7.6 Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak
Det foreslås at bevilgningen på kap. 581 post 78 Kompetansetilskudd økes med 17 mill. kroner fra 65,8 mill. kroner til 82,8 mill. kroner.
I 2005 ble det utviklet en ny husleieindeks i samarbeid mellom Husbanken og Statistisk sentralbyrå (SSB). Fra og med 2006 skal husleieindeksen finansieres og driftes av SSB. Det foreslås derfor at kap. 581 post 78 Kompetansetilskudd reduseres med 3 mill. kroner mot en tilsvarende økning av kap. 1620 Statistisk sentralbyrå post 1 Driftsutgifter.
Stortinget sluttet seg til en strategi for å forebygge og avskaffe bostedsløshet i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 23 (2003-2004) Om boligpolitikken. I denne er det fastsatt ambisiøse resultatmål bl.a. om bruk av midlertidige botilbud, som skal nås innen 2007. Hospits og andre midlertidige husvære er lite hensiktsmessige botilbud da den fysiske kvaliteten ved tilbudet ofte ikke er tilfredsstillende og rettighetene til de som oppholder seg der er svake. Videre er dette ofte dyre løsninger for kommunene. På denne bakgrunn ønsker Regjeringen å styrke innsatsen for å bekjempe bostedsløshet og foreslår en ekstra bevilgning på 20 mill. kroner på kap. 581 post 78. Bevilgningen skal primært gå til å tilrettelegge for bruk av mer permanente boliger fremfor bruk av hospits og andre midlertidige botilbud.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker økt kommunalt handlingsrom i boligpolitikken. Disse medlemmer mener bostøtte er mer hensiktsmessig enn investeringsstøtte, fordi husleien som den enkelte betaler uansett ikke vil reflektere subsidiene. Det er heller ikke noe mål i seg selv at kommune/stat skal eie utleieboliger. Tvert imot kan en omlegging fra investeringsstøtte til direkte bostøtte gjøre det mulig å frigjøre kommunale utleieboliger til eierboliger til beste for kommunenes innbyggere. Disse medlemmer viser til at dagens høye boligpriser i stor grad skyldes barrierer mot nybygging, særlig mangel på nye utbyggbare tomter som følge av negative statlige og kommunale vedtak, og kunstige begrensninger på bruk av eksisterende tomter. Disse medlemmer påpeker at man ved å legge til rette for økt nybygging, og derved også lavere priser, ville gjort det lettere for bostedsløse å etablere seg på boligmarkedet, og at de nevnte barrierene kan reduseres uten at man behøver å bevilge mer penger over statsbudsjettet. Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag om 20 mill. kroner ekstra til bostedsløshet.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med kr 20 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 3 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | ||
78 | Kompetansetilskudd, kan overføres, nedsettes med | 3 000 000 | |
fra kr 65 800 000 til kr 62 800 000" |
Komiteens medlem fra Venstre støtter Regjeringens tiltak for å styrke innsatsen for å bekjempe bostedsløshet, men er redd for at en ekstrabevilgning på 20 mill. kroner ikke er nok. Dette medlem viser til at det i dag er rundt 5 000 mennesker som ikke har bosted, og at mange av disse blir definert som uten boevne.
Dette medlem mener derfor at det i tillegg til å bevilge mer penger gjennom offentlige tiltak også er behov for å styrke overføringene til frivillige organisasjoner som driver tilbud til de bostedløse, og som vet hvilke tiltak som best hjelper. Dette medlem viser derfor til sitt forslag om en ekstrabevilgning på 30 mill. kroner utover Regjeringens forslag under kap. 621 post 63.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til dette medlems merknader og forslag under kap. 621 post 63.