Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

24. Andre merknader og forslag

24.1 Andre merknader og tekstframlegg

24.1.1 Sal av statsaksjar

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går sterkt mot å gi Regjeringa fullmakt til å selge statsaksjer i 1998. Dette har heller ingen virkning på budsjettbalansen. Salg av statsaksjer representerer kun flytting av formue mellom offentlig og privat sektor. Opplegget innebærer privatisering av statlig virksomhet.

       Regjeringen vil heller ikke opplyse hvilke statlige aksjer som er aktuelle å selge i 1998. Disse medlemmer mener at det er uholdbart at Stortinget ikke er innforstått med hvilke statsbedrifter som nå kan privatisert.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går inn for å gjennomføre sal av statlige aksjar i 1998 med inntil 500 mill. kroner for å hente inn eigenkapital frå den private kapitalmarknaden og stimulere sparinga. Føresetnaden er at salet kan skje til akseptable prisar. Salet skal kome i tillegg til sal som Regjeringa alt har varsla. (Aksjar i DnB og Kreditkassa, Norsk Medisinaldepot og Statkorn Holding).

       Desse medlemer fremjer følgjande forslag:

       « Regjeringa får fullmakt til å selje statlege aksjar i 1998 for inn til 500  mill. kroner, under føresetnad av at nedsalet kan skje til ein akseptabel pris. Salet skal kome i tillegg til sal som Regjeringa alt har varsla (aksjar i DnB, Kredittkassen, Norsk Medisinaldepot og Statkorn Holding). »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen selge statlig eide aksjer for minst 1 mrd. kroner i løpet av 1998. Salget av disse aksjene kommer i tillegg til salg av bankaksjer og aksjer omtalt andre steder i denne innstillingen ( Innst.S.nr.252 (1997-1998)), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998). »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at det er ønskelig og nødvendig med et betydelig salg av aksjer i statlige selskaper, idet det vises til at Fremskrittspartiet er prinsipielt imot statlig eierskap i næringslivet. Disse medlemmer mener det vil være et fornuftig nivå å selge statsaksjer for ytterligere minst 1 mrd. kroner i 1998 utover vedtatt budsjett.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går mot forslaget om salg av aksjer. Dette medlem er generelt skeptisk til privatisering av statlig eiendom, men det er særlig grunn til å være mot slik det legges opp til i dette tilfellet. Ved å kaste fram dette i slutten av budsjettforhandlingene, uten forutgående diskusjon og uten å informere ansatte og ledelse i bedriftene i tråd med det som er spillereglene i arbeidslivet, viser sentrumspartiene at de står for uryddig statlig eierskap.

       Dette medlem vil peke på at forslaget kun gir en engangsinntekt. Vi har ikke noen likviditetskrise i Staten, snarere tvert imot. Om så var kunne midler vært hentet inn fra Statens Petroleumsfond. Inntektene fra dette salget vil bedre budsjettbalansen et år og gi økte inntekter for Statens Petroleumsfond.

       Dette medlem vil peke på det ulogiske i forslaget: Ved å selge statlige aksjer oppnår flertallet kun å øke Petroleumsfondet. Midlene i Petroleumsfondet vil bli brukt til å kjøpe flere aksjer for staten. Resultatet blir ikke færre aksjer i statlig eie, men en annen fordeling - og en (del)privatisering av statlige selskaper komiteen i skrivende stund ikke kjenner navnet på.

24.1.2 Tilbaketrekking av kontantstøtte til Arcus A/S

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Høyre og Fremskrittspartiet ved behandlingen av delingen av Vinmonopolet påla Regjeringen å sørge for at eiendelene i det daværende A/S Vinmonopolet ble overført Arcus A/S basert på en uavhengig verdivurdering, slik at det ble åpnet for konkurranse på like vilkår. Disse medlemmer registrerer videre at man i St.prp. nr. 49 (1994-1995) la til grunn at rammevilkårene skal være de samme for samtlige konkurranseutsatte selskaper, statlige som private.

       Disse medlemmer registrerer at EFTAs overvåkningsorgan ESA har undersøkt om Arcus er blitt tildelt ulovlig statsstøtte. Arcus ble tildelt en kontantstøtte - til omstillingskostnader på 226  mill. kroner. Det er fremlagt opplysninger om at 101  mill. kroner av disse omstillingsmidlene så langt er inntektsført for å dekke underskudd. Arcus ble skilt ut fra Vinmonpolet da EØS-avtalen nødvendiggjorde at Vinmonopolets enerett på import, eksport og engrossalg måtte oppheves.

       Disse medlemmer viser til at omstillingsmidler som gis til et slikt statsselskap i en omstillingsprosess kan være tillatt hvis de benyttes direkte på sosiale tiltak som f.eks. førtidspensjonering.

       Disse medlemmer vil for å fremme en reell konkurranse fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at kontantstøtten på 226  mill. kroner som i sin tid ble ytt til Arcus trekkes tilbake til statskassen. Dette for å skape like konkurransevilkår i dette markedet. »

24.1.3 Sulitjelma bergverk

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til at Stortinget tidligere har bevilget 2 mill. kroner til opprydding etter 100 års gruvedrift ved Sulitjelma bergverk. Det gjenstår fremdeles et betydelig oppryddingsarbeid ved det tidligere bergverket. For at dette arbeidet ikke skal stoppe opp, vil det være nødvendig med et fortsatt statlig engasjement. Flertallet ber departementet komme tilbake til Stortinget i forbindelse med Statsbudsjettet for 1999, med en plan for det videre oppryddingsarbeidet i samarbeid med Fauske kommune.

24.1.4 Høgskolen på Nesna

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at det ved flere statlige høgskoler foreligger omfattende utbyggingsplaner. For flere høgskoler er situasjonen så prekær at det kan ramme driften om ikke skolen snarest får nødvendig utbygging. Disse medlemmer viser i den forbindelse til situasjonen for Høgskolen på Nesna. Dette er en typisk distriktsskole som er sårbar dersom lokalitetene ikke holder mål. Skolen representerer et viktig utdanningtilbud i en region som har behov for et utdanningstilbud på dette nivået. Disse medlemmer mener derfor at en utbygging ved skolen på Nesna må prioriteres og vil be Regjeringen allerde ved budsjettet for 1999 finne plass til en førstebevilgning.

24.1.5 Kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte vil peke på nødvendigheten å av styrke bevilgningene til ASVO-bedrifter, slik at alle kommuner som ønsker det kan opprette og på en forsvarlig måte drive slike bedrifter og henstiller Regjeringen om å komme med forslag om dette i Statsbudsjettet for 1999.

24.1.6 Kap. 1790 Kystvakten

Post 45 Store nyanskaffelser

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte vil bemerke at det i lang tid har vært planlagt å bygge nytt isgående kystvaktfartøy og ber departementet legge fram en avklaring av dette spørsmålet i forbindelse med budsjettet til høsten.

24.2 Andre løyvingsframlegg

24.2.1 Kap. 41 Stortinget

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2 og fremmer følgende forslag:

Kap. 41   Stortinget (jf. kap. 3041)
  01 Driftsutgifter,
    kan nyttes under post 70, nedsettes med kr 2.500.000
    fra kr 393.206.000 til kr 390.706.000    

24.2.2 Kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2 og femmer følgende forslag:

Kap. 43   Stortingets ombudsmann for forvaltningen
    (jf. kap. 3043)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 500.000
    fra kr 23.835.000 til kr 23.335.000    

24.2.3 Kap. 51 Riksrevisjonen

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 51   Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)
  01 Driftsutgifter, nedsettes med kr 2.000.000
    fra kr 199.303.000 til kr 197.303.000    


       Disse medlemmer viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.4 Kap. 210 Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

Kap. 210   Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide
    skole- og kirkebygg
  70 Tilskudd til registrerte trossamfunn,
    overslagsbevilgning, nedsettes med kr 2.300.000
    fra kr 42.780.000 til kr 40.480.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.5 Kap. 221 Tilskudd til grunnskolen (jf. kap. 3221)

Post 69 (ny) Tilskudd til inneklima

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke betydningen av at barn har et tilfredsstillende læremiljø. Undersøkelser viser at over 50 % av barnehager og skoler har for dårlig inneklima og ikke tilfredsstiller helsemyndighetens krav til luftkvalitet. Dette medlem vil minne om at det er vedtatt statlige forskrifter om miljørettet helsevern for barn i skoler og barnehager som teoretisk sett skal sikre akseptable inneklimaforhold innen utgangen av 1998. Men siden det er kommunene selv som skal tilsynsansvaret, og som skal gi nødvendig godkjenning, finnes det store variasjoner fra kommune til komme. Etter dette medlems oppfatning er tilfredsstillende inneklima et så viktig mål at staten bør se på dette som en nasjonal oppgave. Dette medlem vil vise til merknader i Innst.S.nr.169 (1996-1997), hvor REHAB-prosjektet ble presentert, og den forbedring dette prosjektet viste at enøk-tiltak kan gjøre på inneklima. Dette medlem vil foreslå at Regjeringen kommer tilbake i budsjettet for 1999 med en opptrappings- og investeringsplan for utbedring av inneklima i offentlige skolebygg.

       « Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 1999 legge med en opptrappings- og investeringsplan for utbedring av inneklima i offentlige skolebygg ».

       Dette medlem vil foreslå at det bevilges 30 mill. til strakstiltak for utbedring av inneklima i skolebygg hvor situasjonen er for alvorlig til at det er forsvarlig å vente på en opptrappings- og investeringsplan.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 221   Tilskudd til grunnskolen
    (jf. kap. 3221)
  69 (ny) Tilskudd til inneklimatiltak,
    kan overføres, bevilges med kr 30.000.000

24.2.6 Kap. 229 Andre formål i grunnskolen

Ny post 71 Prøveprosjekt PC til lærere i grunnskolen

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke nødvendigheten av at lærere i norsk skole får akseptable arbeidsforhold. Mange lærere sliter i dag med mangelfulle arbeidsforhold - trange arbeidsrom, få telefoner å benytte og begrenset tilgang til datamaskiner. Dette medlem ser det som svært viktig at lærere har tilgang til PC og tilstrekkelig opplæring i PC-bruk, for å kunne gi elevene den nødvendige opplæring og veiledning. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i behandlingen av opplæringslova ( Ot.prp.nr.46 (1997-1998) har foreslått at alle lærere får tilgang til egen PC innen utgangen av år 2001, og videre at Sosialistisk Venstreparti foreslår at Sogn og Fjordane utpekes som prøvefylke, hvor alle lærere skal få tilgang til PC innen utgangen av skoleåret 1998/99. Dette medlem foreslår å bevilge 30  mill. kroner til dette forsøksprosjektet under kap. 229.

       Dette medem fremmer følgende forslag:

Kap. 229   Andre formål i grunnskolen
  71 (ny) Prøveprosjekt PC til lærere i
    grunnskolen,
    kan overføres, bevilges med kr 30.000.000

24.2.7 Kap. 231 Tilskudd til videregående opplæring

Post 61 Tilskudd til opplæring innenfor kriminalomsorgen

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at de respektive partier, ut over økt satsing på høyere utdanning og forskning, har prioritert fengselsundervisning. Disse medlemmer viser til at rapporten fra utdanningsdirektøren, som er ansvarlig for området, viser at det inneværende år vil bli sterke reduksjoner og stopp ved enkelte av anstaltene. Disse medlemmer kan ikke se noen bedre rehabilitering for den enkelte innsatte enn kompetanseheving, og foreslår derfor en økning på 5 mill. kroner. Det understrekes at dette bare medfører videreføring av dagens nivå.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 231 Tilskudd til videregående opplæring
  61 Tilskudd til opplæring innenfor
    kriminalomsorgen,
    forhøyes med kr 5.000.000
    fra kr 77.704.000 til kr 82.704.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.8 Kap. 253 Folkehøgskoler

Post 70 Tilskudd til andre folkehøgskoler

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, fremmer følgende forslag:

Kap. 253   Folkehøgskoler
  70 Tilskudd til andre folkehøgskoler,
    kan nyttes under post 60, nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 277.953.000 til kr 267.953.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt. 1.2.

24.2.9 Kap. 263 Universitetet i Tromsø

Post 74 (Ny) Velferdstiltak

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til behovet for å komme i gang med byggingen av et idrettsbygg for studentene i Tromsø, og viser til en enstemmig merknad om statlig medvirkning til dette i B.innst.S.nr.12 (1997-1998). Disse medlemmer foreslår å bevilge 5 mill. kroner til dette formålet.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 263   Universitetet i Tromsø (jf. kap. 3263)
  74 (ny) Tilskudd til idrettsbygg,
    kan overføres, bevilges med kr 5.000.000

24.2.10 Kap. 294 Kirkelig administrasjon

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 294   Kirkelig administrasjon (jf. kap. 3294)
  72 Tilskudd til kirkelig virksomhet i
    kommunene,
    nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 100.000.000 til kr 90.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.11 Kap. 320 Allmenne kulturformål

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine fraksjonsmerknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og går inn for å øke bevilgningene til følgende formål:

- Frie sceniske grupper, økes med kr 3.000.000
- LNU (flerkulturelle tiltak), økes med kr 500.000
- Folkeakademienes Landsforbund, økes med kr  500.000

       Dette medlem vil understreke egenarten ved de profesjonelle frie sceniske gruppene. Gjennom nyskapende og eksperimenterende sceneuttrykk og dans, er disse gruppene et viktig tillegg til institusjonsteatrene. Mange av forestillingene spilles på turné og for barn og unge. Dette medlem er kjent med at mange søknader blir avslått, og mener derfor at det er viktig at flere grupper får støtte.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 320   Allmenne kulturformål
  50 Norsk kulturfond,
    forhøyes med kr 3.000.000
    fra kr 176.208.000 til kr 179.208.000    
  78 Ymse faste tiltak,
    forhøyes med kr 1.000.000
    fra kr 37.942.000 til 38.942.000    

24.2.12 Kap. 323 Musikkformål

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin fraksjosmerknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår å øke bevilgningene til musikkformål med 2,8 mill. kroner, fordelt slik:

- Festivaler, økes med kr 1.000.000
- Oslo Sinfonietta, økes med kr   800.000
- Norges Musikkråd/Norges Musikkorps forbund, økes med kr 1.000.000

       Dette medlem vil særlig peke på at Oslo Sinfonietta er et viktig forum for framføring av ny norsk komposisjonsmusikk, og at eksistensgrunnlaget for ensemblet må sikres.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 323   Musikkformål (jf. kap. 3323)
  78 Ymse faste tiltak,
    forhøyes med kr 2.800.000
    fra kr 93.651.000 til kr 96.451.000    

24.2.13 Kap. 324 Teater og operaformål

Post 71 Region- og landsdelsinstitusjoner

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine fraksjonsmerknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår å øke bevilgningen til Bergen Internasjonale Teater (BIT) med kr  500.000. BIT har en helt spesiell plass som formidler av internasjonale teaterimpulser, og som spennede og nyskapende samtidsteater på Vestlandet. BIT har svært knappe økonomiske rammebetingelser og trenger økte offentlige bevilgninger til videre drift.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 324   Teater- og operaformål (jf. kap. 3324)
  71 Region-/landsdelsinstitusjoner,
    forhøyes med kr 500.000
    fra kr 186.245.000 til kr 186.745.000    

24.2.14 Kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål

Post 60 Tilskuddsordning for museer

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine fraksjonsmerknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår å øke bevilgningen til museums- og andre kulturvernformål med 3 mill. kroner, fordelt slik:

- 2 mill. kroner til drift av Vestnorsk Industristadmuseum i Tyssedal. Vestnorsk Industristadmuseum arbeider med innsamling og formidling av vår energi- og industristadhistorie.Ekstra midler er avgjørende for å sikre kontinuitet i arbeidet med det nasjonalt prioriterte kulturminnet industristedet Tyssedal/Tyssedal kraftverk.
- 1 mill. kroner til Jugendsenteret i Ålesund. Jugendmiljøet i Ålesund er unikt i Norge og representerer en attraksjon av betydelig kulturhistorisk verdi. Ekstra midler nå er viktig for at prosjektet med å bevare Jugendstilen skal komme videre.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 328   Museums- og andre kulturvernformål
    (jf. kap. 3328)
  60 Tilskuddsordninger for museer,
    forhøyes med kr 2.000.000
    fra kr 111.082.000 til kr 113.082.000    


       Disse medlemmer viser til forslag om 1 mill. kroner under kap. 328 post 78 til Jugendsenteret i Ålesund under avsnitt 8.4.

24.2.15 Kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre gjer i forståing med Regjeringa følgjande framlegg:

Kap. 288   Internasjonale samarbeidstiltak
  73 Eus rammeprogram for forskning,
    kan overføres, reduseres med kr 11.000.000
    fra 381.300.000 kroner til 370.300.000 kroner    

24.2.16 Kap. 335 Pressestøtte

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre viser til budsjettforliket som ble inngått mellom Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre ved behandlingen av statsbudsjettet for 1998 og som medførte et kutt i pressestøtten på 15  mill. kroner. I denne forbindelse uttalte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen i B.innst.S.nr.2 (1997-1998) følgende:

       « Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, er av den oppfatning at det kuttet i produksjonstilskuddet som ble vedtatt i forbindelse med Innst.S.nr.1 (1997-1998) fordeles på en slik måte at alle aviser rammes likt. »

       Disse medlemmer vil understreke at dette medfører et likt prosentvis kutt for alle støtteberettigede aviser og fremmer derfor følgende forslag:

       « Produksjonstilskuddet for aviser reduseres slik at støtteberettigede aviser får en lik prosentvis reduksjon i støtten. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er prinsipielt sett mot pressestøtte, men kan ikke gjennom en budsjettrevisjon fjerne hele ordningen med virkning i inneværende budsjettperiode. Dette er etter disse medlemmers syn uansvarlig budsjettering, som skaper stor uforutsigbarhet og ustabilitet i rammebetingelsene som årlig fastsettes av Stortinget gjennom ordinære budsjettvedtak. Disse medlemmer vil derfor komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av Statsbudsjettet for 1999.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre prinsipielt er mot pressestøtten. Samtidig viser disse medlemmer til behovet for innstramminger i norsk økonomi.

       Disse medlemmer foreslår derfor at pressestøtten fjernes med virkning for siste kvartal 1998, og fremmer følgende forslag:

Ka   p. 335
  Pressestøtte
  71 Produksjonstilskudd,
    nedsettes med kr 47.250.000
    fra kr 188.250.000 til kr 141.000.000    
  72 Tilskudd til pressekontorer,
    nedsettes med kr 725.000
    fra kr 2.900.000 til kr 2.175.000    
  73 Anvendt medieforskning og etterutdanning,
    nedsettes med kr 3.275.000
    fra kr 13.100.000 til kr 9.825.000    
  75 Tilskudd til samiske aviser,
    nedsettes med kr 2.000.000
    fra kr 8.000.000 til kr 6.000.000    
  76 Tilskudd til ymse publikasjoner,
    nedsettes med kr 8.963.000
    fra kr 35.850.000 til kr 26.887.000    
  77 Distribusjonstilskudd til avisene i
    Finnmark,
    nedsettes med kr 363.000
    fra kr 1.450.000 til kr 1.087.000    


       Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet ovenfor.

24.2.17 Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine generelle merknader under pkt. 1.2 der behovet for å foreta kutt over et vidt spekter av utgiftskapitler er forklart. Disse medlemmer foreslår at driftsutgiftene på kap. 440 reduseres med 20 mill. kroner. Bevilgningen vil etter dette fortsatt være høyere enn det som opprinnelig ble foreslått til politi- og lensmannsetaten fra både regjeringen Jagland og regjeringen Bondevik.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 440   Politi- og lensmannsetaten
    (jf. kap. 3440)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 20.000.000
    fra kr 4.759.002.000 til kr 4.539.002.000    

24.2.18 Kap. 500 Kommunal- og regionaldepartementet

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:

Kap. 500   Kommunal- og regionaldepartementet
    (jf. kap. 3500)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 5.000.000
    fra kr 137.021.000 til kr 132.021.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.19 Kap. 531 Statens arbeidsmiljøinstitutt

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 531   Statens arbeidsmiljøinstitutt
    (jf. kap. 3531)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.500.000
    fra kr 49.014.000 til kr 47.514.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknader under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.20 Kap. 532 Produktregisteret

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 532   Produktregisteret (jf. kap. 3532)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 8.813.000 til kr 7.813.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.21 Kap. 533 Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 533   Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern
    (jf. kap. 3533)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.500.000
    fra kr 62.573.000 til kr 61.073.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.22 Kap. 534 Arbeidsretten, meklingsinstitusjoner m.m.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 534   Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m
    (jf. kap. 3534)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 8.830.000 til kr 7.830.000    


       Disse medlemmer viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.23 Kap. 535 Arbeidsforskningsinstituttet

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 535   Arbeidsforskningsinstituttet (jf kap. 3535)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 21.127.000 til kr 20.127.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.24 Kap. 536 Arbeidsmiljøtiltak

Post 21 Tilskudd til forskning og informasjon

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til at det er et klart ønske at ordningen med « Ren utvikling » - et samarbeid mellom LO og NHO om en frivillig godkjenningsordning - som skal redusere svart arbeid og bedre arbeidsmiljøet for de tilsatte i renholdsbransjen, videreføres.

       Flertallet viser til at det fortsatt er ønskelig at partene innretter arbeidet med « Ren utvikling » slik at ordningen blir selvfinansierende, slik det har vært forutsatt.

       Flertallet vil imidlertid peke på at det kan ta litt lengre tid før ordningen blir selvfinansierende, og vil be Kommunaldepartementet bidra til at ordningen ikke nedlegges, slik at partene kan videreføre « Ren utvikling » i samsvar med forutsetningene.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, fremmer følgende forslag:

Kap. 536   Arbeidsmiljøtiltak
  70 Tilskudd til forskning og informasjon,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 4.200.000 til kr 3.200.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.25 Kap. 537 Produkt- og Elektrisitetstilsynet

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 537   Produkt- og Elektrisitetstilsynet
    (jf. kap. 3537)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.500.000
    fra kr 46.556.000 til kr 45.056.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.26 Kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:

Kap. 552   Nasjonale programmer og tiltak for regional
    utvikling
  53 Nasjonale programmer for regional
    utvikling, fond,
    nedsettes med kr 8.000.000
    fra kr 79.979.000 til kr 71.979.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.27 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

Post 64

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalde, gjer følgjande framlegg:

Kap. 571   Rammetilskudd til kommuner
  64 Skjønnstilskudd,
    kan nyttes under kap. 572, post 64,
    nedsettes med kr 27.000.000
    fra kr 2.225.000.000 til kr 2.198.000.000    


       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre sluttar seg til framlegget i forståing med Regjeringa.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

24.2.28 Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 581   Bolig- og bomiljøtiltak
  70 Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet,
    kan overføres, nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 180.000.000 til kr 170.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser i forståing med Regjeringa til behovet for ytterlegare innstrammingar i budsjettet.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.29 Kap. 719 Andre forebyggende tiltak

Post 70 Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte mener de kutt som over tid gjøres i forhold til forebyggende HIV/AIDS-arbeid er urovekkende. HIV/AIDS-epidemien er fremdeles på ingen måte over, og det er behov for en styrking av arbeidet i stedet for stadige kutt. De kuttene man har foretatt i senere år rammer også tilskudd til organisasjonene som jobber i forhold til HIV/AIDS. Organisasjonene svekkes og arbeidet vanskeliggjøres, og for Landsforeningen mot AIDS er konsekvensen nå at organisasjonen er truet av nedleggelse. Hvis ikke tilskuddene økes vil organisasjonen måtte legge ned sin virksomhet senest 1. januar 1999. Landsforeningen mot AIDS er en viktig del av det forebyggende arbeidet, og fungerer som paraplyorganisasjon for en rekke store og små organisasjoner i Norge. Blant medlemsorganisasjonene finner man alt fra Norsk Sykepleierforbund til Politiforbundet og Lærerforbundet.

       Disse medlemmer mener det er viktig å bevare organisasjoner som Landsforeningen mot AIDS som støttespillere og aktive bidragsytere i det forebyggende arbeidet mot HIV/AIDS. Disse medlemmer foreslår derfor at Landsforeningen mot AIDS gis en tilleggsbevilgning på kr  300.000 for 1998.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 719   Andre forebyggende tiltak
  70 Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien m.v,
    kan overføres, forhøyes med kr 300.000
    fra kr 16.150.000 til kr 16.450.000    

24.2.30 Kap. 844 Kontantstøtte

Post 21 Evaluering, informasjon m.v. Post 70 Tilskudd

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

    Kap. 844
  Kontantstøtte
  21 Evaluering, informasjon m.v,
    nedsettes med kr 7.000.000
    fra kr 7.000.000 til kr 0    
  70 Tilskudd,
    kan nyttes under kap. 856 post 60,
    overslagsbevilgning, nedsettes med kr 760.000.000
    fra kr 760.000.000 til kr 0    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet går imot innføring av kontantstøtte. Disse medlemmer støtter derfor ikke bevilgningsforslagene på postene 21 og 70.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader og forslag i B.innst.S.nr.2 (1997-1998) og Innst.S.nr.200 (1997-1998) - Innføring av kontantstøtte til småbarnsforeldre. Dette medlem går mot Regjeringas forslag til kontantstøtte og vil foreslå at summen som er satt av til kontantstøtten i 1998 (760 + 7  mill. kroner) omdisponeres til andre formål. Innføring av kontantstøtten er, etter dette medlems mening en omfattende økonomisk reform som vil hindre andre viktige reformer både for småbarnsfamilier, større barn og på andre samfunnsområder.

       Dette medlem mener at den viktigste innvendingen mot innretningen på kontantstøtten, er at den ikke sikrer at foreldre og barn får mer tid sammen, men belønner alle som ikke velger barnehageplass. Det blir dyrere å bruke barnehageplass framfor dagmammaer og praktikanter. Dermed settes mange års arbeid for å sikre gode kommunale og private barnehager, i revers. Barnehagen er et gode for alle barn, men tidlig barnehagestart er spesielt viktig for barn med spesielle behov og sammensatte vansker, og for barn som snakker et annet språk enn norsk hjemme. Konsekvensene av innføring av kontantstøtte, vil etter dette medlems mening være at mange sårbare barn vil miste barnehagetilbudet, enten fordi utbyggingen av småbarnsplasser stopper opp, eller fordi foreldrene tar barnet ut av barnehagen av økonomiske grunner.

       Dette medlem vil peke på at det i hovedsak vil være kvinner som er hjemme for å motta kontantstøtte, fordi kvinner har lavest lønn og ofte arbeider deltid. Dette vil svekke flere kvinners tilknytning til arbeidsmarkedet og dermed svekke likestillingsarbeidet og deling av det lønna og ulønna arbeidet, på lang sikt.

       Dette medlem vil foreslå å bruke 300 mill. kroner på alternativ til kontantstøtten, og på tiltak for å bedre barn og unges oppvekstvilkår:

- 10 millioner til generelle forsøk med 6-timersdag og til forsøk med 6-timersdag for småbarnsforeldre i noen kommuner. Mens kontantstøtteordningen vil stimulere den som har lavest lønn til å være hjemme, vil 6-timers normalarbeidsdag med lønnskompensasjon, gjøre det lettere for foreldre å dele det lønna og ulønna arbeidet og lette tidspresset for hele familien. Dette medlem vil vise til at statsråd Valgerd Svarstad Haugland i Stortinget har uttalt at hun gjerne vil ha flere forsøk med 6-timersdag, men at det ikke finnes midler på dette års budsjett.
- 100 millioner til selvstendige rettigheter for fedre til fødselspermisjon med lønn. Dette medlem viser til at det er bred politisk enighet om at fedre må få rettigheter til fødselspermisjon uavhengig av mors stillingsbrøk eller om mor er under utdanning. Dette medlem mener at regelverket nå må endres, og at det settes av midler slik at alle fedre kan få samme mulighet til tidlig relasjonsbygging med sine barn.
- 140 millioner mer til driftstilskudd til barnehager. Dette vil gjøre mulig å opprette flere barnehageplasser og senke oppholdsbetalingen. Dette medlem vil peke på at valgfrihet for småbarnsfamilier forutsetter full barnehagedekning og lav oppholdsbetaling slik at alle foreldre har råd til å ha barna sine i barnehage.
- 20 millioner til tiltak i barnevernet. Dette medlem vil peke på at barnevernet har stekt behov for en styrking - kompetanse og ressurser - for å kunne drive et helhetlig arbeid. Det er spesielt behov ressurser til å styrke det forebyggende arbeidet, og til å ivareta de nye oppgavene med ettervern for ungdom over 18 år.
- 10 millioner til forebyggende barne- og ungdomsarbeid. Dette medlem vil peke på det viktige forebyggende barne.- og ungdomsarbeidet som drives av barne- og ungdomsorganisasjonene og gjennom Utviklingsprogram for styrking av oppvekstmiljø og Ungdomstiltak i større bysamfunn.Under behandlingen av Statsbudsjettet for1998 ble postene Barne- og ungdomsorganisasjoner og Utviklingsprogram for styrking av oppvekstmiljø beskåret. Dette medlem mener at det er stort behov midler til fritidsaktiviteter og kultur for barn og unge, men også for styrking av tiltak mot vold, mobbing og rasisme.

24.2.31 Kap. 846 Familie- og likestillingspolitisk forsking, opplysningsarbeid m.m.

Post 70 Tilskott

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at det arbeid Landsforeningen for Lesbisk og Homofil frigjøring gjør er av så stor viktighet at det bør gis en tildeling på 420.000 kroner i 1998. Dette vil bety en påplusning på 100.000 kroner i forhold til statsbudsjett 1998. Støtten er blitt kraftig redusert de siste årene på tross av at organisasjonen driver et viktig opplysningsarbeid, og som eneste organisasjon i landet skal ivareta interessene til alle lesbiske og homofile. Organisasjonen fikk et kutt i 1998 som fører til at organisasjonen må redusere aktivitet også på lokalplan, hvor det er viktig at noen er synlig for å bidra til holdningsendringer slik at flere kan leve hele liv i åpenhet.

       Dette medlem foreslår derfor at Landsforeningen for Lesbisk og Homofil frigjøring gis en økt støtte i 1998 med 100.000 kroner for å opprettholde nivå fra 1997.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 846   Familie- og likestillingspolitisk
    forskning, opplysningsarbeid m.v.
  70 Tilskudd,
    forhøyes med kr 100.000
    fra kr 13.090.000 til kr 13.190.000    
Ny post 72

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt 24.2.30 om kontantstøtte, og foreslår ny post 72: Tilskudd til forsøk med 6-timersdag.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 846   Familie- og likestillingspolitiske
    forskning, opplysningsarbeid m.v.
  72 (ny) Forsøk med 6-timersdagen,
    kan overføres, bevilges med kr 10.000.000
    fra kr 0 til kr 10.000.000    

24.2.32 Kap. 852 Adopsjonsstøtte

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:

Kap. 852   Adopsjonsstøtte
  70 Tilskudd til foreldre som adopterer barn
    fra utlandet,
    kan overføres, nedsettes med kr 2.500.000
    fra kr 13.000.000 til kr 10.500.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.33 Kap. 857 Barne- og ungdomstiltak

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under avsnitt 12.1 om kontantstøtte, og foreslår en styrking av barne- og ungdomstiltak med totalt 15 mill. kroner fordelt slik: Post 70 med 2  mill. kroner, post 72 med 3  mill. kroner, post 73 med 4  mill. kroner og post 79 med 1,4  mill. kroner:

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 857   Barne- og ungdomstiltak
  70 Barne- og ungdomsorganisasjoner,
    forhøyes med kr 2.000.000
    fra kr 54.500.000 til kr 56.500.000    
  72 Utviklingsprogram for styrking av
    oppvekstmiljøet,
    forhøyes med kr 3.000.000
    fra kr 4.000.000 til kr 7.000.000    
  73 Ungdomstiltak i større bysamfunn,
    kan overføres, forhøyes med kr 4.000.000
    fra kr 22.202.000 til kr 26.202.000    

24.2.34 Kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 900   Nærings- og handelsdepartementet
    (jf. kap. 3900)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 5.000.000
    fra kr 97.340.000 til kr 92.340.000    


       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.35 Kap. 941 Sjøfartsdirektoratet og Skipskontrollen

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 941   Sjøfartsdirektoratet med Skipskontrollen
    (jf. kap. 3941)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 5.000.000
    fra kr 175.000.000 til kr 170.000.000    


       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.36 Kap. 947 Tilskot til sysselsetting av sjøfolk

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

Kap. 947   Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk
  70 Tilskudd,
    overslagsbevilgning, nedsettes med kr 160.000.000
    fra kr 415.200.000 til kr 255.200.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Innst.S.nr.216 (1997-1998) og B.innst.S.nr.8 (1997-1998) der disse medlemmer støttet regjeringen Jaglands forslag om å avvikle ordningen.

       Når det gjelder den samlede støtten til rederinæringen og det maritime miljø vil disse medlemmer peke på at refusjonsordningen for sjømenn ble etablert før det borgerlige stortingsflertallet vedtok det nye skattesystemet for rederinæringen.

       Næringen har etter disse medlemmers vurdering fått svært gode rammevilkår i Norge, og disse medlemmer forventer derfor at næringen vil fortsette med å rekruttere norske sjøfolk uten statlig subsidiering.

       På denne bakgrunn går disse medlemmer imot bevilgningen til støtte til sysselsetting av norske sjøfolk.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti stemte mot refusjonsordningen da saken var til behandling i Stortinget 12. juni 1998.

24.2.37 Kap. 1050 Diverse fiskeriformål

Post 71 Sosiale tiltak

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at Norges Fiskarlag driver velferdsstasjoner på 30 steder langs kysten fra Hvasser i sør til Vardø/Kiberg i nord i samarbeid med andre organisasjoner. Det legges ned en betydelig innsats for å legge forholdene til rette for fiskere som i lange perioder av året driver fiske langt borte fra hjemplassen. I de aller fleste fiskevær finnes det knapt noe annet tilbud innen velferdssektoren. Spesielt for fiskere på mindre fartøy med dårlige bekvemmeligheter ombord vil en redusert velferdstjeneste bli merkbar. For å unngå svekkelse eller avvikling av velferdstilbudet for fiskere med de følger dette vil få for store deler av fiskeflåten, vil disse medlemmer fremme forslag om å øke denne posten med 2 mill. kroner for styrking av velferdstjenesten for fiskere.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1050   Diverse fiskeriformål
  71 Sosiale tiltak,
    kan overføres, forhøyes med kr 2.000.000
    fra kr 1.500.000 til kr 3.500.000.    


       Medlemmet fra Tverrpolitisk Folkevalgte vil videre i denne forbindelse peke på B.innst.S.nr.II (19..-..) 5.5.2. Produktavgift fiskerinæringen som må reduseres fra 3,5 % til 2,8 % etter å ha blitt øket fra 3,2 % til 3,5 % i fjor høst mot Tverrpolitisk Folkevalgtes råd og mot Tverrpolitisk Folkevalgtes stemme. Det er klart at dette var feil og fiskerinæringen har overfinansiert ordningen. Det må være god dekning i systemet for at det tilbakeføres til fiskerne 2 mill. kroner av for mye inntrukne avgifter til bruk for å drive velferdsstasjonene langs kysten.

24.2.38 Kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150)

Økt bunnfradrag landbruk

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at disse medlemmer, innenfor rammen av det eksisterende systemet for støtteordninger til jordbruket, ønsker å stimulere til arbeidsinnsats og effektiv drift. Dette kan oppnås gjennom en mer lineær utforming av tilskuddsordningene og et noe høyere bunnfradrag. Det vises til forslag fra Høyre i Innst.S.nr.235 (1997-1998) (jordbruksoppgjøret). Samtidig vises det til det generelle behov for en strammere finanspolitikk, der alle sektorer må bidra.

       På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

Kap. 1150   Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.
    (jf. kap. 4150):
  74 Direkte tilskudd,
    kan overføres, nedsettes med kr 170.000.000
    fra kr 6.831.579.000 til kr 6.661.579.000    

24.2.39 Kap. 1301 Forskning og utvikling m.v.

Post 21 og 51

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:

Kap. 1301 Forskning og utvikling m.v.
  21 Utredninger vedrørende miljø,
    trafikksikkerhet m.v, nedsettes med kr 2.000.000
    fra kr 12.500.000 til kr 10.500.000    
  51 Transportforskning,
    kan overføres, nedsettes med kr 5.000.000
    fra kr 18.900.000 til kr 13.900.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine merknader under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

Post 52 og 70

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 1301   Forskning og utvikling m.v.
  52 Telekommunikasjonsforskning,
    kan overføres, nedsettes med kr 6.000.000
    fra kr 29.400.000 til kr 23.400.000      
  70 Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig
    transport,
    kan overføres, nedsettes med kr 7.000.000
    fra kr 34.200.000 til kr 27.200.000    


       Disse medlemmer viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

24.2.40 Kap. 1320 Statens vegvesen

Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksveger m.m.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 1320   Statens vegvesen (jf. kap. 4320)
  23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av
    riksveger m.m,
    kan overføres, kan nyttes under post 30,
    nedsettes med kr 30.000.000
    fra kr 5.106.300.000 til kr 5.076.300.000    


       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

Post 30 Riksveginvesteringar

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, fremmer følgende forslag:

Kap. 1320   Statens vegvesen (jf. kap. 4320)
  30 Riksveginvesteringer,
    kan overføres, nedsettes med kr 97.000.000
    fra kr 4.240.100.000 til kr 4.143.100.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet forutsetter at nedsettelsen av kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer ikke får konsekvenser for Bjørvikaprosjektet.

       Disse medlemmer viser for øvrig til særmerknad under avsnitt 8.1 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) hvor premissene for reduksjon av kap. 1320 post 30 fremkommer.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget til løyving under kap. 1320 post 30.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.41 Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2 og fremmer følgende forslag:

Kap. 1427   Direktoratet for naturforvaltning
    (jf. kap. 4427)
  33 (ny) Statlig erverv, barskogvern,
    kan overføres, nedsettes med kr 6.500.000
    fra kr 35.054.000 til kr 28.554.000    

24.2.42 Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, fremmer følgende forslag:

Kap. 1441   Statens forurensningstilsyn
    (jf. kap. 4441)
  63 Tilskudd til kommunale avløpstiltak,
    kan overføres, nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 66.613.000 til kr 56.613.000    
  72 Tilskudd til utvikling av miljøeffektiv
    produksjon og forbruk,
    kan overføres, nedsettes med kr 2.000.000
    fra kr 8.500.000 til kr 6.500.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.43 Kap. 1463 Regional og lokal planlegging

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 1463   Regional og lokal planlegging
    (jf. kap. 4463)
  74 Lokal Agenda 21 - tilskudd til tiltak i
    organisasjoners regi,
    nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 10.000.000 til kr 0    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.44 Kap. 1591 Arbeidsmarkedstiltak

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til det bedrede arbeidsmarkedet generelt og det reduserte antallet langtidsledige. Det gjør det mulig å redusere antall tiltaksplasser til 5.000. Det forutsettes at disse plassene blant annet skal medvirke til at langtidsledige eldre får tilbud om tiltaksordninger som kvalifiserer dem for arbeidsmarkedet. Det vises til merknad i B.innst.S.nr.II (1997-1998).

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1591   Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4591)
  71 Opplæringstiltak, drift,
    kan overføres, kan nyttes under postene
    60 og 70, nedsettes med kr 147.700.000
    fra kr 752.279.000 til kr 604.579.000    

22.2.45 Kap. 1719 Fellesinstitusjoner og utgifter under Forsvarsdepartementet

Post 43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine fraksjonsmerknader under Forsvarsdepartementet under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår at post 43 reduseres med 10.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1719   Fellesinstitusjoner og -utgifter under
    Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)    
  43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet,
    nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 20.000.000 til kr 10.000.000    

24.2.46 Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til generelle merknader under Forsvarsdepartementet under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår at post 11 reduseres med 7.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1720   Felles ledelse og kommandoapparat
    (jf. kap. 4720)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 7.000.000
    fra kr 1.050.256.000 til kr 1.043.256.000    

24.2.47 Kap. 1725 Felles institusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til generelle merknader under Forsvarsdepartementet under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår at post 11 reduseres med 25.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1725   Fellesinstitusjoner og -utgifter under
    Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 25.000.000
    fra kr 743.313.000 til kr 718.313.000    

24.2.48 Kap. 1731 Hæren

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine fraksjonsmerknader om forsvarsbudsjettet generelle merknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår at post 01 reduseres med 45.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1731   Hæren (jf. kap. 4731)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 45.000.000
    fra kr 4.429.764.000 til kr 4.384.764.000    

24.2.49 Kap. 1732 Sjøforsvaret

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til generelle merknader under Forsvarsdepartementet og foreslår at post 01 reduseres med 45.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1732   Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 45.000.000
    fra kr 2.674.894.000 til kr 2.629.894.000    

24.2.50 Kap. 1733 Luftforsvaret

Post 01 Driftsutgifter

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til generelle merknader under Forsvarsdepartementet og foreslår at post 01 reduseres med 110.000.000 kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1733   Luftforsvaret (jf. kap. 4733)
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 110.000.000
    fra kr 3.348.064.000 til kr 3.238.064.000    

24.2.51 Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

Post 47

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine fraksjonsmerknader under avsnitt 8.5 i B.innst.S.nr.II (1997-1998) og foreslår at post 47 nedsettes med 110 mill. kroner.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1760   Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
    nyanlegg (jf. kap. 4760)
  47 Nybygg og nyanlegg,
    kan overføres, kan nyttes under
    kap. 1760 postene 1 og 44, nedsettes med kr 110.000.000
    fra kr 1.052.645.000 til kr 942.645.000    

24.2.52 Kap. 1810 Oljedirektoratet

Post 21

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 1810   Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)
  21 Spesielle driftsutgifter,
    nedsettes med kr 4.800.000
    fra kr 49.600.000 til kr 44.800.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

Post 71

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 1810   Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)
  71 Tilskudd til Norsk Oljemuseum,
    kan overføres, nedsettes med kr 2.500.000
    fra kr 30.000.000 til kr 27.500.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det er bevilget 60 mill. kroner i 1998 i støtte til bygging av et museumsbygg for norsk petroleumsvirksomhet i Stavanger. I tillegg er det bevilget 10 mill. kroner til et driftsfond. Departementet opplyser at bygget ikke skal stå ferdig før i 1999. På denne bakgrunn finner disse medlemmer det forsvarlig å redusere driftsbudsjettet for 1998 med 2,5 mill. kroner.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.53 Kap. 1820 Norges vassdrags- og energiverk (jf. kap. 4820 og 4829)

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 1820   Norges vassdrags- og energiverk
    (jf. kap. 4820 og 4829)
  72 Tilskudd til investeringer i ledningsnett,
    kan overføres, nedsettes med kr 3.000.000
    fra kr 20.000.000 til kr 17.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa støtte framlegget.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.54 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Sykepenger

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at veksten i folketrygdens utgifter til sykelønn har vært eksplosiv i perioden 1994 til 1998. I 1994 var utgiftene til sammen 10,4 mrd, mens anslaget for 1998 nå er på 16,6 mrd. Den nominelle veksten i Folketrygdens utgifter til sykelønn har dermed vært på nesten 60 % i løpet av fire år. Disse medlemmer mener dette illustrerer at veksten i utgiftene til sykelønn er ute av kontroll, og at tiden nå er overmoden for tiltak som virker. I tillegg til Folketrygdens utgifter kommer om lag tilsvarende beløp som arbeidsgiverne betaler, samt utgifter til vikarer mm og tapt verdiskaping som følge av fraværet.

       Disse medlemmer viser videre til at sykelønnsordningen er den eneste sosiale ytelsen uten noen form for egenandel. Dette innebærer at ordningen ikke gir incentiver for den enkelte til å redusere sitt eget fravær. I de aller fleste andre land har en allerede innsett nødvendigheten av at sykelønnsordninger må inneholde incentiver for den enkelte til å redusere eget fravær. Sverige, Finland, Island, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og USA har alle sykelønnsordninger med karensdager eller andre former for egenandel.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

       « Regjeringen bes i forbindelse med Statsbudsjettet for 1999, fremme sak om innstramninger i sykelønnsordningen, der det tas hensyn til en rimeligere byrdefordeling mellom arbeidstagere, arbeidsgivere og folketrygden. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår følgende modell for utbetaling av sykelønn:

- det gis 50 % godtgjørelse de første 3 dager
- for resten av sykefraværet gis 90 % godtgjørelse
- arbeidsgiver dekker hele godtgjørelsen til arbeidstager første 2 uker og 2 dager (dvs. som reglene fra 1. april 1998), deretter 20 % av arbeidstakers godtgjørelse
- fravær ved barns sykdom dekkes med 100 % under hele fraværet

       Tabellen nedenfor viser helårsvirkningene for de berørte grupper, sett i forhold til Regjeringens forslag om utvidet arbeidsgiveransvar til 3 uker. Tabellen viser nettovirkningene, etter at det er tatt hensyn til endret skatteinngang m.v.

Virkning for Nettovirkning
Private arbeidsgivere 209 mill. kr
Arbeidstagere -3.381 mill. kr
Folketrygden 4.389 mill. kr
Staten -401 mill. kr
Kommunene -816 mill. kr


       Disse medlemmer viser til at anslagene over ikke tar hensyn til besparelser som følge av at forslaget vil føre til redusert sykefravær. Dette kan i seg selv utgjøre betydelige beløp. Videre viser disse medlemmer til at innsparingen for private arbeidsgivere tilsvarer om lag halvparten av den kostnadsøkning som fulgte av at arbeidsgiverperioden ble utvidet med 2 dager fra 1. april 1998. Når det samtidig tas hensyn til at redusert fravær som følge av tiltaket i særlig grad vil kunne gjelde korttidsfraværet, antas at dette forslaget langt på vei vil reversere de private arbeidsgivernes merkostnader knyttet til den allerede gjennomførte utvidelsen av arbeidsgiveransvaret.

       Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag til endringer i sykelønnsordningen foreslås satt i verk fra 1. september 1998, og legger til grunn at dette også kan gjelde disse medlemmers forslag. Disse medlemmer tar til etterretning at endringer i IT-systemer kan vanskeliggjøre systemendringer i sykelønnen, og legger til grunn at departementet ved behov fremmer forslag om evt tilleggsbevilgning for å sikre at de foreslåtte endringer kan gjennomføres.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen gjennomføre endringer i sykelønnsordningen, i tråd med merknadene i Innst.S.nr.252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998), med virkning fra 1. september 1998. »

       Disse medlemmer viser til at departementet på den tid som har vært til rådighet ikke har kunnet fordele virkningene av dette forslaget på kapitler og poster, jf. brev fra finansministeren til Høyres stortingsgruppe av 5. juni 1998. Disse medlemmer fremmer derfor forslag om at statens og Folketrygdens besparelser foreløpig budsjetteres ved å redusere bevilgningen på kap. 2309 post 1 Tilfeldige utgifter, og forutsetter at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag om omposteringer til de korrekte kapitler og poster.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 2309   Tilfeldige utgifter
  01 Driftsutgifter,
    nedsettes med kr 1.555.000.000
    fra kr 6.541.731.000 til kr 4.986.731.000    

24.2.55 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i forbindelse med budsjettbehandlingen i fjor høst hadde andre prioriteringer enn å øke stipendandelen i denne omgang.

       Disse medlemmer foreslår at dagens stipendandel på 28 % videreføres ut året. Dette innebærer at bevilgningen kan kuttes med 80 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 2410   Statens lånekasse for utdanning
    (jf. kap. 5310)
  70 Utdanningsstipend,
    overslagsbevilgning, nedsettes med kr 80.000.000
    fra kr 3.722.600.000 til kr 3.642.600.000    

24.2.56 Kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

Post 51 Tapsfond

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

Kap. 2420   Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
    (jf. kap. 5320 og 5620)
  51 Tapsfond for lån innvilget i
    budsjetterminen,
    nedsettes med kr 17.000.000
    fra kr 70.000.000 til kr 53.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser i forståing med Regjeringa til behovet for ytterlegare innstrammingar i budsjettet.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

24.2.57 Kap. 2460 Garantiinstituttet for Eksportkreditt

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre gjer følgjande framlegg:

Kap. 2460   Garantiinstituttet for Eksportkreditt
  70 Risikoavsetning, SUS/Baltikum-ordningen,
    reduserast med kr 35.000.000
    fra 100.000.000 kroner til 65.000.000 kroner. »    


       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte viser til merknad til kap. 5460 under avsnitt 13.11 foran.

24.2.58 Kap. 2530 Fødselspenger og adopsjonspenger

Post 70 Fødselspenger til yrkesaktive

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under avsnitt 24.2.30 om kontantstøtte, og foreslår at det bevilges 100 mill. kroner for å gi fedre selvstendige rettigheter mht. til utbetaling av lønn under fødselspermisjon.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 2530   Fødselspenger og adopsjonspenger
  70 Fødselspenger til yrkesaktive,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 100.000.000
    fra kr 6.134.000.000 til kr 6.234.000.000    


       Dette medlem fremmer dessuten følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som sikrer fedre selvstendige rettigheter til fødselspermisjon med lønn. »

24.2.59 Kap. 2750 Syketransport

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at disse medlemmer i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet gjentatte ganger har fremmet forslag om at fylkeskommuner og kommuner skal overta det økonomiske ansvaret for transport av syke, for på denne måte å samordne ansvar for behandling og skyss av pasienter.

       Disse medlemmer vil peke på at det i dag ikke er vesentlige incentiver til en rasjonell økonomisk transport av syke, siden dette dekkes av staten over Folketrygden, mens behandling dekkes av kommuner og fylket.

       Disse medlemmer mener at det ligger et betydelig samordningspotensial ved at den som da er ansvarlig for behandling også er ansvarlig for skyss.

       Disse medlemmer mener at det allerede innenfor nåværende ordning er mulig med bedre samordning av denne skyssen og forutsetter at dette kan gi ein innsparing allerede i 1998 på 25 mill. kroner.

       Disse medlemmer mener også at egenandelen på denne skyssen kan høynes med kr 5 pr. tur, som gir en merinntekt på 12 mill. kroner i 1998.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 2750   Syketransport m.v.
  77 Syketransport,
    nedsettes med kr 37.000.000
    fra kr 983.000.000 til kr 946.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er enig i at det er uheldig at ansvaret for syketransport og pasientbehandling er fordelt på forskjellige steder.

       Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker at staten overtar det hele og fulle direkte finansieringsansvar for helsetjenester. Dermed vil også ansvaret for syketransport måtte legges til staten, idet disse medlemmer er enig i at samordningspotensialet som ligger i at ansvaret ligger ett og samme sted må utnyttes.

       Disse medlemmer vil imidlertid ikke gå inn for forslag som legger mer av ansvaret til kommuner og fylkeskommuner idet det vises til den prinsipielle holdning om at alt ansvaret bør ligge hos staten.

       Disse medlemmer finner det dessuten under enhver omstendighet helt meningsløst å innføre en ny reform på tampen av et budsjettår, og saldere inn liksom-virkninger av reformen som ikke på noen måte er utredet.

       Disse medlemmer viser til at det nettopp er systemet med det delte ansvaret for selve transporten, hvor Rikstrygdeverket finansierer noe syketransport og kommuner og fylkeskommuner annen syketransport, som gjør at de enkelte ansvarlige heller løper fra sitt ansvar enn tar sitt ansvar. Innenfor dette systemet er det ønsketenkning å saldere inn effektiviseringsgevinster.

24.2.60 Kap. 2751 Medisiner m.v.

Post 70 Legemidler

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at det var flertall for å endre apotekenes avanse med 1 prosentenhet fra 1. januar 1998. Flertallet viser til den store lønnsomheten i apoteknæringen og foreslår en ytterligere reduksjon i avansen tilsvarende et kutt på 13 mill. kroner.

       Flertallet fremmer følgende forslag:

Kap. 2751   Medisiner m.v.
  70 Legemidler,
    nedsettes med kr 13.000.000
    fra kr 4.905.000.000 til kr 4.892.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.