4. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, har merket seg at Regjeringen med denne proposisjonen legger frem forslag til tilpasninger i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som oppfølging av Innst. S. nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000) og Innst. S. nr. 232 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003), og at proposisjonen skal sikre fremdriften i omstillingen i forhold til tidligere vedtak i Stortinget. Komiteenregistrerer at forslagene og de tallfestede innsparingsmålene i denne proposisjonen må sees i sammenheng med Forsvarets totale omstilling innenfor gjeldende langtidsperiode 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001) til St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg den skarpe kritikken som er fremkommet fra avtaleorganisasjonene knyttet til prosessen i forberedelsesarbeidet til St.prp. nr. 12 (2003-2004). Flertallet vil presisere at gjeldende regler i arbeidslivet, herunder hovedavtalene og arbeidsmiljøloven fortsatt skal legges til grunn for omstillingen av Forsvaret.
Flertallet tar til etterretning at det for neste planperiode vil fremmes ytterligere forslag som innebærer en mer dyptgripende omforming av FLO, og at forslag om dette vil bli lagt frem for Stortinget i Forsvarsdepartementets langtidsproposisjon for perioden 2005-2008 som legges frem i vårsesjonen 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at den videre utformingen av FLO, herunder lokalisering og organisering av lokale enheter, fremlegges for Stortinget til behandling i forbindelse med Forsvarsdepartementets langtidsproposisjon for perioden 2005-2006, og som legges frem for Stortinget i vårsesjonen 2004.
Komiteenoppfatter at FLO i fremtiden i hovedsak skal være kundefinansiert med den øvrige del av Forsvarets militære organisasjon (FMO) som viktigste kunde. Og at det er kundens virksomhetsområder, lokalisering, behov og krav som skal være styrende for hvilke oppgaver FLO skal utføre, hvilket omfang logistikkvirksomheten skal ha, hvor denne skal drives og med hvilken kvalitet.
Komiteenhar merket seg at FLO skal utvikles fra å være en forsvarsgrenorientert organisasjon med til dels midlertidige integrerte funksjoner, til en divisjonalisert og prosessbasert organisasjon med fire divisjoner (fase 3). I denne sammenheng har komiteenregistrert at Regjeringen legger opp til en geografisk oppdelt ledelse av de ulike divisjonene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Huseby ble besluttet avhendet i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002). Flertallet mener det er naturlig å benytte ledig militær infrastruktur til lokalisering av FLO, og støtter derfor proposisjonens forslag til lokalisering, men åpner for at man i den fortsatte omstilling av Forsvaret i perioden 2005-2008 vurderer et felles ledelseselement i FLO. Flertallet ber Regjeringen vurdere å samlokalisere de 4 divisjonene, med utgangspunkt i å få best mulig synergi og kostnadseffektivitet ut av de fire divisjonsledelsene.
Komiteen mener det av kostnadsmessig årsaker er ønskelig å utnytte ledig militær infrastruktur (EBA) til lokalisering av FLOs ledelse. Dette gjelder for alle ledelsesnivåer, altså divisjonsledelse, ledelsen i de lokale PREene, og staben som er tiltenkt knyttet til den øverste leder i FLO.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av at FLO får en best mulig synergi ut av de ulike divisjonsledelsene og ønsker derfor å samlokalisere disse funksjonene. Disse medlemmer viser òg til Regjeringens signaler om at det de nærmeste år ikke vil være tilgjengelig betydelige investeringsmidler for nye bygg eller anlegg og at det i denne sammenheng er naturlig å benytte ledig militær infrastruktur til lokalisering av aktivitetene. Disse medlemmer ønsker derfor å samlokalisere ledelsesapparatet til FLO med konsernledelse og stabsapparat for de fire divisjonene, til Huseby for på den måten å dra nytten av en samlet ledelsesmodell i likhet med organiseringen av Forsvarets øversteledelsesapparat.
Komiteenregistrerer at det skal etableres fem produksjons- og resultatenheter (PRE) for å ivareta de utførende forsynings- og vedlikeholdstjenestene, og at fire av disse enhetene vil inneholde funksjonene forsyning, vedlikehold og et operasjonssenter for logistikk (LOGOPS-element). Videre at den femte enheten står for den landsdekkende forsyningsproduksjonen og at den bl.a. vil bli tillagt ansvaret for sentrale innkjøp, rammeavtaler og styring av de totale nasjonale beholdningene. Komiteenregistrerer at enhetene er driftsdivisjonens utførende ledd og står i direkte kontakt med kundens utførende virksomhet. Og at produksjons- og resultatenhetene overtar styringen over dagens FLO-enheter innenfor sitt område snarest etter 1.januar 2004 og senest innen 1.august 2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, registrerer at driftsdivisjonen overtar FLO/IKT sin driftstjenesteavdeling og overtar rollen som Forsvarets tjenesteleverandør innenfor IKT.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at forsvarets IKT-virksomhet er en moderne virksomhet som allerede har gjennomført en betydelig effektivisering. Virksomheten er konsentrert rundt et velfungerende kompetanse- og næringsmiljø som kan bli skadelidende ved en splitting av ansvar og virksomhet. Disse medlemmer vil påpeke behovet for helhetsperspektiv i utnyttelsen av IKT for å sikre interoperabilitet mellom enheter og systemer i Forsvaret, som en forutsetning for å kunne gjennomføre omformingen til nettverksbasert forsvar. Disse medlemmer er av den oppfatning at det bør legges betydelig større vekt på en samling av IKT-miljøene i FLO organisatorisk og kompetansemessig, jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000). Disse medlemmer finner det naturlig at dette skjer både for å sikre at fagmyndighetsdimensjonen ivaretas, og for å oppnå helhetlig styring og utvikling.
Disse medlemmer har merket seg at det legges opp til en splittelse av FLO/IKT gjennom at Forsvarets tjenesteleverandør innenfor IKT skilles ut og flyttes inn i et annet kompetansemiljø (FLO/D). Disse medlemmer finner det uheldig at kompetansemiljøene innenfor IKT splittes i en periode hvor viktigheten av IKT som innsatsfaktor i Forsvaret er økende, der kompleksiteten og mulighetene øker, hvor omstillingsbehovet er stort, og der utnyttelse av IKT for styring av innsatsfaktorer i operasjoner blir en stadig viktigere ressurs. Disse medlemmerfinner det videre uheldig å splitte miljøene, fordi det vil kreve ytterligere sett med leveranseavtaler og koordinerings- og samarbeidsmekanismer mellom ulike IKT-miljøer for å nå målet om horisontal samhandel. Dette antas ikke å bli så effektivt som ellers oppnåelig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Alle relevante IKT-miljøer i Forsvaret samles organisatorisk og faglig og enheten gis i oppdrag å sikre en helhetlig utvikling og styring av IKT-området, og gjennomføring av effektivisering. Enheten tillegges ansvar for implementering av horisontal samhandel innenfor IKT-området."
Komiteenlegger merke til at tungt vedlikehold er en kompetanse og kapasitet som er unik i nasjonal sammenheng, og at virksomheten allerede er konkurranseutsatt og delvis inntektsfinansiert. Komiteenregistrerer at FLO/TV opprettes med basis i dagens FLO/SJØ/Vedlikeholdsdivisjonen, Luftforsvarets hovedverksted Kjeller, Bjerkvik tekniske verksted og Romerike tekniske verksted.
Komiteenviser også til at den nye organisasjonen skal, i tillegg til å bli dimensjonert etter operative og styrkeproduksjonsmessige behov og krav, også reguleres av måltall for årsverk. Senest 31.desember 2005 skal FLO være organisert innenfor en årsverksramme på 5330 hvorav konsernstaben utgjør 30 årsverk. I perioden 1.januar 2004-31.desember 2005 skal innsparingsmålene på inntil 1300 årsverk nås. Forsvarssjefen har som mål at 1000 av disse årsverkene skal tas ut i løpet av 2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,legger merke til at de næringspolitiske konsekvensene anses å ville bli relativt beskjedne i forbindelse med omleggingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,viser i forbindelse med bruk av konkurranseutsetting og bortsetting av arbeidsoppgaver i Forsvaret til Innst. S. nr. 232 (2001-2002). Under komiteens merknader til kapittel 4.6, slutter en samlet komité seg til følgende merknad:
"Komiteen har merket seg at Regjeringen vil benytte seg av bortsetting som virkemiddel i omstillingen av Forsvaret. Komiteen viser i denne sammenheng til Innst. S. nr. 342 (2001-2002). Komiteen vil understreke at årsverksreduksjonene ikke må resultere i økte kostnader ved bruk av eksterne konsulenter eller bortsetting av arbeid."
Flertallet vil vise til at denne merknaden fremdeles er dekkende for det syn flertallet har på dette spørsmålet. Flertallet vil også legge til at det i dette spørsmålet ikke eksisterer noe prinsipielt og klart skille mellom Forsvarets militære organisasjon og den virksomhet som kategoriseres som støttefunksjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at bortsetting og konkurranseutsetting, samt leie av ulike kapasiteter til Forsvaret gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid, bør unngås.
Disse medlemmer vil påpeke at både de næringspolitiske og distriktspolitiske følgene av den foreslåtte omleggingen av Forsvarets logistikkorganisasjon er usikre. Regjeringen skriver selv i St.prp. nr. 12 (2003-2004), under punkt 4.8.2 Distriktspolitiske konsekvenser:
En prosessbasert og kundefinansiert organisasjonsmodell gjør at det ikke kan angis eksakt hvilke distriktsmessige konsekvenser fase 3 i utviklingen av FLO vil medføre.
Disse medlemmer vil derfor be om at de næringspolitiske og distriktspolitiske konsekvensene av omleggingen blir grundig utredet, og blir forelagt Stortinget i forbindelse med langtidsplanen for Forsvaret til våren.
Komiteen viser til proposisjonens forslag til lokalisering av de PRE-elementer som er knyttet til Driftsdivisjonen. Komiteen støtter lokalisering av de regionale PREene. Komiteen ber Regjeringen utrede alternative lokaliseringer av PRE Landsdekkende, herunder blant annet Hovemoen ved Lillehammer, og komme tilbake med resultatet i vårproposisjonen i 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til proposisjonens forslag til lokalisering av de PRE-elementer som er knyttet til Driftsdivisjonen. Disse medlemmer støtter lokalisering av de regionale PREene, men mener et alternativ for lokalisering av Produksjonsenhet Landsdekkende vil være til det bedre. Disse medlemmer mener derfor at PRE Landsdekkende knyttes opp imot ett av de underelementer som skal inngå i denne PREen. Ettersom det er tilgjengelige og adekvate lokaler på Hovemoen ved Lillehammer, tror disse medlemmer at en lokalisering av PRE Landsdekkende der vil kunne utnytte tilgjengelig EBA. Disse medlemmer tror videre at en slik lokalisering av ledelsen i denne PREen vil kunne dra nytte av den kompetanse på landsdekkende distribusjon som eksisterer og virker ved Hovedarsenalet i dag.
Komiteen viser til St.prp. nr. 12 (2003-2004), punkt 5. Komiteen støtter i hovedtrekk de retningslinjer som lå til grunn for Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998). Komiteen trekker likevel ikke de samme konklusjoner av Innst. S. nr. 244 (1997-1998) som St.prp. nr. 12 (2003-2004) gjør.
Komiteen viser til behandling av Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998), hvor Stortinget vedtok at stasjonsnivå vedlikehold av flyskrog og avionikk på F-16 sentraliseres som et nytt mellomnivå vedlikehold ved Bodø hovedflystasjon innen utløpet av 2000. Vedtaket var knyttet til forutsetningen om Stortingets tilslutning til anskaffelse av nye kampfly, og at de F-16 som var stasjonert på Ørland hovedflystasjon skulle overføres til Bodø hovedflystasjon parallelt med innfasingen av nye kampfly ved Ørland. Hensikten var å sikre kontinuitet i den tekniske kompetansen på Ørland frem til den planlagte innfasingen av nye kampfly i perioden 2003-2005.
Komiteen tolker vedtaket slik at teknisk personale som utfører mellomnivå vedlikehold, skal være til stede på Ørland hovedflystasjon inntil innfasing av nytt jagerfly. Innst. S. nr. 244 (1997-1998) var av den oppfatning av at teknisk personale skulle være til stede på Ørland hovedflystasjon også i framtiden, og ikke bare at det tekniske personalet på Ørland skulle være deployerbart.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig i behovet for tilpasning av vedlikeholdsrutinene for F-16 både for å sikre Luftforsvarets operabilitet og beredskap, og for å oppnå en kostnadseffektiv tjenesteproduksjon i FLO.
Flertallet ser det som viktig at Ørland hovedflystasjon skal være selvforsynt med vedlikeholdskapasitet som kan deployeres sammen med de operative styrker for øvelser og operasjoner. Flertallet viser til punkt 5 i proposisjonen, samt brev fra statsråden til Forsvarskomiteen, datert 9.desember 2003. Brevet har tilført komiteen ny informasjon. Flertallet har merket seg at de ressurser som blir frigjort på Ørland i sin helhet vil bli benyttet til annen type vedlikehold, som blir nødvendig for å kunne øke flytimeproduksjonen med ca. 15 pst. Flertallet ber allikevel om at den totale arbeidsfordelingen mellom de to hovedflystasjonene Ørland og Bodø, herunder spørsmålet om teknisk vedlikehold, plassering av luftvern, arbeidsplasser, kompetanse og lærlinger, blir nærmere utredet. Saken fremmes på grunnlag av en slik utredning i langtidsproposisjonen våren 2004. Flertallet ønsker på det nåværende tidspunkt ikke å endre på eksisterende arbeidsfordeling mellom Bodø og Ørland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det er behov for å opprettholde kompetanse på Ørland hovedflystasjon når det gjelder mellomnivå vedlikehold av F-16. Disse medlemmer er av den oppfatning at verken en senere innfasing av nye kampfly enn tidligere forutsatt, eller endringer i ledelsesstrukturen i FLO, tilsier at det er riktig å overføre mellomnivå vedlikehold av F-16 fra Ørland til Bodø. Disse medlemmer ser det som viktig at Ørland hovedflystasjon skal være selvforsynt med vedlikeholdskapasitet som kan deployeres med de operative styrker for øvelser og operasjoner. Disse medlemmer er av den formening at mellomnivå vedlikehold av F-16 fungerer godt slik det er i dag, og ser det som naturlig at utførelsen av mellomnivå vedlikehold av F-16 fordeles mellom Bodø og Ørland hovedflystasjoner. Disse medlemmer peker også på de økonomiske konsekvenser av flytting av mellomnivå vedlikehold av F-16 som framkommer i Innst. S. nr. 244 (1997-1998), uten at det framkommer noen slike beregninger i St.prp. nr. 12 (2003-2004).