Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens antegnelser til statsregnskapet for 1998 - manglende avstemminger og dokumentasjoner i Kystverkets regnskap for 1998

Innhold

Til Stortinget

I samsvar med Grunnlovens § 75 k la Riksrevisjonen 3. november 1999 frem for Stortinget Dokument nr. 1 (1999-2000) om antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskapet og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av statsregnskapene for 1998. Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga 10. februar 2000 Innst. S. nr. 107 (1999-2000). I forbindelse med behandling av dokumentet valgte komiteen å trekke ut sak nr. 1 under Fiskeridepartementet, Manglende avstemminger og dokumentasjon i Kystverkets regnskap for 1998. Bakgrunnen var at Riksrevisjonen i brev av 19. januar 2000 opplyste at antegnelsen til Kystverkets regnskap for 1998 måtte vurderes på nytt på grunn av nye opplysninger. (Dette brevet følger som vedlegg til innstillingen.) Stortinget mottok 8. mars 2000 Dokument nr. 1.Tillegg nr. 1 (1999-2000). Komiteen har behandlet sakene vedrørende Kystverkets regnskap for 1998 med utgangspunkt i de opplysninger som her har fremkommet.

Saken er tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet for 1998 under Fiskeridepartementet, jf. Dokument nr. 1 (1999-2000) side 43-45. Riksrevisjonen la her til grunn at de opplysningene som Fiskeridepartementet ga i svaret på antegnelsen var riktige, at regnskapet var gjennomgått og dokumentert og at feilene var rettet opp.

Fiskeridepartementet har i brev av 21. desember 1999 og 10. februar 2000 lagt fram vesentlige nye opplysninger i saken. Riksrevisjonens kollegium har derfor behandlet saken på nytt og framlegger ny uttalelse og forslag til desisjon.

Riksrevisjonen har i antegnelsene til statsregnskapet for 1998 under Fiskeridepartementet, jf. Dokument nr. 1 (1999-2000) sidene 43-45, anført at Kystverkets regnskap for 1998 var ufullstendig og beheftet med flere feil og mangler. Riksrevisjonen bemerket derfor at Kystverkets regnskap ikke kunne godkjennes.

Fiskeridepartementet anførte i svaret på antegnelsen bl.a.:

«Kystdirektoratet har i samarbeid med revisjonsfirmaet KPMG gjennomgått samtlige avstemminger pr. 31.12.1998, kontrollert at disse er oppsatt i overensstemmelse med økonomireglementet og rettet opp avstemminger som ikke er i overensstemmelse med reglementet. Beholdninger og saldi er bekreftet som gyldige og reelle. Andre forhold som Riksrevisjonen har påpekt i regnskapet for 1998 er også rettet opp og dokumentert. Kasserapport pr. 31.12.1998, del B og C, er korrigert og samsvarer nå med regnskapstallene. Årsaken til feilen i kasserapport del C er nå klarlagt, og det er korrigert for bilaget som medførte feilen.

Etter Fiskeridepartementets oppfatning er Kystverkets regnskap for 1998 nå dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regelverk.»

Riksrevisjonen godkjente under denne forutsetning Kystverkets regnskap for 1998, jf. Riksrevisjonens uttalelse og forslag til desisjon i Dokument nr. 1 (1999-2000), side 45.

Riksrevisjonen har imidlertid mottatt brev av 21. desember 1999 fra Fiskeridepartementet hvor det framkommer nye opplysninger. I brevet redegjør Fiskeridepartementet for nye differanser på kr 10 544 493 på mellomregnskapskonti i Kystverkets regnskap. Beløpet er postert på egen balansekonto. Kystverket er i gang med å finne årsakene til differanse. Ifølge departementet har Kystverket etter hvert fått tilfredsstillende oversikt over de øvrige balansekonti og det er ikke grunnlag for å tro at differansene skriver seg fra andre forhold enn mellomværende mellom distriktene, og mellom distriktene og Kystdirektoratet.

Med henvisning til svaret på antegnelsen og brevet av 21. desember 1999, har Riksrevisjonen i brev av 19. januar 2000 til Fiskeridepartementet bedt om at departementet gir ytterligere opplysninger vedrørende Kystverkets regnskap for 1998. I brevet har Riksrevisjonen bl.a. uttalt at en vanskelig kan se at de avstemmingene som departementet har redegjort for i svaret på antegnelsen, er blitt gjennomført som beskrevet uten at de feil som er nevnt i brevet av 21. desember 1999 ble oppdaget. Riksrevisjonen har i desember 1999 gjennomgått avstemmingene pr. 31. desember 1998. Denne gjennomgåelsen viste at flere avstemminger som er foretatt ikke er utført i henhold til økonomireglementet for staten og interne rutiner i Kystverket. Det viste seg at enkelte avstemminger heller ikke var dokumentert. Under henvisning til dette ba Riksrevisjonen opplyst om Fiskeridepartementet nå kan bekrefte at regnskapet ikke inneholder andre uavklarte differanser enn de nevnte kr 10 544 493. Spesielt ba Riksrevisjonen departementet bekrefte om alle losinntektene i 1998 er bokført i samsvar med kontantprinsippet.

Fiskeridepartementet har i brev av 10. februar 2000 bl.a. svart:

«I Fiskeridepartementets svar av 24. september 1999 på antegnelsen til Kystverkets regnskap for 1998, uttalte Fiskeridepartementet at Kystverkets regnskap for 1998 på dette tidspunkt var dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regelverk.

I november 1999 ble det ved en gjennomgang i Kystverket avdekket en differanse på mellomregnskapskonti på kr 10 544 493. Fiskeridepartementet ble muntlig orientert om dette i møte med Kystdirektoratet 26. november 1999. Direktoratet ga deretter i brev av 30. november 1999 en nærmere redegjørelse for saken. Fiskeridepartementet orienterte Finansdepartementet og Riksrevisjonen om forholdet i likelydende brev av 21. desember 1999.

Riksrevisjonens gjennomgang i desember 1999 viste at flere avstemminger pr. 31.12.1998 som er utført av KPMG og Kystverket, ikke er utført i henhold til økonomireglementet i staten og interne rutiner i Kystverket. Dette er bekreftet av den nye gjennomgangen av avstemmingene pr. 31.12.1998 som Kystdirektoratet og KPMG har foretatt i januar/februar 2000.

Fiskeridepartementet finner det svært uheldig at departementet overfor Riksrevisjonen har bekreftet forhold som i ettertid viser seg ikke å være korrekt.

På bakgrunn av de forholdene vi her har redegjort for, kan ikke Fiskeridepartementet bekrefte at Kystverkets regnskap for 1998 ikke inneholder andre uavklarte differanser enn kr 10 544 493 som er postert på konto 2990.

På bakgrunn av de nye opplysningene som er fremkommet konkluderer Fiskeridepartementet med at Kystverkets regnskap for 1998 ikke skulle vært godkjent.»

Riksrevisjonen uttaler:

I Fiskeridepartementets opprinnelige svar på antegnelsen til Kystverkets regnskap for 1998, uttalte departementet at regnskapet var dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regler. Under denne forutsetning fant Riksrevisjonen å kunne godkjenne regnskapet og dette ble meddelt Stortinget i Dokument nr. 1 (1999-2000). Fiskeridepartementet har senere, i brev av 21. desember 1999 og 10. februar 2000 til Riksrevisjonen, opplyst at de i svaret på antegnelsen har bekreftet forhold som i ettertid har vist seg ikke å være korrekt. I brevet av 10. februar 2000 konkluderer departementet derfor med at Kystverkets regnskap ikke skulle være godkjent.

Riksrevisjonen vil bemerke at med bakgrunn i de nye opplysningene kan det konstateres at Kystverkets regnskap for 1998 ikke er avlagt i henhold til bevilgningsreglementet og økonomireglementet.

Regnskapet er beheftet med betydelige feil og mangler og kan derfor ikke godkjennes.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Fiskeridepartementet har gitt flere uriktige opplysninger i svaret på antegnelsen og ser svært alvorlig på at departementet har bekreftet forhold som i ettertid viser seg ikke å være korrekt. Riksrevisjonen forutsetter at Fiskeridepartementet straks iverksetter tiltak for å sørge for at regnskapsinformasjonen heretter blir fullstendig og korrekt. Videre forutsetter Riksrevisjonen at departementet sørger for at økonomiforvaltningen i Kystverket blir brakt opp på et tilfredsstillende nivå. Riksrevisjonen vil følge opp forholdet i den løpende revisjon og eventuelt komme tilbake til saken i forbindelse med revisjonen av regnskapet for 1999. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til Riksrevisjonens antegnelser til statsregnskapet for 1998 hvoretter Kystverkets regnskap for 1998 var ufullstendig og beheftet med flere feil og mangler.

Komiteen støtter Riksrevisjonens kritikk av at Fiskeridepartementet bekreftet at regnskapet var dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regelverk uten at det var foretatt nødvendige undersøkelser slik at departementet i ettertid har måttet dementere opplysningene.

Komiteen vil minne om at Kystverkets regnskapsføring også tidligere har vært gjenstand for oppmerksomhet. I forbindelse med regnskapsavleggelsen for 1994 ble bl.a. følgende forhold avdekket:

  • – formelle feil og feilføringer som blant annet har resultert i brudd på bruttoprinsippet og kontantprinsippet, jf. bevilgningsreglementet §§ 4 og 14

  • – omfattende omposteringer ved slutten av året som indikerer manglende budsjettoppfølging gjennom året. Ofte mangler underlagsmateriale som skal dokumentere omposteringene

  • – manglende avstemming og oppfølging av balansekonti. Dette medfører blant annet at til dels store beløp som skulle vært utgiftsførte i regnskapet blir stående i balansen

  • – manglende attestasjon og anvisning av bilag eller at bilag er anvist av personer uten anvisningsmyndighet

  • – sviktende rutiner for innsending og arkivering av bilag.

Komiteen anførte i den forbindelse at:

«Komiteen har grunn til å tru at Kystdirektoratet mangler både kapasitet og fagleg kompetanse når det gjeld å sikre både god økonomistyring og kvalitet på arbeidet. »

Basert på svaret fra Fiskeridepartementet hvoretter

«departementet var gått inn i en dialog med Kystdirektoratet med det for øye å få iverksatt kortsiktige og langsiktige tiltak for å bedre økonomistyringen innenfor Kystverket»

konkluderte komiteen med

«tillit til at regnskapet for 1995 ville bli lagt fram i tråd med økonomi- og regnskapsinstruksen.»

På denne bakgrunn finner komiteen det spesielt alvorlig at Kystverkets rutiner fortsatt ikke er i orden og at Fiskeridepartementet ikke i tilstrekkelig grad har foretatt undersøkelser før departementet uten forbehold bekreftet at alle feil og mangler som Riksrevisjonen hadde påpekt i Kystverkets regnskap for 1998, var rettet opp.

Komiteen viser for øvrig til komiteens generelle merknader i forbindelse med komiteens behandling av Dokument nr. 1 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 107 (1999-2000) vedrørende regnskapsføringen i forvaltningen.

Komiteen forutsetter at departementet følger opp Riksrevisjonens anmodning om å sørge for at økonomiforvaltningen i Kystverket kommer opp på et tilfredsstillende nivå og slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon "Kan passere".

Komiteen viser til dokumentene og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Antegnelsene til statsregnskapet for 1998 vedkommende Fiskeridepartementet - manglende avstemminger og dokumentasjoner i Kystverkets regnskap for 1998, blir desidert i samsvar med Riksrevisjonens forslag til antegnelse "Kan passere".

Riksrevisjonen viser til antegnelsen til Kystverkets regnskap 1998 hvor det er anført at regnskapet er ufullstendig og beheftet med flere feil og mangler.

Fiskeridepartementet har i svaret på antegnelsen bl.a. svart:

«Kystdirektoratet har i samarbeid med revisjonsfirmaet KPMG gjennomgått samtlige avstemminger pr. 31.12.1998, kontrollert at disse er satt opp i overensstemmelse med økonomireglementet, og rettet opp avstemminger som ikke er i overensstemmelse med reglementet. Beholdninger og saldi er bekreftet som gyldige og reelle. Andre forhold som Riksrevisjonen har påpekt i regnskapet for 1998 er også rettet opp og dokumentert. Kasserapport pr. 31.12.1998, del B og C, er korrigert og samsvarer med regnskapstallene. Årsaken til feilen i kasserapport del C er nå klarlagt, og det er korrigert for bilaget som medførte feilen.»

Riksrevisjonen godkjente under denne forutsetning Kystverkets regnskap for 1998, jf. Riksrevisjonens forslag til desisjon i Dokument nr 1 (1999-2000), side 45.

Riksrevisjonen har imidlertid mottatt brev av 21. desember 1999 fra Fiskeridepartementet hvor det fremkommer nye opplysninger. I brevet redegjør Fiskeridepartementet for nye differanser på 10 544 493 kroner på mellomregnskapskonti i Kystverkets regnskap. Kystverket er i gang med å avdekke disse differansene og Riksrevisjonen har gitt Fiskeridepartementet frist til 1. april 2000 med å orientere om resultatet.

Riksrevisjonen har i brev av i dag til Fiskeridepartementet bedt om at departementet bekrefter at det nå ikke er andre differanser i Kystverkets regnskap enn de som er beskrevet i brevet av 21. desember 1999. Riksrevisjonen har også gjort departementet oppmerksom på at de nye opplysningene medfører at antegnelsen til Kystverkets regnskap for 1998 må vurderes på nytt.

Departementet har fått frist til 10. februar 2000 med å besvare brevet.

Riksrevisjonen vil komme tilbake til saken når Fiskeridepartementets svar foreligger.

Vedlegg: Kopi av brev fra Fiskeridepartementet, datert 21. desember 1999. Kopi av brev fra Riksrevisjonen til Fiskeridepartementet, datert 19. januar 2000.

(Ikke tatt med i denne innstillingen.)

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. mars 2000

Gunnar Skaug

leder

Odd Holten

ordfører

Svein Ludvigsen

sekretær