Departementet uttaler at antall tilsyn gikk
noe ned i 1998, og at Arbeidstilsynets målsetting i noen
tilfeller har ligget høyere enn hva etaten har klart å gjennomføre.
Dette henger blant annet sammen med de økte kravene til
hva tilsyn skal omfatte. Innføringen av internkontroll
på 90-tallet har vært en krevende reform. Det
er mer komplisert å gjennomføre tilsynet enn før,
og det stiller større kompetansekrav til inspektørene.
Det samlede volumet på tilsynet er også opprettholdt,
selv om antallet tilsyn er noe redusert.
Departementet påpeker at Arbeidstilsynets
budsjett som er økt med ca. 14 mill. kroner i perioden
1995-1998, ikke innebærer noen reell styrking av etatens budsjett,
men har i all hovedsak vært lønns- og prisjusteringer,
parallelle økninger av inntekter og utgifter samt midler
til tidsbegrensede prosjekter.
Anslaget om at Arbeidstilsynet bare bruker 24
pst. av sine ressurser på tilsyn er basert på en
noe snever definisjon av tilsynsbegrepet. Etaten utfører
også mange andre utadrettede oppgaver, som informasjon/veiledning,
behandling av klager og søknader, utvikling av regelverket
m.v. Det er videre ikke tatt høyde for at etaten i den
aktuelle perioden har gjennomført en avgrensning av tilsynsbegrepet
som innebærer at informasjonsmøter med virksomheter,
bransjer m.v. ikke lenger regnes som tilsyn.
Arbeidstilsynet er en desentralisert etat, med
til sammen 48 distrikts- og avdelingskontorer, som bidrar til nærhet
og større brukervennlighet overfor virksomhetene, men er
mer krevende administrativt enn en sentralisert løsning.
Det arbeides med å overføre en større del
av ressursene til den utadrettede virksomheten, blant annet gjennom
et planmessig effektiviseringsarbeid for at organiseringen til enhver
tid skal være så rasjonell som mulig.
Arbeidet med risikobasering av tilsynet har
vært en prosess i Arbeidstilsynet gjennom flere år
og har blant annet bestått i å kartlegge distriktenes
lokale risikovurdering. Det er nå utviklet en konseptuell
modell som vil være grunnlaget for et felles system for
risikovurdering. Modellen vil bli implementert i løpet
av året og tatt i bruk for 2001. Dette vil være
et viktig bidrag til en mer enhetlig etat.
Arbeidstilsynets egne retningslinjer, som Riksrevisjonen
viser til i analysen, er implementert i etaten i 1999, og Departementet
mener at det ikke kan vises til brudd på de interne retningslinjene
i den grad undersøkelsen er basert på tilsyn gjennomført
før den tid. Departementet fremhever at Arbeidstilsynet
kontinuerlig arbeider med å forbedre de interne prosesser
og oppgaver for å kunne utføre sin aktivitet på en
mest mulig hensiktsmessig måte. Det er blant annet innført et
ressursstyringssystem, og en første versjon av etatens
"tilsynshåndbok" er utarbeidet.
I etatens planbrev for år 2000 er det
gitt føringer i tilknytning til oppfølging av
tilsynsaktiviteten som vil være en direkte oppfølging
av Riksrevisjonens påpekinger.
Departementet viser til at Arbeidstilsynet de
siste årene har lagt mye arbeid i å utarbeide
felles retningslinjer og styrende dokumentasjon for etatens arbeid. Etaten
er inne i en prosess hvor dette er viktige elementer i utviklingen
av Arbeidstilsynet som tilsyns- og forvaltningsorgan.
Aktuelle tiltak vil på kort sikt være
implementeringen av de nye retningslinjer og styringssignaler som foreligger,
herunder det felles system for risikovurderinger, retningslinjer
for tilbakemeldinger og tilsynshåndboken. Departementet
vil følge opp dette arbeidet gjennom de ordinære
styringssystemer. Det vises videre til prosjekter for å bedre
resultatene av Arbeidstilsynets innsats og helse-, miljø-
og sikkerhetstilstanden i virksomhetene: Det utarbeides felles styrende dokumentasjon
og regelverk, og tilsyn samordnes. I 2000 skal det gjennomføres
en substansiell gjennomgang av forskriftene med sikte på en
forenkling og modernisering, spesielt med hensyn til små og
mellomstore virksomheters situasjon. I 2000 skal Arbeidstilsynet
også foreta en vurdering av utviklingen på arbeidsmiljøområdet
gjennom 90-tallet, og så langt som mulig knytte denne til
effekter av etatens prioriteringer og innsats.
Departementet vil vurdere å gjennomføre
en mer omfattende evaluering av Arbeidstilsynets organisering og
resultater. En slik evaluering bør imidlertid ikke gjennomføres
før de pågående tiltakene for å øke etatens
effektivitet, innsats og interne samordning har fått tid
til å virke, og man har kommet lengre med hensyn til regelverksutvikling
og vurdering av arbeidsmiljøsituasjonen. En evaluering
av Arbeidstilsynet kan tenkes igangsatt i løpet av 2001
eller 2002.