Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6.7 Kap. 430 Kriminalomsorgens sentrale ­forvaltning (jf. kap. 3430)

Kapasitetsutnyttelsen i fengslene har over flere år vært på et meget høyt nivå. Til tross for dette var soningskøen for ubetinget fengselsstraff på 2 737 dommer pr. 28. april 2006, en økning fra 2 483 dommer pr. 31. desember 2005. Det var dessuten 453 domfelte som var etterlyst av politiet for ikke å ha møtt til soning. I tillegg til den ordinære soningskøen var det 2 580 bøtedommer pr. 28. april 2006, en økning fra 2 251 pr. 31. desember 2005. Soningskøen er lengst på Øst- og Vestlandet.

Det er også kø for samfunnsstraffdommer. Køen for samfunnsstraff var på 252 dommer pr. 28. april 2006, en økning fra 190 dommer pr. 31. desember 2005. Disse dommene legger ikke beslag på fengselsplasser med mindre domfelte bryter vilkårene for gjennomføring.

Kriminalomsorgen prioriterer strengt i soningskøen. I en situasjon med soningskø stilles plasser først til rådighet for varetekt, deretter lange dommer og så korte volds- eller voldsrelaterte dommer. Unge under 21 år, alle aktive gjengmedlemmer og personer som utgjør de tyngste kriminelle med organisasjonstilhørighet, prioriteres alltid høyt for å bli satt rett inn til soning.

Soningskøen og køen på samfunnsstraffdommer svekker straffens forebyggende virkning. Justisdepartementet arbeider på denne bakgrunn med en helhetlig plan for avvikling av soningskøen. Planen vil ta utgangspunkt i prognoser for plassbehov på kort og lang sikt og mulige tiltak for å møte fremtidige kapasitetsbehov. Planen med forslag til lovendringer vil sendes ut på høring i løpet av første halvår 2006. Forslag til lovendringer vil bli fremmet for Stortinget i en egen proposisjon.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar dette til orientering og mener målet i Regjeringens plan om å fjerne soningskøen er viktig. Disse medlemmer er likevel ikke enige i mange av de virkemidler Regjeringen vil gjøre bruk av, for å nå dette målet. Disse medlemmer er blant annet negative til forslag om hjemmesoning og økt bruk av samfunnsstraff, samt økt bruk av fremskutt prøveløslatelse. Disse medlemmer mener Regjeringen i for stor grad fokuserer på alternative løsninger enn fengsel, i stedet for å bygge ut i henhold til det reelle behovet for soningsplasser. Disse medlemmer vil også bemerke at denne planen fortsatt ikke er behandlet på Stortinget.

Som et ledd i Regjeringens arbeid med å avvikle soningskøen foreslås det å etablere 150 åpne fengselsplasser i 2006 lokalisert i Bergen og i Nord-Odal. Dette kommer i tilegg til de 98 plassene som allerede er planlagt opprettet i løpet av 2006.

I Bergen planlegges det å etablere fengsel i Vestlandsheimen, som er et lokalkompleks i Åsane i Bergen. Eiendommen er tidligere benyttet som helseinstitusjon og asylmottak. Kriminalomsorgen anser eiendommen som egnet til fengselsformål, men det er behov for enkelte ombygginger og tilpasninger i eiendomsmassen. Vestlandsheimen etableres som et midlertidig fengsel med om lag 90 plasser for å redusere soningskøen i Kriminalomsorgen region vest. Fengslet skal søke å innkalle dommene i soningskøen, samt øke muligheten for utslusing fra lukkede fengsler i regionen.

I Nord-Odal tas det sikte på å ta i bruk den tidligere sivilforsvarsleiren Bruvoll leir til fengselsformål. Kriminalomsorgen anser eiendommen som egnet til fengselsformål, men det er behov for enkelte ombygginger og tilpasninger i eiendomsmassen. Bruvoll fengsel etableres som midlertidig fengsel som skal hente inn de korteste dommene i soningskøen fra hele landet.

Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 35 mill. kroner i 2006 til dekning av drifts- og engangsutgifter knyttet til tiltakene, jf. også omtale under kap. 430 post 45. Helårsvirkningen i 2007 er beregnet til 71,9 mill. kroner. I forbindelse med dette forslaget er det behov for å øke bevilgningen til Kunnskapsdepartementet med 3,15 mill. kroner i 2006, jf. omtale under kap. 225 post 68, Helse- og omsorgsdepartementet med 3 mill. kroner, jf. omtale under kap. 729 post 60 og Kultur- og kirkedepartementet med 1,25 mill. kroner, jf. omtale under kap. 326 post 78.

Det har bygget seg opp en kø på samfunnsstraffdommer fordi saksmengden ved friomsorgskontorene har økt som følge av en betydelig økning i timeantallet for samfunnsstraff. For å redusere køen og forhindre at det bygger seg opp ytterligere kø på samfunnsstraff, samt gi bedre kapasitet til å håndtere bl.a. prøveløslatelser og de utfordringer som er tilknyttet forvaringsdømte på prøve, foreslår Justisdepartementet å styrke bemanningen ved friomsorgskontorene.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 6,25 mill. kroner i 2006. Helårsvirkningen i 2007 utgjør 15 mill. kroner.

Som følge av NOKAS-rettssaken påløper det merutgifter ved Åna og Stavanger fengsler, jf. nærmere omtale under kap. 410 post 1.

Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 2,7 mill. kroner i 2006.

Molde fengsel ble i 2004 stengt og fengselskapasiteten ble erstattet med etablering av Hustad fengsel, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Justisdepartementet tar sikte på å selge eiendomsmassen i tilknytning til tidligere Molde fengsel i løpet av 2006.

Det foreslås på denne bakgrunn å parallelloppjustere bevilgningen under kap. 430 post 1 og kap. 3430 post 3 med 4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3430 post 3.

Justisdepartementet leier enkelte fengsler, og hus­leiekostnadene i 2006 forventes å bli om lag 2,5 mill. kroner høyere enn budsjettert. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 2,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 430 post 45, jf. omtale under kap. 430 post 45.

Justisdepartementet tar i 2006 sikte på å gjennomføre tilstandsanalyser i enkelte fengsler for å få en bedre oversikt over vedlikeholdsbehovet. Det er satt av 5 mill. kroner til dette formålet under kap. 430 post 45. Utgiftene til tilstandsanalyser bør etter Justisdepartementets vurdering føres under kap. 430 post 1. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 430 post 45, jf. omtale under kap. 430 post 45.

Som delvis inndekning av merbehovet under kap. 455 post 1 foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 430 post 1 med 4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 455 post 1.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 51,46 mill. kroner i 2006. Helårsvirkningen i 2007 utgjør 86,9 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser at det har vært for dårlig oppfølging av personer som slipper ut på permisjon eller prøve. Dette gjelder også personer med forvaringsdommer. Disse medlemmer mener at mange slipper ut på permisjon og prøve altfor tidlig. En del personer kan sågar være "tikkende bomber" som beveger seg fritt rundt med minimal eller ingen oppfølging. Disse medlemmer mener at det på denne bakgrunn er nødvendig med ytterligere styrking av kriminalomsorgen i frihet for å få en tettere og bedre oppfølging. Disse medlemmer vil derfor styrke denne posten med 2 mill. kroner.

Disse medlemmer registrerer den økningen som Regjeringen har foreslått på kap. 430 post 45, for å øke den fysiske sikkerheten ved Ila fengsel. Disse medlemmer ser dette som positivt og helt nødvendig. Disse medlemmer mener imidlertid etterslepet på vedlikehold er langt større og mer prekært. Disse medlemmer ønsker derfor å styrke denne posten med ytterligere 6 mill. kroner.

Disse medlemmer merker seg videre at Regjeringen ikke legger inn bevilgninger til bygging av nye lukkede fengselsplasser. Denne regjeringen har kun videreført regjeringen Bondevik IIs bevilgning til Halden fengsel på 20 mill. kroner til et prosjekt på ca. 1 mrd. kroner. I tillegg reduserte man bevilgningen til prosjektering av nytt fengsel i Indre Salten. Disse medlemmer mener på bakgrunn av de økte soningskøer, som har oppstått etter at regjeringen Stoltenberg II overtok, at det er nødvendig å få fortgang i byggingen av nye lukkede fengselsplasser. Disse medlemmer vil derfor foreslå å bevilge ytterligere 15 mill. kroner for å forsere utbyggingen av Halden fengsel og 4 mill. kroner til oppstart av bygging av nytt fengsel i Indre Salten. Disse medlemmer viser til sine bevilgningsforslag på hhv. 15 mill. kroner og 4 mill. kroner under kap. 1508 post 31 under Fornyelsesdepartementet.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med kr 2 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 53 460 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

53 460 000

fra kr 1 879 101 000 til kr 1 932 561 000"

Det foreslås å etablere 150 nye fengselsplasser i 2006. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 45 med 10 mill. kroner i 2006 til investeringer knyttet til de kapasitetsutvidende tiltakene, jf. omtale under kap. 430 post 1.

Det har blitt avsagt forvaringsdommer for flere organiserte kriminelle i den senere tid. Justisdepartementet foreslår som følge av dette å styrke den fysiske sikkerheten ved Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt.

Justisdepartementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post 45 med 9 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 430 post 45 med 7,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 430 post 1, jf. omtale under kap. 430 post 1.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 430 post 45 med 11,5 mill. kroner i 2006.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen under kap. 430 post 45 med kr 6 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 17 500 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

17 500 000

fra kr 96 389 000 til kr 113 889 000"

Disse medlemmer mener man også i enda større grad bør kunne benytte nedlagte militærleirer til fengsel i offentlig eller privat regi.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag med sikte på å legge til rette for at nedlagte militærleire kan gjøres om til fengsler."

Posten dekker refusjoner til kommunale omsorgstiltak for prøveløslatte fra forvaring, psykisk utviklingshemmede med sikringsdom og varetektssurrogat. Oppdaterte prognoser viser et lavere antall utbetalinger enn det som tidligere er lagt til grunn. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under kap. 430 post 60 med 15 mill. kroner i 2006.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Som delvis inndekning av økte utgifter til redningshelikoptertjenesten foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 430 post 70 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 455 post 1, jf. omtale under kap. 455 post 1.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.