Innstilling fra finanskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg og Kenneth Svendsen om innføring av redusert avgift for miljøbensin
Dette dokument
- Innst. S. nr. 246 (2003-2004)
- Kildedok: Dokument nr. 8:64 (2003-2004)
- Dato: 08.06.2004
- Utgiver: Finanskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 30. april 2004
Til Stortinget
I arbeidet for å redusere svovelutslippene har EU vedtatt et EU-direktiv som tilsier at autodiesel og bensin med maksimalt svovelinnhold på 10 ppm (parts per million), skal være tilgjengelig på markedet fra 2005. I Norge er det ifølge forslagsstillerne investert over 1 mrd. kroner ved Mongstad-raffineriet, for å kunne tilby slik "svovelfri" miljøbensin for det norske markedet. Denne bensinen, som allerede er i produksjon, koster ifølge forslagsstillerne ca. 12 øre mer å produsere enn tilsvarende svovelholdig bensin. Erfaringer tilsier ifølge forslagsstillerne dog at den enkelte bensinkunde ikke er villig til å betale denne merprisen. Dermed blir ifølge forslagsstillerne "svovelfri" miljøbensin, produsert i Norge, i sin helhet eksportert ut av landet. Dette i følge forslagstillerne fordi land i EU allerede har innført avgiftslettelse for denne type bensin, slik at prisen ut til forbrukerne blir lik svovelholdig bensin.
I forbindelse med spørretimespørsmål 29. mai 2002 om miljøbensin, uttalte statsråd Per-Kristian Foss i Finansdepartementet blant annet følgende:
"I forbindelse med budsjettet for 2003 vil jeg i samarbeid med miljøvernministeren vurdere om det er hensiktsmessig å innføre et avgiftsincentiv for svovelfritt drivstoff. I denne sammenhengen er det bl.a. viktig å vurdere om miljøgevinstene ved en overgang til svovelfritt drivstoff står i forhold til kostnadene ved en slik overgang."
I tillegg til dette ble det fremmet følgende flertallsmerknad i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2002, Budsjett-innst. S. II (2001-2002), kapittel 4.1.2:
"Komiteen er kjent med at det er satt i gang produksjon av en mer miljøvennlig bensin og autodiesel med meget lavt svovelinnhold. Produksjonskostnadene er imidlertid noe høyere enn de drivstoffene som er på markedet i dag. Komiteen er også kjent med at EU fra 2005 vil stille strengere krav til svovelinnhold i drivstoff enn det som er på det norske markedet i dag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem forslag om lavere avgift for bensin og autodiesel med lavt svovelinnhold, slik det er gjort i andre europeiske land."
Mindretallet i komiteen hadde følgende merknad:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem en vurdering av, og eventuelt forslag om, avgiftsincentiv for drivstoff med lavt svovelinnhold."
Forslagsstillerne kan ikke se at statsråden tok hensyn til flertallsmerknaden om at forslag om avgiftsincentiver skulle fremmes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. Forslagsstillerne kan heller ikke se at mindretallsmerknaden og statsrådens egen lovnad om at dette skulle vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, er gjort.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 om redusert avgift for "svovelfri" miljøbensin, slik at denne bensinen blir tilgjengelig og konkurransedyktig på det norske markedet fra og med 1. januar 2005."
Det vises til dokumentet for en nærmere vurdering fra forslagsstillerne.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet er oversendt finansminister Per-Kristian Foss til uttalelse. Hans svarbrev av 30. april 2004 følger som vedlegg til denne innstilling.
Komiteen viser til omtale og merknader i Budsjett-innst. S. II (2003-2004), jf. St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett 2004.
Komiteen viser til at omtalen og merknadene i Budsjett-innst. S. II er konkretisert med forslag under de aktuelle kapitler og poster i Innst. S. nr. 250 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2004.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:64 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg og Kenneth Svendsen om innføring av redusert avgift for miljøbensin - vedlegges protokollen.
Det vises til forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg og Kenneth Svendsen om å innføre redusert avgift for miljøbensin slik at denne bensinen blir tilgjengelig og konkurransedyktig på det norske markedet fra og med 1. januar 2005. Finanskomiteen har oversendt meg dokumentet til uttalelse.
Bakgrunn for forslaget er at EU i direktiv 2003/17/EF om kvalitet på bensin og autodiesel stiller krav om at det skal være et "geografisk balansert" tilbud av svovelfri bensin og autodiesel (drivstoff med svovelinnhold på maksimalt 10 ppm) fra 1. januar 2005. Det er allerede innført krav om maksimalt 50 ppm fra 2005. Fra 2009 krever direktivet at det kun skal være svovelfritt drivstoff tilgjengelig på markedet (med unntak av anleggsdiesel). Siden kravet gjelder både autodiesel og bensin, velger jeg å omtale svovelfritt drivstoff generelt, selv om det konkrete forslaget kun gjelder bensin.
Finansdepartementet og Miljøverndepartementet har tidligere vurdert spørsmålet om en redusert avgift på svovelfritt drivstoff, senest i budsjettet for 2004. Beregninger av miljøgevinster og kostnader ved å innføre svovelfritt drivstoff i forbindelse med budsjettet for 2004 viste at tiltaket ikke ville være samfunnsøkonomisk lønnsomt, verken for bensin eller autodiesel. Det ble derfor ikke foreslått noen endringer. Situasjonen er imidlertid en annen nå, ved at vi er forpliktet til å gjennomføre et direktiv.
Finansdepartementet og Miljøverndepartementet vurderer for tiden ulike alternativer for gjennomføring av direktivets krav. Departementene har foretatt en første foreleggelse av ulike alternativer for gjennomføring av direktivet for Toll- og avgiftsdirektoratet, Konkurransetilsynet og Norsk Petroleumsinstitutt. To alternativer knyttet seg til at noen typer svovelfritt drivstoff skal gjøres tilgjengelig i geografisk avgrensede tiltaksområder, og to alternativer knyttet seg til full innføring av svovelfritt drivstoff i hele landet, henholdsvis ved hjelp av avgiftsincentiver eller kun ved forskriftsfestet krav.
Jeg legger opp til å gi en omtale av arbeidet i Revidert nasjonalbudsjettet 2004. I budsjettet for 2005 vil Regjeringen komme med et konkret forslag til hvordan svovelfritt drivstoff skal gjøres tilgjengelig på det norske markedet fra 1. januar 2005 i tråd med direktivet.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. juni 2004
Siv Jensen leder |
Svein Roald Hansen ordfører |