Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8.12 Kap. 651 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3651)

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Forskriftsendring om strengere krav til underholdsplikt ved familiegjenforening har vært på høring, og endringen krever ikke lovendring. (Høring av 6. mai 2005, Forslag til endringer i utlendingsforskriften.) Ved innføring av strengere krav til underholdsbidrag kan en forvente en viss nedgang i antall familiegjenforente. Det er foretatt beregninger på innsparing. En årlig reduksjon på for eksempel 1 000 personer, vil gi en innsparing i tilskudd til norskopplæring på drøyt 20 mill. kroner første år, stigende til om lag 125 mill. kroner. Endringen kan innføres fra 1. juli 2006. Halvårsvirkningen ut ifra beregningene ovenfor er 10 mill. kroner. Forslaget fører også til innsparinger på en rekke andre områder, f.eks. kommunenes utgifter til økonomisk sosialhjelp osv.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3651)

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 2 718 000 000 til kr 2 708 000 000"

"Stortinget ber Regjeringen foreta forskriftsendring i tråd med høringsforslaget fra Kommunal- og regionaldepartementet, sendt på høring 6. mai 2005, om endring i utlendingsforskriften av 21. desember 1990 nr. 1028."

Målet med bevilgningen er å styrke integreringsarbeidet i kommunene. Tilskudd blir fordelt av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) etter søknad og benyttes i all hovedsak til ulike prosjekter i kommunene, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006) Tillegg nr. 1. For å gi kommunene nok tid til å utvikle gode prosjekter og IMDi tid til saksbehandling av søknadene, vil enkelte nystartede prosjekter få oppstart noe ut i året. Dette kan innebære at bevilgningen for inneværende år ikke vil bli fullt ut benyttet. Det er satt av 10 mill. kroner til prosjekter i tilknytning til språkkartlegging av førskolebarn på helsestasjoner i 13 kommuner. Som følge av sen oppstart av disse prosjektene, foreslås posten redusert med 1 mill. kroner i 2006.

Bevilgningen foreslås satt ned med 1 mill. kroner til 55,1 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge har store mangler på kvalifisert arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren. Dette problemet vil forsterke seg i årene som kommer. Regjeringens svar på dette har så langt vært at de har beskrevet et behov for flere hender i sektoren. Disse medlemmer mener at dette ikke er tilstrekkelig.

Disse medlemmer vil åpne for forsøk med at innvandrere i forlengelse av introduksjonsordningen gis mulighet til et opplæringsprogram som gir kompetanse til at de kan fortsette direkte inn i opplæring som helsefagarbeidere.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen åpne for forsøk med opplæringsprogram for innvandrere i forlengelse av introduksjonsordningen, der disse etter norsk, samfunns- og arbeidslivsopplæring kan fortsette direkte inn i opplæring som helsefagarbeidere."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er behov for flere hender, men enda viktigere er det med flinke folk på rett plass. Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:88 (2005-2006) forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Inge Lønning, Martin Engeset og Bent Høie om en kompetanseplan for å rekruttere flere kvalifiserte arbeidstakere til pleie- og omsorgssektoren.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 651 post 60 over, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3651)

62

Kommunale innvandrer­tiltak, forhøyes med

9 000 000

fra kr 56 100 000 til kr 65 100 000"

Av en samlet bevilgning på posten på 26,4 mill. kroner er 10,3 mill. kroner satt av til landsdekkende organisasjoner på innvandrerfeltet. Åtte landsdekkende organisasjoner mottok driftsstøtte i 2005. Disse organisasjonene søker om videreføring av støtten i 2006. I tillegg vil det i år bli gitt støtte til Human Rights Service (HRS), som også fyller kriteriene for tildeling av tilskudd.

For å kunne bidra til at de organisasjonene som mottok støtte i 2005 når sine mål, samt sikre kontinuitet i det arbeidet som er igangsatt, bør organisasjonene motta støtte på samme nivå som i 2005. Dersom støtten holdes på samme nivå, vil det være behov for å øke bevilgningen for å kunne gi støtte til HRS.

Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner for inneværende år til 27,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er positive til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 følger opp anmodningsvedtak nr. 176 (2004-2005) om å videreføre tilskuddet til Human Rights Service som en fast ordning. Disse medlemmer forutsetter at den økte bevilgningen faktisk går til HRS, og ikke til andre formål.