Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse datert 9. desember 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til at Stortinget ved behandling av Innst. S. nr. 103 (2002-2003) jf. St.prp. nr. 38 (2002-2003) støttet en delvis bompengefinansiert utbygging av vegsystemet i Tønsberg­området (Tønsbergpakka).

Flertallet vil vise til at initiativet til en slik bompengefinansiert utbygging kom fra lokale myndigheter. Bompengeopplegget som Stortinget vedtok var basert på dette lokale initiativet.

Flertallet vil videre vise til samferdselsministerens svarbrev av 9. desember 2003. Av brevet går det fram at hensynet til Ramsar-området er ivaretatt i planleggingsprosessen. Både Fylkesmannen i Vestfold v/miljøvernavdelingen og Miljøverndepartementet er tilfreds med måten dette er håndtert på.

Flertallet peker på at samferdselsministeren videre viser til at det vil medføre store kostnader ved å stoppe Tønsbergpakka på dette stadium, ettersom beløp på opptil 100 mill. kroner allerede er påløpt og det allerede er inngått kontrakter.

Flertallet vil på denne bakgrunn avvise forslagene i Dokument nr. 8:15 (2003-2004).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er et stort engasjement mot Tønsbergpakka i de aktuelle kommunene. Utgangspunktet for protestene mot er forskjellige. Dels dreier det seg om protest mot bompengefinansiering og den store andelen bompengefinansiering, dels protest mot en vegløsning som vil føre til økt biltrafikk og ikke løse Tønsbergs grunnleggende problem med lav kollektivtrafikkandel, og dels uenighet i valg av traséer og omfang på vegløsningene.

Disse medlemmer viser til at det etter kommunevalget er et stort flertall mot bomringen i kommunestyret på Nøtterøy og i bystyret i Tønsberg, som også har gjort følgende likelydene vedtak:

"Tønsberg/Nøtterøy by/kommunestyre ber regjeringen ved samferdselsministeren gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakkens fase 1, og planleggingsarbeidet av fase 2 frem til 1. oktober 2004, i påvente av ny behandling i kommunestyret. Det forutsettes imidlertid at konsekvensutredningen for fase 2 fullføres etter vedtatt fremdriftsplan.

Tønsberg/Nøtterøy by/kommunestyre ber formannskapet utrede flg. punkter før saken fremmes på nytt for kommunestyret:

1. Vurdere et alternativ til veipakke Tønsberg basert på utbedring og effektivisering av dagens veinett og tilrettelegging for større satsing på kollektivtrafikken.

2. Utrede konsekvenser av en permanent stans i gjennomføringen av veipakken, herunder de økonomiske konsekvensene for kommunene.

3. Vurdere tidspunkt for og innhold i en folkeavstemming."

Disse medlemmer mener det er uklokt å påtvinge lokalsamfunn vegløsninger det er massiv motstand mot.

Disse medlemmer viser til at Tønsberg by er på begge sider omkranset av to naturreservater. Ilene og Presterødkilen naturreservater fikk i 1985 status som Ramsar-områder. Dette innebærer at de er internasjonalt viktige våtmarksområder, med spesiell betydning for vadefugl, ender og gjess. Når et område får Ramsar-status, forplikter man seg til å opprettholde økologien i området for ettertiden. Dette innebærer at man ikke kan foreta inngrep inne i selve området, men også at man ikke kan foreta inngrep i randområdene rundt dersom det kan få innvirkning på økologien i Ramsar-området.

Disse medlemmer viser til at våtmarksområder er komplekse økologiske system hvor vanntilgangen spiller en viktig rolle for hvilke arter som lever der. Både Presterødkilen og Ilene er rike områder; Presterødkilen kan alene skilte med over 235 registrerte fuglearter og 243 plantearter.

Disse medlemmer viser til at fase 1 i Tønsbergpakken innebærer utbygging av Kjellekrysset i umiddelbar nærhet av Ilene og vegtrasé nær Vellebekken, som er hovedtilførselsåren av vann til Presterødkilen. Konsekvensene kan være uttørking eller tilgroing av områdene og tap av viktige arter av bl.a. en del virvelløse dyr og planter.

Disse medlemmer viser til artikkel 3.2 i Ramsar-konvensjonen som sier at de nasjonale Ramsarmyndighetene skal varsles ved inngrep som kan berøre et våtmarksområde under beskyttelse av Ramsar-konvensjonen. I Norge er det Direktoratet for naturforvaltning (DN) som er Ramsar-myndighet. Disse medlemmer viser til at DN ikke er varslet om inngrepene i forhold til Presterødkilen og Ilene Ramsar-område. Disse medlemmer vil understreke at dette er et brudd på Norges internasjonale forpliktelser.

Disse medlemmer er gjort kjent med at sekretariatet til Ramsar-konvensjonen har sendt brev til DN som ansvarlig norsk Ramsar-myndighet, og i henhold til artikkel 3.2 i konvensjonen bedt om en utgreiing av miljøkonsekvensene av vegbygging nær de aktuelle våtmarksområdene. Disse medlemmer ønsker svar fra norske samferdsels- og miljømyndigheter på hvorfor DN ikke er varslet i denne saken.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av å etterleve internasjonale forpliktelser. Det er uakseptabelt at norske myndigheter setter internasjonale miljøforpliktelser til side.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakka fase 1, og planleggingsarbeidet med fase 2, fram til 1. oktober 2004, i påvente av ny behandling i kommunestyrene.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen innen 1. oktober 2004 utrede om bygging av veien kommer i konflikt med Ramsar-konvensjonen for vern av våtmarker.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med kommunene Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy utrede mulige alternative finansieringsmuligheter for prosjektet, herunder etterskuddsvis bompengebetaling samt tiltak for økt kollektivandel."