Sverige og Finland har besluttet å gjennomføre
en gradvis opptrapping av innførselskvotene for alkohol med
full EU-kvote på 110 liter øl, 90 liter vin, 10
liter brennevin og 800 sigaretter ved inngangen til 2004. Dette
vil trolig føre til reduksjoner i de svenske avgiftene,
kanskje allerede fra årsskiftet 2000/2001, noe som
vil bety at lønnsomheten ved å krysse grensen
fra Norge for å ta med seg alkohol og tobakk vil øke
ytterligere.
I dag er de gjennomsnittlige prisene spesielt
for alkohol foreløpig lavere i Tyskland enn Danmark. Prisene
i Danmark er igjen lavere enn i Sverige, og prisene i Sverige er
vesentlig lavere enn i Norge.
Det er i dokumentet videre redegjort for norske
forskrifter om tollfrihet for reiseutstyr og reisegods.
Den avgiftsfrie privatinnførsel av
alkohol- eller tobakksvarer til Sverige fra annet EU-land er mulig
om en privatperson selv kjøper alkohol- eller tobakksvarer i
et annet EU-land i den hensikt å anvende det til eget og
familiens forbruk og personlig transportere (for eksempel i sin
egen bagasje) varene fra det andre EU-landet til Sverige.
Fra 1. juli 2000 kan det innføres til
Sverige uten å betale svenske avgifter:
– 1 liter
sprit.
– 3 liter sterkvin.
– 20 liter vin.
– 24 liter sterkøl.
– 400 sigaretter eller 200 sigarillos
eller 100 sigarer eller 550 gram tobakk.
– Sprit: alkoholdrikk som overstiger
22 pst.
– Sterkvin: alkoholdrikk som overstiger
15 pst., men ikke over 22 pst.
– Vin: annen vin enn sterkvin
samt annen alkohol-drikk med en alkoholprosent som overstiger 3,5 pst.,
men ikke over 15 pst.
– Sterkøl: øl
med alkoholinnhold som overstiger 3,5 pst.
– Sigarillos: sigarer med en høyeste
vekt av 3 gram pr. stykk.
Sverige vil harmonisere reisendes avgiftsfrie
kvoter med EUs regler innen 2004.
Norske borgere eller turister må ikke
føle det slik at innførselsreglene i Norge virker
urimelig i forhold til våre naboland.
Når kvotene harmoniseres med andre
land i Norden som Danmark, Sverige og Finland vil de nye kvotene til
privat bruk føre til at det skal bli særs vanskelig å ta en
vanlig reisende for smugling.
Det betyr blant annet at tollvesenet og politiet
får konsentrert seg mer om viktigere oppgaver med å bruke
tid, krefter og ressurser på storsmuglere, som retter seg
mot det svarte markedet for omsetning og profitt.
Dermed kan etaten og myndighetene konsentrere
seg mer om bekjempelse av internasjonale smuglerbander og øvrig
kriminalitet ved landegrensene.
På bakgrunn av dette fremmes i dokumentet
forslag om at innførselskvotene i bestemmelsene om tollfrihet for
reiseutstyr og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres
med EUs regler.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til svar fra finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
på spørsmål fra saksordføreren
7. november 2000 som følger som trykt vedlegg 1 til denne
innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
representanten Steinar Bastesen, viser til at et liberalt regelverk
for innførsel av tax-free varer må forventes å gi økt
grensehandel og et betydelig provenytap.
Flertallet viser også til
at dette vil undergrave de norske avgifters betydning som helse-
og sosialpolitisk virkemiddel på området alkohol
og tobakk.
Flertallet går med dette
imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Sverige og Finland har besluttet en harmonisering med EUs
innførselskvoter i løpet av en treårsperiode.
Dette vil måtte gi seg utslag i avgiftsreduksjoner både
i Sverige og Finland både på alkohol og tobakk, slik
at prisnivået i disse landene vil bli ytterligere redusert,
og forskjellen til norsk nivå vil øke. Etter disse medlemmers oppfatning
vil det over tid ikke være mulig eller ønskelig å opprettholde
et system hvor prisforskjellene mellom naboland med lange og vanskelig kontrollerbare
felles grenser er betydelige.
Med dagens prisforskjeller viser tollvesenets
stikkprøvekontroller at det er en betydelig ulovlig import
av alkohol og tobakksvarer, og dette vil åpenbart bare
forsterke seg med økte prisforskjeller. Disse medlemmer mener
at det norske avgiftsnivået må harmoniseres med
nivået i våre naboland, og ser ingen grunn til at
norske borgere ikke skal ha samme rett til privat innførsel
av alkohol og tobakksvarer som EU-borgere. Det er viktig å presisere
at forslaget gjelder import fra EU-land til Norge, og altså gjelder
varer som det er betalt avgift for i et EU-land. Det er en harmonisering med
EUs regler om import fra et EU-land til et annet og har altså ingenting
med såkalte tax-free kvoter å gjøre,
slik det går frem av brevet fra departementet, og også av
merknaden fra Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer vil støtte
forslaget fra Øystein Hedstrøm, Per Erik Monsen,
Jørn L. Stang og Vidar Kleppe om at innførselskvotene
av reiseutstyr og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres med
EUs regler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen støtter intensjonen
i forslaget. Disse medlemmer har ved behandlingen
av de årlige budsjetter, fremmet forslag om nedsettelse
av avgiftene på alkohol og tobakk. Dette i den hensikt å kunne
få et tilnærmet likt avgiftsnivå med
Sverige og Danmark. Alle forslag som er blitt fremmet om en reduksjon
av tobakks- og alkoholavgiftene, har hittil blitt nedstemt. Disse
medlemmer finner det imidlertid vanskelig på nåværende
tidspunkt å gå inn for en harmonisering av innførselskvotene med
EUs regler. Så lenge de norske prisene på tilsvarende
varer er vesentlig høyere enn i våre naboland,
vil dette bare føre til en ytterligere sterk økning
av grensehandelen.
Disse medlemmerforeslår
at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
betydningen av at det i Norge føres en alkohol- og røykepolitikk
som minimaliserer skadene bruk av disse stoffene kan føre
til. Norsk og internasjonal forskning har vist at et høyt avgiftsnivå er
et meget effektivt virkemiddel for å redusere forbruk og
skader av flere slike stoffer. Begrensningene på hvor mye
reisende kan ta inn i landet avgiftsfritt av disse varene er en
viktig forutsetning for til en viss grad å kunne føre
en sjølstendig norsk politikk på dette området.
Dette medlem vil rette oppmerksomheten
mot at det i store deler av EU er hensynet til alkohol- og tobakksprodusentene
som er avgjørende for nivået på særavgiftene,
ikke hensynet til de helsemessige og sosiale problemer alkohol og
tobakk forårsaker. Sverige, Finland og til en viss grad
Danmark har tradisjonelt hatt høye alkohol- og tobakksavgifter.
Deres medlemskap i EU har medført at EU-kommisjonen tvinger dem
til å øke innførselskvotene til EU-nivå innen
utløpet av 2003. Grensehandel og press fra handelsnæring og
innenlandske alkohol- og tobakksprodusenter vil da gjøre
det svært vanskelig for våre nordiske naboer å opprettholde
et høyt avgiftsnivå.
Dette medlem mener det er sannsynlig
at også Norge på sikt må redusere sine
særavgifter pga. presset fra våre naboland. Men
med innførselskvoter vil reduksjonen bli mindre enn vi
ellers kan risikere. Å oppheve innførselskvotene
vil dermed innebære at økningen i forbruk og dermed
i skader som følge av alkohol- og tobakksbruk vil øke
kraftig, noe som etter dette medlems oppfatning er
svært uheldig. Dette medlem vil derfor avvise
forslaget.
Forslag fra Høyre og representanten
Steinar Bastesen:
Forslag 1
Dokument nr. 8:10 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Per
Erik Monsen, Jørn L. Stang og Vidar Kleppe om at innførselskvotene
av reiseutstyr og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres
med EUs regler - vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om at innførselskvotene
i bestemmelsene om tollfrihet for reiseutstyr og reisegods, som
alkohol og tobakk m.m., harmoniseres med EUs regler.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:10 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Per
Erik Monsen, Jørn L. Stang og Vidar Kleppe om at innførselskvotene
av reiseutstyr og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres
med EUs regler - bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 7. november 2000 hvor
forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm,
Per Erik Monsen, Jørn L. Stang og Vidar Kleppe om at innførselskvotene
av reiseutstyr og reisegods som alkohol og tobakk m.m. harmoniseres
med EUs regler, oversendes for uttalelse.
Jeg antar at representantene med henvisning
til forslaget om en harmonisering med EUs regler, har lagt til grunn
en heving av den norske tax-free kvoten opp til den veilende mengdegrensen
som gjelder ved handel mellom EU-land, jf. nedenfor hvor det gis
en kort redegjørelse for EUs regelverk.
Det er viktig å være oppmerksom
på at varene som inngår i EUs mengdegrense må være
kjøpt beskattet i kjøpslandet. Det er således
ikke tale om tax-free varer. EUs regelverk er en direkte konsekvens
av at EU skal anses som ett toll- og handelsområde. Fri
flyt av varer inngår som et av hovedelementene i grunnlaget
for EU-samarbeidet. Siktemålet er også at det
skal være en harmonisert skatte- og avgiftspolitikk og
at alle varer skal være beskattet i et land. En harmonisering
av avgiftene på alkohol er vedtatt gjennom direktiv 92/84/EEC
av 19. oktober 1992. Oppkrevingsbestemmelsene som skal sikre at
særavgiftsbelagte varer som omsettes over landegrensene
innen EU beskattes i et land, og ikke dobbeltbeskattes eller omsettes
helt avgiftsfrie, fremgår av Rdir. 92/12 av 25.
februar 1992.
Skatte- og avgiftsområdet inngår
ikke i EØS-samarbeidet. Bestemmelsene om reisendes innførsel
av reisegods, som alkohol og bobakk m.m., anses som en del av skatte-
og avgiftsområdet. Sekundærlovgivningen i EU som
regulerer dette, blant annet de ovennevnte direktiver, er derfor
ikke bindende for Norge. Dette innebærer at verken økningen
i innførselskvotene eller opphevelsen av tax-free ordningen
internt i EU har formell eller juridisk betydning for Norge, og
vi kan derfor opprettholde våre egne nasjonale regler som
i dag på dette området.
Ved etableringen av det indre marked fra 1.
januar 1993 ble det etablert et skille mellom reisende internt i EU
og reisende til/fra tredjeland. Fra dette tidspunktet reguleres
reisende internt i EU av direktiv 92/12/EEC (sirkulasjonsdirektivet)
av 25. februar 1992, mens øvrige reisende reguleres av
direktiv 69/169/EEC av 28. mai 1969 med senere
endringer.
Fra 1. januar 1993 er hovedregelen internt i
EU at alle varer skal beskattes/avgiftslegges i forbrukslandet. Det
er imidlertid gjort et unntak fra dette for varer som reisende medbringer
til eget forbruk. Disse varene skal avgiftslegges
i kjøpslandet. Bestemmelsene i sirkulasjonsdirektivet
angir prosedyre- og kontrollregler som skal sikre at det skjer en
slik avgiftsbelegging i kjøp-landet.
For å skille mellom når en
varemengde må anses å være til eget bruk
og når det er mer trolig at den er brakt med for videresalg,
er det fastsatt veiledende mengdekvoter. Disse er:
10 liter sprit
20 liter mellomklasseprodukter
90 liter vin (hvorav høyst 60 liter
mousserende)
110 liter øl
+ tobakk (800 stk. sigaretter, 1 kg.
røketobakk etc.)
Dette innebærer at en danske kan reise
til Tyskland, kjøpe ovennevnte varer beskattet og medbringe
disse til Danmark uten ytterligere avgiftslegging. Eneste vilkår
er at varene er kjøpt med avgift i Tyskland og at de er
til eget bruk.
Danmark, Finland og Sverige har forhandlet frem visse
unntak fra disse reglene. Unntakene innebærer at disse
landene kan benytte mer restriktive kvoter. For både Danmark,
Finland og Sverige utløper unntaksperioden 31. desember
2003. Frem til dette tidspunktet vil disse landene gradvis trappe
opp mengdegrensene.
For reisende internt i EU er nå adgangen
til å medbringe en tax-free kvote,
dvs. en mengde varer som er kjøpt ubeskattet, opphevet.
Kvoten som gjaldt inntil 1. juli 1999 var om lag tilsvarende den
norske tax-free kvoten.
For reisende til/fra EU og tredjeland
gjelder direktiv 69/169. Reisende mellom EU og tredjeland
vil etter dette regelverket i EU kunne medbringe den samme tax-free
kvoten som tidligere. Denne kvoten innebærer bl.a. at det
kan medbringes 1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasse produkter
og 2 liter vin samt en viss mengde tobakk etc. Kvoten er som nevnt
i stor grad sammenfallende med den norske tax-free kvoten. Dette
betyr at en svenske som reiser til USA, Asia eller Norge kan handle
tax-free på flyplass eller beskattet i butikk i disse landene.
Ved retur til Sverige kan bare den nevnte kvoten tas med uten avgiftsoppkreving
i Sverige.
Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise
til at EU har en tax-free kvote fra tredjeland som er i samsvar
med den norske tax-free kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne type
varer.
Jeg kan ikke tilrå det fremsatte forslaget.
Norge har et høyt nivå på særavgiftene
som omfattes av kvotebestemmelsene (mineralolje, alkohol og tobakk).
En økning av innførselskvotene til det nivået
som gjelder ved handel innen EU må antas å gi
en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av disse varene. En
eventuell gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for
næringslivet i Norge, og medføre et betydelig
provenytap. Videre vil trolig det totale forbruket av alkohol og
tobakk i Norge øke dersom et slikt forslag skulle bli gjennomført.
Nivået på særavgiftene
i våre naboland er noe vi må følge med
på for å motvirke et uheldig omfang på grensehandelen.
Dette er bakgrunnen for at Regjeringen i budsjettproposisjonen har
foreslått å sette ned både alkoholavgiftene
og avgiftene på drivstoff. Forslaget om at Norge skal heve
den norske tax-free kvoten opp til den veilende mengdegrensen som
gjelder ved handel mellom EU-land, innebærer at Norge går
lenger enn EU, se beskrivelsen av EUs regelverk ovenfor. Denne beskrivelsen
viser blant annet at en svenske som kjøper taxfrie varer
i Norge kun kan ta med seg tilbake til Sverige varer tilnærmet
den kvoten som gjelder ved innførsel til Norge. Videre
omfattes ikke Norge av EUs direktiver og kontrollsystemer som sikrer
at varene som innføres til Norge er beskattet i kjøpslandet.
Jeg viser også til at de andre nordiske landene her har
nedlagt betydelige ressurser i å få overgangsordninger
for tilpasse seg EUs veiledende mengdegrenser. Fra Regjeringens
side vil vi derfor løpende vurdere avgiftsnivået
også i lys av nivået i våre naboland. Dagens
innførselskvoter bør imidlertid bestå inntil videre.
Et liberalt regelverk for innførsel
av tax-free varer må forventes å gi økt
grensehandel og et betydelig provenytap. Det vil også undergrave
de norske avgiftenes betydning som helse- og sosialpolitisk virkemiddel
på området alkohol og tobakk.
Oslo, i finanskomiteen, den 21. november 2000
Dag Terje Andersen
leder |
Erik Dalheim
ordfører |
Siv Jensen
sekretær |