Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4.5 Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 3225)

Aust-Agder fylkeskommune vil legge ned landslinjetilbudet ved Valle videregående skole innen musikk, dans, drama med fordypning folkemusikk fra høsten 2006 fordi søkningen er for liten. Kunnskapsdepartementet vurderer om den frigjorte bevilgningen kan brukes til å gi andre fylkeskommunale tilbud status som landslinje, eller til styrking av eksisterende landslinjer.

Komiteen tar dette til orientering.

Regjeringen har som mål å innføre gratis læremidler i videregående opplæring. Samtidig er det ønskelig å stimulere til bruk av digitale læremidler i videregående opplæring. Som et ledd i arbeidet med å få ned kostnadene for den enkelte elev gjennom økt tilgang til og bruk av digitale læremidler foreslår Regjeringen å bevilge 50 mill. kroner som en satsing på utvikling og bruk av digitale læremidler. Fylkeskommunene inviteres til å søke om midler til utvikling og bruk av digitale læremidler. Søknadene fra fylkeskommunene kan omfatte en, flere, eventuelt alle videregående skoler i fylkeskommunen, og den kan omfatte ett eller flere fag. Målsettingen med tilskuddet er å stimulere til utvikling og bruk av digitale læremidler, samt å bidra til å redusere elevenes utgifter til læremidler.

Midlene kan nyttes til anskaffelse av eller til lokal utvikling av digitale læremidler. Midlene skal ikke nyttes til tilrettelegging av digital infrastruktur for læring. Det legges opp til å prioritere søknader som innebærer interfylkeskommunalt samarbeid.

Det ble i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) sagt at Kunnskapsdepartementet vil utrede mulige modeller for og økonomiske konsekvenser av å innføre gratis læremidler i videregående opplæring. Kunnskapsdepartementet har satt i gang dette arbeidet, og vil komme tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2006-2007).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til tilskuddet til utvikling og bruk av digitale læremidler i videregående skole. Disse medlemmer forutsetter at dette tilskuddet også må komme elever i videregående friskoler til gode.

Disse medlemmer mener det er positivt at Regjeringen tar på alvor den digitale utfordringen som videregående opplæring står overfor, og at Regjeringen derfor ønsker å stimulere til bruk av digitale verktøy.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er i tråd med Fremskrittspartiets politikk og tidligere forslag i Stortinget. Disse medlemmer mener imidlertid at Regjeringens satsning på fritt skolemateriell til elever i videregående opplæring er for svakt, og vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.

Komiteens medlem fra Venstre merker seg at Regjeringen stadfester sitt mål om å innføre gratis læremidler i videregående opplæring, og vil komme tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Dette medlem merker seg også at Regjeringen i sitt forslag til revidert budsjett legger opp til en bevilgning på 50 mill. kroner til økt satsting på utvikling og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring. Dette medlem mener en slik satsing er viktig, men stiller spørsmål ved størrelsen på Regjeringens bevilgning, all den tid man står overfor store utfordringer i forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet. Dette medlem vil derfor foreslå å redusere bevilgningen med 12,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, og heller benytte disse midlene til å styrke Kunnskapsløftet.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

225

Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 3225)

62

(NY) Tilskudd til digitale læremidler i videregående opplæring, bevilges med

37 500 000"

Bevilgningen på posten dekker tilskudd til særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring for barn med et annet morsmål enn norsk og samisk, samt opplæring for barn og unge i statlige asylmottak. Nye anslag viser en reduksjon i antall personer som omfattes av ordningen, i forhold til anslaget lagt til grunn i saldert budsjett. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på posten med 1,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Regjeringen foreslår å etablere 150 åpne fengselsplasser i løpet av 2006, jf. omtale under kap. 430 post 1 under Justisdepartementet. For å dekke utgifter knyttet til økt opplæring som følge av kapasitetsøkningen, foreslås det å øke bevilgningen på posten med 3,15 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til partiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006) og har utover det ingen merknader til Regjeringens forslag. Disse medlemmer vil komme tilbake til dimensjoneringen av tilbudet ved behandling av statsbudsjettet for 2007.

Noen virksomheter i rusomsorgen har den senere tid hatt problemer med å få betaling fra enkelte av elevenes hjemkommuner. Dette stiller disse virksomhetene i en vanskelig økonomisk situasjon. Fossum-kollektivet er gjennom Stortingets vedtak sikret midler til drift inntil en varig finansieringsordning er på plass, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006). Kunnskapsdepartementet foreslår å bevilge 1,3 mill. kroner for å finansiere skoledriften ved Tyrilikollektivet høsten 2006 gjennom en omprioritering på posten.

Kunnskapsdepartementet viser til at det er fremmet forslag om å endre de bestemmelsene i opplæringsloven som regulerer opplæringsansvaret for pasienter i private helseinstitusjoner og beboere i barneverninstitusjoner, jf. Ot.prp. nr. 59 (2005-2006). Departementet vil komme tilbake med forslag om en varig finansieringsordning i St.prp. nr. 1 (2006-2007).

Komiteen tar dette til orientering, og slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er svært viktig at virksomheter lik Fossum- og Tyrilikollektivene er sikret en forutsigbar finansiering. Disse medlemmene ser derfor frem til at Regjeringen skal legge frem et forslag om varig finansieringsordning i St.prp. nr. 1 (2006-2007).

Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at den såkalte "enhetsskolen" viser seg å reprodusere, forsterke og utdype forskjeller mellom elevene som følge av ulik sosial bakgrunn. Elevenes læringsutbytte og muligheter til å klare seg godt på skolen varierer sterkt, og elevenes hjemmebakgrunn og graden av oppfølging fra foreldrene er i stor grad medbestemmende. Fra høsten 2006 innføres det store Kunnskapsløftet i grunnutdanningen. Blant annet vil fokus på fem grunnleggende ferdigheter, nye læreplaner med tydelige kompetansemål, og lokal metodefrihet for å sikre bedre tilpasset opplæring være med på å gi mer og bedre læring for alle elever. Dette vil bidra til at skolen kan oppfylle et av sine viktige samfunnsoppdrag: å sikre alle barn like muligheter uavhengig av bakgrunn.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2005-2006) la inn 5 mill. kroner til ulike prøveprosjekt med leksehjelp i skoletiden. Dette er et svært viktig tiltak for å sikre god oppfølging av alle elever, og det bidrar til å gi barn like muligheter. Leksehjelpen utføres mange steder av frivillige, som f.eks. Røde Kors. Det er positivt at frivillige bidrar til leksehjelpsordninger. Disse medlemmer ønsker en markert økning i satsningen på leksehjelpsprosjekter for å bidra til å realisere Kunnskapsløftets mål og økt læringsutbytte for alle elever, og foreslår å øke bevilgningen med 50 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

225

Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 3225)

76

(NY) Leksehjelp, bevilges med

50 000 000"