8.14 Kap. 690 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3690)
- 8.14.1 Post 1 Driftsutgifter
- 8.14.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak
- 8.14.3 Post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse
Det har vært en nedgang i antallet asylsøkere til Norge de seneste årene, etter en topp i 2002. Denne trenden flatet ut i 2005, og det var en liten økning i antallet asylsøkere siste halvår. Totalt søkte 5 400 personer om asyl i Norge i 2005. Prognosen som lå til grunn for saldert budsjett 2006 var 5 000 asylankomster og bygget på en fortsatt nedgang i antall asylankomster. Det er foreløpig ingen tegn som tilsier en ytterligere nedgang i 2006 i forhold til 2005, og prognosene tilsier nå at ca. 5 500 personer vil søke asyl i 2006. Det understrekes at ankomstprognosene er forbundet med stor usikkerhet, og at sammensetningen av asylsøkergruppen er vel så viktig for utgiftsnivået som antallet nye asylsøkere. En klar trend er færre asylsøkere med antatt grunnløse søknader, noe som gir en relativ økning i saksporteføljens kompleksitet og behandlingsomfang og gjør saksbehandlingen dyrere.
Det foreslås at bevilgningen økes med 22,25 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen oppjusterer sine prognoser for antall asylankomster i 2006 fra 5 000 til ca. 5 500, og at dette sammen med lavere andel asylsøkere med antatt grunnløse søknader, gjør den totale saksbehandlingen dyrere. Disse medlemmer viser til at Danmark i 2005 hadde under halvparten så mange asylsøkere som Norge, blant annet på grunn av en strengere familiegjenforeningspolitikk som gjør det mindre attraktivt å søke asyl i landet. Disse medlemmer viser til at man med Fremskrittspartiets politikk ville ha oppnådd det samme i Norge, og at Regjeringen selv har ansvaret for den økte asyltilstrømning. På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot Regjeringens forslag om økte bevilgninger.
Bevilgningen er i saldert budsjett 2006 basert på et gjennomsnittlig belegg i mottakene på i underkant av 7 400 personer. Nye prognoser tilsier nå et gjennomsnittlig belegg på om lag 8 000 personer i 2006. Det økte belegget skyldes en oppjustert prognose for asylankomster og for antallet asylsøkere som flytter tilbake i mottak, samt en nedjustering i antallet asylsøkere som uttransporteres av politiet eller som reiser frivillig tilbake med International Organization for Migration (IOM). I motsatt retning trekker en oppjustering av bosettingsprognosene og prognosene for asylsøkere som av andre grunner flytter ut av mottak. Samlet vil den oppjusterte prognosen for gjennomsnittlig belegg i mottak innebære et merbehov på kap. 690 post 21 på 65 mill. kroner i 2006.
Det foreslås at bevilgningen økes med 65 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under kap. 690 post 21 om at Norge gjennom enkle endringer i innvandringspolitikken kunne ha redusert tilstrømningen dramatisk. Disse medlemmer mener at Regjeringen selv har ansvaret for denne situasjonen, og at Regjeringen må løse problemet innenfor de lagte rammene. Disse medlemmer viser til forslag fra Fremskrittspartiet om en strengere bruk av 48-timersregelen, raskere behandling av søknader, raskere retur av de som har fått negative vedtak, og sterkere fokus på uttransportering og frivillig retur.
Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen økes for å dekke økte utgifter knyttet til endret saksportefølje, oversettelse av egenerklæringer og tolking når asylsøkere varsles om at saken deres skal behandles etter Dublin-prosedyren.
Det foreslås at bevilgningen økes med 3,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.