Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2002 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 51 (2002-2003)
- Kildedok: St.prp. nr. 27 (2002-2003) unntatt kap. 1590, 1592, 1595, 2541, 2542, 2543, 4570, 4590, 4591, 4593, 4595, 5704, 5705 og vedtak II
- Dato: 28.11.2002
- Utgiver: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Nærmere om forslagene
- Programkategori 01.00 Administrasjon mv.
- Programkategori 01.20 Fellestjenester
- Programkategori 01.40 Pensjoner mv.
- Programkategori 01.60 Statsbygg
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2002 under følgende utgiftskapitler: Kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen, kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen, kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet, kap. 1520 Statskonsult, kap. 1522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse og pensjonsordningen for apoteketaten, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1546 Yrkesskadeforsikring, kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet.
Det legges også fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2002 under følgende inntektskapitler: Kap. 4522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.
Det Kongelige Hoff følger lønnsutviklingen i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For 2002 er virkningen beregnet til 1,37 mill. kroner, og kap. 1 post 50 foreslås økt med dette beløp.
Staben følger lønnsutviklingen i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For 2002 er virkningen beregnet til 0,07 mill. kroner, og kap. 2 post 50 foreslås økt med dette beløp.
Arbeidet med brukerretting, effektivisering og forenkling av offentlig sektor fortsetter med full styrke og fremdrift. Imidlertid ser en at det for inneværende budsjettermin ikke vil være behov for hele bevilgningen som er avsatt til formålet.
Det foreslås at bevilgningen for 2002 under kap. 1500 post 21 settes ned med 5,0 mill. kroner.
I forbindelse med sammenslåing og samlokalisering av de to tidligere etatene Statens informasjonstjeneste og Statskonsult, har den nye etaten pådratt seg både ordinære og ekstraordinære kostnader.
Det foreslås at 4,3 mill. kroner omdisponeres fra kap. 1520 post 21 til kap. 1520 post 1.
Den statlig innkjøpspolitikken er revidert i inneværende år, og avtalene knyttet til Forvaltningsnettsamarbeidet blir ikke videreført. Dette medfører innsparinger på 1,25 mill. kroner under kap. 1522 post 1 som foreslås omdisponert for å dekke merbehovet under postene 21 og 22.
Statens forvaltningstjeneste dekker over sin driftspost også utgifter til fellesanskaffelser hvor driftskostnadene viderefaktureres mottakerne. Dette gjelder abonnementsavtaler knyttet til IT så som Statens regionale og sentrale informasjonsnett, og utgifter knyttet til drift og framleie av kontorlokaler. Disse utgiftene er tidligere ikke foreslått bevilget, og vil beløpe seg til om lag 37,5 mill. kroner i 2002. Det foreslås en parallell økning under kap. 1522 post 1 og kap. 4522 post 2.
Samlet foreslås kap. 1522 post 1 økt med 36,25 mill. kroner.
Posten dekker utgifter til produksjon av Norsk lysningsblad. Utgiftene under posten har økt utover budsjettert, jf. for øvrig omtale under kap. 4522 post 4.
Samlet foreslås kap. 1522 post 21 økt med 3,9 mill. kroner.
Posten dekker faste fellesutgifter for regjeringskvartalet. Behovet under posten anslås nå å være 1 mill. kroner høyere enn tidligere budsjettert.
Kap. 1522 post 22 foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 2 benyttes til å inntektsføre refusjonene for de utgiftene Statens forvaltningstjeneste har lagt ut for å skaffe fellestjenester til veie hvor det er avtalt at brukerne skal belastes etatens kostnader knyttet til å anskaffe og administrere fellesløsningene. Jf. omtale under kap. 1522 post 1.
Kap. 4522 post 2 foreslås økt med 37,5 mill. kroner.
Prognosen for inntektene er økt som følge av større virkning av prisøkning foretatt fra 1 juli 2002, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2001-2002). Det har videre vært noen flere kunngjøringer enn antatt.
Kap. 4522 post 4 foreslås økt med 3,65 mill. kroner.
Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at bevilgningsbehovet under kapitlet vil bli 448,66 mill. kroner lavere enn tidligere budsjettert. Dette skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger som følge av økte premiesatser eller større økninger i premiegrunnlaget enn forutsatt på budsjetteringstidspunktet.
Som følge av økte premieinnbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 1 redusert med 444,78 mill. kroner.
Det vises til omtalen under post 1. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 70 redusert med 3,88 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 ble oppjustert til 4,272 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett, jf. St.prp. nr. 63 (2001-2002). Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser nå et totalt bevilgningsbehov på 3,219 mrd. kroner i 2002. Reduksjonen skyldes i hovedsak en lavere produksjon enn forutsatt i tidligere prognoser.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås redusert med 1,053 mrd. kroner.
I saldert budsjett for 2002 er det lagt til grunn en bevilgning på 23,035 mill. kroner. Oppdaterte prognoser for kapitlet viser nå at de totale premieinnbetalingene for 2002 vil utgjøre 25 mill. kroner.
Det foreslås at kap. 4547 post 1 økes med 1,965 mill. kroner.
Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 post 90 med 1,053 mrd. kroner, forventes de totale renteinntektene under kap. 5607 post 80 å reduseres med 4,16 mill. kroner, noe som medfører en total bevilgning på 770,93 mill. kroner i 2002.
Det foreslås at kap. 5607 post 80 reduseres med 4,16 mill. kroner.
Det fremmes forslag om at kap. 2470 post 45 får stikkordsfullmakten "kan overføres". Stikkordet er tatt inn som forslag i St.prp. nr. 1 (2002-2003) og det foreslås derfor at posten tilknyttes stikkordet også for 2002.
I St.prp. nr. 63 (2001-2002) ble det omdisponert 5 mill. kroner fra kap. 1580 post 32 Prosjektering av bygg til kap.1581 post 1 Driftsutgifter. Bakgrunnen for forslaget var ønsket om å sikre en mer helhetlig budsjettmessig håndtering av de kongelige eiendommene.
Ved en inkurie ble bevilgningen overført til kap. 1581 post 1 Driftsutgifter, men skulle vært bevilget på kap. 1581 post 45 da midlene skal dekke prosjekteringskostnader i forbindelse med restaurering av Bygdø Kongsgård.
På denne bakgrunn foreslås det omdisponert 5 mill. kroner fra kap. 1581 post 1 driftsutgifter til kap. 1581 post 45 Større utstyranskaffelser og vedlikehold.
I forbindelse med infrastrukturarbeidet på Fornebu har Telenor og Statsbygg inngått en avtale om utforming av grønnarealene rundt Telenors område. Disse arbeidene skal utføres av Telenor, men skal dekkes gjennom Infrastrukturprosjektet som bevilges over kap. 1582 post 30. Ifølge avtalen med Telenor skal utbetaling skje når arbeidene er utført.
Statsbygg opplyser nå at Telenor har forskjøvet arbeidene fra 2002 til 2004 for å ferdigstille ytterligere to bygninger før grøntområdet blir fullført. Dermed forskyves bevilgningsbehovet i 2002 tilsvarende for Statsbygg.
Bevilgningen på kap. 1582 post 30 foreslås på denne bakgrunn satt ned 34,5 mill. kroner fra 125,51 mill. kroner til 91,01 mill. kroner.
I samsvar med Innst. S. nr. 255 (2001-2002) ble det vedtatt å selge Nasjonalbiblioteket i Oslo fra Statsbygg til Entra Eiendom AS. Det ble samtidig vedtatt å sette ned bevilgningene under kap. 2445 post 31 og 32 med hhv. 65 mill. kroner og 3,5 mill. kroner. Det ble videre tatt forbehold om å komme tilbake til saken i ny saldering av statsbudsjettet for 2002.
Forhandlingene mellom Statsbygg og Entra Eiendom AS om vilkårene for eiendomsoverdragelsen pågår fremdeles. Det gjenstår imidlertid ca.10 mill. kroner på Statsbyggs budsjett som var øremerket prosjektering m.m. av nytt depotmagasin ved Nasjonalbiblioteket i Oslo. Disse midlene foreslås nå tilbakeført ved at bevilgningen under kap. 2445 post 30 settes ned med 10 mill. kroner til 25,065 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2002 var det opprinnelig planlagt å selge eiendommer for 115,3 mill. kroner. En del av salgene forventes imidlertid nå å bli forskjøvet til 2003, som følge av at det vurderes omregulering av deler av området for å oppnå bedre salgspris. I St.prp. nr. 1 (2002-2003) ble bevilgningsforslaget for 2003 derfor satt til 70 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 4583 post 39 satt ned med 57,3 mill. kroner fra 115,3 mill. kroner til 58 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen og fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, har merket seg Regjeringens forslag til endringer på statsbudsjettet for 2002 og har ingen merknader til de foreslåtte budsjettjusteringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen og fra Senterpartiet, Ola T. Heggem, vil bemerke generelt til St.prp. nr. 27 (2002-2003) at det er store endringer i statsbudsjettet for 2002. Det er store endringer i både ordinære og ekstraordinære kostnader. Disse medlemmer vil påpeke at kommunesektor og fylkeskommunal sektor er pålagt streng budsjettdisiplin som overvåkes av fylkesmannen. Disse medlemmer mener departementene bør tilstrebe seg større budsjettdisiplin.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at man ikke har behov for 5 mill. kroner som er avsatt til brukerretting, effektivisering og forenkling av offentlig sektor. Det virker urimelig at man har satt av 5 mill. kroner for mye til dette formålet og hevder at arbeidet fortsetter med full styrke. Disse medlemmer vil foreslå å redusere denne posten i budsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at en bevilgningsreduksjon på 1,053 mrd. kroner er betydelig. Ved realistisk budsjettering er dette midler som kunne vært brukt til andre gode formål.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter: |
|||
1 |
H.M. Kongen og H.M. Dronningen |
||
50 |
Hofforvaltningen økes med |
1 370 000 | |
fra kr 83 250 000 til 84 620 000 |
|||
2 |
H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen |
||
50 |
H.K.H. Kronprinsens og H.K.H. Kronprinsessens stab mv. økes med |
70 000 | |
fra kr 4 860 000 til kr 4 930 000 |
|||
1500 |
Arbeids- og administrasjonsdepartementet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter nedsettes med |
5 000 000 | |
fra kr 108 773 000 til kr 113 773 000 |
|||
1520 |
Statskonsult |
||
1 |
Driftsutgifter økes med |
4 300 000 | |
fra kr 98 279 000 til kr 102 579 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
4 300 000 | |
fra kr 21 224 000 til kr 16 924 000 |
|||
1522 |
Statens forvaltningstjeneste |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
36 250 000 | |
fra kr 237 547 000 til kr 273 797 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, økes med |
3 900 000 | |
fra kr 26 631 000 til kr 30 531 000 |
|||
22 |
Fellesutgifter for R-kvartalet, økes med |
1 000 000 | |
fra kr 47 100 000 til kr 48 100 000 |
|||
1542 |
Tilskudd til Statens Pensjonskasse |
||
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
444 780 000 | |
fra kr 6 555 099 000 til kr 6 110 319 000 |
|||
70 |
For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, nedsettes med |
3 880 000 | |
fra kr 81 223 000 til kr 77 343 000 |
|||
1544 |
Boliglån til statsansatte |
||
90 |
Lån, nedsettes med |
1 053 000 000 | |
fra kr 4 272 000 000 til kr 3 219 000 000 |
|||
1546 |
Yrkesskadeforsikring |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
31 700 000 | |
fra kr 36 800 000 til kr 68 500 000 |
|||
1581 |
Eiendommer til kongelige formål |
||
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
5 000 000 | |
fra kr 22 609 000 til kr 17 609 000 |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, økes med |
5 000 000 | |
fra kr 6 693 000 til kr 11 693 000 |
|||
1582 |
Utvikling av Fornebuområdet |
||
30 |
Investeringer på Fornebu, nedsettes med |
34 500 000 | |
fra kr 125 510 000 til kr 91 010 000 |
|||
2445 |
Statsbygg |
||
30 |
Igangsetting av byggeprosjekter, nedsettes med |
10 000 000 | |
fra kr 35 065 000 til kr 25 065 000 |
|||
Inntekter: |
|||
4522 |
Statens forvaltningstjeneste |
||
2 |
Diverse inntekter, økes med |
37 500 000 | |
fra kr 0 til kr 37 500 000 |
|||
4 |
Inntekter - Norsk lysingsblad, økes med |
3 650 000 | |
fra kr 50 096 000 til rk 53 746 000 |
|||
4547 |
Gruppelivsforsikring |
||
1 |
Premieinntekter gruppelivsforsikring, økes med |
1 965 000 | |
fra kr 23 035 000 til kr 25 000 000 |
|||
4583 |
Salg av eiendom i Pilestredet Park |
||
39 |
Salg av eiendom, nedsettes med |
57 300 000 | |
fra kr 115 300 000 til kr 58 000 000 |
|||
5607 |
Renter av boliglånsordningen til statsansatte |
||
80 |
Renter, nedsettes med |
4 160 000 | |
fra kr 775 090 000 til kr 770 930 000 |
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 28. november 2002
Sonja Irene Sjøli leder og ordfører |
Trond Giske sekretær |