9.8 Kap. 724 Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak
- 9.8.1 Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten
- 9.8.2 Post 61 Tilskudd til turnustjenesten
- 9.8.3 Post 70 Andre tilskudd
I forbindelse med behandlingen av sosialkomiteens innstilling til statsbudsjettet for 2005 gjorde Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag for å styrke forskningen innen allmennmedisin, jf. anmodningsvedtak nr. 120, 8. desember 2004."
I St.meld. nr. 4 (2005-2006) Om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2004-2005 opplyses at:
"Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Sosial- og helsedirektoratet i oppdrag å utrede hvordan et forsknings- og fagutviklingsarbeid innen allmennmedisin kan organiseres og finansieres. Departementet vil komme tilbake med et forslag for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006, etter at Sosial- og helsedirektoratets forslag foreligger og etter drøfting med berørte aktører."
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Venstre, tar dette til etterretning, og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:47 (2005-2006) fremmet av representantene Robert Eriksson, Harald Tom Nesvik, Vigdis Giltun og Jan Arild Ellingsen om å opprette psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige regionale helseforetak etter modell fra Helse Bergen. Dette fikk bare Fremskrittspartiets stemmer.
Disse medlemmer viser videre til sine merknader under kap. 732 der overføringene til de regionale helseforetakene økes betydelig.
Komiteens medlem fra Venstre viser til den mye omtalte overgrepssaken i Lakselv. Vi sitter dessverre igjen med et sterkt inntrykk av at ofrene, deres familier og en hel generasjon ungdommer er hardt rammet av de omfattende overgrepene i denne saken, og det uten at storsamfunnet har vært i stand til å gripe inn og yte tilstrekkelig hjelp og veiledning i etterkant. Samtidig er det et spørsmål om vi kan forvente at små kommuner i distriktene skal ha en permanent beredskap for å møte potensielle ofre for slik kriminalitet. Ved store ulykker eller naturkatastrofer settes nasjonale beredskapsteam inn. Vi har bl.a. en ordning med redningssentraler til å bygge opp under dette. Når det gjelder ofre for kriminelle handlinger, f.eks. et stort antall ofre for omfattende seksuelle overgrep som rammer et helt samfunn, har vi ingen nasjonal beredskap eller redningssentral å ty til.
Dette medlem vil på bakgrunn av dette foreslå et prøveprosjekt med et ambulerende psykiatrisk kriseteam for fylkene Nordland, Troms og Finnmark. For å planlegge og operasjonalisere dette, med oppstart i 2007, gis det en tilleggsbevilgning på 1,5 mill. kroner i 2006.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
724 | Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak (jf. kap. 3724) | ||
21 | Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten, kan nyttes under post 70, forhøyes med | 4 500 000 | |
fra kr 22 696 000 til kr 27 196 000" |
Under denne posten er det budsjettert med tilskudd til avlønning av fast ansatte som jobber med forvaltning av tilskuddsordningen i Sosial- og helsedirektoratet.
Det foreslås at disse midlene samles under Sosial- og helsedirektoratets driftskapittel. Bevilgningen foreslås satt ned 0,75 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 720 post 1 settes opp tilsvarende.
For 2006 er det bevilget 10 mill. kroner som tilskudd til kommuner for å kompensere for merutgifter til veiledning av allmennleger som mangler ett års veiledet tjeneste for å praktisere selvstendig innenfor en nasjonal trygdeordning. Bevilgningen er ny for 2006, og et resultat av implementering av EØS-direktiv. Sosial- og helsedirektoratet har sett det som mest hensiktsmessig at tilskuddet utbetales etterskuddsvis pr. halvår slik som det gjøres for tilskudd til kommunene for turnuskandidater. Dette innebærer at det meste av utbetalingene vil komme høsten 2006. Det innebærer også at utbetalingene vil få full årseffekt først i 2007. Det er knyttet usikkerhet til hvor mange fastleger tiltaket vil omfatte. Departementet legger til grunn at et høyere antall nyutdannede leger vil kunne påbegynne slik tjeneste i løpet av første halvår sammenliknet med andre halvår. Dette har sammenheng med de halvårige variasjoner i utdanningen av leger ved universitetene i Norge.
Samlet foreslås bevilgningen satt ned med 4,75 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Som oppfølging av Ot.prp. nr. 27 (2002-2003) Om lov om alternativ behandling av sykdom mv., er det besluttet at det skal etableres et Nasjonalt informasjonssenter om alternativ behandling (NIFAB) i Tromsø, tilknyttet Universitetet i Tromsø og Nasjonalt forskningssenter for komplementær og alternativ medisin (NAFKAM). Dette er omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006). Senteret har siden høsten 2004 vært under oppbygging, og skal etter planen være i drift fra senhøsten 2006.
I saldert budsjett for 2006 er det bevilget 2,5 mill. kroner. Det viser seg nå at for å kunne holde nødvendig framdrift, sørge for nødvendige investeringer i programvare og ansettelser mv., er det behov for å øke bevilgningen.
Bevilgningen foreslås satt opp med 1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.