Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Overføring av Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri fra staten til Oslo kommune

8.1 Sammendrag

       Det redegjøres for bakgrunnen for at det ved ulike anledninger er foreslått at Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri (SSBU) skal overføres fra staten til Oslo kommune. Det vises videre til at det i Psykiatrimeldingen på nytt ble fremmet forslag om at det skulle tas opp forhandlinger med Oslo kommune om overdragelse av SSBU, og at Stortinget sluttet seg til dette og i tillegg fattet følgende vedtak ( Innst.S.nr.258 (1996-1997) vedtak V):

       « Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan lands- og flerregionale funksjoner i barne- og ungdomspsykiatri kan ivaretas, dersom forhandlinger med Oslo kommune om overdragelse av Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri fører frem. »

       Det uttales at målet om utbygging av barne- og ungdomspsykiatriske institusjoner i fylkene, eller utarbeiding av planer for dette, nå er oppnådd, og at for Oslo kommunes vedkommende er overtagelse av SSBU et ledd i å fullføre denne utbyggingen.

       Det framholdes videre at når det gjelder oppgaver som det ikke er naturlig eller mulig for institusjonene i fylkene å løse, er det i dag behov for mer enn én sentral institusjon for å ivareta disse. Etableringen av regionsentre i helseregion 3, 4 og 5 representerer en styrking av disse funksjonene på landsbasis i samarbeid med tjenestetilbudet i fylkene. Omforming av deler av virksomheten ved SSBU til regionsenter for helseregion 1 og 2 sammen med Nic Waals Institutt er et ledd i å bygge opp disse funksjonene til et tilfredsstillende nivå på landsbasis. Det aktuelle regionsenteret skal etter departementets mening ha et særlig ansvar for forsknings- og utviklingsarbeid innen det barne- og ungdomspsykiatriske fagområdet. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan lands- og flerregionale funksjoner i barne- og ungdomspsykiatrien bør ivaretas.

       Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om overdragelse av Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri til Oslo kommune i samsvar med en avtale mellom Oslo kommune og staten. Avtalen er tatt med som vedlegg til proposisjonen.

       Det redegjøres for fylkeskommunenes bruk av SSBU i dag, og uttales at det i en overgangsperiode må settes av et visst antall plasser ved SSBU til pasienter fra andre fylker. I avtalen forutsettes det at 18 plasser ved SSBUs ungdomsavdelinger fra og med. 1. januar 1999 skal disponeres av Oslo kommune. De resterende 6 ungdomsplassene skal de øvrige fylkeskommunene kunne benytte. Denne overgangsperioden vil gjelde til og med 2001. Senest 1. januar 1999 skal partene i fellesskap ha vurdert mulighetene for å øke SSBUs totale kliniske kapasitet ved å bygge nye behandlingsavdelinger. Dette vil være et ledd i den videre utbyggingen av barne- og ungdomspsykiatrien som omfatter samtlige fylkeskommuner.

       Departementet vurderer den løsningen man er kommet fram til sammen med Oslo kommune, som tilfredsstillende sett i forhold til andre fylkeskommuners behov for fortsatte tjenester fra SSBU. Etter departementets syn oppnår man samtidig at barn og unge i Oslo får et bedre tjenestetilbud. I denne sammenhengen vil departementet understreke at barn og ungdom som både tilhører barnevernets og barne- og ungdomspsykiatriens ansvarsområder, får ta del i det utvidede behandlingstilbud som både denne overdragelsen og satsingen generelt representerer.

       Det uttales at dersom SSBU ikke overdras til Oslo kommune nå, må det forutsettes at Oslo setter i gang bygging av egen klinikk, noe som vil innebære en ytterligere konsentrasjon av fagpersonell til det sentrale østlandsområdet.

       Det understrekes at SSBUs spesialiserte kompetanse vil bli videreført og utviklet gjennom institusjonens funksjon som universitetsklinikk, ved at den skal dekke kliniske regionsfunksjoner for helseregion 1 og 2 og i tillegg tjenestene for Oslos befolkning, og ved at undervisnings- og forskningsvirksomheten vil bli videreført og styrket.

       Avtalene innebærer at utgiftene over Sosial- og helsedepartementets budsjett vil bli redusert med 20,8 mill. kroner i 1999. Sosial- og helsedepartementet vil i forbindelse med den ordinære budsjettbehandlingen komme tilbake med forslag om hvordan de reduserte utgiftene knyttet til denne overdragelsen kan benyttes til styrking av barne- og ungdomspsykiatrien på landsbasis som ledd i opptrappingsplanen for psykiatri.

8.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, er fornøyd med at Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri (SSBU) nå kan overføres fra staten til Oslo kommune. Som Stortinget tidligere har vedtatt, skal det opprettes regionsentre for alle helseregionene, og det har vært et mål å gi behandling nærmest mulig hjemstedet.

       Overgangsperioden er viktig for å sikre et godt tilbud fram til tidspunktet når alle regionene har fått sine regionsentre på plass/i funksjon.

       Det er i opptrappingsplanen lagt vekt på at en forutsetter at utvidet behandlingstilbud som følge av overdragelse av SSBU og den generelle satsingen, skal komme barn til gode som tilhører barnevernet så vel som barne- og ungdomspsykiatrien.

       Flertallet slutter seg til avtalen og forutsetter at de ansatte deltar og har medinnflytelse i prosessen fram mot endelig overdragelse.

       Flertallet merker seg at departementet skal komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan lands- og flerregionale funksjoner bør ivaretas. Flertallet har merket seg avtalens forutsetning om at fylkeskommuner utenfor Oslo skal disponere 6 plasser frem til 2001. Flertallet mener departementet raskt må avklare hvordan behandlingstilbudet skal kunne erstattes med samme faglig kvalitet når overgangsperioden er over.

       Flertallet ber om at overgangsperioden om nødvendig varer ut over år 2001, og minst inntil tilstrekkelig antall plasser er bygd opp i de andre helseregionene.

       Flertallet viser til at SSBU ifølge avtalen om overdragelse til Oslo fortsatt skal være sykehus med universitetsklinikkfunksjoner og videre til forslaget om å etablere regionsenteret for region 1 og 2 som en stiftelse som skal inngå samarbeidsavtaler med fylkeskommunene og Nic Waals Institutt. Departementet vil ifølge St.prp. nr. 63 (1997-1998) finansiere 2,5 stillinger til undervisning og forskning.

       Flertallet viser til at SSBU har lagt stor vekt på å integrere forskning og klinisk fagutvikling. Flertallet vil særlig peke på at denne kliniske forskning har bidratt til å utvikle spesialfunksjoner som ledd i regions- og flerregionale funksjoner, f.eks. diagnostikk og behandling av psykoser hos barn og unge, utviklingsforstyrrelser, alvorlige spiseforstyrrelser og nevrobiologiske forstyrrelser. SSBU har derfor ifølge flertallet ivaretatt intensjonene i St.meld. nr. 25 (1996-1997) om samarbeid og nærhet mellom psykiatri og somatikk.

       Flertallet mener det er viktig å ivareta de faglige og forskningsmessige kvaliteter som er bygget opp ved SSBU, og vil understreke viktigheten av at disse funksjonene blir ivaretatt på minst samme nivå som i dag.

       Flertallet viser til pkt. 4 i avtalen og de henvendelser som har kommet vedrørende den planlagte byggingen av Rikshospitalets barnehage. Flertallet ber departementet sørge for at det areal som avsettes til barnehageformål for Rikshospitalet, tar hensyn til den kliniske behandlingen ved SSBU.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti går mot at Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri overføres til Oslo kommune. Disse medlemmer viser til meldingen der departementet uttaler følgende:

       « Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan lands- og flerregionale funksjoner i barne- og ungdomspsykiatrien bør ivaretas. »

       På denne bakgrunn mener disse medlemmer at det vil være galt å overføre Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri til Oslo kommune. Disse medlemmer er enig med departementet i at Oslo får et bedre tjenestetilbud til barn og ungdom på kort sikt, men en overdragelse vil på den annen side sterkt redusere det behov for spisskompetanse innen barne- og ungdomspsykiatrien som andre fylkeskommuner i regionen har behov for. Etter disse medlemmers mening bør Oslos behov for barnepsykiatrisk spesialkompetanse sees i sammenheng med det tilbud SSBU gir, og søkes samordnet med dette. En slik løsning vil etter disse medlemmers syn kunne motvirke en ytterligere konsentrasjon av fagpersonell i det sentrale østlandsområdet. Poenget er etter disse medlemmers mening at en da opprettholder det tilbudet ved SSBU til distriktene som en i dag har, og som distriktene ønsker å benytte i fremtiden.

       Disse medlemmer mener at SSBU fortsatt bør være en spisskompetanseinstitusjon med landsdekkende tilbud slik institusjonen fungerer i dag. Disse medlemmer viser til at uavhengig av regioninndelingen vil resultatet av en overføring av SSBU til Oslo bety at regionen mister sin barne- og ungdomspsykiatriske regiontjeneste. En overføring av SSBU til Oslo kommune vil ikke medføre en økning av kapasiteten innen barne- og ungdomspsykiatrien. Videre vil disse medlemmer understreke at den betydelige forsknings- og undervisningsvirksomhet som i dag foregår ved SSBU, vil bli løsrevet fra et miljø med kliniske tjenester.

       Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til merknader fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet i Innst.S.nr.258 (1996-1997):

       « Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet vil peke på at de fleste fagmiljøene innen psykiatrien advarer mot en overføring av SSBU til Oslo kommune. De mener det vil bygge ned et etablert og godt fungerende forsknings- og undervisningsmiljø. SSBU har høyt spesialiserte tjenester som bare finnes der og den har ingen sikkerhet for at det vil komme noe bedre eller tilsvarende i stedet. Det kan bli svært vanskelig å bygge opp igjen et fagmiljø en først har bygget ned. En slik overføring går også helt på tvers av de føringer som er nedfelt for barne- og ungdomspsykiatrien i den regionale helseplanen for helseregion 2. Disse medlemmer mener det argumentet som er anført fra fagmiljøene i denne sak, er så viktige at den vil gå imot en overføring av SSBU til Oslo kommune. »

       Disse medlemmer viser til at signalene fra fagmiljøene mot å overdra SSBU til Oslo kommune i dag er like sterke som de var for ett års tid tilbake. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til høring i komiteen ved administrerende overlege Otto W. Stenfeldt-Foss. Disse medlemmer viser til at Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri inneholder rikets mest avanserte miljø, både behandlingsmessig, utdanningsmessig og forskningsmessig. SSBU står i første rekke for den klinisk akademiske utvikling av norsk barne- og ungdomspsykiatri, og representerer også vårt eneste senter for integrert klinisk forskningsmessig og utdannelsesmessig virksomhet.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen overføre Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri til Rikshospitalet slik at det kan utgjøre kjernen i det av sosialkomiteens uttrykte ønske om at Rikshospitalet også skal ha et kompetansesenter for psykiatri. »