavgiften vil kunne bli høyere
for eldre biler enn for nyere biler. Gjennom forventet utskifting
av gamle biler vil utslippene av partikler og NOx kunne bli redusert.
For at kommunene skal ha flere virkemidler til disposisjon
vil Regjeringen vurdere å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven
til å etablere lavutslippssoner, som er et geografisk avgrenset område
der tunge kjøretøy som ikke oppfyller et spesielt
utslippskrav, må betale en avgift for å kunne
trafikkere sonen.
Regjeringen vil utvikle bedre rutiner og metoder for
vinterdrift for å legge til rette for bruk av piggfrie
dekk.
Regjeringen foreslår et nytt mål
om 10 pst. reduksjon i støyplage innen 2020 (i forhold
til 1999). Antall personer utsatt for over 38 dB innendørs
støynivå skal reduseres med 30 pst. innen 2020
- i forhold til i 2005. Totale kostnader er anslått til
om lag 2 mrd. kroner. Dette inkluderer også kostnader for
skjerping av tiltaksgrensen i forurensningsforskriften, som er anslått
til 1,4 mrd. kroner. Utgiftene vil dekkes innenfor berørte
departementers budsjettrammer, eventuelt fremmes som satsingsforslag
i budsjettprosessen.
Målene skal følges opp gjennom
handlingsplaner, og Regjeringen legger nå fram en handlingsplan
for perioden 2007-2011. Det vil bli foretatt en evaluering av de
nasjonale målene i 2011, og det skal legges vekt på dokumentasjon
om helseeffekter. Innsatsen for de mest støyutsatte skal styrkes
ytterligere i neste handlingsplanperiode.
Regjeringen tar også sikte på å fastsette
et eget mål for reduksjon av søvnforstyrrelse,
og å øke satsingen på FoU for å dekke
disse kunnskapsbehovene.
Regjeringen har som mål at Norge skal
bli et foregangsland i miljøvernpolitikken. De økonomiske
og administrative konsekvensene av nye tiltak kan bare i begrenset
grad fastslås nå. Etter hvert som forslag konkretiseres,
vil konsekvenser for kommuner, næringsliv og andre berørte parter
bli utredet nærmere. Den årlige budsjettmessige
oppfølgingen av tiltak i årene framover vil være
avhengig av den økonomiske utviklingen og budsjettsituasjonen.