I forbindelse med at forvaltningsbedriften NSB
ble omdannet til særlovsselskap den 1. desember
1996 og Jernbaneverket ble etablert, fikk Jernbaneverket ansvaret
for virksomheten i den tidligere NSB banedivisjonen. En eiendom
i Lillestrøm ble lagt til NSB BA som en del av innskuddskapitalen
i selskapet. Ved selskapsetableringen framkom det ikke
klart hvem som skulle dekke kostnadene med opprenskning av forurenset grunn
på eiendommen. NSB, som senere har dekket deler av opprenskningen
etter pålegg fra Statens forurensningstilsyn,
har fremmet krav om at staten v/Jernbaneverket skal dekke
alle kostnader med opprenskningen av gammel kreosot.
Det er NSB som har stått for opprenskningen
av den aktuelle eiendommen som det kreves refusjon for og som senere
er solgt. I perioden 1994-1998 ble det bevilget totalt 45 mill.
kroner over statsbudsjettet til NSB/Jernbaneverket til
opprenskningen av eiendommen. NSB har senere lagt fram et krav som
dokumenterer at de samlede kostnadene beløper seg til totalt
125 mill. kroner som følge av den omfattende opprenskningen
av kreosotutslipp fra NSB banedivisjonen.
På eiendommen var det forurensning
fra flere kilder enn NSB banedivisjonens impregneringsverk. Kostnadene
knyttet til opprenskningen fra andre forurensningskilder er ikke
regnet med i kravet NSB har rettet mot staten v/Jernbaneverket.
Korrigert for tidligere bevilgninger over statsbudsjettet utgjør
Jernbaneverkets andel av opprenskningskostnadene 80 mill. kroner.
I tillegg kommer forsinkelsesrenter beregnet fra 1999 for manglende
oppgjør som er beregnet til 37 mill. kroner. Samlet krav
mot staten v/Jernbaneverket utgjør derved 117
mill. kroner.
På grunn av kompleksiteten i saken
og den nære tilknytningen NSB og Jernbaneverket har til
Samferdselsdepartementet, har departementet innhentet ekstern juridisk
bistand som grunnlag for sin beslutning om hvem som bør
dekke kostnadene med kreosotopprenskningen på eiendommen.
I tillegg var det behov for en uavhengig juridisk vurdering av om
det eventuelt kunne ligge føringer for løsningen
av denne saken ved omdannelsen av forvaltningsbedriften NSB til
NSB BA, nå AS, og Jernbaneverket. Samferdselsdepartementet
har i sin vurdering lagt vekt på at tidligere NSB banedivisjonen,
nå Jernbaneverket, var ansvarlig for kreosotforurensningen
og at det ikke framgår av stiftelsesdokumentene for NSB
BA at forpliktelser knyttet til kreosotopprenskingen av denne eiendommen
ble lagt til NSB BA. Videre har Samferdselsdepartementet ut fra
prinsippet om at "forurenser skal betale" kommet til at den mest
korrekte løsning i dette tilfellet er at NSB får
dekket alle påløpte opprenskningskostnader knyttet til
Jernbaneverkets gamle impregneringsverk, med tillegg av beregnet
forsinkelsesrente.
På denne bakgrunn foreslås
det å bevilge 117 mill. kroner til Jernbaneverket, som
en refusjonsbetaling til NSB AS.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning
på 11,5 mill. kroner. Midlene foreslås brukt til
planlegging og grunnerverv, herunder for nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika,
ombygging av Alnabru godsterminal og dobbeltspor Fløen-Bergen
st., som et ledd i å oppfylle Regjeringens mål
om økt satsing på jernbanen. Dette gir en total
bevilgning til planlegging og grunnerverv i 2006 på 131,5
mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at investeringer i linjen bør foretas med vekt på strekninger
hvor jernbanetilbudet representerer et samfunnsøkonomisk
lønnsomt alternativ til andre transportmidler. Disse
medlemmer viser videre til sine merknader under kap. 1320
post 31 Rassikring, og viser til at de samme forhold er gjeldende for
reisende med tog som langs vei. Disse medlemmer vil
derfor styrke rassikringen ved utsatte jernbanestrekninger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 10 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 21 500 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap. 4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 21 500 000 |
| | fra kr 1 477 000 000 til
kr 1 498 500 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at tiltak til tunnel- og rassikring og
tiltak for å forebygge ulykker på planoverganger,
bør gis høy prioritet for å bedre sikkerheten
i jernbanetrafikken. Det foreslås derfor å sette
av 25 mill. kroner utover Regjeringens forslag til gjennomføring
av sikkerhetstiltak, herunder sikring og sanering av planoverganger. Økt
satsing på rassikring og sikring av planoverganger vil,
i tillegg til økt sikkerhet, også kunne gi muligheter for økt
hastighet og dermed redusert reisetid.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap. 4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan
nyttes under post 23, forhøyes med | 36 500 000 |
| | fra kr 1 477 000 000 til
kr 1 513 500 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre merker
seg at Regjeringen ikke prioriterer jernbane i forbindelse med revidert
budsjett. Dette medlem vil prioritere økt
kapasitet på jernbanen, punktlighet og sikkerhet med mål
om å styrke jernbanens konkurransekraft. Regjeringen bevilget
i revidert budsjett fattige 11,5 mill. kroner på hele tre
ulike prosjekter. Dette medlem mener jernbanen bør
prioriteres opp for å stimulere til miljøvennlig
transport og for å opprettholde et godt transporttilbud
over hele landet.
Dette medlem vil derfor bevilge
følgende utover Regjeringens forslag:
– 49 mill.
kroner til anleggsarbeider på Lysaker for å sikre
fremdriften i forbindelse med utbedring av stasjonen og dobbeltsporet
Sandvika-Lysaker.
– 17,5 mill. kroner til tunnelsikring,
planoverganger og rassikring på Nordlandsbanen, Sørlandsbanen og
Bergensbanen.
– Jernbaneverket kompenseres med
8,5 mill. kroner for uforutsette utgifter ifm. uværet på Vestlandet og
i Trøndelag.
Dette medlem mener det fremover
blir viktig å prioritere investeringer i dobbeltspor i
forbindelse med statsbudsjettet for 2007 for å sikre punktlighet
og et godt jernbanetilbud i områder hvor kapasiteten er
presset. I den forbindelse ønsker dette medlem å peke på at
det er behov for tilstrekkelige midler til bygging av dobbelspor
på strekningene Sandvika-Lysaker, Sandnes-Stavanger og
Oslo-Ski.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap. 4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 86 500 000 |
| | fra kr 1 477 000 000 til
kr 1 563 500 000" | |