Innstilling fra næringskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Bakgrunn

Bredden av norske fiskere er i dag representert gjennom de to organisasjonene Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag. Norske fiskerimyndigheter praktiserer i dag en forskjellsbehandling av de to yrkesorganisasjonene. Norges Kystfiskarlag er ikke representert i Reguleringsrådet og den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen eller andre relevante råd og komiteer i fiskeri-forvaltningen.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet og i den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen på lik linje med Norges Fiskarlag."

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til Dokument nr. 8:142 (2001-2002) Forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen og til brev fra Fiskeridepartementet av 18. november 2002 med kommentarer til forslaget (vedlagt).

Komiteen viser til at Fiskeridepartementet vurderer deltakelsen konkret for hver enkelt komité og hvert enkelt råd, blant annet ut fra hensynet til tilstrekkelig representasjon, samtidig som ikke organene bør bli for store. Komiteen forutsetter at konkrete og velbegrunnede søknader om deltakelse blir nøye vurdert.

Når det gjelder deltakelse i den blandede Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen, har komiteen merket seg at fiskerne de senere årene har vært representert med tre personer fra Norges Fiskarlag, nærmere bestemt lederen, en representant for havfiskeflåten og en representant for kystflåten. Komiteen registrerer at Fiskeridepartementet fram til nå har vurdert det slik at kystfiskernes interesser har vært representert gjennom Norges Fiskarlags deltakelse i den norske delegasjonen, og at man derfor heller ikke i år fant å kunne innvilge søknaden fra Norges Kystfiskarlag om å få være representert.

Komiteen har lagt merke til at Norges Kystfiskarlag deltar i den offentlige debatten og at organisasjonen i løpet av de siste årene har befestet sin posisjon som en aktiv organisasjon i fiskerinæringen. Komiteen peker på at Norges Kystfiskarlag i dag er fast observatør i Reguleringsrådet og ved flere anledninger har søkt om ordinært medlemskap.

Komiteen har merket seg som positivt at Fiskeridepartementet, før vårmøtet i Reguleringsrådet, vil vurdere rådets videre form og sammensetning, herunder eventuell representasjon fra Norges Kystfiskarlag og fra andre organisasjoner som har søkt om medlemskap i Reguleringsrådet. Komiteen forutsetter at dette blir fulgt opp. Komiteen foreslår derfor at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at bredden av norske fiskere i dag er representert gjennom de to organisasjonene Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag. På tross av at begge representerer bredden av yrkesutøvere og fartøygrupper innen fiskerinæringen, praktiserer norske fiskerimyndigheter en forskjellsbehandling av de to yrkesorganisasjonene. Norges Kystfiskar­-lag er ikke representert i Reguleringsrådet og den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen eller andre relevante råd og komiteer i fiskeriforvaltningen.

At en yrkesorganisasjon utelukkes fra representasjon i relevante fora, og at den konkurrerende organisasjonen får et tilnærmet monopol på å representere yrkesutøvernes interesser, er demokratisk sett betenkelig og vanskelig å forsvare. I landbrukssektoren er de to organisasjonene Norges Bondelag og Norges Bonde- og Småbrukarlag likestilte med hensyn til representasjon i offentlige råd og utvalg. Det må også innen fiskeriorganisasjonene være rom for å la begge organisasjoner være representert.

Flertallet vil peke på at Norges Kystfiskarlag i stadig større grad de senere åra har blitt inkludert i norsk fiskeriforvaltning. Flertallet finner det naturlig at denne utviklinga fører til at organisasjonen også blir representert i de norsk-russiske kvoteforhandlingene og i Reguleringsrådet.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:142 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsområdet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Fiskeridepartementet v/statsråden til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe, datert 18. november 2002

Vedrørende dok. nr. 8:142

Jeg viser til Deres oversendelse av forslag Dokument nr. 8:142 (2001-2002) fra stortings-representantene Åsa Elvik og Marit Arnstad om at Norges Kystfiskarlag blir representert i Reguleringsrådet, den Norsk-Russiske Fiskerikommisjonen og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen.

Aller først vil jeg påpeke at deltagelse i offentlig oppnevnte råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen er noe som vurderes på selvstendig grunnlag for hvert éneste råd og hver éneste komité. Det er ikke slik at deltagelse i f.eks. Reguleringsrådet gir automatisk rett til å delta i andre utvalg eller fora. Det er derfor heller ikke mulig å gi en generell tillatelse til deltagelse i "relevante råd og komiteer innenfor fiskeri-forvaltningen". Konkrete og velbegrunnede søknader vil imidlertid bli vurdert nøye.

Når det gjelder Den blandete norsk-russiske fiskerikommisjonen og Reguleringsrådet spesielt, har disse en vidt forskjellig karakter og må derfor kommenteres separat.

Den blandete norsk-russiske fiskerikommisjonen er det formelle navnet på det forum hvor Norge og Russland fører sine årlige fiskeriforhandlinger. Deltagelse i dette forumet må skje enten gjennom deltagelse i den norske eller den russiske delegasjonen. Til grunn for Fiskeridepartementets utnevnelse av delegasjon til disse forhandlingene og til de øvrige fiskeriforhandlingene som Norge deltar i ligger en balansert vurdering basert i hovedsak på at berørte parter skal være representert, at delegasjonen må ha en håndterlig størrelse for delegasjonslederen samt forhandlingstaktiske hensyn. Hvem som skal betraktes som "berørte parter" vurderes på selvstendig grunnlag fra år til år. Under årets sesjon inviterte man f.eks. for første gang landets fylkesordførere til å delta med én representant i den norske delegasjonen.

Blant de næringsorganisasjonene som tradisjonelt har vært representert i den norske delegasjonen er Norges Fiskarlag som kjent en av disse. De senere år har Norges Fiskarlag vært representert med tre personer, hvor man i tillegg til lederen har hatt med én representant for havfiskeflåten og én representant for kystfiskeflåten. Fram til nå har derfor Fiskeridepartementet vurdert det dithen at kystfiskernes interesser bl.a. har vært ivaretatt gjennom Norges Fiskarlags deltagelse i den norske delegasjonen. Derfor fant man heller ikke i år å kunne innvilge søknaden fra Norges Kystfiskarlag om representasjon i Den blandete norsk-russiske fiskerikommisjonen.

De årlige forskriftene i tilknytning til reguleringen av deltakelsen og utøvelsen av fisket fastsettes med bakgrunn i de norske kvotene som fremkommer som resultat av fastsatte totalkvoter for de enkelte bestandene, og etter fiskeriforhandlingene med andre stater.

De norske kvotene for de enkelte fiskeslagene foreligger så sent på året at det av tidsmessige grunner ikke er mulig å foreta en ordinær høring av reguleringsforskriftene. Reguleringsrådet benyttes derfor som høringsorgan, og fungerer som en erstatning for en ordinær høring.

Kystfiskarlaget uttaler seg imidlertid, i likhet med mange andre instanser, om reguleringene av fisket, og disse synspunktene tas med i saksfremlegget til møtet i Reguleringsrådet, og synspunktene tas således med i beslutningsprosessen.

Norges Kystfiskarlag deltar i den offentlige debatt og har i løpet av de siste årene befestet sin posisjon som en aktiv organisasjon i fiskerinæringen. Norges Kystfiskarlag har ved flere anledninger søkt om ordinært medlemskap i Reguleringsrådet. Norges Kystfiskarlag er i dag fast observatør av Reguleringsrådet.

Fiskeridepartementet hadde til hensikt å vurdere Reguleringsrådets sammensetning og form før det kommende møtet i rådet. Vurderingen er imidlertid ikke sluttført, og Reguleringsrådets funksjonstid er derfor forlenget til etter møtet i Reguleringsrådet 27. - 28. november 2002.

Fiskeridepartementet vil, før vårmøtet i Reguleringsrådet, vurdere rådets videre form og sammensetning, herunder eventuell representasjon fra Norges Kystfiskarlag og andre organisasjoner som har søkt om medlemskap i Reguleringsrådet.

Oslo, i næringskomiteen, den 3. desember 2002

Olav Akselsen

leder

Rigmor Andersen Eide

ordfører

Ivar Kristiansen

sekretær