Eg viser til brev av 8. mars 2001 frå Senterpartiets stortingsgruppe
med spørsmål til St. meld. nr. 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Noreg.
1. Meiner statsråden
at ein mindreårig einsleg asylsøkjar har same
behov for oppfylgjing, omsorg og forutsigbarhet som eit einsleg
mindreårig norsk barn?
Eg meiner at alle barn har behov for oppfølging, omsorg
og forutsigbarhet, og desse prinsippa skal sjølvsagt ligge
til grunn for behandling av alle barn i Noreg. Når det
gjeld i kva for grad dei har behov for det, meiner eg ein må sjå på det
enkelte barn, framfor grupper av barn.
Dette gjeld ikkje minst for einslege mindreårige asylsøkjarar,
som i likskap med norske barn, ikkje er noka einsarta gruppe barn
og ungdom. Dei har ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn.
Dei har ulike opplevingar i samband med væpna konflikt
og flukt og dei har ulike personlege ressursar og ulike strategiar for å meistre
situasjonen. Fordi dei har så ulik bakgrunn og fordi alderen
varierer, vil dei ha forskjellige behov for støtte og oppfølging.
2. Vurderer statsråden
det som aktuelt å gjera ordninga med direkte busetjing
for denne gruppa permanent?
Ordninga med direktebusetjing gjeld ikkje berre einslege
mindreårige, men blir brukt når asylsøkjarar av
sosiale eller medisinske omsyn ikkje bør bu i statleg mottak.
tal frå 2000 syner at ordninga oftast blir brukt i høve
til einslege mindreårige, og meir enn kvar tredje person
i denne gruppa blei busett på denne måten i fjor. ordninga
ser ut til å fungere bra slik ho blir praktisert i dag,
og eg ser difor ingen grunn til å endre på dette
nå. eg vil understreke at det skal liggje ei individuell
vurdering til grunn i kvar einskild sak, slik at den løysinga som
blir vald skal være til beste for den det gjeld.
3. Kva innsparingar og
auka kostnadar vil det eventuelt innebera?
Ei eventuell endring med direktebusetjing av
alle einslige mindreårige ville ført til innsparingar
når det gjeld drift av statlege mottak, og til auka utgifter
til kommunane. Skilnaden mellom innsparingar og auka utgifter vil
truleg ikkje være stor. Ved direktebusetjing får
kommunane eit tilskot på kr. 30 000 per person, og dersom
vedtak ikkje er fatta etter tre månader etter busetjing,
får dei kr 7500 per månad fram til personen får
vedtak. Dersom dei direktebusette får vedtak om opphald,
så får kommunen integreringstilskot og eventuelle
ekstra tilskot etter gjeldande retningslinjer, akkurat som ved busetjing
av andre flyktningar.
4. Har statsråden
planar for rettleiing, oppfylgjing og økonomisk kompensasjon
overfor slektningar som tek imot einslege mindreårige ?
Eg vil understreke at det er kommunane sitt
ansvar å finne gode bu- og omsorgsløysingar til
einslege mindreårige. Dette inneber og eit ansvar for å gi
rettleiing og oppfølging i samband med privatplasseringar
og å vurdere å yte økonomisk kompensasjon.
Eg har tillit til at kommunane sørgjer for det som er nødvendig
for at omsorgssituasjonen til det enkelte barn skal bli så god som
mogleg, uavhengig av i kva for omsorgssituasjon det blir plassert.
Som komitéen er kjend med, får
kommunar som busett einslege mindreårige både
eit integreringstilskot på kr 365 000 fordelt over fem år,
pluss eit særskilt tilskot på kr 93 000 per år
fram til den einslege mindreårige blir 20 år.
I tillegg kan dei få refusjon frå fylkeskommunen
for utgifter til ulike typar av busetjingstiltak med støtte
og oppfølging som blir etablert for einslege mindreårige
flyktningar etter barnevernlova §4-4, i den grad utgiftene
overstig den kommunale eigendelen som i dag er på kr 11
000 for einslege mindreårige.
Elles vil eg vise til at Barne- og familiedepartementet har
utarbeida ei handbok for kommunane sitt arbeid med einslege mindreårige
som vil bli send til alle kommunane i landet om kort tid. Barne-
og familiedepartementet vil òg vurdere om det er behov
for å tilby eigne kurs/etterutdanning vedrørande
oppfølging av etniske fosterheimar/plassering
hos slektningar.
5. Har statsråden
planar om ei styrking av verjeordninga utover det som er sagt i
stortingsmeldinga ? Er det t.d. aktuelt å utvida ansvaret
og å syta for opplæring ?
Justisdepartementet er i ferd med å oppnemne
eit lovutval som skal revidere verjemålslova. Dette lovutvalet
skal etter planen mellom anna sjå på om det bør opprettast
særlege reglar for einslege mindreårige asylsøkjarar.
I samband med dette skal utvalet vurdere om verjer/hjelpeverjer
skal ha ein nærmare definert omsorgsfunksjon. I tilleggskal
utvalet også vurdere ein lovfesta rett til godtgjersle
for oppnemnde verjer. På sikt vil verja /hjelpeverja
si rolle og ansvar såleis kunne bli annleis enn i dag.
Når det gjeld opplæring, er
det overformynderia i kommunane som er ansvarlege for det. Dei skal
og føre tilsyn med verjene. Justisdepartementet har utarbeida flere
informasjonsbrosjyrar til verjer og overformynderi, mellom anna
ei brosjyre på 34 sider: "Veiledende retningslinjer til
verger for enslige mindreårige asylsøkere". Desse
retningslinjene er no under revisjon. Justisdepartementet har òg
gitt ut ei omfattande handbok for overformynderia, som stadig blir
vidareutvikla. I tillegg blir det halde samlingar og kurs for overformynderia
med jamne mellomrom.
6. Korleis vurderer statsråden
forholdet til barnevernet, t.d. at mottak som tek mot einslege mindreårige, får
status som barnevernsinstitusjonar ?
Som nemnt tidlegare, er einslege mindreårige
inga einsarta gruppe barn og ungdom. Fordi dei har ulik bakgrunn
og fordi alderen varierer vil dei ha forskjellige behov for hjelp
og støtte. Det må vere situasjonen og behova til
den enkelte som avgjer kor vidt den einslege mindreårige
kan bu i mottak eller om ein institusjonsplass vil vere ei betre
løysing. Eg meiner det ikkje er behov for å gi
avdelingane for einslege mindreårige i mottak status som
barneverninstitusjonar. Dersom einslege mindreårige har
behov for ein plass på ein barneverninstitusjon bør
dei få plass på ein av dei institusjonane som
allereie eksisterar. Eg kan ikkje sjå at det er ønskjeleg å etablere
eigne institusjonar berre for einslege mindreårige.
Eg vil elles informere om at asylmottaket rutinemessig
skal melde frå til barneverntenesta i mottakskommunen om
at ein einsleg mindreårig er komen til mottaket. Den kommunale
barneverntenesta i mottaks-kommunen har same ansvar for
barn som oppheld seg i mottak som for andre barn i kommunen. Dersom
mottaket er uroa for ein einsleg mindreårig og mottaket vurderer
at det kan vere grunnlag for å sette inn tiltak utover
det mottaket sjølv kan gi skal mottaket kontakte barneverntenesta.
Barneverntenesta skal då følgje vanlege kriterium
og prosedyrar som gjeld for andre barnevernsaker.
Når det gjeld tilbodet i mottak til
einslege mindreårige generelt vil eg vise til at Regjeringa
i St.meld. nr. 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken
i Noreg har gjort framlegg om ei styrking av bemanninga og fagkompetansen
til dei tilsette ved avdelingane for einslege mindreårige
og innføring av ei ordning med tilsyn med kvar enkelt einsleg
mindreårig. Eg vil og vise til at Regjeringa nyleg har
oppretta ei eiga avdeling med styrkt bemanning for einslege mindreårige barn
under 15 år ved Solbakken mottak i Florø.
7. Statsråden
har varsla ein gjennomgang av utlendingslova. Korleis er framdrifta
på denne gjennomgangen, vil Stortinget få seg
førelagt ei sak no i vår ?
Regjeringa meiner det er behov for ein brei
gjennomgang av utlendingslova. Siktemålet er ei forenkling
og oppmyking av regelverket, slik at det kan bli mykje enklare og
mindre tidkrevjande å få løyve til å kome
til Noreg. Dette er også viktig som ledd i fornyinga av offentleg
sektor.
Kommunal- og regionaldepartementet har starta arbeidet
med å utforme mandat og oppnemne eit lovutval for denne
gjennomgangen av utlendingslova. Etter planen vil lovutvalet tre
saman ved årsskiftet 2001/2002. Det er forventa
at utvalet vil vere i verksemd i to år. Arbeidet til utvalet
vil munne ut i ei offentleg utgreiing (NOU) som vil danne grunnlaget
for ny lovgjeving.
I mellomtida vil departementet arbeide med endringar
i det gjeldande regelverket. Departementet tek mellom anna sikte
på å leggje fram for Stortinget, i inneverande
sesjon, forslag om endringar i utlendingslova § 6 som gjeld
arbeidsløyve. Føremålet med forslaga
vil vere å gjere regelverket meir fleksibelt, både
med sikte på å lette rekrutteringa av arbeidstakarar
og å effektivisere saksbehandlinga.
8. Kva tilbakevendingsprogram
er etablert for tilbakevending til Kosovo ?
Fyrst vil eg understreke at det heilt sida Noreg
evakuerte flyktningar frå Kosovo våren 1999, har
vore ein føresetnad at dei skulle dra tilbake når
forholda var trygge. Mange vende tilbake same haust, med hjelp frå norske
myndigheiter. Andre søkte om asyl i Noreg. Dei som får
avslag på denne søknaden, må forlate
landet. 25. oktober i fjor bestemte eg at alle barnefamiliar kunne
bli i landet fram til 1. mars i år, sjølv om dei skulle
få endeleg avslag på søknaden om asyl.
Einslege par og par utan barn, kunne returnere òg gjennom
vinteren.
Status viser at :
– om lag
8 000 Kosovo-flyktningar fekk våren 1999 kollektivt vern
i Noreg
– i underkant av 4 000 har vendt
tilbake med statleg stønad (15 000 kr pr. person)
– ca. 4 500 har søkt
om asyl
– om lag 3 500 har fått
søknaden behandla i første instans
– 68 har fått asyl på grunn
av fare for forfølging (pr. 15. mars)
– 285 har fått opphald
på humanitært grunnlag (pr. 15. mars)
UDI har ansvaret for eit tilbakevendingsprogram
for Kosovo-flyktningar som ønskjer å reise tilbake
til Kosovo. Ordninga er i utgangspunktet for personar som vart omfatta
av det kollektive vernet. Tilbakevendingsprogrammet inkluderer økonomisk
stønad, reise, tilbakevendingsattaché og stønad
til diverse prosjekt som inkluderer informasjon og rådgjeving
for dei som ønskjer å vende tilbake.
Ordninga inneber økonomisk stønad
på kr. 15.000 pr. person. Normalt er det berre personar
med asyl eller opphald på humanitært grunnlag
som får tilbakevendingsstønad. Asylsøkjarar
med avslag får ingen stønad. Eit unntak er gjort
for dei frå Kosovo som tidlegare har hatt kollektivt vern
i Noreg. Dei blir dermed positivt forskjellsbehandla i forhold til
andre asylsøkjarar. Tilbodet gjeld berre i ein månad
etter eventuelt avslag i UDI.
Ordninga inneber vidare tilbod om reise til
heimlandet. UDI har gjennom IOM chartra fly frå Oslo til
Pristina, i perioden mars til juli 2001. Det første
flyet gjekk 9. mars, deretter går to fly i uka utover våren.
Tilbodet gjeld også transport frå Pristina til
endeleg adresse.
Tilbakevendingsordninga inkluderer òg
ein tilbakevendingsattaché. Attachéen følgjer
nøye med på forhold som har betydning for tilbakevending.
Attachéen er til stades på flyplassen når
folk vend tilbake, og besøker òg tilbakevendte
familiar.
Økonomisk stønad blir også gjeve
til prosjekt som støttar opp om friviljug tilbakevending,
til dømes informasjon og rådgjeving om situasjonen
i Kosovo (INCOR-prosjektet).
Det er ønskjeleg at så mange
som mogleg av dei som får avslag vend tilbake frivillig.
Personar som ikkje nyttar seg av tilbakevendingsprogrammet og heller ikkje
retter seg etter endelege avslag på søknad om asyl,
blir uttransporterte. Her gjeld det same som for andre asylsøkjarar.
Til no er rundt 150 personar tvangsreturnerte til Kosovo.
Elles viser eg til mitt svar på representanten
Magnhild Meltveit Kleppa sitt brev av 23. februar 2001, jf. kopi
som er lagt ved.
9. Kva reaksjonar har departementet
fått så langt på forslaget om å påleggja
kommunane å busetja flyktningar?
Regjeringa har ikkje lagt
fram forslag om å pålegge kommunane å busette
flyktningar. Ei arbeidsgruppe har nylig lagt fram eit detaljert
forslag til ny ordning for fordeling av flyktningar til kommunane,
basert på St.meld. nr. 17 (2000-2001) I forslaget er det
lagt til grunn at kommunane frivillig, gjennom større grad
av interkommunalt samarbeid, skal busette alle flyktningar som får
opphaldsløyve i Noreg, og på ein måte
som reduserer ventetida i mottak og medverkar til meir stabil busetjing.
Kommunanes Sentralforbund støtter forslaget frå arbeidsgruppa.
Stortinget er orientert om dette forslaget i brev av 19.03.2001.
10. Korleis samsvarar eit
slikt forslag med statsråden si understreking av at ho
vil styrka det kommunale sjølvstyret?
Forslaget til ny ordning for busetting har,
som nemnt i svaret på spørsmål 9, lite
innverknad på det kommunale sjølvstyret, men kommunane
må ta eit større kollektivt ansvar for å få busett
fleire flyktningar raskare.