Bredden av norske fiskere er i dag representert
gjennom de to organisasjonene Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag.
Norske fiskerimyndigheter praktiserer i dag en forskjellsbehandling
av de to yrkesorganisasjonene. Norges Kystfiskarlag er ikke representert
i Reguleringsrådet og den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen
eller andre relevante råd og komiteer i fiskeri-forvaltningen.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet
og i den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd
og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen på lik linje
med Norges Fiskarlag."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til Dokument nr. 8:142 (2001-2002) Forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen og til brev fra Fiskeridepartementet av 18. november 2002 med kommentarer til forslaget (vedlagt).
Komiteen viser til at Fiskeridepartementet vurderer deltakelsen konkret for hver enkelt komité og hvert enkelt råd, blant annet ut fra hensynet til tilstrekkelig representasjon, samtidig som ikke organene bør bli for store. Komiteen forutsetter at konkrete og velbegrunnede søknader om deltakelse blir nøye vurdert.
Når det gjelder deltakelse i den blandede Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen, har komiteen merket seg at fiskerne de senere årene har vært representert med tre personer fra Norges Fiskarlag, nærmere bestemt lederen, en representant for havfiskeflåten og en representant for kystflåten. Komiteen registrerer at Fiskeridepartementet fram til nå har vurdert det slik at kystfiskernes interesser har vært representert gjennom Norges Fiskarlags deltakelse i den norske delegasjonen, og at man derfor heller ikke i år fant å kunne innvilge søknaden fra Norges Kystfiskarlag om å få være representert.
Komiteen har lagt merke til at Norges Kystfiskarlag deltar i den offentlige debatten og at organisasjonen i løpet av de siste årene har befestet sin posisjon som en aktiv organisasjon i fiskerinæringen. Komiteen peker på at Norges Kystfiskarlag i dag er fast observatør i Reguleringsrådet og ved flere anledninger har søkt om ordinært medlemskap.
Komiteen har merket seg som positivt at Fiskeridepartementet, før vårmøtet i Reguleringsrådet, vil vurdere rådets videre form og sammensetning, herunder eventuell representasjon fra Norges Kystfiskarlag og fra andre organisasjoner som har søkt om medlemskap i Reguleringsrådet. Komiteen forutsetter at dette blir fulgt opp. Komiteen foreslår derfor at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at bredden av norske fiskere i dag er representert gjennom de to organisasjonene Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag. På tross av at begge representerer bredden av yrkesutøvere og fartøygrupper innen fiskerinæringen, praktiserer norske fiskerimyndigheter en forskjellsbehandling av de to yrkesorganisasjonene. Norges Kystfiskar-lag er ikke representert i Reguleringsrådet og den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen eller andre relevante råd og komiteer i fiskeriforvaltningen.
At en yrkesorganisasjon utelukkes fra representasjon i relevante fora, og at den konkurrerende organisasjonen får et tilnærmet monopol på å representere yrkesutøvernes interesser, er demokratisk sett betenkelig og vanskelig å forsvare. I landbrukssektoren er de to organisasjonene Norges Bondelag og Norges Bonde- og Småbrukarlag likestilte med hensyn til representasjon i offentlige råd og utvalg. Det må også innen fiskeriorganisasjonene være rom for å la begge organisasjoner være representert.
Flertallet vil peke på at Norges Kystfiskarlag i stadig større grad de senere åra har blitt inkludert i norsk fiskeriforvaltning. Flertallet finner det naturlig at denne utviklinga fører til at organisasjonen også blir representert i de norsk-russiske kvoteforhandlingene og i Reguleringsrådet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:142 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsområdet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen - vedlegges protokollen.
Jeg viser til Deres oversendelse av forslag
Dokument nr. 8:142 (2001-2002) fra stortings-representantene Åsa
Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert
i Reguleringsrådet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen
og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen.
Aller først vil jeg påpeke
at deltagelse i offentlig oppnevnte råd og komiteer innenfor
fiskeriforvaltningen er noe som vurderes på selvstendig
grunnlag for hvert éneste råd og hver éneste
komité. Det er ikke slik at deltagelse i f.eks. Reguleringsrådet
gir automatisk rett til å delta i andre utvalg eller fora.
Det er derfor heller ikke mulig å gi en generell tillatelse
til deltagelse i "relevante råd og komiteer innenfor fiskeri-forvaltningen".
Konkrete og velbegrunnede søknader vil imidlertid bli vurdert
nøye.
Når det gjelder Den blandete norsk-russiske
fiskerikommisjonen og Reguleringsrådet spesielt, har disse en
vidt forskjellig karakter og må derfor kommenteres separat.
Den blandete norsk-russiske
fiskerikommisjonen er det formelle navnet på det
forum hvor Norge og Russland fører sine årlige
fiskeriforhandlinger. Deltagelse i dette forumet må skje
enten gjennom deltagelse i den norske eller den russiske delegasjonen.
Til grunn for Fiskeridepartementets utnevnelse av delegasjon til disse
forhandlingene og til de øvrige fiskeriforhandlingene som
Norge deltar i ligger en balansert vurdering basert i hovedsak på at
berørte parter skal være representert, at delegasjonen
må ha en håndterlig størrelse for delegasjonslederen
samt forhandlingstaktiske hensyn. Hvem som skal betraktes som "berørte
parter" vurderes på selvstendig grunnlag fra år
til år. Under årets sesjon inviterte man f.eks.
for første gang landets fylkesordførere til å delta
med én representant i den norske delegasjonen.
Blant de næringsorganisasjonene som
tradisjonelt har vært representert i den norske delegasjonen
er Norges Fiskarlag som kjent en av disse. De senere år
har Norges Fiskarlag vært representert med tre personer, hvor
man i tillegg til lederen har hatt med én representant
for havfiskeflåten og én representant for kystfiskeflåten.
Fram til nå har derfor Fiskeridepartementet vurdert det
dithen at kystfiskernes interesser bl.a. har vært ivaretatt
gjennom Norges Fiskarlags deltagelse i den norske delegasjonen.
Derfor fant man heller ikke i år å kunne innvilge
søknaden fra Norges Kystfiskarlag om representasjon i Den
blandete norsk-russiske fiskerikommisjonen.
De årlige forskriftene i tilknytning
til reguleringen av deltakelsen og utøvelsen av fisket
fastsettes med bakgrunn i de norske kvotene som fremkommer som resultat
av fastsatte totalkvoter for de enkelte bestandene, og etter fiskeriforhandlingene
med andre stater.
De norske kvotene for de enkelte fiskeslagene
foreligger så sent på året at det av
tidsmessige grunner ikke er mulig å foreta en ordinær
høring av reguleringsforskriftene. Reguleringsrådet benyttes
derfor som høringsorgan, og fungerer som en erstatning
for en ordinær høring.
Kystfiskarlaget uttaler seg imidlertid, i likhet
med mange andre instanser, om reguleringene av fisket, og disse
synspunktene tas med i saksfremlegget til møtet i Reguleringsrådet,
og synspunktene tas således med i beslutningsprosessen.
Norges Kystfiskarlag deltar i den offentlige
debatt og har i løpet av de siste årene befestet
sin posisjon som en aktiv organisasjon i fiskerinæringen.
Norges Kystfiskarlag har ved flere anledninger søkt om
ordinært medlemskap i Reguleringsrådet. Norges
Kystfiskarlag er i dag fast observatør av Reguleringsrådet.
Fiskeridepartementet hadde til hensikt å vurdere Reguleringsrådets
sammensetning og form før det kommende møtet i
rådet. Vurderingen er imidlertid ikke sluttført,
og Reguleringsrådets funksjonstid er derfor forlenget til
etter møtet i Reguleringsrådet 27. - 28. november
2002.
Fiskeridepartementet vil, før vårmøtet
i Reguleringsrådet, vurdere rådets videre form
og sammensetning, herunder eventuell representasjon fra Norges Kystfiskarlag
og andre organisasjoner som har søkt om medlemskap i Reguleringsrådet.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. desember 2002
Olav Akselsen
leder |
Rigmor Andersen Eide
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |