I samsvar med Grunnlovens § 75 k la
Riksrevisjonen 3. november 1999 frem for Stortinget Dokument nr.
1 (1999-2000) om antegnelser med svar og forslag til desisjon av
statsregnskapet og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen
med ekstrakt av statsregnskapene for 1998. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
avga 10. februar 2000 Innst. S. nr. 107 (1999-2000). I forbindelse
med behandling av dokumentet valgte komiteen å trekke ut
sak nr. 1 under Fiskeridepartementet, Manglende avstemminger og dokumentasjon
i Kystverkets regnskap for 1998. Bakgrunnen var at Riksrevisjonen
i brev av 19. januar 2000 opplyste at antegnelsen til Kystverkets
regnskap for 1998 måtte vurderes på nytt på grunn
av nye opplysninger. (Dette brevet følger som vedlegg til
innstillingen.) Stortinget mottok 8. mars 2000 Dokument nr. 1.Tillegg
nr. 1 (1999-2000). Komiteen har behandlet sakene
vedrørende Kystverkets regnskap for 1998 med utgangspunkt
i de opplysninger som her har fremkommet.
Saken er tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet for
1998 under Fiskeridepartementet, jf. Dokument nr. 1 (1999-2000)
side 43-45. Riksrevisjonen la her til grunn at de opplysningene
som Fiskeridepartementet ga i svaret på antegnelsen var
riktige, at regnskapet var gjennomgått og dokumentert og
at feilene var rettet opp.
Fiskeridepartementet har i brev av 21. desember 1999
og 10. februar 2000 lagt fram vesentlige nye opplysninger i saken.
Riksrevisjonens kollegium har derfor behandlet saken på nytt
og framlegger ny uttalelse og forslag til desisjon.
Riksrevisjonen har i antegnelsene til statsregnskapet for
1998 under Fiskeridepartementet, jf. Dokument nr. 1 (1999-2000)
sidene 43-45, anført at Kystverkets regnskap for 1998 var
ufullstendig og beheftet med flere feil og mangler. Riksrevisjonen
bemerket derfor at Kystverkets regnskap ikke kunne godkjennes.
Fiskeridepartementet anførte i svaret
på antegnelsen bl.a.:
«Kystdirektoratet har i samarbeid med revisjonsfirmaet
KPMG gjennomgått samtlige avstemminger pr. 31.12.1998,
kontrollert at disse er oppsatt i overensstemmelse med økonomireglementet
og rettet opp avstemminger som ikke er i overensstemmelse med reglementet.
Beholdninger og saldi er bekreftet som gyldige og reelle. Andre
forhold som Riksrevisjonen har påpekt i regnskapet for
1998 er også rettet opp og dokumentert. Kasserapport pr.
31.12.1998, del B og C, er korrigert og samsvarer nå med
regnskapstallene. Årsaken til feilen i kasserapport del
C er nå klarlagt, og det er korrigert for bilaget som medførte
feilen.
Etter Fiskeridepartementets oppfatning er
Kystverkets regnskap for 1998 nå dokumentert og spesifisert
i henhold til gjeldende regelverk.»
Riksrevisjonen godkjente under denne forutsetning Kystverkets
regnskap for 1998, jf. Riksrevisjonens uttalelse og forslag til
desisjon i Dokument nr. 1 (1999-2000), side 45.
Riksrevisjonen har imidlertid mottatt brev av
21. desember 1999 fra Fiskeridepartementet hvor det framkommer nye
opplysninger. I brevet redegjør Fiskeridepartementet for
nye differanser på kr 10 544 493 på mellomregnskapskonti
i Kystverkets regnskap. Beløpet er postert på egen
balansekonto. Kystverket er i gang med å finne årsakene
til differanse. Ifølge departementet har Kystverket etter
hvert fått tilfredsstillende oversikt over de øvrige
balansekonti og det er ikke grunnlag for å tro at differansene
skriver seg fra andre forhold enn mellomværende mellom
distriktene, og mellom distriktene og Kystdirektoratet.
Med henvisning til svaret på antegnelsen
og brevet av 21. desember 1999, har Riksrevisjonen i brev av 19. januar
2000 til Fiskeridepartementet bedt om at departementet gir ytterligere
opplysninger vedrørende Kystverkets regnskap for 1998.
I brevet har Riksrevisjonen bl.a. uttalt at en vanskelig kan se
at de avstemmingene som departementet har redegjort for i svaret
på antegnelsen, er blitt gjennomført som beskrevet
uten at de feil som er nevnt i brevet av 21. desember 1999 ble oppdaget.
Riksrevisjonen har i desember 1999 gjennomgått avstemmingene
pr. 31. desember 1998. Denne gjennomgåelsen viste at flere
avstemminger som er foretatt ikke er utført i henhold til økonomireglementet for
staten og interne rutiner i Kystverket. Det viste seg at enkelte
avstemminger heller ikke var dokumentert. Under henvisning til dette
ba Riksrevisjonen opplyst om Fiskeridepartementet nå kan
bekrefte at regnskapet ikke inneholder andre uavklarte differanser
enn de nevnte kr 10 544 493. Spesielt ba Riksrevisjonen departementet
bekrefte om alle losinntektene i 1998 er bokført i samsvar
med kontantprinsippet.
Fiskeridepartementet har i brev av 10. februar
2000 bl.a. svart:
«I Fiskeridepartementets svar av 24. september 1999 på antegnelsen
til Kystverkets regnskap for 1998, uttalte Fiskeridepartementet
at Kystverkets regnskap for 1998 på dette tidspunkt var
dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regelverk.
I
november 1999 ble det ved en gjennomgang i Kystverket avdekket en
differanse på mellomregnskapskonti på kr 10 544
493. Fiskeridepartementet ble muntlig orientert om dette i møte
med Kystdirektoratet 26. november 1999. Direktoratet ga deretter
i brev av 30. november 1999 en nærmere redegjørelse
for saken. Fiskeridepartementet orienterte Finansdepartementet og
Riksrevisjonen om forholdet i likelydende brev av 21. desember 1999.
Riksrevisjonens
gjennomgang i desember 1999 viste at flere avstemminger pr. 31.12.1998
som er utført av KPMG og Kystverket, ikke er utført
i henhold til økonomireglementet i staten og interne rutiner
i Kystverket. Dette er bekreftet av den nye gjennomgangen av avstemmingene
pr. 31.12.1998 som Kystdirektoratet og KPMG har foretatt i januar/februar
2000.
Fiskeridepartementet finner det svært
uheldig at departementet overfor Riksrevisjonen har bekreftet forhold
som i ettertid viser seg ikke å være korrekt.
På bakgrunn
av de forholdene vi her har redegjort for, kan ikke Fiskeridepartementet
bekrefte at Kystverkets regnskap for 1998 ikke inneholder andre
uavklarte differanser enn kr 10 544 493 som er postert på konto 2990.
På bakgrunn
av de nye opplysningene som er fremkommet konkluderer Fiskeridepartementet
med at Kystverkets regnskap for 1998 ikke skulle vært godkjent.»
Riksrevisjonen uttaler:
I Fiskeridepartementets opprinnelige svar på antegnelsen
til Kystverkets regnskap for 1998, uttalte departementet at regnskapet
var dokumentert og spesifisert i henhold til gjeldende regler. Under
denne forutsetning fant Riksrevisjonen å kunne godkjenne
regnskapet og dette ble meddelt Stortinget i Dokument nr. 1 (1999-2000).
Fiskeridepartementet har senere, i brev av 21. desember 1999 og
10. februar 2000 til Riksrevisjonen, opplyst at de i svaret på antegnelsen
har bekreftet forhold som i ettertid har vist seg ikke å være
korrekt. I brevet av 10. februar 2000 konkluderer departementet derfor
med at Kystverkets regnskap ikke skulle være godkjent.
Riksrevisjonen vil bemerke at med bakgrunn i
de nye opplysningene kan det konstateres at Kystverkets regnskap
for 1998 ikke er avlagt i henhold til bevilgningsreglementet og økonomireglementet.
Regnskapet er beheftet med betydelige feil og
mangler og kan derfor ikke godkjennes.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Fiskeridepartementet
har gitt flere uriktige opplysninger i svaret på antegnelsen
og ser svært alvorlig på at departementet har
bekreftet forhold som i ettertid viser seg ikke å være
korrekt. Riksrevisjonen forutsetter at Fiskeridepartementet straks
iverksetter tiltak for å sørge for at regnskapsinformasjonen
heretter blir fullstendig og korrekt. Videre forutsetter Riksrevisjonen
at departementet sørger for at økonomiforvaltningen
i Kystverket blir brakt opp på et tilfredsstillende nivå.
Riksrevisjonen vil følge opp forholdet i den løpende
revisjon og eventuelt komme tilbake til saken i forbindelse med revisjonen
av regnskapet for 1999. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".