Det vises til oversendelse av telefaks den 8.
mai hvor ABM-utvikling blir bedt om en vurdering av ovennevnte sak.
Forslaget går ut på at Stortinget ber Regjeringen
legge fram sak om ulike modeller for utlån og/eller
utleie av kunst fra museene til privatpersoner, næringsliv
og offentlige virksomheter.
Norske museer har alltid drevet en utstrakt
lånevirksomhet. I første rekke har dette omfattet
utlån til utstillinger ved andre museer og institusjoner,
særlig fra kunstmuseene. Eksempelvis har Nasjonalgalleriet
og Munchmuseet omfattende aktivitet og erfaring med dette. Deres
utlånsvirksomhet har i tillegg for en stor del vært
rettet mot utenlandske museer og utstillinger. Også Oldsaksamlingen
ved Universitetets kulturhistoriske museer (UKM) og Norsk Folkemuseum
driver utlån, men da i første rekke til museer
her i landet. For øvrig foregår det en ustrakt
utlånsvirksomhet norske museer imellom. Videre har særlig
de nevnte institusjoner lånt ut kunst og kulturhistoriske
gjenstander til statlige institusjoner, ambassader og kontorer.
En del norske museer har drevet og driver også med utleie
av kunst og av kulturhistoriske gjenstander. Munchmuseet forsøkte
seg på utleiemarkedet for noen år siden da et
stort maleri ble leid ut for en mill. kr. i året. Det ble
også leid ut en del grafiske blad til relativt høy
pris. De kunne ikke sies å være blant de beste
i samlingen, de var i utstillingene.
Erfaringene fra utleieforholdene var at dette var svært
dyre ordninger for museet. Det krevde store økonomiske
og personalmessige ressurser både å administrere,
klargjøre for utleie og følge opp gjenstandene
under leieforholdet. Ved langtidsleie kom også det forholdet
inn at leietager ville kunne ha kjøpt tilsvarende grafiske
blad på det åpne marked til en rimeligere kostnad.
Samlet sett konkluderte Munchmuseet med at utleie - tross relativt høye
utleiepriser - aldri kunne bli lønnsomt.
Stavanger Sjøfartsmuseum er en annen
institusjon som i flere år har leid ut bl.a. skipsmodeller
og maritime bilder til private foretak. Ordningen gjennomføres med
gode rutiner i forhold til krav om utstillings-, bevarings- og sikringsforhold,
kostnadsinndekning og årlig oppfølging. Sjøfartsmuseets
erfaringer med ordningen er positive, inntektene fra slike leieforhold
gjør ordningen regningssvarende, og overskuddet har museet
brukt til konkrete restaureringstiltak på gjenstander.
Også andre museer driver med utleie
fra sine samlinger, eller vurderer å gjøre det,
men det er ikke kjent hvor stort omfanget av dette er.
I Dok 8:98 vises det til eksempler på ordninger
for utlån og utleie i utlandet. De fleste eksemplene gjelder gallerier
som har en ganske annen forretningsdrift enn museene. Museet det
vises til i USA har utleievirksomheten sin knyttet til en egen gallerivirksomhet.
Her kommer det tilleggsmomentet inn at amerikanske museer har helt
andre krav til forretningsdrift og inntjening enn norske museer.
Eksemplene tyder også på at det er et skille mellom
samlinger til forskning og utstilling og samlinger til utleie og
forretningsdrift. Vi finner med andre ord ikke de utenlandske eksemplene sammenlignbare
med forholdene ved norske museer.
Norsk museumsutvikling (NMU) sto i sin tid bak utredningen Utlån og avhending av materiale fra museenes
samlinger (Norsk museumsutvikling 5:2000). Utredningen ble
gjort da det innen museumssektoren var et behov for å drøfte
generelle prinsipper og holdninger til slike spørsmål.
Utvalget som sto bak rapporten ga ikke konkrete løsninger
på de aktuelle problemstillingene, men hadde som siktepunkt å gi veiledning
til museer og politiske myndigheter om hvilke hensyn og avveininger
museene må foreta i spørsmål om utlån
og avhending. Disse problemstillingene ligger svært nær
opp til spørsmål om utleie, og de kriterier, retningslinjer
og forslag til saksbehandling og avtaler som legges fram finner
vi relevante også med hensyn til utleie. Vi ser med andre
ord ikke at det skulle være noen prinsipiell forskjell
på utlån og utleie mht. til de spørsmål
som tas opp i utredningen, og vi har dermed heller ingen prinsipielle
innvendinger mot utleie av kunst og kulturhistoriske gjenstander
til private.
Utredningens kriterier som bør vurderes
ved spørsmål om utlån og avhending, kan
etter vår mening gjøres gjeldende ved utleie:
I arbeidet for å finne
fram til generelle retningslinjer for overføring og utlån,
har utvalget blitt stående ved følgende åtte
hensyn som må veies mot hverandre:
1. Museene skal tjene
samfunnet og samfunnets interesser, og samlingene forvaltes på vegne
av samfunnet. Dette er et overordnet prinsipp som bør ligge til
grunn for museenes håndtering av forespørsler om
utlån og utlevering av samlinger.
2. Ved forespørsel om utlån
eller avhending skal det aktuelle materialets forskningsmessige
sammenheng tillegges stor vekt. Av hensyn til forskning og for å kunne
gi en formidling med linjer i tid og rom, er det ønskelig å ha
noen samlinger som synliggjør regionale, nasjonale og/eller
internasjonale sammenhenger. Dette hensynet må veie tyngre
enn en lokalbefolknings ønske om å oppbevare materialet på dets
funn- eller opprinnelsessted.
3. Som hovedregel bør museene
være særlig velvillige ved forespørsler
om lån til midlertidige utstillinger av materiale som ikke
er utstilt eller i annen aktiv bruk.
4. Museene har et særlig ansvar
for å stille samlinger til disposisjon for institusjoner
for urfolk og nasjonale minoriteter.
5. En forutsetning for utlån eller
overføring må være at transporten skjer
under betryggende forhold, og at den lånende institusjonen
har tilgang til faglig kompetanse og fysiske forhold som sikrer
en forsvarlig håndtering under låneperioden.
6. Ved utlån eller overføringer
må det stilles krav til kompetanse på håndtering
av materialet og til fysiske oppbevaringsforhold ved den mottakende institusjonen.
7. Ved spørsmål om permanent
overføring av større, magasinerte samlinger bør
det gjøres en vurdering av kostnadene i forhold til den
samfunnsmessige gevinsten ved overføringen.
8. Alle museer har et generelt ansvar for å gjøre innholdet
i samlingene kjent gjennom kataloger som er tilrettelagt for bruk
av et allment publikum. I forskning, undervisning og i utstillinger
vil det alltid være behov for tilgang til det originale
materialet. Men med moderne informasjonsteknologi vil felles bruk
og tilgang til museers samlinger være vesentlig enklere
enn før. I flere tilfeller kan det derfor være
viktigere at museene satser på å åpne
tilgang til "magasinert" materiale gjennom elektroniske kunnskapsbanker,
framfor å flytte store samlinger mellom ulike magasin.
Relevansen vedr. pkt. 4 og 7 kan være
mindre ved utleie. Når det gjelder pkt. 5 og 6, bør
det legges til grunn at utleier stiller med den faglige kompetansen
og at leietager dekker de kostnadene dette medfører.
Omfanget av utlån og utleie av kunst
og andre gjenstander kan medføre betydelig arbeidsinnsats
for museene. I utredningen uttales det følgende om ressursbruk
og omfang av utlån:
1. Utlån representer
betydelig kostnader for såvel långiver som låntaker.
Kostnadene må beregnes realistisk og fordeling av kostnadene
må avtales mellom partene.
2. Låntaker bør betale
for konkrete utlegg som pakking, transport, forsikring og kurer.
Dessuten betaler låntaker normalt for den nødvendige
konserveringen av gjenstanden.
3. Ressursmangel til dekning av arbeidskraft
og andre kostnader ved lån er en klart begrensende faktor. For å stimulere
til større felles bruk av samlingene gjennom lån,
bør myndighetene vurdere å avsette øremerkede
midler til dekning av slike kostnader eller stimuleringsmidler til
skiftende utstillinger og vandreutstillinger.
4. Utlånsvirksomheten er størst
ved de sentrale museene, og manglende konserveringskapasitet er ofte
den største flaskehalsen. En utbygging av disse tjenestene
vil derfor være et viktig bidrag for å åpne
for en større utlånsvirksomhet.
Utredningen tar opp en rekke spørsmål
som må vektlegges og tas hensyn til ved utlån
(utleie). Først og fremst må det aktuelle materialet
være i en fysisk beskaffenhet som gjør det forsvarlig å låne
eller leie ut og som ikke er til hinder for transport og utstilling
i de aktuelle lokalene. For utleier betyr dette kontroll av gjenstandene
med tilhørende rapport, eventuell konservering og istandsetting
før utleie. Det vil for utleier ligge et betydelig kapasitetsproblem
i dette, institusjonen må primært dekke sine egne
behov og oppgaver på disse områdene. I utredningen
er det gjengitt en analyse av UKMs tidsbruk på gjenstander
utlånt fra museet over halvannet år. På 669
gjenstander ble det i gjennomsnitt brukt syv timer pr. gjenstand.
Dernest er det et vesentlig spørsmål om det i
det hele tatt finnes tilstrekkelig personalressurser til å kunne
løse også utleieoppgaver tilfredsstillende.
Pr. i dag er det mangel på tekniske konservatorer i Norge.
Men de problemstillinger som er nevnt foran må løses
både av hensyn til institusjonenes egne forpliktelser i
forhold til bevaring og kontroll med sine samlinger og av hensyn
til krav om oversikt og kontroll som forsikringsselskapene stiller.
Kostnadene ved istandsetting bør dekkes
av leietager. Dette gjelder også kostnader knyttet til
transport (som kan være betydelige ved utleie av kunst)
og dekning av forsikring.
Ved utleie må det kreves at materialet
ikke utsettes for utilbørlig risiko i forhold til brann,
tyveri, hærverk eller transportskader. De klimatiske forhold
på utleiested må også vurderes. I henhold
til utredningen bør et museum normalt ikke kreve strengere
forholdsregler ved utlån (utleie) enn den standarden de
selv legger til grunn for egen håndtering av materialet.
Her må det bemerkes at Riksrevisjonens rapport nylig vedr.
oppbevaringsforholdene ved en del norske museer nok vil måtte
medføre skjerping av kravene til klima og sikring. Likeledes
vil det medføre en skjerping av krav både til
utleier og leietager om oppfølging av utlånt gjenstand.
Kostnadene knyttet til disse forholdene må etter vår
mening dekkes av leietager.
Formålet med utlån/utleie
må vurderes i forhold til institusjonenes behov for å ha
materialet tilgjengelig i egen forskning og formidling i det aktuelle
tidsrommet. Etter vår mening og i henhold til erfaring
ved museer med stor utlånsvirksomhet bør dette
ikke være noe stort problem så lenge utleier har
full tilgang til gjenstanden i de sjeldnere tilfellene det oppstår
slike behov. Muligheten for å sette den utleide gjenstanden
inn i en større kontekst bør imidlertid diskuteres
mellom partene, og det bør uansett være mulig å opplyse
om eierskap til gjenstanden.
For øvrig viser vi til vedlegget anbefalinger om saksbehandling og avtaler fra
utredningen.
Forslaget innebærer som nevnt at det
legges fram en sak om modeller for å låne og/eller
leie ut kunst fra museer til privatpersoner, næringsliv
og offentlige virksomheter. En eventuell ordning vil rimeligvis enkelt
kunne gjøres gjeldende for museer i offentlig eie. De fleste
museer er imidlertid selvstendige juridiske enheter, flere av dem
er stiftelser, og tilknytningen til eventuelle ordninger må da
tas opp til behandling i institusjonenes styrer.
Avslutningsvis vil vi si at forslaget i Dok
8:98 har positive muligheter i seg til å gi museene nye
arenaer for å vise fram sitt material og til å aktivere
materiale som ellers er magasinert, samtidig som det åpner
seg en mulig inntektskilde. Noen få museer har allerede
beveget seg inn på utleiemarkedet, langt flere har erfaringer
med utlån, og samlet sett har disse erfaringer som det
vil være aktuelt å trekke inn i et arbeid med ordninger
for utleie og utlån.
Vedlegg: - Anbefalinger om saksbehandling og avtaler
For å sikre en skikkelig saksbehandling
og en forsvarlig dokumentasjon av museets håndtering av spørsmål
om utlån, deponering eller avhending, vil utvalget anbefale
at man bruker følgende sjekkliste for saksbehandlingen.
1. Anmodninger om lån,
deponering eller overføring av museumsmateriale bør
skje skriftlig.
2. Museet må sørge for
forsvarlig dokumentasjon og arkivering av alle dokumenter som har
betyning for saken.
3. Hold en åpen linje overfor
henvendelser fra media som er interessert i saken og behandlingen
av den.
4. Klargjør hvilken status den
eller de som ønsker materialet utlevert har, i forhold
til den institusjonen eller gruppen som de fremmer ønsket
på vegne av.
5. Klargjør hvilke begrensninger
som kan foreligge i museets rett til å disponere over materialet.
Det kan være begrensninger i henhold til givere eller selgers
betingelser eller intensjoner med overdragelsen, lovmessige begrensninger
eller forvaltningsmessige begrensninger.
6. Klargjør om det foreligger
etiske retningslinjer, lovgivning, politiske målsettinger
eller internasjonale avtaler som kan være retningsgivende
for behandlingen.
7. Vurder de forskjellige interessers ønsker
og behov i forhold til materialet.
8. Skaff rede på om det foreligger
noen relevant praksis for avgjørelser av slike saker, og
hvilken presedens behandlingen av denne konkrete saken vil kunne
få for andre lignende saker. Innhent eventuelt synspunkter
fra overordnet forvaltningsmyndighet på hvordan saken bør
håndteres.
9. Legg saken fram til behandling i museets øverste organ
eller den instans som eventuelt har fått delegert myndighet
på feltet. Uansett utfall bør det fattes et vedtak
i skriftlig form.
10. Informer interessentene og eventuelt
media om utfallet av saken og begrunnelsen for dette.
11. Ved eventuell utlevering skal det foreligge
skriftlige avtaler som dokumenterer utleveringen og de betingelser
som er knyttet til denne.