3. Forslag om endringar av inntekter og utgifter
- 3.1 Nærings- og handelsdepartementet
- 3.2 Finansdepartementet
- Kap. 1600 Finansdepartementet
- Merknader frå komiteen
- Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten
- Kap. 1618 Skatteetaten
- Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
- Kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring
- Kap. 1634 Statens innkrevingssentral
- Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.
- Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
- Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet
- Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten
- Kap. 4618 Skatteetaten
- Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
- Kap. 4634 Statens innkrevingssentral
- Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
- Kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet
- Kap. 5584 Andre avgifter
- Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
- Andre saker
- 3.3 Statens pensjonsfond - Utland
- 3.4 Finansieringsbehovet for staten
I forbindelse med Sydvaranger Gruve AS’ planer om re-etablering av gruvevirksomheten i Sør-Varanger har selskapet bedt om at en tinglyst heftelse på gnr. 22 bnr. 56 i Sør-Varanger kommune slettes.
Sydvaranger ASA drev sin virksomhet uten konsesjon i og med at den startet opp før industrikonsesjonsloven ble vedtatt i 1917, og selskapet var derfor ikke underlagt lovbestemt hjemfallsplikt. Staten fikk imidlertid en opsjon på å overta gruverettighetene uten vederlag i 2026 og til å overta selskapets anlegg med tilbehør, eiendommer og øvrige rettigheter til lovlig takst gjennom en tinglyst erklæring fra selskapet datert 15. september 1927.
Den lovbestemte hjemfallsretten for bergverksvirksomhet ble opphevet i 1990. I forslaget om opphevelse, som fikk bred tilslutning i Stortinget, ble det uttalt at det ikke var hensyn verken av kontrollmessig eller økonomisk art som tilsa opprettholdelse av hjemfallsretten, samt at den heller ikke bidro til å sikre nasjonal kontroll over viktige naturresurser. Begrunnelsen bak opphevelsen av den lovbestemte hjemfallsretten gjør seg gjeldende i samme grad der gruvevirksomheten, som i dette tilfellet, ikke har vært underlagt konsesjonsregulering.
Da staten avviklet sin gruvevirksomhet i Sydvaranger ASA på 90-tallet var det en klar forutsetning at staten skulle trekke seg helt ut av virksomheten.
På bakgrunn av opphevelsen av hjemfallsretten i 1990 og avviklingen av statens engasjement i Sydvaranger, som begge ble behandlet av Stortinget, mener Regjeringen at heftelsen bør slettes.
På forespørsel fra Nærings- og handelsdepartementet har Bergvesenet foretatt en vurdering av forventet verdi av bergrettighetene i 2026. Kartlegging fra tidligere drift viser at de aktuelle forekomstene som dekkes av bergrettighetene fra 1903, har en beregnet malmreserve på ca. 140 millioner tonn. Sydvaranger Gruve AS planlegger et årlig uttak på 7 millioner tonn. Med den planlagte utvinningstakten vil den gjenstående malmreserven i 2026 maksimalt utgjøre i underkant av 30 millioner tonn. Dersom heftelsen skulle opprettholdes, vil selskapet stå fritt til å øke uttaksmengden pr. år, slik at forekomsten vil kunne være utdrevet i 2026.
I tillegg til de 140 millioner tonn som planlegges utdrevet, har forekomsten et ytterligere potensial på 65 millioner tonn utvinnbar jernmalm. Eventuell drift på disse forekomstene vil innebære store kostnader, blant annet til bryting av store mengder gråberg, som vil redusere lønnsomheten og som gjøre det usikkert om det overhodet er foretningsmessig forsvarlig med drift på disse forekomstene.
Bergvesenets beregninger tilsier at statens opsjon til å overta gruverettighetene ikke kan forventes å ha noen økonomisk verdi av betydning. Selskapet står dessuten fritt til å øke utvinningstakten, slik at forekomsten i sin helhet vil kunne være utdrevet når opsjonstidspunktet inntrer.
Fordi det er tale om frafall av en usikker opsjon mange år frem i tid og av begrenset økonomisk verdi, anser Nærings- og handelsdepartementet at sletting av heftelsen ikke vil komme i konflikt med statsstøtteregelverket.
På denne bakgrunn foreslår Regjeringen at Stortinget samtykker til at heftelsen på gnr. 22 bnr. 56 kan slettes, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa om at heftet på gnr. 22 bnr. 56 kan slettast, jf. forslag III under kapittel 7 Tilråding frå komiteen.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1600, post 1 blir redusert med 6 mill. kroner.
For 2007 er det bevilget til sammen 6 mill. kroner til etablering av en nettbasert finansportal for å bedre informasjonen til kundene i finansmarkedet. Bevilgningen er postert på kap. 1600, post 21 (4 mill. kroner) og kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid, post 21 Spesielle driftsutgifter (2 mill. kroner). Barne- og likestillingsdepartementet er ansvarlig for å etablere nettportalen og har inngått en avtale med Forbrukerrådet om etableringsprosjektet finansportalen.no. Barne- og likestillingsdepartementet er forvalter av budsjettmidlene til prosjektet og forestår utbetaling av prosjektmidler til Forbrukerrådet. Hittil i år er det utbetalt 4 mill. kroner til prosjektet, hvorav 2 mill. kroner på kap. 865 post 21, og 2 mill. kroner på kap. 1600 post 21. For den videre forvaltning av budsjettmidlene legges det opp til at restbevilgningen på 2 mill. kroner på kap. 1600 post 21 blir overført til kap. 865 post 21. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Toll- og avgiftsdirektoratet har hatt avtale med Vinmonopolet og senere Arcus-Gruppen AS om kostnadsfri innlevering og destruksjon av alkoholdige drikkevarer. Nedgang i beslag av sprit og økning i beslag av øl og vin har medført at Arcus-Gruppen AS ikke lenger kan framstille teknisk sprit av beslaglagte, alkoholholdige drikkevarer. Med bakgrunn i dette er avtalen mellom Toll- og avgiftsdirektoratet og Arcus-Gruppen AS revidert, og den reviderte avtalen medfører økte utgifter for toll- og avgiftetaten fra og med 2007. Merutgiftene i 2007 vil beløpe seg til 1,2 mill. kroner, og det foreslås at bevilgningen på kap. 1610 post 1 økes med tilsvarende beløp.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale av Nye TVINN i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet hvor det framgår at prosjektet er under replanlegging, og at kostnadsrammen vil gjennomgås på nytt i løpet av 2008. Som følge av endrede forutsetninger for framdriften i prosjektet, foreslås bevilgningen på kap. 1610 post 45 redusert med 15 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1618, post 22 og post 45. Bevilgningen på kap. 1618, post 1 foreslås økt med til sammen 47,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen på kap. 1618, post 21 dekker bl.a. skatteetatens og de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter og avgifter. På grunn av lavere rettsgebyr for utleggsforretninger og noe lavere innkrevingsaktivitet foreslås bevilgningen på kap. 1618, post 21 redusert med 14 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale av SKARP-prosjektet i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet. Det foreslås å omdisponere 3 mill. kroner fra kap. 1600 post 1 og 16,5 mill. kroner fra kap. 1618, post 1 - til sammen 19,5 mill. kroner - til kap. 1618, post 22 for å dekke utgifter i SKARP-prosjektet. Omdisponeringen innebærer ikke at prosjektet totalt sett blir dyrere enn omtalt i nevnte proposisjon. Bevilgningen foreslås derfor økt med 19,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen på kap. 1618, post 45 dekker blant annet skatteetatens utgifter til større IT-utskiftinger. Utskifting av IT-utstyr i skatteetaten skjer i mindre grad enn tidligere som store prosjekter. Mindre omfattende utstyrsanskaffelser regnskapsføres i stor grad som driftsutgifter. Det foreslås derfor å omdisponere 64 mill. kroner fra kap. 1618, post 45 til kap. 1618, post 1. Eventuelle større utstyrsanskaffelser i 2007 vil bli dekket av overført beløp fra foregående budsjettår på kap. 1618, post 45. Bevilgningen foreslås redusert med 64 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene postert på kap. 1620, post 21, mens inntektene posteres på kap. 4620, post 2. Inntektene fra de brukerfinansierte oppdragene skal fullt ut dekke utgiftene. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 1620, post 21 økt med 21 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Senter for statlig økonomistyring har behov for å oppdatere programvare og teknisk infrastruktur innenfor regnskapsområdet. Bevilgningen på kap. 1631, post 1 foreslås derfor økt med 3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Innkreving av rettsgebyr i tilknytning til tvangsforretninger er flyttet fra Brønnøysundregistrene til Statens innkrevingssentral (SI). I den forbindelse foreslås overført 1,5 mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634, post 1 til dekning av SIs økte utgifter i 2007.
Det vises til omtale av utviklingen av en database for registrering av utlegg fra både alminnelige namsmenn og særnamsmenn i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet. Utviklingen av utleggsdatabasen innebærer merkostnader for SI. I den forbindelse foreslås overført 1,5 mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.
Ny lov om tvistemål ble vedtatt av Stortinget i 2005, jf. Ot.prp. nr. 74 (2005-2006) Om lov om endringer i tvisteloven (endringer i straffeprosessloven og andre lover), og er besluttet iverksatt fra 1. januar 2008. Den nye loven innebærer at det må lages nye rutiner og standardbrev for forlikssaker i saksbehandlingssystemet SIAN. Utgiftene dette medfører er utelukkende tilknyttet alminnelige namsmenns bruk av systemet. I den forbindelse foreslås overført 1 mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.
Samlet innebærer ovenstående at bevilgningen på kap. 1634 post 1 foreslås økt med 4 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås kap. 1650, post 89 økt med 9,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
I saldert budsjett 2007 er det på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter bevilget 9 674,7 mill. kroner. I bevilgningsendringene som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007, ble bevilgningen på kap. 2309 økt med til sammen 1 551,2 mill. kroner, til 11 225,8 mill. kroner. Bevilgningsøkningen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007 skyldes bl.a. at det måtte tas høyde for merutgifter til lønnsoppgjøret som følge av at lønnsvekstanslaget i 2007 ble satt opp i Revidert nasjonalbudsjett 2007, og at det i reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden fra 1. mai 2007 skulle kompenseres for høyere lønnsvekst fra 2005 til 2006 enn lagt til grunn i oppgjøret våren 2005.
Bevilgningen på kap. 2309 skal blant annet dekke tilleggsbevilgninger i forbindelse med lønnsoppgjøret for statsansatte, reguleringen av folketrygdens grunnbeløp, takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer og oppgjøret for vernepliktige. I proposisjoner som ble fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til disse formålene anslått til i alt 8 358,3 mill. kroner. Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2007 som følge av lønnsoppgjøret i staten, viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, er 27,2 mill. kroner for lavt. Videre ble det ikke fremmet bevilgningsforslag i tilknytning til takstoppgjøret for psykologer og leger i vårsesjonen ettersom avtalen ble inngått senere enn opprinnelig tiltenkt. Bevilgningsforslag som følge av disse avtalene utgjør 59 mill. kroner, og er fremmet i St.prp. nr. 10 (2007-2008). Det innebærer at bevilgningen på kap. 2309 må settes ned med 8 444,5 mill. kroner for å dekke inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.
Det er per 30. september regnskapsført utgifter på til sammen 92,4 mill. kroner direkte på kap. 2309. Dette gjelder i hovedsak billighetserstatninger fastsatt av Justissekretariatene. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Det har vært svært store utbetalinger til billighetserstatninger så langt i år sammenliknet med tidligere år. Det anslås nå at de samlede utbetalinger av billighetserstatninger i 2007 blir på 120 mill. kroner. Hvor mye som for øvrig vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene av året og samlet omfang av overskridelsessamtykker er usikkert, men Finansdepartementet antar at 50 mill. kroner er tilstrekkelig til å dekke disse merutgiftene. På denne bakgrunn bør det gjenstå om lag 170 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 11 056,53 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør 8 444,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 82 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 254 (2006-2007), ble kap. 2315 bevilget med 800,00 mill. kroner til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet for 2007 av lønnsoppgjøret for 2007 er 27,2 mill. kroner høyere enn opprinnelig antatt. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 2315 økes med 27,166 mill. kroner.
På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4610:
– Post 1 reduseres med 0,7 mill. kroner
– Post 2 økes med 0,3 mill. kroner
– Post 3 økes med 0,8 mill. kroner
– Post 11 økes med 10 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4618:
– Post 1 økes med 12,3 mill. kroner
– Post 5 økes med 7,2 mill. kroner
– Post 7 reduseres med 0,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 4620 post 1 økt med 0,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1620, post 21. Bevilgningen på kap. 4620 post 2 foreslås økt med 21 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 4620 post 85 økt med 1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer i bevilgningene på kap. 4634:
– Post 85 økes med 75 mill. kroner
– Post 86 økes med 180 mill. kroner
– Post 87 økes med 2 mill. kroner
– Post 88 økes med 33 mill. kroner
Økningen på post 85 skyldes økning i antall nedbetalingsordninger og høyere månedsbeløp for disse ordningene. Økningen på post 86 skyldes økt volum for forenklede forelegg og at et større antall krav gjøres opp raskere enn tidligere. Økningen på post 87 skyldes økt volum for overlastgebyr. Økningen på post 88 skyldes en betydelig økning av overført kravbeløp til SI.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
I saldert budsjett 2007 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 52,8 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007 ble bevilgningen økt med 38 mill. kroner knyttet til dagbøter Oslo Børs har ilagt Seadrill Ltd i anledning manglende overholdelse av tilbudsplikt overfor aksjonærene i Eastern Drilling ASA. Bøtene skal tilfalle statskassen, jf. verdipapirhandelloven § 14-1 annet ledd. Bevilgningen utgjør etter dette 90,8 mill. kroner.
Det ble i november gjennomført auksjon av frekvenser i båndene 2500-2690 MHz og 2010-2025 MHz. Samlede inntekter fra denne auksjonen utgjør om lag 229 mill. kroner som vil innbetales i 2007.
Samferdselsdepartementet har videre kunngjort auksjon av den fjerde ledige 3G-lisensen i desember og eventuelle auksjonsinntekter vil bli innbetalt i 2007. Denne lisensen ble forsøkt auksjonert i 2006, men det kom ingen bud selv om fire selskap hadde meldt interesse. Ved auksjonen av den tredje 3G-lisensen i 2003 var auksjonsinntektene 62 mill. kroner. Det er ikke innarbeidet inntekter fra denne auksjonen i bevilgningsforslaget.
Det er svært vanskelig å anslå størrelsen på auksjonsinntekter på forhånd da dette er avhengig av betalingsviljen til de selskap som deltar. Det er derfor ikke budsjettert med inntekter fra auksjoner, men Stortinget har gitt Finansdepartementet fullmakt til å innhente inntekter ved auksjon av frekvenstillatelser.
Under dette kapitlet inntektsføres i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2007. På bakgrunn av regnskapstall per 30. september og forventede inntekter i 4. kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til om lag 200 mill. kroner. Tilbakeførte tilskuddsmidler mv. som gjelder Utenriksdepartementet utgjør en vesentlig del av disse merinntektene.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 5309 Tilfeldige inntekter økt med 380,282 mill. kroner til 471 mill. kroner.
Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret i 2007 er Kredittilsynet tildelt 2,3 mill. kroner. Ettersom virksomheten er selvfinansiert, foreslås kap. 5580 post 70 økt med samme beløp.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På denne posten føres alle inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll- og avgiftsetatens område, jf. nærmere orientering i St.prp. nr. 34 (2003-2004).
I perioden 1994-2001 ble det innkrevd flypassasjer-/flyseteavgift. Avgiften var fram til 1. april 2000 dobbelt så høy for flygninger mellom Norge og andre EØS-stater som for innenlandsflygninger. Bl.a. på bakgrunn av en grunngitt uttalelse fra EFTAs overvåkingsorgan innrømmet staten at differensieringen måtte avvikles som stridende mot Norges EØS-rettslige forpliktelser.
Flyselskapet KLM tok ut stevning mot staten hvor det ble krevd tilbakebetaling av for mye innbetalt avgift. I påvente av avgjørelse i saken ble det fra statens side akseptert utsatt foreldelsesfrist for enkelte andre flyselskaper. Lagmannsrettens dom 20. august 2007 er anket til Høyesterett. Det foreslås at det utbetales 30 mill. kroner til dekning av deler av kravet i 2007. Denne delen av kravet er ikke omstridt. Tvisten for Høyesterett er om selskapet har krav på ytterligere tilbakebetaling.
De selskapene som fikk utsatt foreldelsesfristen i påvente av rettsavgjørelsen, har nå fremmet krav om tilbakebetaling av innbetalt avgift. Kravene er fremmet for toll- og avgiftsetaten, og det legges til grunn at disse medfører en tilbakebetaling i 2007. Det foreslås å avsette 100 mill. kroner til dekning av den delen av tilbakebetalingskravene som ikke er omstridt.
I alt foreslås det bevilget 130 mill. kroner for tilbakebetaling på kap. 5584 (ny) post 70.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Statens kontantbeholdning varierer gjennom året i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Innskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av renten banken får på sine fordringer, som i stor grad består av valutareservene. Gjennomsnittlig innestående i 2007 vil bli høyere enn tidligere lagt til grunn. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 5605, post 80 økt med 319,4 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
På bakgrunn av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 5605, post 82 redusert med 58,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Posten omfatter renteinntekter av statens regnskapsføreres innskudd i Norges Bank og andre steder, utlån som forvaltes av Finansdepartementet og andre departementer, og renteinntekter av likviditetslån til industrien som forvaltes av Innovasjon Norge. På bakgrunn av nye anslag foreslås kap. 5605 post 83 økt med 30 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
I 2002 ble det opprettet en låneordning for bl.a. de regionale helseforetakene. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under de respektive departementene. Post 84 er den motsvarende inntektsposten. Som følge av endringer i anslaget på kap. 732 post 91 foreslås bevilgningen på kap. 5605 post 84 økt med 8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å foreta korrigeringer i kapitalregnskapet i følgende to saker:
Kapitalregnskapet foreslås korrigert med 4 623 018,15 kroner til debet konto 63.51.16 "Utlån og utestående fordringer, Finansdepartementet" og til kredit konto for forskyvning i balansen, jf. forslag til romertallsvedtak. Bakgrunnen er avtale mellom den norske stat og Serbia-Montenegro i 2001 om kapitalisering av påløpte, ikke betalte renter, samt morarenter, på et lån til Jugoslavia fra 1983 samt gjeldslettelse i 2006 over Utenriksdepartementets budsjett. Kapitalregnskapet er ikke blitt korrigert for å gjenspeile reell hovedstol på lånet, og dette foreslås derfor gjort nå.
Kapitalregnskapet foreslås korrigert med 17 231 860 kroner til kredit konto 80.44.44 "12 pst. statslån 1985-90/2007" og til debet konto for forskyvning i balansen, jf. forslag til romertallsvedtak. Bakgrunnen er feilposteringer fra tidligere år som har medført at det feilaktig gjenstår en saldo i kapitalregnskapet på ovennevnte beløp. Kapitalregnskapet foreslås derfor korrigert for dette.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa om fullmakt til å gjere korrigeringar i kapitalrekneskapen, jf. forslag IV under kapittel 7 Tilråding frå komiteen.
I saldert budsjett for 2007 ble det under kap. 2800, post 50 bevilget 364 893 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås satt ned med 45 192,6 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning under kap. 2800, post 50 blir 319 700,4 mill. kroner. Overføringen til Statens Pensjonsfond - Utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2007, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring fra Statens pensjonsfond - Utland, bevilget 54 142 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 2 810 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2007. Samlet sett foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond - Utland redusert med 51 332 mill. kroner i denne proposisjonen, til 2 810 mill. kroner.
Komiteen viser til rettebrev 12. desember 2007 frå finansministeren der det heiter at ved ein feil er forslag til ny løyving for kap. 5800 post 50 i St.prp. nr. 28 (2007-2008) Ny saldering av statsbudsjettet for 2007, sett 50 000 kroner for høgt. Brevet følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til brevet frå finansministeren og fremjar følgjande forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | Statens pensjonsfond - Utland: | ||
50 | Overføring fra fondet, nedsettes med | 51 332 050 000 | |
fra kr 54 142 000 000 til kr 2 809 950 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslag til nedbetaling av bompengegjeld for å fjerne bomstasjoner på landets veistrekninger med 11,7 mrd. kroner, tilleggsbevilgning til helseforetakene med 1 mrd. kroner, ekstraordinær tilleggsbevilgning til kommunene med 2 mrd. kroner, økte midler til helseforetakene på 150 mill. kroner, samt bevilgningsforslag til gratis influensavaksine på 2,5 mill. kroner, jf. Innst. S. nr. 101 (2007-2008) og St.prp. nr. 10 (2007-2008) og forslag til økt investeringsbevilgning til politiet på 40 mill. kroner, jf. Innst. S. nr. 88 (2006-2007) og St.prp. nr. 18 (2007-2008). Disse medlemmer foreslår også å bevilge 2 000 kroner til hver minstepensjonist i desember med anslått proveny på 146,6 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår 20 mill. kroner til frivillige organisasjoner i desember for å gjøre julen mer hyggelig for de aller mest vanskeligstilte. Disse medlemmer foreslår at dette dekkes inn ved økt bevilgning under kap. 5800 post 50. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke kap. 5800 post 50 med kr 15 059 100 000 i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800) | ||
50 | Overføring fra fondet, nedsettes med | 36 272 900 000 | |
fra kr 54 142 000 000 til kr 17 869 100 000" |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 56 940 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å sette av 2 mrd. kroner til å nedbetale sykehusgjeld. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke kap. 5999 post 90 med 2 000 000 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Overføring fra fondet, nedsettes med | 6 663 626 000 | |
fra kr 65 604 000 000 til kr 58 940 374 000" |