Meldinga peiker på at det er forfølging
på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemsskap i
ei spesiell sosial gruppe eller politisk oppfatning, som gjer at menneske
flyktar frå heimlandet sitt. Andre årsaker kan
vere væpna konflikt, ustabilitet eller fattigdom. Flyktningsituasjonar
er internasjonale fenomen. Enkeltland kan ikkje aleine finne fullgode
løysingar. Forpliktande internasjonalt samarbeid og internasjonal samordning
er heilt nødvendig for å møte dei utfordringane
flyktningstraumane representerer. I utforminga av norsk flyktningpolitikk
er derfor arbeidet i dei sentrale mellomstatlege samarbeidsfora
av stor verdi. Det internasjonale samarbeidet har òg ført
til samordna tiltak og harmonisert praksis. Regjeringa ser positivt
på at mange land tek eit felles ansvar for å førebyggje
og finne løysingar på flyktningspørsmål.
Kapittel 3 i meldinga gir ein kort omtale av
konvensjonar og avtalar som regulerer asyl- og flyktningspørsmål
og som Noreg har ratifisert. Den viktigaste internasjonale avtalen
som er utforma for å sikre dei behov for vern som flyktningar
har, er FNs flyktningkonvensjon frå 1951. Noreg tek del
i ei rekkje internasjonale fora for samarbeid. Samarbeidet med Høgkommissæren
for flyktningar står heilt sentralt. I tillegg er det nordiske
og det europeiske samarbeidet viktig. Mellom anna gir det kunnskap
om dei erfaringar som andre land har gjort, samstundes som det kan
medverke til betre løysingar i vårt eige land.
Innanfor Den europeiske unionen har det fram
til Amsterdamtraktaten tok til å gjelde i 1999 i liten
grad vore utvikla ein felles politikk og eit felles regelverk om
asyl- og flyktningpolitikken. Då Amsterdamtraktaten tok
til å gjelde, blei asyl- og flyktningpolitikken integrert
i og underlagt det regelverket som gjeld for fellesskapet, og at
det ikkje lenger dreier seg om eit tradisjonelt mellomstatleg samarbeid.
Dette gjeld òg føresegnene i Schengenkonvensjonen
og Dublinkonvensjonen.
Noreg har inngått ein samarbeidsavtale
med EU som knyter oss til dei delane av EU-samarbeidet som byggjer
på regelverket i Schengenkonvensjonen.
Det blir rekna som ein føresetnad for
norsk deltaking i Schengensamarbeidet at Noreg har knyta seg til reglane
i Dublinkonvensjonen gjennom ein avtale med EU før Noreg
kjem med i det operative samarbeidet, venteleg frå og med
mars 2001.
Det nordiske samarbeidet om flyktning- og asylspørsmål
skjer i hovudsak i Nordisk samrådsgruppe på høgt
nivå for flyktningspørsmål (NSHF). NSHF drøftar
aktuelle asyl- og flyktningspørsmål og har som formål å leggje
grunnlaget for utvikling av fellesnordiske holdningar og ordningar
på området.
I kapittel 3 er det òg gitt ein kort
omtale av hovudtrekka i asyl- og flyktningpolitikken i Danmark og Sverige.
I tillegg blir det gitt ein presentasjon av politikken i Nederland,
som står overfor langt større utfordringar enn
Noreg når det gjeld talet på asylsøkjarar, og
USA, der frivillige organisasjonar speler ei heilt sentral rolle
i flyktningarbeidet.
Komiteen viser til
at asylinstituttet og behandlingen av personer på flukt
er gitt et internasjonalt rammeverk gjennom en rekke konvensjoner
og avtaler med andre land. Konvensjonene gir rett til å søke
asyl og kriterier for å gi flyktningstatus. Komiteen vil understreke
at ingen av de konvensjonene Norge har sluttet seg til hindrer oss
i å ha utvidete regler for hvem som bør få beskyttelse
eller opphold av humanitære grunner.
Komiteen vil også understreke
at det er viktig med et internasjonalt samarbeid for å forhindre
at asylinstituttet blir misbrukt, særlig organiserte kriminelle,
av grupper som ikke har et beskyttelsesbehov. Manglende internasjonalt
samarbeid for å få avslørt kriminelle eller
redusert mengden helt grunnløse søknader, vil over
tid undergrave den allmenne oppslutningen også om hjelpen
til de som faktisk trenger beskyttelse. Komiteen mener
derfor Regjeringen fortsatt bør arbeide forutstrakt
internasjonalt samarbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til det arbeidet som
gjøres når det gjelder å håndtere
de ca. 8 000 personer som fikk innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse
på grunn av krigen i Kosovo. Helt siden Norge evakuerte
flyktninger fra Kosovo våren 1999, har det vært
en forutsetning at de skulle tilbake når forholdene var
trygge. I overkant av halvparten av de ca. 8 000 personene som fikk
kollektiv beskyttelse, har nå returnert.
Flertallet viser til
at det instituttet som omfatter kollektiv midlertidig beskyttelse
må håndteres ut fra disse premissene, særlig
fordi vi senere kan måtte stille opp ved situasjoner som
den i Kosovo. Derfor mener flertallet at Regjeringens
håndtering av disse sakene er riktig, både ved
det økonomiske opplegget for hver enkelt, at alle kan få søke
og bli vurdert enkeltvis ved asylsøknad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet var imot å ta imot et stort antall
flyktninger fra Kosovo idet det ble foreslått å benytte
de samme penger til etablering av eller finansiering av flyktningleire
i nabolandene. Når Regjeringen og flertallet mottok rundt
8 000 flyktninger til Norge var det under et klart løfte
til det norske folk om at disse skulle returnere når krigen
var over, og disse medlemmer tar det som en selvfølge
at slik retur blir gjennomført raskest mulig og avsluttet
før sommeren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
vil bl.a. understreke hvor viktig etableringen av Eurodac er for å kunne
praktisere første-asylsøkerland prinsippet, oggi et hurtig avslag til personer som ikke
har rett til å få sin sak behandlet i Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til merknader fra Kristelig Folkepartis fraksjon i Innst. S. nr.
136 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at EUs råd
har vedtatt å opprette et sentralt fingeravtrykksregister,
Eurodac, og at Regjeringen vil legge fram en odelstingsproposisjon
for å sikre et tilstrekkelig lovgrunnlag for å kunne
ta del i Eurodacsamarbeidet. Regjeringen vil vurdere om det vil
være behov for å gi særlige regler i
utlendingsloven for behandling av personopplysninger som følger
av tilknytningen til Eurodac. Disse medlemmer mener
en burde avvente hvilke lovendringer som ville bli foreslått
og hvilke konsekvenser disse vil få for personvernet, før en
sluttet seg til Dublinregelverket. Under behandlingen av saken fremmet
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forslag om å fastsette
som et prinsipp for praktisering av Dublinregelverket, at asylsøkere
ikke skal sendes tilbake til land med en asylpraksis som er vesentlig
mer restriktiv enn Norges.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke viktigheten av at Norges innsats både bilateralt
og gjennom internasjonalt samarbeid også må rettes
mot årsakene til krig og konflikt. Fattigdom, korrupsjon
og maktmisbruk må bekjempes. Det må satses langt
mer på konfliktforebyggende tiltak, forsoning og metoder
for beskyttelse av menneskerettighetene. Norge må stille
krav til myndighetene i konfliktrammede land om ikke å hevde suverenitetsprinsippet
for å hindre hjelp og beskyttelse av internt fordrevne
flyktninger.
Disse medlemmer vil påpeke
at mellom 20 og 25 millioner mennesker er internt fordrevne på flukt innen
eget land. De omfattes ikke av FN-konvensjonen fordi de ikke har
krysset en internasjonal grense. Det finnes ikke et eget FN-organ
som har ansvar for denne gruppen. Norge har gjennom sitt sete i
FNs sikkerhetsråd et særlig ansvar for å ta
opp og å være pådriver i forhold til
internasjonalt arbeid for å fremme retningslinjer for beskyttelse
av internt fordrevne flyktninger.
Disse medlemmer vil imidlertid
vise til de retningslinjer som FN har vedtatt for IDP (Internal
Displaced People).
Disse retningslinjene skal bidra til å beskytte
og bistå internflyktninger i deres vanskelige situasjon,
uten at de er legalt bindende. Disse medlemmer ber Regjeringen
om å arbeide aktivt for å styrke oppslutningen
om retningslinjene og sikre oppfølgingen av dem i praksis. Disse
medlemmer mener at dette arbeidet må støttes
gjennom økt bistand.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener Norge også må arbeide
internasjonalt for byrdefordeling som prinsipp, slik at alle land
tar medansvar for flyktningenes situasjon. I den forbindelse er
det aktuelt å opprette et fond i regi av FN som kan støtte
land som tar imot mange flyktninger.
Disse medlemmer viser til merknad
under pkt. 1.2. I løpet av de 10 siste år har
ca. 84 000 av verdens 40 millioner flyktninger kommet til Norge,
og bare ca. 2 080 har fått innvilget asyl. Ca. 45 000 har
fått opphold på humanitært grunnlag.
FNs høykommissær for flyktninger har flere ganger
kritisert Norges strenge fortolkning av Flyktningkonvensjonen og
at norsk praksis ikke er i samsvar med UNHCRs anbefalinger, senest
i forbindelse med utsending av kosovoalbanske flyktninger før
de har fått sin anke behandlet. Disse medlemmer vil
hevde at det faktum at flere land fører en streng og lukket
poltikk, gjør at menneskesmugling og annen kriminalitet
knyttet til flyktningstrømmen øker. Disse
medlemmer vil påpeke at dette perspektivet må med
som en viktig premiss for det internasjonale samarbeidet for å stanse
organisert kriminalitet.
Norske myndigheter må motarbeide et
"stengt" Europa, hvor strengeste praksis blir førende for
alle land. Disse medlemmer tilhørte det
mindretall som gikk imot Schengenavtalen i Stortinget den 9. juni 1997
og imot at Norge skulle ratifisere den nye institusjonelle avtalen
med EU, etter at Schengensamarbeidet var blitt integrert i EU, jf.
Innst. S. nr. 147 (1998-1999). Begrunnelsen var redusert handlefrihet
i asyl- og flyktningpolitikken og fare for svekket personvern og
rettssikkerhet.
Selv om det i utgangspunktet er norsk asylpolitikk som
vil gjelde ved behandling av asylsøknader i Norge, vil
det bli vanskelig å unngå at de institusjonelle
løsninger og prosedyrer som er nedfelt i avtalen vil føre
til en sterkere harmonisering av asylpolitikken innenfor Schengenområdet.
For Norge vil det i så fall innebære en mer restriktiv
asylpolitikk. Disse medlemmer viser til at Dublinkonvensjonens
siktemål bl.a. er å motvirke at asylsøknader
som blir fremmet i flere medlemsstater må behandles av
mer enn én stats myndigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at flyktningkonvensjonen ble til i en periode preget
av en helt annen verdenssituasjon enn den vi har i dag. Den ble
laget i etterhånd av andre verdenskrig basert på den
krigens erfaringer og det normale var at land som var angrepet flyktet
til land i nærområdene med det for øye å vende
tilbake etter at krigen var over.
Nå da den vedtatte flyktningkonvensjon
misbrukes til asylinnvandring, er det et åpenbart behov
for å få reforhandlet og fornyet flyktningkonvensjonen. Dagens
situasjon er annerledes enn den var etter annen verdenskrig, en
periode som var preget av idealisme som et resultat av de grufulle
hendelser som var begått.
I stor grad er Flyktningkonvensjonen basert
på Verdenserklæringen om menneskerettigheter,
som kom i 1948. Denne er ikke juridisk bindende, men det er flyktningkonvensjonen,
som Norge i likhet med de fleste andre vestlige land har gitt sin
tilslutning til.
Disse medlemmer mener at det
i dag med andre ord helt andre kriterier som burde legges til grunn
for en flyktningkonvensjon, da målgruppen for nettopp Flyktningkonvensjonen
har endret seg dramatisk. Svært mye har forandret seg etter
annen verdenskrig. Bare siden 1950 har verdens befolkning fordoblet
seg. I store deler av verden er det en økende ubalanse
mellom ressurser, levestandard og befolkningsmengde, noe som gir
grunnlag for fattigdom, ressursknapphet og folkevandringer. Dette
har medført i praksis en meget betydelig asylinnvandring
til vestlige land hvor Flyktningkonvensjonen misbrukes til innvandring
og flukt fra nød, dårlig levestandard og vanskelige
livsvilkår som er noe helt annet enn det som var grunnen
til vedtakelsen av Flyktningkonvensjonen. Presset fra afrikanske
og asiatiske land for innvandring og også innsmugling til
de vestlige land er enorm. Det er begrenset hvor mange mennesker
vestlige land kan absorbere uten at velstanden blir redusert og
velferdsordningene truet.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at i Norge er det bare noen få asylsøkere
som tilfredsstiller kriteriene for å få asyl eller
beskyttelse, mens et stort antall får såkalt opphold
på humanitært grunnlag etter å ha søkt
om asyl etter konvensjonen eller opphold gjennom trenering av saksbehandlingen
eller langvarig opphold i kirkeasyl.
Disse medlemmer konstaterer at
dagens flyktningkonvensjon blir misbrukt og den åpner for
asylinnvandring.
Disse medlemmer mener på bakgrunn
av dette at tiden for lengst er inne for en reforhandling av FNs flyktningkonvensjon
med det formål å tilpasse Flyktningkonvensjonen
til dagens internasjonale virkelighet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide
for at man i FN starter arbeidet med en revisjon og fornying av
Flyktningkonvensjonen."