Til Stortinget
Bilistene i Norge betaler i dag årlig rundt 42 mrd. kroner
i avgifter på kjøp, eie og bruk av bil. Ca. en fjerdedel
tilbakeføres til tiltak for bedre veger. Det betyr at norske
bilister er blant statens viktigste melkekyr. Det meste av avgiftspengene
brukes til formål som ikke direkte kommer norske bilister
til gode. Til tross for det enorme samlede omfanget av inntektene fra
ordinære bilavgifter som registreringsavgift, årsavgift,
bensinavgift og importavgift, og merverdiavgift på toppen,
dukker det opp stadig flere lokale bompengeprosjekter. I Nasjonal
transportplan legges det til grunn et bompengebidrag på 16,8
mrd. kroner i perioden 2002-2011, gjennomsnittlig rundt 1,7 mrd. kroner
pr. år. I tillegg betaler bilistene og deres passasjerer
ca. 1,6 mrd. kroner pr. år når de reiser med riksvegferger,
til tross for at disse fergene må regnes som en del av
riksvegene. Vegloven uttrykker at veger er et offentlig ansvar,
også finansielt. Samme lov uttrykker at bompenger bare
skal brukes "i særlege høve".
Bompengeprosjekter betyr i praksis en urimelig ekstrabeskatning
av bilistene. De gir dessuten en urimelig fordeling av kostnadene
og rammer sosialt skjevt. Bompenger i byer fører dessuten
til ufornuftige kjøremønster og sosial eksklusjon,
som stort sett rammer barn, enslige og eldre.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ny bil- og vegpolitikk
som har følgende hovedelementer:
Staten overtar i sin helhet all finansiering
av riksvegferger, slik at disse blir gratis for de reisende.
Alle igangsatte bompengeprosjekter avvikles, og staten overtar
finansieringsansvaret. Det gis ikke tillatelse til igangsettelse
av nye bompengeprosjekt.
6. april 2005