Innstilling frå samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om en ny bil- og vegpolitikk, som innebærer at staten overtar finansieringen av riksvegfergene i sin helhet, og at alle bompengeprosjekter avvikles samtidig som staten overtar ansvaret for finansieringen av prosjektene
Dette dokument
- Innst. S. nr. 171 (2004-2005)
- Kildedok: Dokument nr. 8:63 (2004-2005)
- Dato: 26.04.2005
- Utgiver: Samferdselskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I dokumentet blir det fremma følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ny bil- og vegpolitikk som har følgende hovedelementer:
-
– Staten overtar i sin helhet all finansiering av riksvegferger, slik at disse blir gratis for de reisende.
-
– Alle igangsatte bompengeprosjekter avvikles, og staten overtar finansieringsansvaret. Det gis ikke tillatelse til igangsettelse av nye bompengeprosjekt."
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, syner til at Stortinget i juni 2004 handsama St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. Nasjonal transportplan legg rammer og retningsliner for transportpolitikken i ein 10-års periode.
Fleirtalet meiner at omfattande endringar som det er gjort framlegg om i Dokument nr. 8:63 (2004-2005), må handsamast i samanheng med neste rullering av Nasjonal transportplan i 2008. Fleirtalet vil difor foreslå at dokumentet vert å leggje ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, og fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, viser til at forslagsstilleren fremmer forslag om at transport av biler og personer med ferje skal gjøres kostnadsfritt for brukeren. Disse medlemmer viser til at forholdet mellom hva bilistene betaler inn i forskjellige bilrelaterte avgifter og hva som brukes til vegformål, inkludert subsidier til ferje, er betydelig. Det er derfor grunnlag for å se nærmere på en ordning med gratis ferje for brukerne.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2006 legge fram en vurdering av innføring av gratis ferje for brukerne."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at staten gjennom avgifter og innkreving av bompenger tar inn langt over 50 mrd. kroner, av dette brukes i overkant av 13 mrd. kroner på investeringer og vedlikehold av statlige veger. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet ved utallige anledninger har foreslått kraftige økninger i bevilgningene til vegbygging og vedlikehold. Ved behandlingen av Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 la Fremskrittspartiet fram forslag om å øke bevilgningene til investeringer og drift av det statlige vegnettet med 75 mrd. kroner over 10-års perioden, fordelt på 7,5 mrd. kroner pr. år. Fremskrittspartiet har også gjennom flere budsjettinnstillinger foreslått kraftige reduksjoner i avgiftene på bil og bilbruk slik at forholdet mellom hva bilistene betaler inn i avgifter, og hva som brukes på vegnettet kommer mer i samsvar.
Disse medlemmer viser til at forslagsstilleren ønsker at bomselskapenes gjeld skal ettergis slik at passering i framtiden ikke skal belastes bilisten. Disse medlemmer viser til sitt forslag i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt, skal gå til de prosjekter de er innkrevd til."
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2006 fremme forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt, skal gå til de prosjekter de er innkrevd til."
Forslag frå Framstegspartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2006 legge fram en vurdering av innføring av gratis ferje for brukerne.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2006 fremme forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt, skal gå til de prosjekter de er innkrevd til.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:63 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om en ny bil- og vegpolitikk, som innebærer at staten overtar finansieringen av riksvegfergene i sin helhet, og at alle bompengeprosjekter avvikles samtidig som staten overtar ansvaret for finansieringen av prosjektene - vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 26. april 2005
Petter Løvik leiar |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt ordførar |