Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 56/2002 av 31. mai 2002 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv om havnestatskontroll
Dette dokument
- Innst. S. nr. 34 (2002-2003)
- Kildedok: St.prp. nr. 8 (2002-2003)
- Dato: 19.11.2002
- Utgiver: Næringskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Ved beslutning i EØS-komiteen nr. 56/2002 av 31. mai 2002 ble direktiv 2001/106/EF om endring av direktiv 1995/21/EF (jf. EØS-beslutning nr. 20/96) om håndheving av internasjonale standarder for sikkerhet, hindring av forurensning og arbeids- og levevilkår om bord på skip som anløper havner i Fellesskapet, og som seiler i farvann under medlemsstatenes jurisdiksjon (havnestatskontroll), inntatt i EØS-avtalen. Ettersom gjennomføringen i norsk rett krever lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets samtykke, i samsvar med Grunnlovens § 26 annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103. Beslutning nr. 56/2002 i EØS-komiteen og direktiv 2001/106/EF følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Formålet med direktiv 1995/21/EF er å redusere og/eller fjerne substandard-skip, det vil si skip som ikke oppfyller relevante krav til sikkerhet og miljø, fra Fellesskapets havner og farvann. Dette søkes oppnådd ved et harmonisert system for havnestatskontroll for å påse at internasjonale krav til sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse- og arbeidsmiljø, oppfylles.
Da visse skip på grunn av alder, flagg eller historie utgjør en særlig risiko, er direktivet nå endret ved direktiv 2001/106/EF. Det innføres utvidet adgang til å nekte visse skip anløp til europeiske havner. Endringsdirektivet inneholder også nye regler om blant annet utvidet inspeksjon for visse skipstyper, strengere oppfølging av inspeksjonene og detaljerte rapporteringsrutiner. Direktiv 2001/106/EF inneholder videre regler om å nekte visse skip anløp til europeiske havner på bakgrunn av tidligere tilbakeholdelser og det flagg de fører, selv om skipene eventuelt er sjødyktige på det aktuelle tidspunkt. Sjødyktighetsloven inneholder kun rettslig grunnlag for å nekte skip anløp dersom de er sjøudyktige. For å gjennomføre denne bestemmelsen vil det derfor være nødvendig med en endring i sjødyktighetsloven. De øvrige deler av direktivet kan gjennomføres i norsk rett ved forskriftsendringer.
Utkast til odelstingsproposisjon om lovendring og utkast til forskriftsendringer er under utarbeidelse, og vil bli sendt på høring innen utløpet av 2002. Direktivets gjennomføringsfrist er 22. juli 2003.
Omfanget av inspeksjoner, informasjons- og rapporteringsrutiner vil medføre en betydelig utvidelse av Sjøfartsdirektoratets administrative aktivitet på området, herunder krav til døgnåpen administrasjon. Sjøfartsdirektoratet har påpekt at pålagte nye oppgaver alene vil kreve cirka fem nye stillinger. Gjennomføringen vil skje innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Rita Tveiten, fra Høyre, May-Anne Brand, Silja Ekeland, og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til beslutning i EØS-komiteen nr. 56/2002 av 31. mai 2002 der direktiv 2001/106/EF om endring av direktiv 1995/21/EF ble inntatt i EØS- avtalen. Direktivet omhandler håndheving av internasjonale standarder for sikkerhet, hindring av forurensning og arbeids- og levevilkår om bord på skip som anløper havner i Fellesskapet, og som seiler i farvann under medlemsstatenes jurisdiksjon (havnestatskontroll). Rettsakten vil inngå i vedlegg XIII, Transport, til EØS-avtalen.
Komiteen viser til at direktiv 2001/106/EF strammer inn regelverket for havnestatskontroll slik at kontrollen i større grad rettes mot de skip som anses å utgjøre en spesielt stor sikkerhets- og miljørisiko. Komiteen viser til at direktiv 2001/106/EF artikkel 7 b inneholder regler om å nekte visse skip anløp til europeiske havner på bakgrunn av tidligere tilbakeholdelser og det flagg de fører, selv om skipene eventuelt er sjødyktige på det aktuelle tidspunkt. Sjødyktighetsloven inneholder kun rettslig grunnlag for å nekte skip anløp dersom de er sjøudyktige. Komiteen viser til at for å gjennomføre bestemmelsen i det nye direktivets artikkel 7 b, vil det være nødvendig med en endring i sjødyktighetsloven. De øvrige deler av direktivet kan gjennomføres i norsk rett ved forskriftsendringer.
Komiteens utkast til innstilling ble 14. november 2002 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen uttaler følgende i brev av 19. november 2002:
"Under henvisning til næringskomiteens brev av 14. november 2002 kan meddeles at utenrikskomiteen ikke har merknader til ovennevnte utkast til innstilling."
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 56/2002 av 31. mai 2002 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv om havnestatskontroll.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. november 2002
Øystein Hedstrøm fung. leder |
Michael Momyr ordfører |
May-Anne Brand fung. sekretær |