3. Utenriksdepartementet
- 3.1 Spesialutsendinger
- 3.2 Kap. 103 Regjeringens fellesbevilgning for representasjon
- 3.3 Kap. 152 Regionbevilgning for Asia
- 3.4 Kap. 161 Næringsutvikling
- 3.5 Kap. 164 Fred, forsoning og demokrati
- 3.6 Kap. 166 Tilskudd til ymse tiltak
- 3.7 Kap. 167 Flyktningetiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)
- 3.8 Kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner
- 3.9 Kap. 197 Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak
- 3.10 Europaprogrammet
- 3.11 Generalkonsulatet i Rotterdam
Fra 15. oktober 2001 er det etablert en stilling som spesialutsending fra Forsvarsdepartementet ved EU-delegasjonen i Brussel. I den sammenheng foreslås det overført 2 mill. kroner fra Forsvarsdepartementet til Utenriksdepartementets budsjett, fordelt med 1,4 mill. kroner på kap. 101 Utenriksstasjonene post 1 Driftsutgifter og 0,6 mill. kroner på kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten post 1 Driftsutgifter.
Norges Bank tar sikte på å avvikle sin spesialutsendingsstilling ved EU-delegasjonen i Brussel fra sommeren 2002. Lønns- og driftsutgiftene knyttet til stillingen for et halvt år er beregnet til 840 000 kroner. Midler til denne stillingen inngår både på utgifts- og inntektssiden under Utenriksdepartementets budsjett. Det fremmes derfor forslag om at bevilgningen under kap. 3101 post 5 Refusjon spesialutsendinger m.m. reduseres med 840 000 kroner, og at utgiftene under kap. 101 og 102 reduseres tilsvarende, med hhv. 640 000 kroner under kap. 101 post 1 Driftsutgifter og 200 000 kroner under kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten post 1 Driftsutgifter.
Netto økning under kap. 101 post 1 utgjør etter dette 760 000 kroner, og 400 000 kroner under kap. 102 post 1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 102 post 1 og kap. 3101 post 5.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår flertallet å redusere bevilgningen til kap. 101,1 Utenriksstasjonene, driftsutgifter med 9 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
101 | Utenriksstasjonene (jf. kap. 3101): | ||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 8 240 000 | |
fra kr 825 341 000 til kr 817 101 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at de kuttene som foreslås i kapittel 101 og 115, driftsstøtte til utenriksstasjonene og støtte til presse, kultur og informasjonsformål, vil svekke Norges mulighet til å ivareta sine utenrikspolitiske interesser.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig i den innsparing som går fram av budsjettavtalen, og viser til felles forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 101 post 1
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
101 | Utenriksstasjonene (jf. kap. 3101) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 760 000 | |
fra kr 825 341 000 til kr 826 101 000" |
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 103 post 1 med 2,4 mill. kroner. Tilleggsbehovet er blant annet knyttet til Prinsessens bryllup i Trondheim. I tillegg ser det ut til å bli flere besøk enn vanlig der Statsministeren er vert, og det er planlagt ett statsbesøk mer enn normalt til Norge i 2002.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen med 11 mill. kroner, blant annet for å gi støtte til utdanning i Pakistan. Utdanning er viktig for å fremme demokrati og respekt for menneskerettighetene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke bevilgningen med 4 mill. kroner. Det er store utfordringer knyttet til situasjonen for de fattigste i Asia, med bl.a. høy arbeidsløshet. Midlene vil særlig bli brukt til tiltak i Sri Lanka og Øst-Timor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke bevilgningen med 4,3 mill. kroner. I flere land i regionen mangler mer enn halvparten av befolkningen tilgang til rent vann og sanitær infrastruktur. Midlene vil blant annet bli brukt til miljø- og energitiltak på Øst-Timor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke bevilgningen med 6 mill. kroner. Regionen har gjennomgående demokratisk valgte nasjonalforsamlinger, men korrupsjon er utbredt og menneskerettighetssituasjonen er svak i mange av landene. Midlene vil særlig bli benyttet i Sri Lanka, Pakistan og Øst-Timor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke bevilgningen med 6 mill. kroner. Asia står overfor utfordringer som det er behov for å møte også på det regionale plan. Midlene vil i hovedsak bli benyttet til demokratitiltak, arbeidet med menneskerettigheter og miljøspørsmål.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke bevilgningen med 8 mill. kroner for å følge opp avtaler i land hvor stat-til- stat-bistand vil bli faset ut, som f.eks. Laos og Kambodsja.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke noe behov for ytterligere bevilgninger.
NORFUND har for inneværende år fått utbetalt 276,25 mill. kroner av de bevilgede 307,5 mill. kroner i grunnfondskapital. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) foreslo Regjeringen en bevilgning på 276,25 mill. kroner. Det er etter Regjeringens vurdering ikke behov for ytterligere tildelinger til NORFUND i 2002.
Posten foreslås derfor redusert med 31,25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Arbeidet med fredsprosessen i Sudan er inne i en avgjørende fase. Norge er sterkt engasjert i prosessen som leder for Sudan-komiteen i partnerforumet til den regionale organisasjonen IGAD. Det er særlig behov for økte ressurser i forbindelse med etableringen av den internasjonale overvåkningen av våpenhvilen i Nuba-fjellene, hvor Norge bidrar med lederen for operasjonen samt to militære og tre sivile observatører.
Det foreslås å øke bevilgningen med 4 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår dessuten at det avsettes 5 mill. kroner til støtte for freds- og menneskerettighetsorganisasjoner i Israel og de okkuperte områdene. Støtten bør kanaliseres gjennom norske frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
164 | Fred, forsoning og demokrati: | ||
70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, forhøyes med | 9 000 000 | |
fra kr 223 000 000 til kr 232 000 000" |
Det foreslås at det omdisponeres 32,05 mill. kroner fra kap. 166 post 70 til andre bistandsformål.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Bevilgningene på denne posten består av utgifter i Norge som etter OECD/DACs regelverk kan rapporteres som offisiell utviklingshjelp.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til drift av statlige mottak jf. omtalen under kap. 520 post 21 i avsnitt 3.5 i proposisjonen. Videre er prognosene for antall asylsøkere og flyktninger fra såkalte ODA-godkjente land som har vært i landet i mindre enn ett år endret. Dette medfører økte ODA-godkjente utgifter på 166,7 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 3520 post 4 i proposisjonen.
I tillegg foreslår Regjeringen at bevilgningen til transport av flyktninger til og fra Norge økes med 12 mill. kroner, jf. omtale i proposisjonen under kap. 521 post 75 og kap. 3521 post 3. Disse utgiftene er også ODA-godkjente.
Som følge av ovennevnte utgiftsøkninger, foreslås bistandsrammen økt med til sammen 178,7 mill. kroner under kap. 167 post 21. De samlede bevilgningene til øvrige ODA-godkjente bistandsformål forblir uendret.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 167 post 21 med i alt 178,7 mill. kroner.
Styret i Nordisk utviklingsfond har vedtatt en noe endret innbetalingsplan til fondet enn tidligere forutsatt. Dette medfører ingen endringer i samlet innbetaling for perioden som helhet. Den norske andelen øker imidlertid med 20 mill. kroner til om lag 87,5 mill. kroner i 2002.
Bevilgningen under post 71 Regionale banker og fond, kan overføres, foreslås derfor økt med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Under behandlingen av Utenriksdepartementets budsjett for 2002, jf. St.prp. nr. 1, Budsjett-innst. S. nr. 3 (2001-2002), ba Stortinget om at det blir foretatt en vurdering av mulighetene for å etablere en prøveordning med et revolverende investeringsfond og at saken omtales i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Regjeringen har merket seg at Stortinget har bedt om at det blir foretatt en vurdering av mulighetene for å etablere en prøveordning med et revolverende investeringsfond for bioenergi og andre fornybare energikilder overfor Russland. Dette spørsmålet er nå til vurdering i de berørte departementer.
Komiteen tar dette til orientering.
Stortinget har bedt Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002, om å vurdere hvordan Stiftelsen Europaprogrammet kan få mer stabile rammebetingelser. Som anført i St.prp. nr. 1 (2001-2002) er Utenriksdepartementet i ferd med å gjennomføre en forsterket strategisk satsing på europaforskning, noe som blant annet medfører at bevilgningen til utenrikspolitisk forskning og utvikling er økt med 1 mill. kroner i 2002 til 9,5 mill. kroner. Fra denne posten er det bevilget 3 mill. kroner til drift av Europaprogrammet i 2002. Utover dette har departementet invitert forskningsinstitusjoner o.l., herunder Europaprogrammet, til å søke midler fra nevnte post til europarelaterte utredninger i 2002. Departementet vil med midler fra nevnte post i 2002 også utlyse to strategiske instituttprogrammer i samsvar med Norges Forskningsråds retningslinjer. Europaprogrammet vil kunne søke disse. Strategiske instituttprogrammer skal over en lengre periode (3-5 år) sikre de utvalgte institusjoner langsiktig kompetanseoppbygging, fremme forsknings- og forskerkvalitet, fremme internasjonalt samarbeid og samarbeid med universitets- og høyskolesektoren. Departementet vil dessuten gå inn for å sikre Europaprogrammet stabile rammebetingelser ved å innlemme Stiftelsen i ordningen med grunnbevilgning gjennom Norges Forskningsråd. Ordningen praktiseres etter etablerte retningslinjer og omfatter de utenrikspolitiske instituttene som finansieres over Utdannings- og forskningsdepartementets budsjett.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteen forutsetter at Europaprogrammet videreføres i hele perioden og at det sørges for tilstrekkelige bevilgninger til dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) foreslo å bevilge 3 mill. kroner som driftsstøtte til Europaprogrammet og at Stortinget sluttet seg til dette forslaget. Flertallet viser videre til at komiteen i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2001-2002) ba Regjeringen - i forbindelse med Utenriksdepartementets utarbeidelse av en helhetlig forskningsstrategi - foreta en vurdering av hvordan Europaprogrammet kunne få mer stabile rammebetingelser. Komiteen ba om at en slik vurdering skulle foreligge i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Flertallet har merket seg at Regjeringen i St.prp. nr. 63 (2001-2002) går inn for å sikre Europaprogrammet stabile rammebetingelser ved å innlemme stiftelsen i ordningen med grunnbevilgning gjennom Norges Forskningsråd. Flertallet har mottatt kopi av brev fra Europaprogrammet til Stortingets finanskomité datert 15. mai 2002, hvor det understrekes at usikre økonomiske rammer har gjort det vanskelig å opprettholde en ansvarlig aktivitet og beholde kompetente medarbeidere ved Europaprogrammet. Flertallet har merket seg at det i brevet er vist til at Norges Forskningsråd, etter Europaprogrammets evaluering i 1997, mente at Europaprogrammet ikke burde høre inn under Utdannings- og forskningsdepartementet, men at relevant finansiering burde finne sted under Utenriksdepartementets og andre brukerinteressers budsjetter.
Flertallet mener, som Europaprogrammet og Forskningsrådet, at en institusjon som er organisert på åremål og som evalueres hvert fjerde år, ikke naturlig hører inn under Forskningsrådets domene, som omfatter mer permanente institusjoner. Flertallet mener mot denne bakgrunn at Europaprogrammet fortsatt bør sortere under Utenriksdepartementet og at det gis støtte over dette departementets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener fortsatt, som også understreket av departementet, at Europaprogrammet bør gis stabile økonomiske rammebetingelser og vil gå inn for en grunnbevilgning på 8 mill. kroner i budsjettet for 2003. Dette tilsvarer ca. det bevilgningsnivå som gjaldt for årene 1998-1999. Disse medlemmer forutsetter at Europaprogrammet evalueres etter programperiodens utløp i 2005.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil på grunn av den vanskelige økonomiske situasjonen for Europaprogrammet i inneværende år foreslå at bevilgningen for 2002 økes med 4 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
100 | Utenriksdepartementet | ||
71 | Diverse tilskudd, forhøyes med | 4 000 000 | |
fra kr 30 320 000 til kr 34 320 000" |
Etter en vurdering av tilstedeværelsen i enkelte land og regioner ble generalkonsulstillingen ved generalkonsulatet i Rotterdam inndratt i 2001, jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001). Stillingen som utsendt konsul vil bli avviklet inneværende år og generalkonsulatet omgjort til et valgkonsulat under ledelse av honorær generalkonsul.
Komiteen tar dette til orientering.