Kjernen i fri rettshjelpsytelsen er bistand
fra privatpraktiserende advokater, slik det fremgår av
lov om fri rettshjelp § 2. Departementet har inntrykk av
at ordningene med fritt rettsråd og fri sakførsel
gjennom privatpraktiserende advokater i hovedsak har fungert tilfredsstillende.
Departementet har mottatt signaler om at enkelte advokater
kvier seg for å ta fri rettshjelpssaker. Årsaken
oppgis å være lave salærsatser, samt
en tungrodd og lite forutberegnelig ordning. Departementet har nå vedtatt
en opptrappingsplan for den offentlige salærsatsen.
Det er relativt god geografisk spredning av
advokater i Norge, og det er innført en ordning med støtte
for advokater som vil etablere seg i utkantstrøk eller
ha kontordager i distriktet.
Advokatbruk er lite vanlig i befolkningen, men undersøkelser
tyder på at andelen av de som har benyttet advokat er stigende.
En advokatundersøkelse fra 1987 viste bare ubetydelige
geografiske forskjeller i advokatbruk. Advokatbruken er hyppigst
blant de best utdannede og de med høyest inntekt, og klart
hyppigere for menn enn for kvinner. Man fant for øvrig
at over I av befolkningen aldri overveier å gå til
advokat. Andelen er høyest blant de med minst utdanning
og de med lavest inntekt.
På spørsmål om på hvilke
rettsområder man rent faktisk hadde benyttet advokat, viste
undersøkelsene at det var i skilsmisse, skifte- og barnefordelingssaker man
i størst grad hadde benyttet advokat. På de neste plassene
kom kjøp/salg av bolig, hytte eller fast eiendom
og arveoppgjør/testamentskriving.
Utgangspunktet er at den som ervervsmessig eller
til stadighet vil drive rettshjelpsvirksomhet, må ha bevilling
som advokat. For å bli advokat kreves det 2 års praksis
i tillegg til juridisk embetseksamen.
Ved lovendring i 1991 ble det lempet på rettsrådsmonopolet
slik at rettsråd utenfor rettergang på visse vilkår
ble åpnet for jurister uten advokatbevilling. Bistand fra
rettshjelpere kan dekkes etter lov om fri rettshjelp. I tillegg åpner
domstolloven for integrert rettshjelpsvirksomhet fra ikke-jurister,
dvs. juridisk bistand som ytes som et ledd i annen virksomhet. I
domstolloven gjøres det også unntak fra rettsrådsmonopolet
ved at statsautoriserte og registrerte revisorer kan bistå i
spesifiserte former for rettshjelp i skattesaker. Videre åpnes
det for at lensmenn kan yte visse typer rettshjelp. Dessuten kan
den som har tilfredsstillende utdannelse innen spesielle rettsområder
få tillatelse til å yte rettshjelp innen vedkommendes
fagområde. Det er gitt svært få slike
tillatelser.