Innstilling fra Stortingets presidentskap om forslag fra utvalg nedsatt for å foreta en gjennomdrøfting av ulike forhold og godtgjørelser knyttet til vervet som stortingsrepresentant
Dette dokument
- Innst. S. nr. 255 (2002-2003)
- Kildedok: Dokument nr. 17 (2002-2003)
- Dato: 11.06.2003
- Utgiver: Stortingets presidentskap
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Stortingets presidentskap vedtok 9. januar 2003 å nedsette et utvalg for å foreta en gjennomdrøfting og vurdering av ulike forhold og godtgjørelser knyttet til vervet som stortingsrepresentant. Utvalget fikk følgende mandat:
"Utvalget skal foreta en gjennomdrøfting og vurdering av ulike forhold og godtgjørelser knyttet til vervet som stortingsrepresentant, herunder praktiseringen av bestemmelsene om kostgodtgjørelse, permisjonsreglene, samt fravær fra Stortinget på annet grunnlag og eventuelle andre beslektede spørsmål som utvalget anser det som naturlig å ta opp. Videre skal utvalget sammen med Pensjonsstyret gjennomgå og vurdere reglene og praktiseringen av reglene knyttet til "ventelønn"."
Fristen for ferdigstillelse av utvalgets rapport ble i utgangspunktet satt til 1. mai 2003, men fristen er senere forlenget.
Odelstingets visepresident Berit Brørby (Arbeiderpartiet) ble oppnevnt som leder for utvalget som for øvrig bestod av Stortingets visepresident Inge Lønning (Høyre), Lagtingets president Lodve Solholm (Fremskrittspartiet), Lagtingets visepresident Odd Holten (Kristelig Folkeparti) og Odelstingets president Ågot Valle (Sosialistisk Venstreparti).
Utvalget la frem sin innstilling for Stortingets presidentskap 5. juni 2003. Innstillingen er trykt som Dokument nr. 17 (2002-2003).
Hovedpunktene i utvalgets forslag (enstemmige forslag og forslag som har tilslutning fra et flertall) er:
-
– Stortingspresidentens godtgjørelse settes lik statsministerens lønn. Det foretas en nærmere kartlegging av alternative modeller for tilleggsgodtgjørelse til komitéledere og parlamentariske ledere.
-
– Ordningen med ventelønn/førtidspensjon strammes inn og presiseres i tråd med pensjonsstyrets vedtak, jf. vedlegg 2 til Dokument nr. 17 (2002-2003). Utvalget foreslår videre at en eventuell alternativ organisering av pensjonsstyret utredes.
-
– Diettordningen videreføres som i dag, men praksis mht. utbetaling av høyeste dagpengesats skjerpes og rett til dagpenger ved sykdom og ved omsorgspermisjon ut over tre måneder bortfaller.
-
– Boligordningen videreføres i hovedsak som i dag. Det skal ikke være adgang til å fremleie stortingsboligen. Det foreslås at det gis klare regler for hvor lenge tidligere regjeringsmedlemmer kan beholde regjeringsleilighet ved overgang til Stortinget med utgangspunkt i husleielovens 3 måneders frist.
-
– Det innføres en øvre grense på kr 15 000 for dekning av bruk av hjemmetelefon i tillegg til dagens egenandel på kr 2 000. Grensen for dekning av bruk av mobiltelefon heves fra kr 7 000 pr. år til kr 9 000.
-
– Det innføres som hovedregel en nedre grense på 5 dagers fravær før en representant skal kunne søke permisjon, med mindre fraværet skyldes egen eller barns sykdom, eller fravær ved deltakelse i delegasjon oppnevnt av Stortinget. En ordning med faste voteringstidspunkter utredes.
Presidentskapet viser til at utvalgets forslag til dels krever endringer i administrativ praksis og til dels endringer i regelverk og lovverk. I denne innstillingen omhandles de forslag som forutsetter endringer i bestemmelser som fastsettes av Stortinget i plenum, dvs. endringer i Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. og i Stortingets forretningsorden. Endringene i ordningen med førtidspensjon/ventegodtgjørelse forutsetter til dels endringer i pensjonsloven for stortingsrepresentanter. Det vises her til Innst. O. nr. 129 (2002-2003).
Presidentskapet viser til forslaget fra utvalgets flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, om at den årlige godtgjørelsen for Stortingets president skal være den samme som godtgjørelsen til statsministeren.
Presidentskapets flertall, alle unntatt Solholm, slutter seg til dette, og viser til begrunnelsen som er gitt av utvalgets flertall. Flertallet fremmer følgende forslag:
"I Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. skal § 1 bokstav a lyde:
a) En årlig godtgjørelse som fastsettes av Stortingets lønnskommisjon med Stortingets samtykke. Kommisjonen skal fastsette den samme godtgjørelsen til alle stortingsrepresentanter med unntak av Stortingets president som tilkommer samme godtgjørelse som statsministeren. Godtgjørelsen utbetales med 1/12 hver måned. Innkalt vararepresentant tilkommer godtgjørelse i forhold til den tid han har gjort tjeneste."
Presidentskapet sin medlem Solholm meiner at alle stortingsrepresentantar i utgangspunktet skal ha same faste godtgjersle, og viser til sin merknad i Dokument nr. 17 (2002-2003). Denne medlemen vil såleis gå imot framlegget til endring i § 1.
Presidentskapet viser videre til at utvalgets flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, foreslår at representasjonstilskuddet som i dag tilkommer medlemmer av Presidentskapet skal bortfalle for stortingspresidentens vedkommende. Utvalget foreslår ellers at tilskuddet beholdes uendret for øvrige medlemmer av Presidentskapet og at tilskuddet skal betegnes "tilleggsgodtgjørelse". Presidentskapet viser til at representasjonstilskuddet sist ble fastsatt ved vedtak i Stortinget 11. juni 2001 knyttet til behandlingen av Innst. S. nr. 340 (2000-2001), jf. innstillingens tilråding III, og reguleres etter konsumprisindeksen.
Presidentskapet bemerker at det kunne være naturlig å ta inn regler om slik tilleggsgodtgjørelse i Bestemmelser om stortingsrepresentanter godtgjørelser mv., men antar at en vurdering av dette bør utstå inntil resultatet av kartleggingen som skal foretas av ulike modeller for tilleggsgodtgjørelse til komitéledere og parlamentariske ledere er avsluttet.
Presidentskapets flertall, alle unntatt Solholm, fremmer forslag om at årlig godtgjørelse for representasjonsutgifter bortfaller for Stortingets president fra det tidspunkt endringen i den årlige godtgjørelsen trer i kraft.
Presidentskapet sin medlem Solholm går imot framlegget som følgje av at denne medlemen går imot å endre godtgjersla til stortingspresidenten.
Presidentskapet viser til at utvalgets flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, foreslår at diettordningen videreføres som i dag, men at praksis mht. utbetaling av høyeste dagpengesats skjerpes, og at rett til dagpenger ved sykdom eller ved omsorgspermisjon ut over tre måneder bortfaller. Rett til dagpenger under sykdom er regulert i "Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv." § 5, og forslaget fra utvalgets flertall forutsetter derfor en endring i denne bestemmelsen.
Presidentskapets flertall, alle unntatt Valle, viser til utvalgets begrunnelse for forslaget, jf. Dokument nr. 17 (2002-2003) pkt. 4.4, og fremmer følgende forslag:
"I bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. skal § 5 annet ledd første strekpunkt annet punktum lyde:
Varer permisjonen ut over 3 måneder i samlingstiden, bortfaller likevel for den gjenværende del av denne godtgjørelsen etter § 1 bokstav b."
Presidentskapets medlem Valle går primært imot å videreføre ordningen med dagpenger slik den er i dag, og viser til sine merknader i Dokument nr. 17 (2002-2003). Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Diettordningen for stortingsrepresentanter avvikles. Deler av dagens diettgodtgjørelse legges inn i representantenes faste godtgjørelse, jf. merknadene fra Sosialistisk Venstreparti i Dokument nr. 17 (2002-2003) pkt. 4.4.8."
Subsidiært vil dette medlem støtte flertallets forslag.
Presidentskapet viser til at utvalgets flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, foreslår en nedre grense på fem dagers fravær før det kan innvilges permisjon med unntak av søknader som skyldes representantens eller barns sykdom, eller når representanten deltar på reise som medlem av en delegasjon oppnevnt av Stortinget. Videre åpnes det for at det i spesielle unntakstilfeller kan gis permisjon også ved kortere fravær dersom det foreligger særlige omstendigheter, som for eksempel votering over grunnlovsforslag eller forslag som kan lede til regjeringskrise.
Presidentskapets flertall, alle unntatt Solholm, slutter seg til dette og fremmer følgende forslag til endring i Stortingets forretningsorden § 27:
"§ 27 første ledd nye andre og tredje punktum skal lyde:
Permisjon kan innvilges ved deltakelse på reise som medlem av delegasjon oppnevnt av Stortinget eller Stortingets presidentskap, ved representantens sykdom, når vilkårene i regler gitt av Presidentskapet for permisjoner i forbindelse med fødsel, omsorg mv. er oppfylt, eller ved fravær av lengre varighet enn 5 dager. I andre tilfeller enn nevnt i andre punktum kan permisjon bare innvilges dersom det foreligger særlige omstendigheter.
Nåværende andre og tredje punktum blir fjerde og femte punktum."
Presidentskapet sin medlem Solholm går imot at det vert innført ei slik grense, jf. merknadene i Dokument nr. 17 (2002-2003) pkt. 5. Denne medlemen vil derfor stemme imot framlegget til endring i forretningsordenen § 27.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Diettordningen for stortingsrepresentanter avvikles. Deler av dagens diettgodtgjørelse legges inn i representantenes faste godtgjørelse, jf. merknadene fra Sosialistisk Venstreparti i Dokument nr. 17 (2002-2003) pkt. 4.4.8.
Presidentskapet viser til ovenstående, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. fastsatt av Stortinget 10. november 1966, med senere endringer, gjøres følgende endringer:
§ 1 bokstav a skal lyde:
-
a) En årlig godtgjørelse som fastsettes av Stortingets lønnskommisjon med Stortingets samtykke. Kommisjonen skal fastsette den samme godtgjørelsen til alle stortingsrepresentanter med unntak av Stortingets president som tilkommer samme godtgjørelse som statsministeren. Godtgjørelsen utbetales med 1/12 hver måned. Innkalt vararepresentant tilkommer godtgjørelse i forhold til den tid han har gjort tjeneste.
§ 5 annet ledd første strekpunkt annet punktum skal lyde:
Varer permisjonen ut over 3 måneder i samlingstiden, bortfaller likevel for den gjenværende del av denne, godtgjørelsen etter § 1 bokstav b.
II
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endring:
§ 27 første ledd andre og tredje punktum skal lyde:
Permisjon kan innvilges ved deltakelse på reise som medlem av delegasjon oppnevnt av Stortinget eller Stortingets presidentskap, ved representantens sykdom, når vilkårene i regler gitt av Presidentskapet for permisjoner i forbindelse med fødsel, omsorg mv. er oppfylt, eller ved fravær av lengre varighet enn 5 dager. I andre tilfeller enn nevnt i andre punktum kan permisjon bare innvilges dersom det foreligger særlige omstendigheter.
Nåværende andre og tredje punktum blir fjerde og femte punktum.
III
-
1. Endringen under I i Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. § 1 trer i kraft fra 1. januar 2004. Fra samme tidspunkt bortfaller årlig godtgjørelse for representasjonsutgifter for Stortingets president.
-
2. Endringen under I i Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse mv. § 5 trer i kraft fra 1. oktober 2003.
-
3. Endringen under II trer i kraft fra 1. juli 2003.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 12. juni 2003
Jørgen Kosmo |
Inge Lønning |
Lodve Solholm |
Ågot Valle |
Odd Holten |
Berit Brørby |