2.4 Forslag om endrede bestemmelser for beregning av engangsavgift ved første gangs registrering av bruktimporterte kjøretøy
Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts-, og tollvedtak, har det i lengre tid pågått en dialog mellom Finansdepartementet og EFTAs overvåkningsorgan (ESA) om hvilke bindinger som ligger i EØS-avtalen når det gjelder den avgiftsmessige behandlingen av bruktimporterte kjøretøy. ESA har i en grunngitt uttalelse (reasoned opinion) konkludert med at de norske bruksfradragene er i strid med EØS-avtalen. ESA, som baserer sin argumentasjon på flere dommer fra EF-domstolen, hevder at måten avgiften fastsettes på ikke er nøyaktig nok, og at metoden for avgiftsberegningen derfor må legges om. Det er altså ikke avgiftsnivået, men metoden for avgiftsfastsettelsen ESA reagerer på.
Under henvisning til EF-domstolens klare praksis har Finansdepartementet, i samråd med Utenriksdepartementet og Regjeringsadvokaten, funnet å måtte akseptere ESAs syn i saken. Både ESA og Stortinget er tidligere varslet om dette.
Fastsettelsen av engangsavgiften på bruktimporterte kjøretøy er regulert i forskrift om engangsavgift på motorvogner. Et forslag til forskriftsendringer har vært på høring med uttalelsesfrist 12. april 2006. På bakgrunn av innspillene i høringsrunden arbeides det nå i Finansdepartementet med å etablere et nytt system som kan tre i kraft så rask som mulig, forhåpentligvis i løpet av høsten. Arbeidet skjer i dialog med ESA.
Til Stortingets orientering blir det nedenfor redegjort for gjeldende regelverk og de hensyn som ligger bak forslaget som ble sendt på høring. Høringsinstansene har hatt få innvendinger til grunnprinsippene i forslaget. Derimot har flere pekt på at det nye systemet vil komplisere systemet uten at dette nødvendigvis oppveies av noen fordel for avgiftsmyndighetene eller de avgiftspliktige. For øvrig knytter de fleste kommentarer seg til hvordan avgiftsleggingen av ukurante kjøretøy skal skje. Departementet antar at justeringene av det endelige forslaget som følge av høringsrunden blir begrensede.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for saken.
En endring av metode for beregning av engangsavgiften for bruktimporterte kjøretøy medfører en utvidelse av toll- og avgiftsetatens oppgaver, og økte kostnader som etaten vil ha behov for å få kompensert. Forslaget vil også påføre vegmyndighetene økte kostnader.
I 2005 ble det bruktimportert i underkant av 34 000 kjøretøy. Det er svært vanskelig å anslå omfanget av anmodninger om alternativ fastsettelse av avgift. I høringsforslaget ble det lagt til grunn et ressursbehov basert på en behandling av inntil 15 000 søknader om alternativ fastsettelse av bruksfradrag. Det vil si en omberegning av allerede fastsatt avgift med skriftlig svar, og enten refusjon av avgift til søkeren eller krav om avgift fra søkeren.
Videre vil muligheten for individuell vurdering medføre henvendelser om valgalternativene.
De budsjettmessige konsekvensene for toll- og avgiftsetaten er omtalt under kapittel 3.15 Finansdepartementet, kapittel 1610 Toll- og avgiftsetaten.
Som nevnt foran jobber departementet nå med den endelige utformingen av forskriften. Dette skjer også i dialog med ESA.
Komiteen tar dette til orientering, og viser til de respektive merknader under kap. 1610 nedenfor.