Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker m.v. for 1999

Innhold

Til Stortinget

Riksrevisjonen la 6. november 2000 frem Dokument nr. 3:2 (2000-2001) -Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker m.v. for 1999. Dette er i samsvar med Stortingets instrukser for:

  • – Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov, vedtatt 27. mai 1977,

  • – Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991, vedtatt 10. mars 1992, samt

  • – Instruks for Riksrevisjonens kontroll vedrørende Norges Bank, vedtatt 10. april 1987.

Riksrevisjonen har tatt opp prinsipielle spørsmål vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS. I tillegg er det tatt opp et prinsipielt spørsmål direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

I dokumentet gis det for alle heleide virksomheter en generell faktaomtale med opplysninger om stiftelsestidspunkt, formål, konsernforhold, godtgjørelse til revisor, antall ansatte og utvalgte regnskapstall/nøkkeltall. Vedlagt følger oversikt over sentrale nøkkeltall for heleide virksomheter, samt oversikt over deleide selskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten av andre grunner er vurdert å ha dominerende innflytelse, og hvor Riksrevisjonen derfor har etablert kontroll.

Riksrevisjonens kontroll omfatter 26 heleide aksjeselskaper, 29 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 9 virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.

Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør 15,1 mrd. kroner. De største er Telenor AS med 8,4 mrd. kroner og Statoil med 4,94 mrd. kroner. Innskuddskapitalen i statsforetakene utgjør samlet 22,3 mrd. kroner. Høyest innskuddskapital har Statkraft SF med 19,25 mrd. kroner. Særlovsselskapene, herunder selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital på 6,3 mrd. kroner.

Med virkning fra 1. januar 1999 har virksomhetene innført nye regnskapsprinsipper i samsvar med ny regnskapslov. For de fleste virksomhetene er sammenligningstallene i resultat og balanse omarbeidet i henhold til de nye prinsippene. Det vil derfor kunne være mindre forskjeller mellom utvalgte regnskapstall/nøkkeltall for 1998 oppgitt i fjorårets dokument og dette dokument.

Målet for Riksrevisjonens kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

I aksjeselskaper, statsforetak, særlovsselskaper med begrenset ansvar og Statens nærings- og distriktsutvik­lingsfond (SND) utøver statsråden myndighet i de øverste organer i virksomhetene, dvs. i generalforsamling, foretaksmøte e.l. I øvrige særlovsvirksomheter utøves myndighet etter retningslinjer som framgår av den enkelte lov, f.eks. gjennom forskrifter, instrukser og krav ved tildeling av bevilgninger.

Etter Riksrevisjonens syn har de fleste virksomheter tilfredsstillende løsninger for kjøp av revisjons- og rådgivningstjenester. Det var imidlertid stor variasjon i beløpene som ble brukt på revisjon og rådgivning i de virksomhetene som ble kontaktet av Riksrevisjonen. Virksomhetene er imidlertid forskjellige og beløpene kan vanskelig sammenlignes. Riksrevisjonen vil undersøke enkelte av forholdene nærmere.

Statsråden oversender årlig for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen, jf. § 4 punkt 4 og § 5 punkt 4 i instrukser vedtatt av Stortinget 27. mai 1977 og 10. mars 1992. Riksrevisjonen har i brev av 29. mars 2000 til alle departementer meddelt at det er ønskelig for kontrollen at statsrådens beretning bl.a. inneholder opplysninger om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves, opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet, og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter.

Trenden er at mottatte beretninger for regnskapsåret 1999 gir fyldigere informasjon enn tidligere, men i enkelte tilfeller gir beretningen fortsatt mindre informasjon enn ønskelig sett fra Riksrevisjonens side.

Retningslinjer for departementenes ansvar for oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak m.m. er gitt i § 22 i økonomireglementet for staten, fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Her fremgår det bl. a. i § 22.2 og 22.4 at det skal foreligge skriftlige retningslinjer som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten skal utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet, samt at det skal utarbeides instruks for innhenting av informasjon og hvilke kontroller/vurderinger som skal foretas i den forbindelse. Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er noe ulik status for hvor langt de ulike departementene har kommet i dette arbeidet. Riksrevisjonen vil følge opp dette.

Riksrevisjonens kontroll med statsrådens forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. § 1 punkt 2 i instruks av 27. mai 1977.

Deleide selskaper inngår ikke i oversendelsen til Stortinget med mindre resultatet av kontrollen gir grunnlag for bemerkninger eller orienteringer fra Riksrevisjonens side. Selskapene, med aktuell statlig eierandel, er oppført under det enkelte departement. Vedlagt Riksrevisjonens dokument følger en oversikt over utvalgte regnskapstall i deleide selskaper hvor Riksrevisjonen har etablert kontroll.

Staten har i 1999 solgt alle eller deler av aksjene i noen selskaper. Riksrevisjonen har gjennomgått salgsprosessene.

Selskapene vil fortsatt inngå i Riksrevisjonens kontroll dersom staten fortsatt eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller der hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. punkt 1.6 ovenfor. For regnskapsåret 1999 gjelder dette Statkorn Holding ASA og Norsk Medisinaldepot AS.

Staten har solgt alle aksjene i Postbanken. For Telenor AS er det fattet vedtak av Stortinget om delprivatisering av selskapet. En prosess ble gjennomført i 1999 ved fusjonen med Telia. Prosessen ble senere avbrutt. Kommunalbanken ble i 1999 omdannet til aksjeselskap. I februar 2000 ble 20 pst. av aksjene i selskapet solgt. I de statlig deleide selskapene Norsk Vekst ASA, Norsk Jetmotor ASA og Sydvaranger ASA har staten gjennomført salg av sine resterende aksjeposter.

Komiteen mottok 15. januar 2001 brev fra Riksrevisjonen vedrørende Norges pensjonskasses rammebetingelser – Finansdepartementets oppfølging. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til at Riksrevisjonen gjennom Dokument nr. 3:2 (2000-2001) fortsette praksisen med å redegjøre for statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker m.v.

Komiteen påpeker at målet for Riksrevisjonens kontroll er å ta standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen ser viktigheten av at Riksrevisjonen i den forelagte form følger opp statens interesser.

Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen for 1999 har tatt opp prinsipielle spørsmål vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS samt et prinsipielt spørsmål direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

Komiteen registrerer at Riksrevisjonen vil undersøke enkelte av forholdene for kjøp av revisjons- og rådgivningstjenester nærmere. Komiteen registrerer videre at Riksrevisjonen vil følge opp hvorvidt de krav som fremkommer i § 22 andre og fjerde ledd i økonomireglementet for staten blir etterfulgt.

Komiteen vil i de følgende kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet i dokumentet. Når det gjelder de øvrige sakene i Dokument nr. 3:2 (2000-2001) slutter komiteen seg uten ytterligere bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.

Under Stortingets behandling av statsbudsjettet for 1999 ble det fattet vedtak om å be regjeringen legge fram forslag om delprivatisering og børsnotering av Telenor, jf. Budsjett-innst. S. nr. I Tillegg nr. 1 (1998-1999). En intensjonserklæring om sammenslåing av Telenor AS og Telia AB ble undertegnet 20. januar 1999. Det ble ført omfattende forhandlinger fram til undertegningen av sammenslutningsavtalen 30. mars 1999.

Regjeringen la i april 1999 fram St. prp. nr. 58 (1998-1999) Om sammenslåing av Telenor AS og Telia AB. Regjeringen mener en sammenslåing av Telenor og Telia og en påfølgende delprivatisering og børsnotering av det nye selskapet vil være den beste måten å gjennomføre Stortingets vedtak på.

Stortinget vedtok den 3. juni 1999, jf. Innst. S. nr. 197 (1998-1999) og St.prp. nr. 58 (1998-1999), at Telenor AS og Telia AB blir slått sammen til et nytt selskap i samsvar med inngått avtale.

Sammenslåingen av de to selskapene ble behandlet av EU-kommisjonen og. avgjørelse forelå 13. oktober 1999. Det ble her stilt krav om at det nye selskapet selger overlappende aktiviteter i Norge, Sverige og Irland, åpner aksessnettet og selger kabel-tv-virksomheten i de to land.

Den 19. oktober 1999 signeres aksjonæravtalen av den norske samferdselsministeren og den svenske næringsministeren. Selskapet Newtel AB etableres og generalforsamling avholdes.

Av styrets beretning framgår det at i styremøte den 8. desember 1999 nyttet styreformannen sin dobbeltstemme ved plasseringen av forretningsområdene, og ingen av de norske aksjonærvalgte medlemmene stemte for forslaget. Den svenske styreformannen hevder at han handlet i henhold til vedtektene. De norske styremedlemmene laget en protokolltilførsel om at vedtaket var fattet i strid med avstemmingsreglene i aksjonæravtalen.

Den 16. desember 1999 ble den norske og den svenske regjeringen enige om at arbeidet med å slå sammen Telenor AS og Telia AB avbrytes. Det ble enighet om å starte forhandlinger om en avtale om hvordan en frivillig avvikling av selskapet kunne skje raskest mulig og i full enighet mellom landene.

Stortinget ble orientert om saken den 21. desember 1999, herunder at regjeringen hadde til hensikt å følge opp vedtaket om delprivatisering. Dette ble gjort ved St.prp. nr. 66 (1999-2000) Om Telenor, jf. Innst. S. nr. 242 (1999-2000) og Stortingets vedtak av 14. juni 2000.

Den 19. mai 2000 ble St. prp. nr. 59 (1999-2000) Om avviklingen av sammenslåingen av Telenor AS og Telia AB lagt fram for Stortinget. Den 14. juni 2000 fattet Stortinget vedtak i samsvar med innstillingen.

I forbindelse med arbeidet med sammenslåingen av Telenor AS og Telia AB, og deretter arbeidet med avviklingen av sammenslåingen, har det påløpt kostnader på flere plan. Således har statene hatt felles kostnader i forbindelse med forberedelsene til børsnoteringen av Newtel AB, særlig i form av kostnader til eksterne rådgivere av forskjellige kategorier. Disse kostnadene beløper seg til ca. 17 mill. kroner, bilag til avviklingsavtalen. Statene har i avviklingsavtalen blitt enige om fordelingen av disse kostnadene og den norske stat skal dekke kostnader på ca. 6,8 mill. kroner.

Videre påløper separate kostnader, særlig til eksterne selskaps- og skattejuridiske rådgivere. I henhold til avtalens punkt 3.1 skal hver stat dekke sine egne kostnader i forbindelse avviklingen av sammenslåingen. Kostnadene i denne forbindelse anslås til å beløpe seg til om lag 500 000 kroner for den norske stat.

Som følge av sammenslutningsarbeidet har også selskapene Telenor AS og Telia AB pådratt seg kostnader, særlig i forbindelse med planleggingen av integreringen av de to konsernene. Kostnadene beløper seg til om lag 445 mill. kroner, herunder utgifter som Newtel AB har pådratt seg på SEK 24 mill. Dette er utgifter som skal tilordnes Telenor og Telia og som Newtel i samsvar med dette har fakturert selskapene for. Telenor AS og Telia AB har forhandlet om en avviklingsavtale seg imellom parallelt med at avviklingsavtalen ble forhandlet mellom statene. Også dette arbeidet er nå sluttført, og de to selskapene inngikk sin avviklingsavtale samme dag som de to departementene inngikk sin avtale. Selskapene har fordelt sine felles kostnader i henhold til denne avtalen, som innebærer at Telenor AS skal dekke om lag 210 mill. kroner av felleskostnadene.

Av Telenors regnskap framgår det at 250 mill. kroner relaterer seg til den avviklede sammenslåingen med Telia. Riksrevisjonen har bedt om en nærmere forklaring på forskjellen mellom beløpet i stortingsdokumentene og Telenors regnskap. Det framgår av Samferdselsdepartementets svar at det i Telenors regnskap også er tatt hensyn til Telenors egne kostnader, som ikke skal være med i delingen med Telia.

Riksrevisjonen tar departementets svar til etterretning og har ikke ytterligere merknader.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har gått gjennom flere sider ved sammenslåing av Telenor AS og Telia AB og senere avviklingen av det sammenslåtte selskapet (Newtel AB). Komiteen har merket seg at kostnader til eksterne rådgivere i forbindelse med børsnoteringen av Newtel beløp seg til ca. 17 millioner kroner, og at den norske stat har måttet dekke ca. 6,8 millioner av disse. Komiteen viser til at det også påløp utgifter for staten i forbindelse med eksterne selskaps- og skattejuridiske rådgivere. Komiteen har merket seg at de største utgiftene har vært i forbindelse med planleggingen av integreringen av de to selskapene, og at den norske stat har måttet betale 210 millioner kroner av disse kostnadene. Totalt sett er det brukt ca. 250 millioner kroner på å avvikle sammenslåingen med Telia.

Komiteen har merket seg at det er sprik mellom det tallet som er oppgitt i stortingsdokumentene og det som Telenor AS har i sine regnskaper. Komiteen tar til etterretning at forskjellen skyldes at beløpet inkluderer utgifter som Telenor har hatt, men som ikke er tatt med i delingen med Telia.

Forvaltningsbedriften Postverket ble omdannet til særlovsselskapet Posten Norge BA med virkning fra 1. desember 1996 og er organisert etter lov av 22. november 1996 om statens postselskap.

Formålet er å drive postvirksomhet og annen virksomhet som har sammenheng med dette, samt å utføre samfunnspålagte oppgaver (herunder banktjenester) i henhold til lovgivning og konsesjon.

Selskapet er et konsern bestående av morselskapet, de tre heleide datterselskapene Posten SDS AS, Forbruker-Kontakt AS og Posten Escape AS. I tillegg kommer de to deleide datterselskapene Billettservice AS (77 pst.) og Postens renhold AS (85 pst.). Posten renhold AS skiftet navn 1. januar 2000 til Postens Servicepartner AS.

Innskuddskapital er på 1515 mill. kroner. Konsernets driftsinntekter i 1999 var 13,1 mrd. kroner, en økning på 0,9 mrd. kroner fra året før. Driftsinntektene i morselskapet ble på 11,9 mrd. kroner mot 11,3 mrd. kroner foregående år. Årsresultatet for konsernet i 1999 viste et overskudd på 437 mill. kroner mot 380 mill. kroner i 1998. Morselskapet fikk et resultat i 1999 på 438 mill. kroner mot 363 mill. kroner året før.

Generalforsamlingen vedtok å utbetale 131 mill. kroner i utbytte, som også var avsatt i selskapets regnskap. Dette er 45 mill. kroner høyere enn statsbudsjettet, da selskapet fikk et betydelig bedre resultat enn budsjettert.

For 1999 ble det bevilget 570 mill. kroner over statsbudsjettet til kjøp av posttjenester.

Ved utgangen av 1999 var egenkapitalandelen i konsernet på 35,9 pst. mot 28,6 pst. året før.

Revisjonshonorar for konsernet var 2 mill. kroner, hvorav 1,1 mill. kroner for morselskapet. Fakturert honorar for andre tjenester fra konsernets revisor var 2 mill. kroner, hvorav 1,4 mill. kroner for morselskapet.

Ved utgangen av 1999 hadde konsernet 31 614 ansatte.

Til orientering:

Saker som forelegges generalforsamlingen i henhold til vedtektenes §10I Posten Norge BAs årsrapport 1999 orienteres det om at regnskapssentrene i Posten med virkning fra 1. januar 2000 er gjort om til aksjeselskap - Postens økonomitjenester AS. Det nye selskapet er 100 pst. eid datterselskap i Posten SDS AS. 115 medarbeidere er overført til det nye selskapet. Denne omgjøringen ble ikke framlagt for generalforsamlingen i Posten Norge BA.

Av St.prp. nr. 2 (1996-1997) Om endret tilknytningsform for Postverket og NSBs trafikkdel m.m. framgår det bl. a. under Postverkets organisasjon:

"Det legges til grunn at det ikke kan gjennomføres større omorganiseringer eller utskillinger av deler av særlovselskapet uten at dette tas opp med generalforsamlingen."

Av vedtektene til Posten Norge BA §10 framgår det at

"Saker som gjelder utskilling av basisvirksomhet og av vesentlige støttefunksjoner i selskapet skal forelegges generalforsamlingen"

Riksrevisjonen har i brev bedt om departementets vurdering av spørsmålet om forelegg for generalforsamling i dette tilfellet, sett i forhold til det anførte i St.prp. nr. 2 (1996-1997) og §10 i vedtektene for Posten Norge BA.

Departementet legger i sitt svarbrev til grunn at

"det må foretas en konkret vurdering fra sak til sak og at det må skilles mellom interne omorganiseringer innen konsernet, slik tilfellet er i denne aktuelle saken, og utskilling av vesentlige støttefunksjoner/ salg til eksterne. Der tjenestene legges til et heleid datterselskap eller "datterdatterselskap" vil det, dersom overføringen ikke er av større omfang og tjenestene beholdes innen konsernet, etter departementets vurdering ikke foreligge en utskilling av virksomhet fra selskapet. I denne aktuelle saken er økonomi- og regnskapsfunksjonene fullt og helt beholdt innen konsernet, jf. at selskapet er heleid av Posten SDS, som igjen er heleid av Posten. Selskapet leverer lønns- og økonomitjenester til øvrige enheter i postkonsernet, inkl. morselskapet, og ledig kapasitet utnyttes til å vinne kontrakter også utenfor Posten. Omorganiseringen innebar at 115 medarbeidere ble overført til det nye selskapet. På denne bakgrunn er det departementets oppfatning at denne konkrete omorganiseringen lå innenfor styrets fullmakter"

Departementet opplyser videre i brevet at

"som Riksrevisjonen for øvrig vil være vel kjent med, har §10 i vedtektene til både Posten Norge BA, NSB BA, og Telenor AS vært fortolket og praktisert slik at enkeltsaker som omfattes av bestemmelsen ikke legges frem for generalforsamlingsmøte. I tråd med etablert praksis har det vært ansett tilstrekkelig at slike saker legges frem for Samferdselsdepartementet"

Saken er fortsatt til behandling i Riksrevisjonen.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har tatt opp med Posten Norge BA om omgjøringen av postens regnsskapssentere til aksjeselskap. 115 mennesker ble overført til det nye aksjeselskapet. Komiteen har merket seg at omgjøringen til aksjeselskap ikke ble lagt fram for generalforsamlingen i Posten Norge BA. Komiteen har merket seg at departementet har hevdet overfor Riksrevisjonen at omgjøringen til aksjeselskap ikke er en utskilling av virksomheten, og derfor ikke bør behandles etter vedtektenes paragraf 10. Komiteen viser til at Riksrevisjonen fortsatt har saken til behandling, og vil derfor ikke ta konkret stilling til spørsmålet om saken burde vært fremlagt for generalforsamlingen, men komiteen er av den oppfatning at praktisering av vedtektene ikke må føre til at virkeområdet snevres inn i praksis.

Komiteen viser til dokumentet og det som står over, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 3:2 (2000-2001) - Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker, m.v. for 1999 med

  • – AS Rehabil

  • – Statsbygg Invest AS

  • – Norges Bank

  • – Den norske Bank ASA

  • – Christiania Bank og Kreditkasse ASA

  • – Statens Kantiner SF

  • – Norsk Eiendomsinformasjon AS

  • – Industritjeneste AS

  • – Norsk Synkrotronforskning AS

  • – UNINETT AS

  • – Statens lånekasse for utdanning

  • – Studentsamskipnadene

  • – Akvaforsk AS

  • – Christian Michelsen Research AS

  • – Forskningsparken AS

  • – Leiv Eiriksson Nyfotek AS

  • – NORUT-GRUPPEN AS

  • – Sem Gjestegård AS

  • – Kommunalbanken AS

  • – SIVA - Selskapet for industrivekst SF

  • – Den Norske Stats Husbank

  • – Nationaltheateret AS

  • – Norsk rikskringkasting AS

  • – Tusenårsskiftet - Norge År 2000 AS

  • – Carte Blanche AS

  • – Den Nationale Scene AS

  • – Den Norske Opera AS

  • – Norsk Film AS

  • – Rogaland Teater AS

  • – Trøndelag Teater AS

  • – Statens Skogplanteskoler AS

  • – Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO)

  • – Statskog SF

  • – Statens Landbruksbank

  • – Forskningsparken i Ås AS

  • – Instrumenttjenesten AS

  • – Statkorn Holding ASA

  • – Norsas AS, Norsk Kompetansesenter for avfall og gjenvinning

  • – Polarmiljøsenteret AS

  • – A/S Olivin

  • – Arcus AS

  • – Bjørnøen AS

  • – Electronic Chart Centre AS

  • – Kings Bay AS

  • – Norsk Garantiinstitutt for Skip og Borefartøyer AS

  • – Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

  • – Svalbard Samfunnsdrift AS

  • – Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)

  • – Kongsberg Gruppen ASA

  • – Norge på EXPO 2000 AS

  • – Norsk Avfallshandtering AS - NOAH AS

  • – Norsk Hydro ASA

  • – Norsk Medisinaldepot AS

  • – Raufoss ASA

  • – Den Norske Stats Oljeselskap AS (Statoil)

  • – Statkraft SF

  • – Statnett SF

  • – Telenor AS

  • – Postbanken AS

  • – Norges Statsbaner BA

  • – Posten Norge BA

  • – SAS Norge ASA

  • – Luftfartsverkets Parkeringsanlegg AS

  • – Nordic Aviation Resources AS

  • – Oslo Lufthavn AS

  • – Oslo Lufthavn Tele & Data AS

  • – Airport Coordination Norway AS

  • – Medinnova SF

  • – A/S Vinmonopolet

  • – Kompetansesenter for informasjonsteknologi i helsevesenet AS (KITH)

  • – NORFUND

  • – Nytt fra Norge AS

- vedlegges protokollen.

I Dokument nr. 3:2 (2000-2001) Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker, mv. for 1999 ble rammebetingelsene for Norges Banks pensjonskasse omtalt. Riksrevisjonen uttalte her blant annet at den har merket seg at Norges Banks pensjonskasse ikke er omfattet av kredittilsynsloven og at det er uklart om stiftelsesloven kommer til anvendelse. Det uttales videre at det også synes å være ulike oppfatninger om hvorvidt forsikringsvirksomhetsloven, jf. pensjonskasseforskriften, gjelder for Norges Banks pensjonskasse. Riksrevisjonen anså det som uheldig at pensjonskassens rammebetingelser ikke er klare, og forutsatte at Finansdepartementet vil avklare de spørsmålene som er reist vedrørende pensjonskassens rammebetingelser. Dokument nr. 3:2 (2000-2001) ble sendt Stortinget 6. november 2000.

Finansdepartementet har ved brev til Riksrevisjonen av 28. desember 2000 oversendt notat av 22. desember 2000 hvor det fremgår at departementet vil foreslå endringer i lov av 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet (forsikringsavtaleloven) § 13-1 som går ut på at Kongen likevel kan fastsette at loven helt eller delvis skal gjelde for Norges Banks pensjonskasse. Videre vil departementet foreslå å endre lov av 1. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel mv. (kredittilsynsloven) § 1 nr. 14 slik at den også omfatter Norges Banks pensjonskasse. Departementet uttaler at forslag til lovendringene vil bli fremmet i tilknytning til et annet lovforslag tidlig i 2001.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 13. februar 2001

Gunnar Skaug

leder

Sigurd Grytten

ordfører for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Landbruksdepartementet.

Carl I. Hagen

ordfører for Finans- og tolldepartementet.

Kristin Halvorsen

ordfører for Kommunal- og regionaldepartementet og Miljøverndepartementet.

Odd Holten

ordfører for Samferdselsdepartementet.

Inger Lise Husøy

ordfører for Utenriksdepartementet, saker vedrørende utvikling og menneskerettigheter

Laila Kaland

ordfører for Kulturdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet

Vidar Kleppe

ordfører for Forsvarsdepartementet, Justis- og politidepartementet og Sosial- og helsedepartementet

Kari Økland

ordfører for Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Svein Ludvigsen

sekretær og ordfører for Olje- og energidepartementet og Utenriksdepartementet