Innstilling frå samferdselskomiteen om endring av løyvingar m.v. for 2000 på Samferdselsdepartementets område
Dette dokument
- Innst. S. nr. 77 (2000-2001)
- Kildedok: St.prp. nr. 20 (2000-2001)
- Dato: 07.12.2000
- Utgiver: Samferdselskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Administrasjon m.m.
- 2. Luftfartsformål
- 3. Vegformål
- 4. Programkategori 21.50 jernbaneformål
- 5. Tilråding frå komiteen
Til Stortinget
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram ein del saker under programkategoriane 21.10 Administrasjon m.m., 21.20 Luftfartsformål, 21.30 Vegformål og 21.50 Jernbaneformål.
Det ser ut til å bli eit mindreforbruk på posten m.a. på grunn av eit lågare aktivitetsnivå enn opphavleg lagt opp til for 2000.
Samferdselsdepartementet gjer framlegg om å redusere løyvinga på kap. 1301, post 21, med 1,9 mill. kroner frå 13,2 mill. kroner til 11,3 mill. kroner.
Reduksjonen vil dekkje auken av løyvingane på kap. 1314, post 01 og kap. 1354, post 01.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, slutter seg til den foreslåtte reduksjonen under post 21.
Det blir gjort framlegg om å auke kap. 1314, post 01 Driftsutgifter, med 0,9 mill. kroner på grunn av auka utgifter til havariundersøkingar. Auken blir dekt ved reduksjon av kap. 1301, post 21.
I statsrekneskapen for 1999 er det ført opp feil tal for Luftfartsverkets driftsresultat. Samferdselsdepartementet ber om samtykkje frå Stortinget til at den nemnde differansen blir korrigert i den sentrale statsrekneskapen over konto for forskyvingar i balansen.
Vidare blir det i proposisjonen orientert om avvik innafor omløpsmidlar under Luftfartsverkets balanse.
På grunnlag av vurderingar vil departementet leggje opp til at verdien av dei regionale lufthamnene framleis blir ført til kr 0,- i Luftfartsverkets balanse og at nødvendige korrigeringar blir omtalte i Luftfartsverkets rekneskap for 2000.
Komiteen har merket seg at det er nødvendig å øke bevilgningen for havariundersøkinger.
Komiteen slutter seg derfor til den foreslåtte økningen på post 1.
Komiteen tar orienteringen om statsregnskapet for 1999 for Luftfartsverket og aktivering av regionale lufthamner i Luftfartsverkets balanse til etterretning, og slutter seg til forslag til vedtak.
Stortinget samtykte ved behandlinga av St.prp. nr. 26 (1999-2000) i å starte innkrevjing av bompengar for delvis finansiering av utbygginga av E6 og E18 gjennom Østfold, jf. Innst. S. nr. 111 (1999-2000).
I tilknytning E6 skal det setjast opp tovegs bomstasjonar på E6 ved Akershus grense og på fv 311 ved Kambo. Moss kommune har utsett slutthandsaminga av reguleringsplanane for bomstasjonane til etter at Stortinget har handsama St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Kommunen grunngir vedtaket med at kommunen ikkje kan vere vert for bomstasjonar utan at utbygging av jernbane og hamneveg har fått ei tilfredsstillande og bindande framdrift som Moss by kan akseptere. Det vil såleis ikkje vere mogleg å starte arbeidet på bomstasjonane i 2000, slik det er lagt opp til i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Ei lengre utsetjing av utbygginga av E6 vil vere uheldig og i strid med viktige nasjonale interesser. Samferdselsdepartementet ser det som svært viktig at det raskt blir starta innkrevjing av bompengar for delvis finansiering av utbygginga av E6 gjennom Østfold. Departementet vil difor vurdere bruk av statleg plan for plassering av bomstasjonane knytte til E6.
På E18 skal det stå einvegs bomstasjonar ved kommunegrensa Askim/Eidsberg og vest for Fossum bru i Spydeberg kommune. Bompengeinnkrevjing på E18 vil kunne starte våren 2001.
Lånebehovet i 2000 til oppføring av bomstasjonar på E18 og førebuande arbeid på E18 Ørje-Eidsberg grense er om lag 12 mill. kroner. Dette er ei endring frå St.prp. nr. 1 (2000-2001), der det totalt er lagt til grunn eit låneopptak for heile Østfoldpakka i 2000 på 50 mill. kroner. Det vil difor vere behov for eit låneopptak til Østfoldpakka i 2001 på om lag 38 mill. kroner utover det lånebehovet som er oppgitt for 2001 i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Det blir orientert om at innføring av auka takstar etter prinsippet i Oslopakke 2 ikkje vil kunne skje før 1. juli 2001, jf. at det ved handsaminga av St.prp. nr. 64 (1999-2000 Om delvis bompengefinansiering av forsert kollektivutbygging i Oslo og Akershus (Oslopakke 2), jf. Innst. S. nr. 239 (1999-2000), blei vedteke å innføre auka bompengesatsar i Oslo-området (2 kroner pr. enkeltbillett). I tillegg blei det lagt til grunn auka trafikantbetaling på kollektivtrafikken (0,75 kroner pr. reise).
Samferdselsdepartementet forstår, etter vedtak i Akershus fylkesting og Oslo bystyre, det slik at lokale styremakter vil avvente Stortinget si behandling av dei økonomiske planrammene i St.meld. nr. 46 (1999-2000). Forpliktande vedtak blir gjort i dei årlege budsjetta. Det blir lagt opp til ei ny lokalpolitisk behandling om innføring av auka takst etter prinsippa med Oslopakke 2, etter at Stortinget har handsama St.meld. nr. 46 (1999-2000).
På denne bakgrunn har Vegdirektoratet opplyst at det tidlegast vil vere mogleg å innføre auka takstar etter prinsippet med Oslopakke 2 den 1. juli 2001. Samferdselsdepartementet meiner at det er uheldig at ikkje takstauken blir sett i verk før tidlegast 1. juli 2001. Dette vil svekkje inntektsgrunnlaget for Oslopakke 2. Departementet vil også understreke at det er uvanleg at dei bindande lokale vedtaka ikkje ligg føre før etter at Stortinget har handsama saka, og at dette ikkje er normal prosedyre ved bompengeprosjekt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser det som svært viktig at det snarest blir en avklaring slik at bomstasjonene kan bygges og at innkrevingen kan starte opp med sikte på en raskest mulig oppstart av utbyggingen på E6.
Flertallet viser for øvrig til behandlingen av Østfoldpakka i Innst. S. nr. 111 (1999-2000), hvor komiteens flertall medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, la til grunn en utbygging av dobbeltspor fra Sandbukta til ny Moss stasjon i fase 1, under forutsetning av lokale bidrag. Flertallet legger dette fortsatt til grunn.
Flertallet har merket seg at lånebehovet i 2001 til oppføring av bomstasjonene i Østfoldpakka, har økt med 38 mill. kroner utover det lånebehovet som er oppgitt i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Flertallet har ingen merknader til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Innst. S. nr. 111 (1999-2000) der disse medlemmer gikk imot bompengeinnkreving.
Komiteens medlemmer fra Høyrehar merket seg at Samferdselsdepartementet vil vurdere statlig reguleringsplan ettersom manglende bommer vil undergrave økonomien i Østfoldpakka.
Disse medlemmer vil gå imot statlig reguleringsplan ettersom det fra Høyres side har vært en forutsetning for å støtte bompengeprosjekter at det har vært bred lokalpolitisk oppslutning om prosjektene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti fremmet følgende forslag under behandling av Østfoldpakka:
"1. Framlagte forslag forkastes.
2. Det oppmodes om at Østfold fylkeskommune vurderer en ny Østfoldpakke som inneholder følgende hovedelement:
– Vegutbygging og jernbane gjennomføres i en fase.
– Utbygging av E6 og E18 samt sideveger finansieres i sin helhet gjennom brukerbetaling ved bompengeinntekter.
– Staten går inn med minst tilsvarende midler til jernbaneinvesteringer til utbygging av en moderne, dobbeltspora Østfoldbane, hvor også jernbaneutbygging til havner prioriteres."
Dette medlem vurderer at den vedtatte Østfoldpakke er en ren vegpakke som ikke vil være en løsning på de helhetlige transportforhold i fylket og regionen. Det er derfor ikke ønskelig at Østfoldpakka settes ut i livet i den vedtatte form.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ser det som svært viktig at det snarest mulig blir gjort lokale vedtak slik at det innføres økte bompengetakster og økte takster på trafikantbetalingen i kollektivtrafikken i tråd med forutsetningen i St.prp. nr. 64 (1999-2000) og Innst. 239 (1999-2000).
Flertallet legger vesentlig vekt på at inntektsgrunnlaget for Oslopakke 2 ikke skal svekkes med ytterligere utsettelser av opplegget for trafikantbetalingen.
Flertallet viser til at dette kan bidra til forsinkelser i en svært påkrevet kollektivsatsning i hovedstadsregionen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Innst. S. nr. 239 (1999-2000) der disse medlemmer gikk imot Oslopakke 2.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer at Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune som et element av Oslopakke 2 har fattet prinsippvedtak om å øke bomtakstene med 2 kr for bil og 75 øre for kollektivreisende.
Disse medlemmer har merket seg at Oslo og Akershus ikke vil starte denne innkrevingen før Stortinget har behandlet Nasjonal transportplan og statens økonomiske bidrag er kjent, og at innkrevingen til Oslopakke 2 derfor tidligst kan starte 1. juli i 2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader i Innst. S. nr. 239 (1999-2000) hvor det pekes på at det er mange positive element i Oslopakke 2, men at den vil være utilstrekkelig for å løse regionens transportoppgaver, samt det å øke prisen på kollektivtrafikk vil være et negativt signal.
Departementet gjer framlegg om å auke løyvinga på kap. 1354, post 1 Driftsutgifter, med 1 mill. kroner i samband med oppfølgjing av tilrådingar frå den regjeringsoppnemnde granskingskommisjonen etter togulykka på Rørosbanen. Auken blir dekt ved reduksjon av kap. 1301, post 21.
Rekneskapen for 2000 viser at betaling av renter til NSB BA er over 12 mill. kroner høgare enn budsjettert. Departementet gjer difor framlegg om å auke kap. 5611, post 80 Renter av lån til NSB BA, med 12 mill. kroner.
NSB Gardermobanen AS er etablert med eit statslån på 1 118 mill. kroner. Lånet skal innfriast seinast 2. desember 2001.
Det blir gjort greie for oppretting av ein ny post for betaling av renter av lån frå NSB Gardermobanen AS og at rentene for 2000 er rekna til 73 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til bevilgningsposten.
Komiteen slutter seg til bevilgningsposten.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2000 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Utgifter: | |||
1301 |
Forsking og utvikling m.v. |
||
21 |
Utgreiingar vedrørande miljø, trafikktryggleik m.v., blir redusert med frå kr 13 200 000 til kr 11 300 000 |
1 900 000 | |
1314 |
Havarikommisjonen for sivil luftfart |
||
01 |
Driftsutgifter, blir auka med frå kr 9 600 000 til kr 10 500 000 |
900 000 | |
1354 |
Statens jernbanetilsyn |
||
01 |
Driftsutgifter, blir auka med frå kr 11 740 000 til kr 12 740 000 |
1 000 000 | |
Inntekter: | |||
5611 | Renter til lån til NSB BA med dotterselskap | ||
80 |
Renter av lån til NSB BA, blir auka med frå kr 124 000 000 til kr 136 000 000 |
12 000 000 | |
81(ny) |
Renter av lån til NSB Gardermobanen AS, blir bevilga med |
73 000 000 |
II
Stortinget samtykkjer i at:
Avviket i den sentrale statsrekneskapen pr. 31. desember 1999 på kap. 2450 Luftfartsverket, post 24 Driftsresultat, blir korrigert over konto for forskyvingar i balansen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. desember 2000
Oddvard Nilsen leiar |
Ola Røtvei ordførar |
May Britt Vihovde sekretær |