14.8 Kap. 1330 Særskilte transporttiltak
- 14.8.1 Post 60 Særskilte tilskudd til kollektivtransport
- 14.8.2 Post 74 (Ny) Kompensasjon for elavgift for elektrifisert skinnegående transport
Komiteens medlem fra Venstre viser til Regjeringens manglende vilje til satsing på kollektivtrafikken i forbindelse med revidert budsjett. Dette medlem viser til at en styrking av fremkommelighet for kollektivtransporten gjennom belønningsordningen vil gjøre kollektive løsninger mer konkurransedyktige og attraktive i forhold til bruk av personbil i byområder. Flere norske byer opplever sterk forurensning og høy trengsel på veiene, til ulempe for innbyggere, næringsliv og miljøet. Også næringslivet i distriktene opplever trengselen i byene som et hinder for å drive effektiv virksomhet.
Dette medlem ønsker derfor å styrke belønningsordningen for kollektivtrafikk med 50 mill. kroner i nye midler.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | Særskilte transporttiltak | ||
60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, forhøyes med | 50 000 000 | |
fra kr 200 000 000 til kr 250 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til ordningen med kompensasjon for el-avgift for elektrifisert skinnegående transport som ble innført i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004). Dette medlem mener at ordningen, som tidligere er besluttet avviklet i 2006, likevel bør videreføres for godstransport, og foreslår 15 mill. kroner til dette formål. Dette vil gi bedre vilkår for godstransport på jernbanen og kan bidra til å overføre mer gods fra veg til bane, med de gunstige miljøeffekter dette innebærer.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | Særskilte transporttiltak | ||
74 | (NY) Kompensasjon for el-avgift for elektrisifisert skinnegående transport, bevilges med | 15 000 000 |