4. Andre merknader og forslag fremma under handsamingai komiteen
- 4.1 Politidirektoratet - politi og lensmannsetaten - kap. 440 (ny) post 30
- 4.2 Oslo politidistrikt - kap. 441 (ny) post 45
- 4.3 Rammetilskudd til kommuner - styrking av eldreomsorgen og grunnopplæringen - kap. 571 (ny) post 67
- 4.4 Kap. 621 Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet
- 4.5 Kap. 1323 Bompengeprosjekter
- 4.6 Pensjon - 2000 kroner ekstra til minstepensjonistene til jul - kap. 2655 post 72, kap. 2670 post 73 og kap. 2680 post 72
- 4.7 Kap. 3732 Regionale helseforetak
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 88 (2007-2008) og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten | ||
30 | (Ny) Investeringsbudsjett, bevilges med | 30 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 88 (2006-2007) og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | Oslo politidistrikt | ||
45 | (NY) Investeringsbudsjett, bevilges med | 10 000 000 " |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at situasjonen i eldreomsorgen er alvorlig mangelfull og prekær i en rekke kommuner. Det er nødvendig med økte midler for å heve kvaliteten og bedre tilbudet til den enkelte bruker.
Disse medlemmer viser også til det økte vedlikeholdsetterslepet i skolen, samt behovet for investeringer i IKT-utstyr og IT-infrastruktur i skolen. Disse medlemmer mener det er nødvendig å øke det statlige bidraget for å sikre elevene et godt inneklima og topp teknisk utstyr og oppdaterte skolebøker. Disse medlemmer ønsker derfor å bevilge 2 mrd. kroner mer til kommunesektoren.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
67 | (Ny) Ekstraordinært innbyggertilskudd, kan overføres, bevilges med | 2 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har registrert at til tross for dette engasjementet og intensjonene i den rød-grønne regjeringens erklæring fra Soria Moria er ikke forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det er fremdeles mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener at dette burde være en mulighet for alle borgere i vårt rike land. Disse medlemmer vil nevne at statsbudsjettet for 2007 har et overskudd på 393 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil peke på det gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere juletilstelninger for dem som ikke selv ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor bevilge 20 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen og ber Regjeringen sørge for å fordele disse 20 mill. kroner til de frivillige organisasjonene som arrangerer juletilstelninger for vanskeligstilte.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | ||
70 | Frivillig arbeid, forhøyes med | 20 000 000 | |
fra kr 21 800 000 til kr 41 800 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger i markedet for deretter å gjennomføre utbygging av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.
Disse medlemmer viser til at disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging. I tillegg er det også vedtatt å gjennomføre en del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene er at pengene allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet da midlene enten er bundet eller allerede brukt. Oppgitt bompengegjeld pr. 31. desember 2005 er 11,6 mrd. kroner iht. til svar på Fremskrittspartiets spørsmål nr. 149 til Finansdepartementet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2007. Svar på spørsmål nr. 214 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Finansdepartementet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008 viste at departementet ikke har nyere anslag, men at tallet per 31. desember 2005 nå var justert til 11,7 mrd. kroner.
Disse medlemmer minner om det tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7 mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være en identisk problemstilling.
Disse medlemmer viser til at beløpet på 11,7 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter vedtatt i 2006, ei heller låneopptak på eldre bompengeprosjekter opptatt i 2006. Disse medlemmer ønsker at veiprosjekter som omfattes av disse to forhold også beregnes og legges frem for Stortinget i egen sak.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 11,7 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:
I
"På statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1323 | Bompengeprosjekter - overslagsbevilgning | ||
70 (NY) | Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter pr. 31. desember 2007, kan overføres, bevilges med | 11 700 000 000" |
II
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2007, samt evt. ny bompengegjeld opptatt i 2007 for andre bompengefinansierte prosjekter. Prosjektene har ulikt innhold i form av vei- og kollektivtiltak og har ulik fremdrift. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og gjeldssletting for veiprosjektene. Stortinget ber Regjeringen vurdere alternativ løsning der staten trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld pr. 31. desember 2007, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av trafikantene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Rapport 2007/8 Økonomi og levekår for ulike grupper, 2006, fra Statistisk sentralbyrå (SSB), og har merket seg at enslige minstepensjonister tjener minst av alle de store gruppene i samfunnet. Selv sosialhjelp gir 17 000 kroner mer å rutte med i året.
Disse medlemmer viser til at vi i dag har ca. 73 300 aleneboende minstepensjonister i Norge. Ifølge tallene fra SSB er det 8 pst. av de enslige minstepensjonistene som opplyser at de har betalingsproblemer når det gjelder elektrisitet og kommunale avgifter. 13 pst. opplyser at de bor i bolig med råte, fukt eller er utsatt for forurensning.
Disse medlemmer viser videre til den foretatte undersøkelsen av SSB hvor det fremkommer at ca. 45 000 minstepensjonister ikke har råd til en ukes ferieopphold, og at ca. 18 000 minstepensjonister ikke har råd til å spise kjøtt og fisk annenhver dag.
Disse medlemmer viser videre til uttalelser fra tidligere arbeiderpartistatsråd Thorbjørn Berntsen, i Dagsavisen 29. juni 2007, hvor han sier: "Jeg begriper ikke hvordan mange av disse kvinnene får det til å gå rundt. Pensjonen er for lav, man trenger ikke gå mange rundene i en matbutikk for å se det."
Disse medlemmer viser til at Norge i 2007 går med et overskudd i statsøkonomien med nesten 400 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener derfor at man både bør og har råd til å gi den gruppen som har det aller vanskeligst, rent økonomisk, et inntektsløft.
Disse medlemmer vil derfor foreslå å øke minstepensjonen til enslige minstepensjonister med 2 000 kroner for desember måned 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2655 | Uførhet | ||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 32 838 400 | |
fra kr 1 390 000 000 til kr 1 422 838 400" | |||
2670 | Alderdom | ||
73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 111 562 600 | |
fra kr 4 810 000 000 til kr 4 921 562 600 | |||
2680 | Etterlatte | ||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 2 199 000 | |
fra kr 62 000 000 til kr 64 199 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert underskudd som ved utgangen av 2007 kan nærme seg 2,6 mrd. kroner, blir de regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet gjør at likviditeten blir presset. Disse medlemmer mener en gjeldslette er helt nødvendig for at de regionale helseforetakene skal kunne klare å få kontroll på både gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. De regionale helseforetakenes lånesaldo per 31. desember 2006 var på 9,9 mrd. kroner, som er brukt til investeringer. Disse medlemmer foreslår at den samlede gjelden til staten reduseres med 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3732 | Regionale helseforetak (jf. kap. 732) | ||
92 | Ekstra avdrag på investeringslån, bevilges med | 2 000 000 000" |